Verkeersbesluit voor het instellen van tijdelijke verkeersmaatregelen van 26 september tot en met eind oktober 2025 aan de N247 te Amsterdam – Hoorn

Aanleiding

In verband met de uitvoering van het project 'Bereikbaarheid Waterland' vinden van 26 september tot en met eind oktober 2025 werkzaamheden plaats aan de N247 (Amsterdam – Hoorn). De werkzaamheden bestaan uit asfaltvernieuwing, verbetering van kruispunten en herinrichting van wegen. Om de verkeersveiligheid en doorstroming tijdens de uitvoering te waarborgen, zijn tijdelijke verkeersmaatregelen noodzakelijk.

Juridisch kader

Dit verkeersbesluit is genomen op basis van de volgende wettelijke bepalingen:

  • Artikel 2, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994).

  • Artikelen 12 en 15 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

  • Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

  • Artikel 25 BABW inzake overleg met politie en aangrenzende gemeenten.

Verkeersmaatregelen

Ter uitvoering van de werkzaamheden worden de volgende verkeersmaatregelen ingesteld:

  • 1.

    De bestaande spitsafsluiting (16:00-19:00) op De Noord, vlak voor de kruising met het Molenpad, wordt vervangen door een verboden in te rijden voor gemotoriseerd verkeer (bord C12) met onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’.

  • 2.

    Verboden in te rijden voor gemotoriseerd verkeer (bord C12) met onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’, op de Dorpsstraat ter hoogte van de kruising met de zijweg Monnickendammerrijweg.

Overwegingen

Bij de keuze voor bovengenoemde verkeersmaatregelen zijn de volgende overwegingen meegenomen:

  • Het waarborgen van verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbarheid tijdens de werkzaamheden.

  • Het beperken van sluipverkeer door Ilpendam en omliggende wegen.

  • De moeilijkheid van handhaving van ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’. Ondanks deze beperking zorgen de maatregelen ervoor dat navigatiesystemen de betreffende routes zullen afsluiten, waardoor doorgaand verkeer wordt geweerd.

  • Het minimaliseren van overlast voor bewoners door middel van uitzonderingsmogelijkheden voor bestemmingsverkeer.

Advies politie

De politie adviseerde negatief op dit verkeersbesluit en verwees naar de eerder gebruikte maatregelen bij het project viaduct A7, namelijk het instellen van een geslotenverklaring met ontheffingen voor door de wegbeheerder aangewezen bewoners en bestuurders die aan door de wegbeheerder gestelde bestemmingscriteria voldoen. De politie heeft namelijk geen capaciteit om op een geloofwaardige manier invulling te geven aan handhaving op een geslotenverklaring met onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ vanwege de daarvoor geldende regels.

Advies gemeenten

Overeenkomstig artikel 25 BABW is over het nemen van dit verkeersbesluit overleg gepleegd met de gemeenten Purmerend, HHNK en Edam-Volendam. Deze adviseerden positief op het besluit.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland besluit, gelet op de bovenstaande overwegingen, met ingang van 26 september 2025 tot en met eind oktober 2025 de bovengenoemde verkeersmaatregelen in te stellen.

Aldus besloten in de gemeente Waterland,

Burgemeester en wethouders van Waterland,

Stella Veenstra (Afdelingsmanager Realisatie)

Bijlage

Overzicht bebording en situatietekeningen.

  • 1.

    De bestaande spitsafsluiting (16:00-19:00) op De Noord, vlak voor de kruising met het Molenpad, wordt vervangen door een verboden in te rijden voor gemotoriseerd verkeer (bord C12) met onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’. Afsluiting 12 op de verkeerskaart.

  • 2.

    Verboden in te rijden voor gemotoriseerd verkeer (bord C12) met onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’, op de Dorpsstraat ter hoogte van de kruising met de zijweg Monnickendammerrijweg. Afsluiting 13 op de verkeerskaart.

Naar boven