Verkeersbesluit voor het verwijderen en plaatsen van bebording aan Kruiswiel, Opvliet, Halfweg en Guldenweg te Hendrik-Ido-Ambacht

2025-0098038

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht;

Inleiding:

In Hendrik-Ido-Ambacht wordt ieder jaar groot onderhoud gepleegd in straten. Vooral waar de riolering aan vervanging toe is. Zo is in de wijk Kruiswiel groot onderhoud gepleegd in de straten Guldenweg, Opvliet en Kruiswiel. Hierbij is de inrichting van de straten Opvliet en Kruiswiel vernieuwd naar moderne maatstaven. Bij de plannen is een bebordingsplan niet meegenomen. Dat heeft geresulteerd in de ongewenste situatie dat er onduidelijkheid heerst over de verkeerssituatie. Met dit verkeersbesluit wil de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht dit corrigeren en de uitgangspunten bij de herinrichting om te zetten in een officieel verkeersbesluit.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Gelet op:

  • -

    artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder d van de WVW 1994 in gevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 2 WVW 1994;

  • -

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • -

    het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • -

    het Algemeen Mandaatbesluit Hendrik-Ido-Ambacht 2024, vastgesteld d.d. 30 januari 2024.

Motivering ten aanzien van dit besluit:

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als ook andere van de in artikel 2, eerst en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt vervolgens aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Doelstellingen en belangen

Met dit verkeersbesluit worden de volgende doelstellingen nagestreefd.

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • o

      De Guldenweg en de Opvliet zijn volgens de huidige richtlijnen te smal om tweerichtingenverkeer op toe te staan. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op het huidige wagenpark in Nederland. Om de veiligheid in de huidige tijd te kunnen garanderen, is het dan ook passend om hiervan éénrichtingsstraten te maken;

    • o

      Door het aanbrengen van de gewenste bebording wordt duidelijkheid gecreëerd, waardoor conflicten door rijdend of stilstaand verkeer worden verminderd;

    • o

      Na het aanbrengen van de bebording is het mogelijk door de betreffende organisaties om hier op te handhaven.

  • -

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • o

      Met het instellen van de verkeerstekens wordt het aantal conflicten verminderd, waardoor de kans op aanrijdingen wordt verkleind.

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • o

      Guldenweg en Opvliet zijn volgens de huidige richtlijnen te smal om tweerichtingenverkeer op toe te staan. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op het huidige wagenpark in Nederland. Door het aanbrengen van aanpassingen aan het gebruik van de straten, blijven de straten veilig en bruikbaar in de huidige tijd;

    • o

      Met het aanbrengen van de bebording wordt het beoogde gebruik van de weg helder, waardoor deze is te gebruiken zoals deze is bedoeld.

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer;

    • o

      Er is sprake van een hoge parkeerdruk in dit gebied. Uit een parkeerdrukonderzoek uit 2020 is gebleken dat er geparkeerd werd op plekken waar dit niet veilig was. Soms vanwege het oprijzicht, soms vanwege de beperkte doorrijdbreedte voor hulpdiensten. Daarom zijn er parkeervakken aangebracht in Opvliet en Kruiswiel. Door het instellen van de verkeerstekens blijft de weg vrij voor het verkeer en voor hulpdiensten om hier gebruik van te maken. Foutparkeren wordt hiermee verminderd.

Afwegingen bij dit besluit

Bovenstaande in acht nemend wegen we het volgende tegen elkaar af:

  • -

    Bereikbaarheid van de percelen aan Opvliet;

    • o

      Volgens de verkeerstekens zal het gemotoriseerd verkeer Opvliet in één richting mogen gebruiken. Tegelijk is er een hoge parkeerdruk in deze straat. Door het instellen van eenrichtingsverkeer is er een balans tussen enerzijds de bereikbaarheid van de percelen, en de capaciteit voor parkeren anderzijds. Foutparkeren, waardoor de bruikbaarheid van de weg in het geding komt, wordt hiermee verminderd.

  • -

    Het afwegen van de belangen van de verschillende partijen;

    • o

      Door het instellen van éénrichtingsverkeer in Guldenweg en Opvliet wordt het voor sommigen mogelijk lastiger om hun woning te bereiken of om weg te rijden. Anderzijds wordt hiermee voorkomen dat de straat te smal is voor het hedendaagse wagenpark. Bij tweerichtingenverkeer zou met het hedendaagse wagenpark namelijk te weinig doorrijdbreedte overblijven voor hulpdiensten;

    • o

      De richting van het eenrichtingsverkeer is voorgelegd aan de bewoners, waarbij in het algemeen de in dit besluit opgenomen richtingen de voorkeur hadden.

