NOTA RESERVES EN VOORZIENINGEN 2025, GEMEENTE BRUMMEN

Kenmerk Z117406/D464976

 

DE RAAD VAN DE GEMEENTE BRUMMEN,

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 augustus 2025 met kenmerk D464973;

Gehoord het behandeladvies van het forum van 04 september 2025;

 

HEEFT BESLOTEN:

 

  • 1.

    De Nota reserves en voorzieningen gemeente Brummen (D466399) vast te stellen.

 

INHOUDSOPGAVE

1. INLEIDING

Algemeen

Doelstelling

Leeswijzer

2. ONDERSCHEID RESERVES EN VOORZIENINGEN

2.1 Wettelijk kader

2.2 Functies reserves en voorzieningen

2.3 Vorming en aanwending

3. OVERZICHT RESERVES EN VOORZIENINGEN

Algemene Reserve

Bestemmingsreserve

Voorzieningen

 

1. INLEIDING
Algemeen

Voor u ligt de nota reserves en voorzieningen 2025.

 

In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) staan de regels voor de verantwoording van reserves en voorzieningen vermeld. De raad is bevoegd tot het instellen van een bestemmingsreserve en het bepalen van de dotaties en onttrekkingen.

De raad kan aanvullende regels formuleren en doet dit via de Financiële verordening en de nota reserves en voorzieningen.

Deze nota stelt het kader voor het instellen, muteren en opheffen van reserves en voorzieningen. De huidige nota reserves en voorzieningen dateert van 2024 en wordt geactualiseerd met deze nota. Reden voor actualisatie is dat er nieuwe voorzieningen zijn gevormd, de doelstellingen van bestaande reserves en voorzieningen zijn geactualiseerd of zijn beëindigd. Daarnaast schrijft het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) voor dat de bestemmingsreserves jaarlijks worden geëvalueerd. Met deze nota leggen we de kaders voor deze nieuwe reserves en voorzieningen vast. Daarnaast is het noodzakelijk om richtlijnen te hebben waaraan bestemmingsreserves en voorzieningen moeten voldoen.

 

De nota reserves en voorzieningen 2025 treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2025.

 

Doelstelling

De belangrijkste doelstelling van deze nota is om het beleid van reserves en voorzieningen vast te leggen.

 

Leeswijzer

In hoofdstuk 2 zijn de begrippen, kaders en functies van reserves en voorzieningen weergegeven. Paragraaf 2.3 gaat over de vorming en onttrekking van reserves en voorzieningen en paragraaf 2.4 over hoe we omgaan met rente. In Hoofdstuk 3 volgt een beschrijving per reserve en voorziening.

 

2. ONDERSCHEID RESERVES EN VOORZIENINGEN

2.1 Wettelijk kader

Algemeen

Het belangrijkste verschil tussen reserves en voorzieningen is dat de raad bij reserves een grote vrijheid heeft om de bestemming te wijzigen. De reserves behoren daarmee tot het eigen vermogen. Bij voorzieningen is deze beleidsvrijheid er niet. Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen.

 

Schematisch ontstaat het volgende beeld:

Verschillen tussen reserves en voorzieningen

Kenmerk

Reserve

Voorziening

Classificatie

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Bevoegdheid

Raad(beleid) instellen en beschikken

Verplichting die voortvloeit uit risico’s of wettelijke verplichtingen. Het college is bestedingsbevoegd.

Onderbouwing financieel

Gewenst, niet verplicht

Verplicht

Wijziging bestemming enz.

Vrij door de raad te bepalen

Gebonden en voor een specifiek doel te gebruiken.

Mutaties

Raadsbesluit is vereist, tenzij er aparte regels zijn afgesproken.

Mutaties tot maximaal de geraamde bedragen, tenzij anders door de raad besloten.

Geen raadsbesluit nodig. Mutaties afhankelijk van onderliggende verplichtingen, risico, verlies en specifieke besteding

 

Resultaatbestemming is gevormd door bestemming van het resultaat.

Resultaatsbepaling. De storting komt ten laste van de exploitatie.

 

Reserves

De reserves kennen, op basis van artikel 43 BBV, de volgende onderverdeling:

  • a.

    algemene reserves

  • b.

    bestemmingsreserves.

