Ontwerp- Wijzigingsbesluit Zero-emissiezone Rotterdam 2025

Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Rotterdam,

 

M2507-1974

 

 

 

Overwegende dat,

 

op 23 april 2024, gepubliceerd op 1 mei 2025, in Gemeenteblad 2024 nr. 190099, een verkeersbesluit is genomen waarbij per 1 januari 2025 een nul-emissiezone Rotterdam is ingevoerd in het stedelijk gebied binnen de ring door het instellen van een geslotenverklaring voor bedrijfsauto’s en vrachtauto’s, uitgezonderd uitstootvrije voertuigen, met RVV ‘90 nul-emissie verkeersborden (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-190099.html);

 

in dit verkeersbesluit is vastgelegd dat marktondernemers, die beschikken over een marktvergunning op de dagen dat hen is toegestaan op een markt een staanplaats te bezetten, via een melding beschikken over een algemene ontheffing van de nul-emissiezone Rotterdam;

 

in het verkeersbesluit ook is aangegeven dat de gemeente met marktondernemers in gesprek zal gaan om voor de toekomst gezamenlijk een realistisch groeipad te ontwikkelen waardoor ook marktondernemers kunnen voldoen aan de eisen van de nul-emissiezone;

 

in het afgelopen jaar de gemeente intensief heeft gesproken met individuele marktondernemers en de marktondernemers die vertegenwoordigd zijn in de MarktAdviesCommissie (MAC);

 

een groot deel van de marktondernemers inmiddels ook een gratis adviesgesprek heeft gekregen om te bezien op welke wijze zij wel kunnen voldoen aan de toelatingseisen van de nul-emissiezone of voor welke reguliere ontheffing zij in aanmerking kunnen komen;

 

naar aanleiding van de besprekingen met de marktondernemers met de MAC is overeengekomen dat de mogelijkheid om via een melding een algemene marktontheffing te krijgen uiterlijk zal gaan gelden tot en met 31 december 2027;

 

voor voertuigen van marktondernemers die na deze datum niet voldoen aan de eisen van de Zero-emissiezone, marktondernemers net als andere ondernemers een reguliere ontheffing op grond van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam kunnen aanvragen;

 

de gemeente ook met de MAC is overeengekomen om nieuwe marktondernemers, met een eerste marktvergunning voor Rotterdam afgegeven na de wijziging van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025 per 1 januari 2026, uit te sluiten van de specifieke marktontheffing. De reden hiervoor is dat zij bij toetreding tot een Rotterdamse markt die gelegen is in de nul-emissiezone geacht worden bekend te zijn met de eisen van de nul-emissiezone;

 

gezien de bereikte overeenstemming tussen de gemeente en de marktondernemers het verkeersbesluit Zero-emissiezone Rotterdam 2025 hierop aangepast dient te worden;

 

de verkeersmaatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

 

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (artikel 2 lid 2 sub a WVW 1994);

  • het bevorderen van doelmatig of zuinig energiegebruik (artikel 2 lid 3 sub a WVW 1994);

 

het college deze milieu- en gezondheidsbelangen laat prevaleren boven het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en andere mogelijke nadelige (economische) gevolgen die individuen of bedrijven van het verkeersbesluit kunnen ondervinden;

 

deze mogelijke nadelige gevolgen naar het oordeel van het college niet opwegen tegen het belang dat is gediend met dit verkeersbesluit, namelijk het verbeteren van de luchtkwaliteit in Rotterdam en het daarmee voorkomen van schadelijke gevolgen voor de gezondheid, met name voor kinderen, ouderen en mensen die al een luchtwegaandoening of hart- en vaatziekte hebben, en het terugdringen van de CO2-uitstoot;

 

daarnaast de landelijke overgangsregelingen, vrijstellingenontheffingsmogelijkheden en de landelijke subsidie voor de aanschaf van uitstootvrije vrachtauto’s , maken dat naar het oordeel van het college de nadelige gevolgen van het verkeersbesluit verzacht worden en ervoor zorgen dat de maatregel niet onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen doelen;