  • -

    Wijziging van parkeerverboden;

    • o

      De In Opvliet is in het kader van herinrichting besloten om de inrichting aan te passen in een smalle rijbaan (voor éénrichtingsverkeer) en een parkeerstrook. Omdat Guldenweg geen onderdeel was van de complete herinrichting is hier nog sprake van parkeren op de rijbaan. Dit brengt met zich mee dat in Opvliet niet op de rijbaan is te parkeren en een wijziging van parkeerverboden niet benodigd is. Daarom zal het parkeerverbodsbord E01 voor huisno. 19 worden verwijderd.

      In Guldenweg is er eveneens geen wijziging in de parkeerverbodssituatie. Omdat ook deze straat éénrichtingsverkeer wordt, is het parkeerverbodsbord E01 voor huisno. 4 overbodig en zal worden verwijderd.

  • -

    Wijziging van routering door de buurt;

    • o

      Vanwege het aanbrengen van éénrichtingsverkeer wordt er diverse bebording geplaatst zoals in de afbeelding bij dit besluit. Het betreft hier bebording van de typen C2 t/m C5, allen voorzien van het onderbord type OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers).

  • -

    Met betrekking tot de locatie van de wegvakken:

    • o

      Het betreffende weggedeelte is gelegen binnen de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.

Advies korpschef:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de, daartoe gemandateerde, verkeersadviseur van de politie-eenheid Rotterdam, werkzaam binnen het district Zuid-Holland-Zuid. De politie heeft bij de totstandkoming van dit verkeersadvies geconcludeerd dat door de voorgenomen maatregel de vrijheid van het verkeer, zoveel mogelijk wordt gewaarborgd, voldoende wordt bevorderd en de veiligheid op de weg wordt gegarandeerd.

Besluit:

Op basis hiervan worden met dit verkeersbesluit de volgende maatregelen genomen: Het verwijderen van bord E1 in de Opvliet, en in de Guldenweg voor huisno. 4 komende vanuit de Halfweg.

  • 1.

    Het plaatsen van bord C2 met OB54 op de volgende locaties:

    • a.

      Bij de kruising van Kruiswiel in de richting van het parallelstraatje naar Opvliet;

    • b.

      Bij de kruising van Halfweg de Guldenweg inrijdend;

    • c.

      Verplaatsen van de kruising van Halfweg naar Opvliet, naar net voorbij het parallelstraatje.

  • 2.

    Het plaatsen van bord C3 met OB54 op de volgende locaties:

    • a.

      Bij de kruising Opvliet met het parallelstraatje, richting Kruiswiel;

    • b.

      Bij de kruising Guldenweg met Opvliet, richting Halfweg.

  • 3.

    Het plaatsen van bord C4 met OB54 op de volgende locaties:

    • a.

      In de Guldenweg op de kopse kanten bij het uitrijden van de beide parkeerhofjes;

    • b.

      In de Guldenweg bij de kruising met Kruiswiel, op de kopse kant komende vanuit Kruiswiel.

  • 4.

    Het plaatsen van bord C5 met OB54 op de volgende locaties:

    • a.

      In Kruiswiel rijdend richting Guldenweg, vlak voor de kruising.

Bijlage:

Afbeelding van de wijzigingen in de bebording in Guldenweg, Opvliet en Kruiswiel

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, 2 september 2025

Namens hen,

Mark de Vries

Teammanager Buitenruimte

Bezwaar en voorlopige voorziening

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken ligt met ingang van de dag na bekendmaking gedurende zes weken, tijdens kantooruren, voor een ieder ter inzage in de publiekshal van het gemeentehuis, Weteringsingel 1 te Hendrik-Ido-Ambacht.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, Postbus 34, 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten: naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht en de gronden van het bezwaar. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn. Het indienen ervan is kosteloos.

Tevens bestaat de mogelijkheid om na indienden van het bezwaarschrift. Bij de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 50954, 3007 BR Rotterdam een verzoek te doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing), indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de indiening hiervan is griffierecht verschuldigd.

Naar boven