 

Deze tweedeling wordt in alle Planning & Control documenten gehanteerd. Bij de jaarstukken wordt het rekeningsaldo van het voorgaand jaar onder de algemene reserves apart inzichtelijk gemaakt.

 

De algemene reserve vormt, samen met de behoedzaamheidsreserve het vrij besteedbare eigen vermogen en kent geen specifieke bestemming.

 

Een bestemmingsreserve is eigen vermogen waar de raad een gerichte bestemming aan heeft gegeven. De bestemming kan alleen door een raadsbesluit gewijzigd worden. Belangrijk is dat bestemmingsreserves niet negatief mogen zijn.

 

Voorzieningen

Artikel 44 BBV bepaalt de wijze waarop voorzieningen worden gevormd.

Binnen het BBV worden twee soorten voorzieningen onderscheiden. De eerste soort gaat over risico’s die de waarde van een bezitting nadelig kunnen beïnvloeden. Voorbeelden zijn de voorziening dubieuze debiteuren en de voorziening risico’s bouwgrond exploitatie. Deze voorzieningen vallen niet onder het vreemd vermogen maar zijn correcties op de activazijde van de balans (de bezittingen). Deze voorzieningen vormen geen onderdeel van de kaders in deze nota.

De tweede soort zijn voorzieningen aan de passivazijde (de schulden). Deze voorzieningen maken onderdeel uit van het vreemd vermogen. Ze zijn nodig als dekking voor de kosten van aangegane verplichtingen en/of risico’s. Deze voorzieningen maken wel onderdeel uit van deze nota.

 

2.2 Functies reserves en voorzieningen

Reserves en voorzieningen kennen een aantal functies die hieronder worden toegelicht.

 

De financieringsfunctie

Reserves kunnen worden gebruikt als eigen financieringsmiddel omdat ze onderdeel uitmaken van het totale vermogen van de gemeente.

 

De bufferfunctie

Er wordt een “spaarpot” gecreëerd om onvoorziene toekomstige uitgaven op te kunnen vangen en

bestaande risico’s te kunnen dekken.

 

De bestedingsfunctie

Bestemmingsreserves hebben een bestedingsfunctie.

 

De dekkingsfunctie

De reserve wordt bijvoorbeeld ingezet als reserve kapitaallasten voor het dekken van de kapitaallasten van een bepaald activum. Onder specifieke voorwaarden mag het surplus van de algemene reserve ook als structurele dekking worden ingezet bij een begrotingstekort.

 

De inkomensfunctie

Er is sprake van een inkomensfunctie als er structureel gelden aan reserves worden onttrokken ter dekking van structurele lasten, bijvoorbeeld zoals bij de reserve recreatie en toerisme.

 

De egalisatiefunctie

Reserves en voorzieningen kunnen worden gevormd om baten en lasten over de jaren heen gelijkmatig te verdelen. Extreme pieken en dalen in de exploitatiebegroting kunnen zo worden vermeden. Ongewenste schommelingen in tarieven die aan derden in rekening worden gebracht kunnen hierdoor worden opgevangen.

 

2.3 Vorming en aanwending

Reserves

Het instellen van een reserve vindt plaats met een raadsbesluit.

Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve mogen gedurende het jaar plaatsvinden op basis van het betreffende doel van de reserve. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve moeten zijn goedgekeurd door middel van een raadsbesluit. Dit kan expliciet bij resultaatbestemming in het kader van de jaarrekening of de bestuursrapportages, maar ook vooraf bij de vaststelling van de begroting. Deze besluiten moeten tijdig, voor het einde van het begrotingsjaar, via een begrotingswijziging zijn verwerkt.

 

Het college is bevoegd om een bedrag van maximaal € 25.000, zonder vooraf toestemming van de raad per bestemmingsreserve aan uitgaven te verrichten, mits deze uitgaven passen binnen de doelstelling en de omvang van de reserve. Over deze uitgaven legt het college achteraf verantwoording af via de bestuursrapportage en/of jaarstukken, waardoor de onttrekking rechtmatig is.

