Gemeente Waalwijk – VKB 357 2025 Instellen éénrichtingsverkeer Venkelstraat & Ranonkelstraat, omdraaien éénrichtingsverkeer Anemoonstraat

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

 

gelet op artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994;

 

gelet op de Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Algemene wet bestuursrecht, het Mobiliteitsplan Waalwijk (2023);

 

gelet op project Bloemenoord fase II.

OVERWEGENDE:

 

  • dat de Groenewoudlaan na een grootschalige reconstructie in april 2025 weer open is gesteld voor het openbaar verkeer;

  • dat de nieuwe wegindeling voornamelijk bijdraagt aan de veiligheid van het langzaam verkeer en een rustiger wegbeeld is ontstaan;

  • dat de nieuwe wegindeling ook tot gevolg heeft gehad dat het trottoir aan noordzijde van de rijbaan enigszins is versmald;

  • dat met de nieuwe wegindeling ook de fietssuggestiestroken zijn komen te vervallen;

  • dat de as van de rijbaan daardoor iets is opgeschoven naar het noorden;

  • dat dat inhoudt dat autoverkeer nu op kleinere afstand van de noordelijk gelegen perceelsgrenzen langs rijdt dan voor de reconstructie;

  • het verkeer komend uit de Venkelstraat, Anemoonstraat en Ranonkelstraat minder zicht heeft op verkeer op de Groenewoudlaan komend uit het oosten;

  • dat de nieuwe situatie tevens gepaard gaat met struikgewas en geparkeerde auto’s waardoor het zicht wordt geblokkeerd;

  • dat voor voldoende oprijzicht in theorie 75 meter wordt aangehouden in het ASVV 2021, met de kanttekening dat dit in praktijk vaak niet tot nauwelijks te realiseren is;

  • dat het zicht voor verkeer komend vanuit de Venkelstraat en Anemoonstraat minder is dan 18 meter op het verkeer op de Groenewoudlaan komend uit het oosten;

  • dat het zicht voor verkeer komend vanuit de Ranonkelstraat minder is dan 20 meter op het verkeer op de Groenewoudlaan komend uit het oosten;

  • dat wachtende voertuigen op de Venkelstraat, Anemoonstraat en Ranonkelstraat eerder het risico zullen nemen om dan toch op te rijden, terwijl er in theorie zich op 18 of 20 meter afstand een auto op de Groenewoudlaan kan bevinden;

  • dat de stopafstand (reactietijd + remtijd) voor verkeer op de Groenewoudlaan (50 km per uur max) ongeveer 52,5 meter bedraagt;

  • dat de oprijafstand van minder dan 18 of 20 meter bijna overeenkomt met de afgelegde weg tijdens de reactietijd en een auto op de Groenewoudlaan dan nog moet beginnen met afremmen;

  • dat een automobilist op de Groenewoudlaan in het ergste geval met 50 km per uur bovenop een oprijdend voertuig zou kunnen rijden;

  • dat er verschillende soorten voertuigen en weggebruikers van de Venkelstraat, Anemoonstraat en Ranonkelstraat gebruik maken

  • dat iedere bestuurder een eigen risicoperceptie heeft, die niet veelal is opgebouwd met ervaringen op deze kruising;

  • dat het college van mening is dat het oprijden van de Groenewoudlaan vanaf de Venkelstraat, Anemoonstraat en Ranonkelstraat een onacceptabel gevaar is voor de verkeersveiligheid;

  • dat fietsers zich flexibeler kunnen opstellen op de uitritconstructie om hun zicht op de Groenewoudlaan te verbeteren;

  • dat het plaatsen van spiegels om indirect oprijzicht te verkrijgen op deze locatie voor de verkeersveiligheid niet wenselijk is, omdat er met indirect zicht moet worden gewerkt, de snelheid van het verkeer op de Groenewoudlaan via ene spiegel moeilijker is in te schatten en tegelijkertijd ook soms de andere rijrichting in de gaten moet worden gehouden waardoor het complexer wordt en onterecht de indruk kan worden verkregen dat er vrij kan worden opgereden;

  • dat de bewuste verkeersbeweging ook onmogelijk kan worden gemaakt, door het instellen van éénrichtingsverkeer, waardoor onveilige situaties niet voor kunnen komen;

  • dat het oprijdend verkeer komend uit de Wederikstraat en de Eikenlaan wel nagenoeg voldoende zicht heeft op verkeer komend uit het oosten;

  • dat door het invoeren nieuwe verkeersstromen ontstaan binnen de wijk Bloemenoord;

  • dat andere straten door het instellen van eenrichtingsverkeer extra belast worden met verkeer;

  • dat deze straten erop ingericht zijn om het extra verkeer verkeersveilig op te vangen en af te wikkelen;

  • dat er voldoende uitwijkroutes blijven bestaan om de wijk in en uit te kunnen rijden;

  • dat de wegen in eigendom en beheer zijn van de gemeente Waalwijk en dat de gemeente Waalwijk derhalve bevoegd is tot het nemen van dit verkeersbesluit;

  • dat in het kader van het verkeersveiligheidsprincipe Duurzaam Veilig weggebruikers uit de inrichting van de weg moeten kunnen opmaken welke verkeersgedrag van hen wordt verlangd;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg met de chef van het politieteam Waalwijk heeft plaatsgevonden, waarbij deze heeft aangegeven met de maatregelen te kunnen instemmen.

 

BESLUIT

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalwijk besluit tot het instellen van eenrichtingsverkeer op de Ranonkelstraat en de Venkelstraat door middel van:

  • 1.

    het aanbrengen van bord C02 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op de hoek van de Venkelstraat-Leeuwenbekstraat, Ranonkelstraat-Bevernelstraat en ter hoogte van de Ranonkelstraat nummer 6;

  • 2.

    het aanbrengen van bord C04-R (Eenrichtingsweg, Rechts) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op de hoek van de Venkelstraat-Ganzerikstraat;

  • 3.

    het aanbrengen van bord C03 (Eenrichtingsweg) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op de hoek van de Ranonkelstraat-Groenewoudlaan en op de hoek van de Venkelstraat-Groenewoudlaan;

  • 4.

    het aanbrengen van onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) onder C02, C03 en C04-R van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 5.

    het aanbrengen van onderbord OB401 (na 100m) onder C02 op de kruising Ranonkelstraat-Bevernelstraat Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 6.

    de maatregel uit te voeren zoals aangegeven in de bijgevoegde bebordingstekening.

 

 

 

Het omdraaien van het eenrichtingsverkeer op de Anemoonstraat door middel van:

  • 1.

    het aanbrengen van bord C02 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op de hoek van de Anemoonstraat-Herikstraat;

  • 2.

    het aanbrengen van bord C03 (Eenrichtingsweg) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op de hoek van de Anemoonstraat-Groenewoudlaan;

  • 3.

    het aanbrengen van onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) onder C02 en C03 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 4.

    de maatregel uit te voeren zoals aangegeven in de bijgevoegde bebordingstekening.

 

Waalwijk, 26 september 2025.

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

namens deze,

de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte,

M.P.J. Weterings.

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

De in dit besluit genoemde bord staat vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Is dit besluit onduidelijk of heeft u er vragen over? Neem dan eerst contact met ons op. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. Komen we er niet uit, dan kunt u alsnog bezwaar maken.

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken, gerekend vanaf de eerste dag na de officiële bekendmaking, bij ons een bezwaarschrift indienen. Meer hierover leest u op www.waalwijk.nl/bezwaar.

 

Naar boven