Gemeenteblad van Breda
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Breda | Gemeenteblad 2025, 420870 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Breda | Gemeenteblad 2025, 420870 | verkeersbesluit of -mededeling |
Instellen voetgangersgebied op de Haven en Nieuweweg, verwijderen laad- en losplek en instellen lengtebeperking op de Prinsenkade te Breda.
Z2025-006057 d.d. 25 september 2025.
Burgemeester en wethouders van Breda
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen
• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers
• Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan
• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
Een voetgangersgebied in te stellen op de Haven en Nieuweweg, de laad- en losplek ter hoogte van de Prinsenkade 3 te verwijderen en een lengtebeperking van 10 meter in te stellen voor de Prinsenkade vanaf de Hoge Brug. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Voetgangersgebied Haven en Nieuweweg, opheffen laad-losplek Prinsenkade en instellen lengtebeperking Prinsenkade’.
In de Mobiliteitsvisie Breda 2020 is opgenomen dat de binnenstad, en met name straten en routes binnen de singels, te maken heeft met een hoge verkeersdruk en veel verkeersongevallen en meldingen. Dit hangt samen met het grote aandeel (doorgaand) verkeer dat gebruikmaakt van de binnenstad en het gebied minder als verblijfsruimte doet functioneren. Om dit te verbeteren is in oktober 2023 de motie ‘Minder verkeer in de binnenstad’ aangenomen door de Bredase gemeenteraad. Deze motie sluit aan bij de uitgangspunten van de Mobiliteitsvisie en richt zich met name op het terugdringen van doorgaand verkeer en het vergroten van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de binnenstad. Op PlanBreda zijn de voorgestelde verkeersmaatregelen bekendgemaakt, voor eenieder bestond tot en met 16 januari 2025 de mogelijkheid om hierop te reageren.
Een van deze maatregelen betreft het opheffen van het fietspad aan de Haven en Nieuweweg en het vervangen hiervan door een voetpad. Het fietsen via de Haven en Nieuweweg wordt door steeds meer bezoekers, ondernemers en bewoners als storend ervaren. Dit komt doordat de aantrekkelijkheid en de verblijfskwaliteit van dit deel van de binnenstad sterk is toegenomen, terwijl het fietspad tegelijkertijd steeds intensiever is gebruikt. Bovendien is het type fietsers de laatste jaren veranderd. Door het fietspad te vervangen door een voetpad wordt de verblijfskwaliteit versterkt en ontstaat meer veiligheid voor voetgangers en bezoekers. Daarbij speelt ook mee dat door de definitieve knip op de Markendaalseweg nu mogelijk is om fietsers te positioneren op de Markendaalseweg. Daarmee is het fietspad op de Haven en Nieuweweg niet langer noodzakelijk als veilige alternatieve fietsroute. Om fietsers niet volledig van de Haven en Nieuweweg uit te sluiten gelden er venstertijden. Tussen 11.00 en 17.00 uur is fietsen niet toegestaan, daarbuiten wel. Hiermee wordt aangesloten bij de regeling die reeds geldt in het overige deel van het voetgangersgebied.
Daarnaast wordt de laad- en losplek ter hoogte van Prinsenkade 3 verwijderd. Dit gebeurt op verzoek van (horeca)ondernemers en in lijn met bovengenoemde motie. Hiermee wordt de verblijfskwaliteit aan de Prinsenkade versterkt en wordt deze beter betrokken bij de binnenstad. Laden en lossen voor leveranciers blijft mogelijk op andere locaties in de omgeving en vindt, net als elders in de binnenstad, plaats binnen de venstertijden. Ook wordt een lengtebeperking van maximaal 10 meter ingevoerd voor voertuigen op de Prinsenkade vanaf de Hoge Brug. Het keren van grote voertuigen blijkt hier door de beperkte ruimte lastig uitvoerbaar. Met deze maatregel wordt voorkomen dat er verkeersonveilige situaties ontstaan.
Dit verkeersbesluit heeft tot gevolg dat het fietspad langs de Haven en Nieuweweg wordt opgeheven en ingericht als voetpad. Echter, gelden er venstertijden, waardoor buiten deze tijden nog steeds mag worden gefietst. Bovendien kunnen fietsers gebruikmaken van de rijbaan op de Markendaalseweg, die na het instellen van de knip niet langer toegankelijk is voor autoverkeer en daarmee een veilig alternatief vormt. Laden en lossen blijft mogelijk op alternatieve locaties en binnen de bestaande venstertijden. Het besluit sluit daarmee aan bij de bredere ambities van de gemeente Breda om doorgaan verkeer in de binnenstad terug te dringen en de verblijfskwaliteit van de openbare ruimte te versterken. De belangen die gemoeid zijn met het realiseren van deze ambities wegen zwaarder dan het behoud van de huidige situatie waarin het fietspad, de laad-en losplek en het gebruik door grotere voertuigen nog mogelijk zijn. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.
burgemeester en wethouders van Breda,
Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen via telefoonnummer 14 076.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is: Verkeersbesluit ‘Instellen voetgangersgebied op de Haven en Nieuweweg, verwijderen laad- en losplek en instellen lengtebeperking op de Prinsenkade te Breda.’;
d. de gronden van het bezwaar.
U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Tekening ‘Voetgangersgebied Haven en Nieuweweg, opheffen laad-losplek Prinsenkade en instellen lengtebeperking Prinsenkade’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-420870.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.