 

Het opheffen van een bestemmingsreserve is voorbehouden aan de raad en vindt plaats wanneer het doel van de reserve is vervallen of wanneer de vastgestelde einddatum is bereikt. Bij opheffing wordt indien aanwezig, het restant saldo van de bestemmingsreserve toegevoegd aan de algemene reserve.

 

Uitgangspunt van beleid is om het aantal reserves zo beperkt mogelijk te houden. In beginsel betekent dit dat alleen de algemene- en de behoedzaamheidsreserve aanwezig zijn die tezamen deel uitmaken van het weerstandsvermogen en een beperkt aantal bestemmingsreserves.

 

Voorzieningen

Voorzieningen worden ingesteld om aan een reeds bekende verplichting te kunnen voldoen. De hoogte van deze verplichting is van tevoren vast te stellen. Waar bij reserves de toevoegingen en onttrekkingen via de resultaatbestemming plaatsvinden, is dat bij voorzieningen anders. De vorming van een voorziening gebeurt ten laste van de exploitatie. Onttrekkingen aan de voorzieningen komen niet ten laste van de exploitatie, maar direct ten laste van de gevormde voorziening. Concreet betekent dit dat de raad door het toevoegen van bedragen aan voorzieningen, instemt met deze voorzieningen en daarmee ook met de aanwending.

 

In de begroting en de jaarstukken wordt de raad geïnformeerd over de uitvoering van de betreffende activiteiten. Indien een verplichting wegvalt, vallen de nog resterende middelen vrij ten gunste van de exploitatie. Dit heeft een positief effect op het rekeningresultaat. Mocht de hoogte van de verplichting alsnog hoger zijn dan verwacht, komt de verhoging via het rekeningresultaat ten laste van de algemene reserve.

 

Iedere voorziening moet de omvang hebben van de betreffende verplichting of het betreffende risico. De voorziening mag dus niet groter of kleiner zijn.

Beheersplannen zijn een instrument om het niveau van een onderhoudsvoorziening te bepalen. Deze hebben vooral betrekking op het periodiek terugkerend onderhoud van kapitaalgoederen, zoals wegen, riolering en gebouwen. Met het onderhoud van kapitaalgoederen is een substantieel deel van de begroting gemoeid. Een helder en volledig inzicht is daarom van belang voor een goed inzicht in de financiële positie.

 

Voor het instellen en opheffen van een voorziening is een collegebesluit (dus geen raadsbesluit) nodig, evenals voor onttrekkingen en dotaties aan deze voorziening.

 

2.4 Rente

Conform het BBV is het toegestaan om rente toe te rekenen aan reserves. In Brummen wordt geen rente toegerekend. Het toerekenen van rente aan reserves creëert een fictieve rentelast. Dit gaat ten koste van de eenvoud en transparantie, en belast bovendien de begroting.

Op basis van artikel 45 BBV zijn rentetoevoegingen aan voorzieningen niet toegestaan.

 

3. OVERZICHT RESERVES EN VOORZIENINGEN

Algemene Reserve

Algemene Reserve

Doel

Opvangen van risico’s en dekken van incidentele uitgaven als het weerstandsvermogen ruim voldoende is.

Functie

Bufferfunctie

Dotatie

Een positief jaarrekeningresultaat wordt in deze reserve gestort, tenzij de raad het resultaat anders bestemt.

Onttrekkingen

Een negatief jaarrekeningresultaat wordt aan de reserve onttrokken. Incidentele uitgaven kunnen bij afzonderlijk raadsbesluit onttrokken worden als het weerstandsvermogen ruim voldoende is (weerstandsratio is 1,8 of meer)

Plafond

Geen, richtlijn is 1,8 * benodigd weerstandsvermogen

Looptijd

Doorlopend

 

Behoedzaamheidsreserve

Doel

Opvangen van risico’s en tegenvallers als gevolg van scherper ramen in de begroting. Opvangen onvoorziene schokken bij de algemene uitkering

Functie

Bufferfunctie

Dotatie

Deze reserve wordt bij bestemming van het jaarresultaat jaarlijks aangevuld tot het plafond.

Onttrekkingen

Tekorten die niet in de lopende begroting kunnen worden opgevangen, mogen worden gedekt via een onttrekking aan de behoedzaamheidsreserve. Dat geldt ook voor tegenvallers uit het Gemeentefonds.