 

het treffen van een verkeersmaatregel daarnaast een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

de wegen onder beheer zijn van de gemeente Rotterdam;

 

dit verkeersbesluit wordt voorbereid volgens de procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht waarbij een ieder na publicatie en terinzagelegging vanaf medio september 2025 naar keuze schriftelijk of mondeling gedurende zes weken zienswijzen kan indienen;

 

in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, Stb. 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) overleg heeft plaats gevonden met de Politie, eenheid Rotterdam;

 

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2021 (gemeenteblad 2021-213, zoals nadien gewijzigd);

 

Besluit:

 

Per 1 januari 2026 het verkeersbesluit Zero-Emissiezone Rotterdam 2025 van 23 april 2025, gepubliceerd op 1 mei 2025, ten aanzien van de marktondernemersontheffing aan te passen in de zin dat:

 

  • na ‘voertuigen van marktondernemers te ontheffen’ wordt toegevoegd: ‘tot en met 31 december 2027’ en na in dezelfde zin ‘aangegeven wijze’ worden toegevoegd: ’met uitzondering van marktondernemers die na de wijziging van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025, per 1 januari 2026, een eerste marktvergunning verkrijgen.’

 

Dat dit besluit wordt aangehaald als “Wijzigingsbesluit Zero-emissiezone Rotterdam 2025”.

 

Dit besluit wordt op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd in de digitale editie van het gemeenteblad, te zien via de website Officiële Bekendmakingen.

 

 

Rotterdam, 30 september 2025

Het college van Burgemeester en Wethouders

De secretaris

G.J.D. Wigmans

De Burgemeester

C.J. Schouten

 

MEDEDELINGEN

 

Inzien stukken

 

Het ontwerp-wijzigingsbesluit ligt vanaf 3 oktober 2025 tot en met 13 november 2025 op de volgende wijzen ter inzage:

Digitaal via www.officielebekendmakingen.nl Hierop is het ontwerp-wijzigingsbesluit in te zien. U kunt als zoekopdracht “Ontwerp-Wijzigingsbesluit Zero-emissiezone Rotterdam 2025” ingeven.

Digitaal via Externe link:www.rotterdam.nl/zero-emissie-stadslogistiek . Hierop vindt u naast een link naar het Gemeenteblad ook overige relevante informatie betreffende de Zero Emissiezone Rotterdam 2025.

Fysiek bij het Concern Informatiecentrum gemeente Rotterdam, Timmerhuis, Halvemaanpassage 1, 3011 AH Rotterdam. U kunt hiervoor een afspraak maken via telefoonnummer 010 267 2514 of via e-mail bir@rotterdam.nl . De openingstijden zijn dinsdag, woensdag en donderdag van 09.00 tot 13.00 uur.

 

Inbrengen zienswijzen

 

Een ieder kan gedurende bovengenoemde periode van inzage een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken over het voorgenomen ontwerp-wijzigingsbesluit. Dit kan naar keuze digitaal, schriftelijk of mondeling op de hieronder omschreven wijze:

 

Wilt u een zienswijze digitaal indienen dan kunt u hiervoor gebruik maken van een webformulier dat te vinden is op de website Externe link:www.rotterdam.nl/zero-emissie-stadslogistiek .

 

Wilt u een zienswijze schriftelijk indienen dan kunt u deze, onder vermelding van “zienswijze Ontwerp-Wijzigingsbesluit Zero-emissiezone Rotterdam 2025” verzenden aan:

 

College van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam

Afdeling mobiliteit

T.a.v. projectteam Zero-emissiezone Rotterdam

Postbus 6575

3002 AN Rotterdam

 

Wilt u een zienswijze mondeling indienen dan kunt u hiervoor een belafspraak maken via het telefoonnummer 14010.

 

Zienswijzen per e-mail ingezonden worden niet in behandeling genomen. Te laat ingediende zienswijzen (na 13 november 2025) worden ook niet meer in behandeling genomen.

Naar boven