Verkeersbesluit

Registratienummer: Z/25/319842 Gemeenteblad: 2025, nr.

 

Onderwerp: Het proactief aanwijzen van twee gereserveerde parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen ter hoogte van de Campuslaan 11 in Wijchen.

 

Burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Gelet op:

  • artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW);

  • artikel 18 van de WVW;

  • artikel 15 van de WVW;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

  • artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 1 januari 2025 positief is geadviseerd.

  •  

Overwegende dat:

Noodzaak

• de Campuslaan in Wijchen in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Wijchen;

• de gemeente Wijchen het elektrisch rijden wil stimuleren door de realisatie van een dekkend netwerk van openbare oplaadpalen;

• de gemeente Wijchen wilt elektrisch rijden faciliteren, met als doel te voorkomen dat een gebrek aan laadinfrastructuur als drempel wordt gezien voor de overgang naar elektrisch rijden;

• een goede dekking van oplaadinfrastructuur niet alleen belangrijk is voor de bewoners, maar ook voor de bezoekers;

Plaatsingscriteria en -voorkeuren

• in de ‘Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen’ (hierna: Beleidsregels) plaatsingscriteria staan waaraan moet worden voldaan bij de realisatie van laadinfrastructuur. Deze criteria zijn:

- locaties voor nieuwe laadpalen in de openbare ruimte liggen op grond en eigendom van de gemeente Wijchen;

- laadpalen worden gerealiseerd tussen twee bestaande parkeervakken;

- de laadpalen worden op voldoende afstand van bomen geplaatst. Deze afstand is afhankelijk van de grootte en de wortels van de boom. Daarnaast mogen laadpalen niet dicht onder het bladerdek van bomen worden geplaatst;

- De laadpalen worden zo geplaatst dat de verkeersveiligheid en de doorstroom van het verkeer blijven gewaarborgd.

 

• in de Beleidsregels plaatsingsvoorkeuren zijn opgenomen waar rekening mee gehouden wordt bij de realisatie van laadinfrastructuur. Bij de keuze van deze locatie zijn specifiek de volgende afwegingen gemaakt;

De locatie is gekozen omdat deze op een parkeerterrein ligt en tussen twee haakse parkeervakken van een rij parkeerplaatsen ligt. Daarnaast ligt deze locatie ook langs een aanrijroute op het parkeerterrein. De laadpaal wordt niet direct voor het raam van een woning of (zij)gevel van een woning geplaatst. Verder is deze locatie goed verlicht doordat er een lichtmast in de buurt staat. Deze is niet op de hoek van de straat geplaatst omdat ter plekke een rij aan laadvoorzieningen is. En het hierdoor logischer is om de laadpaal aan te laten sluiten in deze rij. Dit om verrommeling van de openbare ruimte te voorkomen.

 

• bij de locatiekeuze is naast de Beleidsregels ook gekeken naar de structuur van de wijk, hiervoor zijn de volgende afwegingen gemaakt;

 

Binnen 200 meter loopafstand van de te plaatsen laadpaal liggen meer dan 200 openbare parkeerplaatsen. Hiermee zijn er genoeg alternatieven om, een auto die niet aan het laden is, te parkeren.

 

Parkeren

• de parkeerplaatsen alleen gebruikt mogen worden voor het laden van een elektrische voertuigen;

• een laadpaal heeft twee laadpunten, met het oog op optimale benutting worden twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het laden van elektrische voertuigen;

• de belangen in de voorgaande overwegingen tegen elkaar zijn afgewogen;

• de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994:

- lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

 

nemen, gelet op het voorgaande, het volgende

 

B E S L U I T:

  • I.

    De op de tekening 00W1874 aangegeven twee openbare parkeerplaatsen t.h.v. de Campuslaan 11 te Wijchen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemt voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB504 (twee parkeervakken) van bijlage I van het RVV 1990.

  •  

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Pim Verweel

Beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

Datum: 1 oktober 2025

 

Bijlage 1: Situatietekening 00W1874 in Wijchen

Bijlage 2: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

Bijlage 3: Bezwaarschriftbijsluiter

 

 

Bezwaar

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum waarop het besluit is verzonden, of de dag ná de datum waarop het besluit is gepubliceerd. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de centrale balie, gevestigd aan de Heuvel 1 in Wijchen. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Ook is het mogelijk om het verkeersbesluit digitaal te raadplegen. Raadpleeg hiervoor de volgende link: Zoeken in alle documenten | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer, Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

• Gemeente Wijchen centrale balie;

• Werkorganisatie Wijchen Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team GEO informatie.

 

 

 

 

 

  •  

Naar boven