Plafond

€ 3.000.000

Looptijd

Doorlopend

 

Bestemmingsreserves

 

Toerisme en Recreatie

Doel

De reserve wordt gebruikt om de kosten voor het versterken van de toeristisch-recreatieve sector te dekken, zoals infrastructurele maatregelen, lokaal gastheerschap, promotie en marketing en de (co)financiering van passende initiatieven.

Functie

Inkomensfunctie, bestedingsfunctie

Dotatie

De dotatie aan de reserve bedraagt jaarlijks een door de raad nader te bepalen percentage van de toeristenbelasting, vast te stellen in de begroting.

Onttrekkingen

De bestaande jaarlijkse structurele lasten voor het versterken van het toeristisch karakter van de gemeente worden aan de reserve onttrokken.

Daarnaast kunnen incidentele lasten ten behoeve van het doel uit deze reserve worden gedekt.

Plafond

€ 1.000.000

Looptijd

Doorlopend

 

Grondexploitatie

Doel

Reservering van de latere afdrachten van de Ligt op Groen gelden aan de reserve Ligt op Groen. Deze reserve fungeert ook als een buffer voor de niet voorziene verliezen binnen de grondexploitaties

Functie

Bufferfunctie, bestedingsfunctie

Dotatie

Via winstneming bij verkoop van grond of bij de resultaatbestemming van de jaarrekening. Ook kan een dotatie gedaan worden wanneer het financiële perspectief van de grondexploitaties zal gaan verslechteren.

Onttrekkingen

Bij afsluiting van een aantal grondcomplexen vindt een dotatie plaats aan de Bestemmingsreserve Ligt op Groen ten laste van deze bestemmingsreserve. Dit betreft een bedrag per woning of bij bedrijventerreinen per m2 bij winstneming. Onttrekkingen vinden ook plaats bij geraamde verliezen in grondcomplexen, de verliezen moeten in één keer worden genomen.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Klimaat en Duurzaamheid

Doel

De reserve is bedoeld voor dekking van de incidentele kosten van duurzaamheidsprojecten.

Functie

Bestedingsfunctie

Dotatie

De reserve wordt gevoed met een structureel bedrag vanuit de begroting.

Onttrekkingen

Zijn gericht op projecten in het kader van klimaat en duurzaamheid. Hierbij moet op de eerste plaats worden gedacht aan kosten zoals warmtetransitie, CO2-reductie, wateropgave en ruimtelijke adaptatie, lokale initiatieven en circulariteit.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Ligt op Groen

Doel

De reserve is bedoeld voor dekking van de kosten voor versterking van landschapskenmerken en de verbetering van omgevingswaarden

Functie

Bestedingsfunctie

Dotatie

De reserve wordt gevoed door bijdrages uit woningbouwinitiatieven. De bijdragen worden verkregen via afsluiting van een grondexploitatie, van particulieren en private investeerders.

Onttrekkingen

Zijn gericht op de groene kwaliteit van ons gebied. Hierbij moet op de eerste plaats worden gedacht aan kosten voor versterking van landschapskenmerken en verbetering van omgevingswaarden.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030

Doel

De reserve wordt ingezet voor incidenteel procesgeld en voor cofinanciering en investeringen in het kader van het programma.

Functie

Bestedingsfunctie

Dotatie

Inkomsten vanuit subsidies en cofinanciering. Op regionaal, provinciaal, landelijk en Europees niveau. Subsidies voor de organisatie van het programma en subsidies voor daadwerkelijke investeringen in de gebiedsopgaven.

Als bij de jaarstukken blijkt dat er vanuit de exploitatie budgetten voor Ruimte voor Eerbeek en/of Eerbeek Loenen 2030 niet volledig besteed zijn kan de raad besluiten om deze toe te voegen aan de reserve.

Onttrekkingen

Op basis van het programmaplan worden beschikbare middelen ingezet voor procesgeld (zoals kosten onderzoeken, advies, personeel, bestemmingsplan en deskundigheid) en voor (co)financiering en investeringen in het kader van het programma.

