Verkeersbesluit voor het combineren van 2 gehandicaptenparkeerplaatsen aan Kruisherenstraat te Uden

82983-2024

Het College van burgemeester en wethouders;

gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden E6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

overwegende dat:

  • de Kruisherenstraat is gelegen in de kern Uden en in eigendom en beheer is bij de gemeente Maashorst;

  • op een parkeerterrein aan de Kruisherenstraat, ter hoogte van Odiliastraat 1 en Kleinveld 25, in de huidige situatie al twee gehandicaptenparkeerplaatsen zijn ingesteld bij de ingang van woonzorgcentrum Sint Jan;

  • deze gehandicaptenparkeerplaatsen ca. 5 meter van elkaar af liggen;

  • de afmetingen van de bijbehorende parkeervakken niet voldoen aan de richtlijnen van het CROW voor een gehandicaptenparkeerplaats;

  • een melding is ingekomen van een gehandicapte gebruiker waarin staat dat deze lastig te gebruiken zijn;

  • dit komt doordat het reguliere parkeervakken zijn met een breedte van ongeveer 2,5 meter;

  • een van de twee gehandicaptenparkeerplaatsen verplaatst wordt naar een locatie dichter bij de ingang van het Udens College (Kleinveld 25) en hier een tweede parkeerplaats wordt aangeduid

  • deze twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen worden verbreed naar ongeveer 3,5 meter breedte en dit ten koste gaat van 1 reguliere parkeerplaats;

  • deze locatie is gekozen omdat deze het dichtst bij de huidige parkeervakken is gelegen en tevens de gelegenheid biedt om de bestemmingen dichtbij te kunnen bereiken met zo min mogelijk omlopen;

  • de gemeente in deze een afweging maakt tussen enerzijds het makkelijker kunnen parkeren door gehandicapten en anderzijds het parkeren van een reguliere gebruiker op deze parkeerplaats en het gemis van één parkeerplaats;

  • de afmetingen van deze parkeervakken aangepast worden conform de richtlijnen van het CROW voor een gehandicaptenparkeerplaats, om zo de toegankelijkheid voor de gebruikers te verbeteren;

  • met name de loopafstand naar Odiliastraat 1, waar veel zorgwoningen zijn gevestigd, van belang is voor gebruikers van de gehandicaptenparkeerplaats.

  • deze loopafstand naar de bestemming wellicht een 10 meter langer wordt, maar geen hoogtebeperkingen geeft;

  • deze aanwijzing van verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang wenselijk en/of noodzakelijk kan worden geacht;

  • de maatregelen in dit verkeersbesluit wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 tot het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1 b), het zover mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1 d) en het voorkomen of beperken van het door het verkeer veroorzaakte overlast of hinder (lid 2 a);

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

  • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

b e s l u i t

  • 1.

    door het verplaatsen van een verkeersbord model E6 uit Bijlage I van het RVV 1990, het nieuw plaatsen van een verkeersbord model E6 uit bijlage 1 van het RVV1990, twee afzonderlijke algemene gehandicaptenparkeerplaatsen te combineren op twee grote parkeervakken aan de Odiliastraat, tussen Kruisherenstraat 1 (Sint Jan) en Kleinveld 25 (Udens College).

Uden, 27 januari 2025

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst,

M. Meihuizen

Teammanager Civiele Techniek

Om administratieve en/of organisatorische redenen maken wij gebruik van een digitale ondertekening. Daarom bevat dit document mogelijk geen fysieke handtekening.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Maar misschien neemt een gesprek uw bezwaren al weg. Het is dan ook verstandig eerst contact op te nemen met degene die deze zaak heeft behandeld.

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 83 te 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.gemeentemaashorst.nl.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • datum;

  • omschrijving van het besluit waartegen het is gericht;

  • de reden waarom u het niet eens ment met het besluit.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen, kunt u aanvullend een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u stuurt een ondertekende brief naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 te 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Beschikt u over een elektronische handtekening (DigiD), dan kunt u het verzoek ook digitaal indienen. Klik voor de voorwaarden op https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor de behandeling moet u griffierecht betalen. U wordt door de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het bedrag en de wijze van betaling.

Bijlage

Naar boven