De reserve kan ook aangewend worden om verliezen binnen het programma Ruimte voor Eerbeek te dekken.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Cultuurvisie

Doel

De nog beschikbare rijksmiddelen van Corona worden ingezet voor de uitvoering van de Cultuurvisie.

Functie

Bestedingsfunctie

Dotatie

Niet van toepassing

Onttrekkingen

Jaarlijkse onttrekking voor de uitvoering van de vastgestelde Cultuurvisie: Cultuur verbindt ons allemaal.

Plafond

Geen

Looptijd

Tot en met 31 december 2028, afsluiten bij de jaarstukken 2028.

 

Centrum Brummen

Doel

Ontwikkeling centrumgebied van het dorp Brummen.

Functie

Bestedingsfunctie

Dotatie

Dotaties vinden plaats uit de positieve saldi van de grondexploitaties en verkopen van onroerende goederen welke onderdeel zijn van het Plan van Aanpak Kern Brummen.

Onttrekkingen

Onttrekkingen bestaan uit investeringen en bijdragen aan de diverse deelgebieden, openbare ruimte in het centrum van Brummen en negatieve grondexploitaties, welke onderdeel zijn van het Plan van Aanpak Kern Brummen.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Hervormingsagenda jeugdzorg

Doel

Deze reserve wordt ingezet voor een pakket maatregelen om de jeugdzorg te verbeteren en financieel houdbaar te krijgen.

Functie

Bestedingsfunctie

Dotatie

Uit de niet bestede gelden voor Jeugdzorg uitvoering bestuursakkoord Rijk-VNG

Onttrekkingen

Voor maatregelen om de jeugdzorg te verbeteren.

Plafond

Geen

Looptijd

Tot en met 31 december 2028.

 

Onderwijshuisvesting

Doel

Dekking kapitaallasten investeringen onderwijshuisvesting.

Functie

Dekkingsfunctie

Dotatie

Het verschil tussen de ontvangen middelen voor onderwijshuisvesting uit het gemeentefonds en de geraamde uitgaven vormt de basis voor de dotatie.

Onttrekkingen

Dekking lasten investeringen in onderwijshuisvesting.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Beschermd Thuis

Doel

Voortzetting beleid beschermd wonen.

Functie

Bestedingsfunctie

Dotatie

De rijksbijdrage die wordt ontvangen voor de opvang van Oekraïners en statushouders in de doorstroomlocatie.

Onttrekkingen

De kosten die gemaakt worden voor de opvang van bijzondere doelgroepen.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend.

 

Opvang bijzondere doelgroepen

Doel

Opvangen kosten voor bijzondere doelgroepen, waarvoor geen of onvoldoende rijksuitkering worden ontvangen.

Functie

Bestedingsfunctie.

Dotatie

De rijksbijdrage die wordt ontvangen voor de opvang van Oekraïners en statushouders in de doorstroomlocatie.

Onttrekkingen

De kosten die gemaakt worden voor de opvang van bijzondere doelgroepen.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Voorzieningen

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s

 

Pensioenaanspraken wethouders

Doel

Voorziening voor pensioenverplichtingen van pensioengerechtigde wethouders die per 31 september 2009 de pensioenleeftijd nog niet hadden bereikt en overige (oud)-wethouders vanaf 2020.

Functie

Verplichtingen en/of risico’s.

Dotatie

Toevoeging op basis van jaarlijks te maken actuariële berekening.

Onttrekkingen

Onttrekking conform de jaarlijkse realisatie.

Plafond

Geen

Looptijd

Tot 31-12-2027

 

Wachtgeld Bestuurders

Doel

Voorziening ter dekking van de kosten van wachtgeld van bestuurders

Functie

Verplichtingen en/of risico’s.

Dotatie

Toevoeging op basis van jaarlijks te maken doorrekening.

Onttrekkingen

Onttrekking conform de jaarlijkse realisatie.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

WW uitkeringen werknemers

Doel

Voorziening ter dekking van de kosten van WW uitkeringen van werknemers.

Functie

Verplichtingen en/of risico’s.

Dotatie

Toevoeging op basis van jaarlijks te maken doorrekening.

Onttrekkingen

Onttrekking conform de jaarlijkse realisatie.

Als overheidswerkgever zijn wij voor het ambtelijk personeel eigen risicodrager in het kader van de Werkloosheidwet.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Voorziening verlofsparen

Doel

Voorziening ter dekking van de kosten van vervanging bij het opnemen van langdurig verlof als gevolg van de mogelijkheid tot verlofsparen door medewerkers met ingang van 2022.

Functie

Verplichtingen en/of risico’s.

Dotatie

Toevoeging op basis van de jaarlijks werkelijk gespaarde uren.

Onttrekkingen

Onttrekking conform de jaarlijkse opname van de uren.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Voorziening RVU

Doel

Voorziening ter dekking voor toekomstige uitgaven bij RVU (Regeling voor Vervroegde Uittreding) van ambtenaren en WSW medewerkers. De voorziening heeft betrekking op financiële verplichtingen die de organisatie is aangegaan voor de vervroegde uittreding.

Functie

Verplichingen en/of risico’s.

Dotatie

Toevoeging op basis van jaarlijks te berekenen actuele verplichting.

Onttrekkingen

Onttrekking conform het jaarlijks gebruik van de RVU.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Onderhoudsegalisatievoorzieningen

 

Onderhoud gemeentelijke gebouwen

Doel

Voorziening ter dekking van de kosten van groot onderhoud van gemeentelijk onroerend goed.

Functie

Egalisatiefunctie

Dotatie

De voorziening wordt jaarlijks gevoed op basis van het actuele beheersplan.

Onttrekkingen

De werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Voedselbos

Doel

Voorziening ter dekking van diverse (aanloop)kosten in het project.

Functie

Verplichtingen en/of risico’s.

Dotatie

Vanuit de bouwgrondexploitatie Elzenbos is een bijdrage aan dit project geleverd.

Onttrekkingen

De aanloopkosten voor het voedselbos worden uit de voorziening onttrokken.

Plafond

Geen

Looptijd

Tot uitputting

 

Wegenonderhoud

Doel

Voorziening ter dekking van groot onderhoud van de asfalt- en elementverhardingen en oppervlaktebehandelingen.

Functie

Egalisatiefunctie.

Dotatie

De voorziening wordt jaarlijks gevoed op basis van het actuele beheersplan.

Onttrekkingen

De werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Voorziening waarvoor heffing wordt geheven

 

Afvalstoffenheffing

Doel

Egalisatie van de kosten/tarieven van de huishoudelijke afvalverwijdering.

Functie

Egalisatiefunctie

Dotatie

Bij overdekking (meer baten dan lasten bij het bepalen van de jaarrekening) wordt er toegevoegd aan de voorziening.

Onttrekkingen

De voorziening wordt ingezet om meerjarig een gelijkmatige tariefstelling te hanteren.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Rioolrenovaties

Doel

Voorziening om een gelijkmatige belasting van de exploitatie te verkrijgen en daarmee een gelijkmatige ontwikkeling van de rioolheffing.

Het doel is het opvangen van investerings- en kapitaallasten van de riolering.

Functie

Egalisatiefunctie

Dotatie

De ontwikkeling van de stortingen en de gehele ontwikkeling van de toekomstige kosten wordt in beeld gebracht op basis van het programma water en riolering

Onttrekkingen

Alle werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

Rioolheffing

Doel

Egalisatie van de kosten/tarieven van de instandhouding van het rioolstelsel.

Functie

Egalisatiefunctie

Dotatie

Stellige uitspraken commissie BBV. Het is toegestaan om bijdragen van derden (baten van de heffing) in te zetten ten behoeve van tariefegalisatie. De middelen worden dan op begrotingsbasis gedoteerd aan de voorziening ex artikel 44 lid 2 BBV.

Onttrekkingen

De voorziening wordt ingezet om meerjarig een gelijkmatige tariefstelling te hanteren. De middelen moeten binnen een redelijke termijn ingezet worden ter bestrijding van de lasten waarvoor een heffing is opgelegd.

Plafond

Geen

Looptijd

Doorlopend

 

 

Dit besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering van 04 september 2025.

De gemeenteraad van gemeente Brummen,

Griffier M.E.A. Knook

Voorzitter G.J.M. van Rumund

Naar boven