Wijziging Organisatieregeling gemeente Raalte 2019

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Raalte,

 

gelet op het bepaalde in artikel 160, lid 1 onder c, van de Gemeentewet;

gelezen het advies van de Ondernemingsraad van 28 januari 2025;

 

Besluiten vast te stellen de volgende wijziging van de Organisatieregeling gemeente Raalte 2019 (3e wijziging):

Artikel I  

 

A

Artikel 13 Directieteam vervalt.

 

B

Artikel 14 Managementteam, wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

 

Artikel 14 Managementteam

  • 1.

    De gemeentesecretaris/ algemeen directeur, de directeur(en) en de domeinmanagers vormen samen het managementteam.

  • 2.

    De bestuurssecretaris ondersteunt het managementteam.

  • 3.

    De gemeentesecretaris/ algemeen directeur bepaalt de vergaderfrequentie en de vergaderdata van het managementteam. De agenda van de managementteamvergadering komt tot stand onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/ algemeen directeur.

  • 4.

    Ieder lid van het managementteam kan zaken indienen voor plaatsing op de agenda en bij de gemeentesecretaris/ algemeen directeur een verzoek indienen om in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. Onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/ algemeen directeur worden de agenda en bijbehorende stukken gereed gemaakt en, zo mogelijk, ten minste twee dagen voor de vergadering beschikbaar gesteld aan de leden van het managementteam.

  • 5.

    Op uitnodiging van de gemeentesecretaris/ algemeen directeur kunnen anderen dan de in het eerste lid genoemde leden deelnemen aan het managementteam.

  • 6.

    Het managementteam draagt, onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/ algemeen directeur, zorg voor de integrale aansturing van de organisatie. Het managementteam is verantwoordelijk voor:

    • a.

      de ondersteuning en advisering van het college;

    • b.

      de coördinatie van activiteiten tussen domeinen onderling en in relatie tot het bestuur

    • c.

      de ambtelijke coördinatie van beleid en middelen;

    • d.

      de coördinatie van de planning, prioriteitenstelling en voortgang van de beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en verantwoording

    • e.

      de zorg voor de uitvoering van reguliere taken van de gemeente;

    • f.

      de coördinatie van en de advisering over het middelenbeleid, het bedrijfsvoeringbeleid, de uniformiteit in de bedrijfsvoering van de ambtelijke organisatie. Daartoe worden afspraken gemaakt over domein overstijgende aangelegenheden over de bedrijfsvoering;

    • g.

      domein overstijgende thema’s en casussen;

    • h.

      het vaststellen van de inhoud van domein overstijgende adviezen;

    • i.

      behandelen van capaciteitsvraagstukken.

  • 7.

    Het managementteam stuurt organisatiebrede programma’s en organisatiebrede projecten aan en stemt af over domeinoverstijgende thema’s en casussen en domeinoverstijgende aangelegenheden over de bedrijfsvoering.

  • 8.

    De gemeentesecretaris/ algemeen directeur kan besluiten onderdeel-managementteams in te stellen, bijvoorbeeld voor bedrijfsvoering, een specifiek onderdeel van bedrijfsvoering, een beleidsonderwerp, programma, project of thema. Een onderdeel-managementteam kan tijdelijk of structureel zijn. De Gemeentesecretaris/ algemeen directeur bepaalt in het instellingsbesluit de naam, het doel en de samenstelling van het onderdeel-managementteam. Het bepaalde in lid 2, 3, 4, 5 en 11 en artikel 17 is in ieder geval van toepassing op onderdeel-managementteams.

  • 9.

    Het managementteam is een platform voor informatie-uitwisseling en tijdig signaleren van relevante ontwikkelingen.

  • 10.

    De gemeentesecretaris maakt afspraken met iedere domeinmanager over te realiseren jaarafspraken volgens het domeinplan en volgens het organisatieplan.

  • 11.

    Het managementteam heeft geen besluitvormende bevoegdheden. De gemeentesecretaris/ algemeen directeur neemt, gehoord de meningsvorming en advisering van het managementteam, besluiten en draagt de eindverantwoordelijkheid voor die besluitvorming.

 

C

Artikel 16 Voorstellen voor het directieteam vervalt.

 

D

Artikel 17 Voorstellen voor het managementteam wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

 

Artikel 17 Voorstellen voor het managementteam

Voorstellen van de ambtelijke organisatie voor bespreking in het managementteam, worden, door de gemeentesecretaris/ algemeen directeur, door een directeur of door de verantwoordelijk domeinmanager aan het managementteam voorgelegd.

 

E

In Bijlage 8 Uitgangspunten en afbakening generieke taken teamleiders wordt onder “Uitgangspunten voor de afweging over de inzet van teamleiders” het derde opsommingspunt gewijzigd en het punt komt te luiden als volgt:

 

  • De teamleider heeft geen formele positie in de organisatiestructuur.

 

F

In Bijlage 8 Uitgangspunten en afbakening generieke taken teamleiders worden aan de “Generieke taken voor teamleiders […]” aan het eind van de opsomming vier nieuwe punten toegevoegd, luidende:

 

  • Vertaling van beleid naar uitvoering (voor zover er geen kwaliteitsmedewerker is of in samenwerking met de kwaliteitsmedewerker).

  • Input leveren bij afhandeling van klachten.

  • Samen met het cluster opstellen van cluster jaarplan.

  • (gedelegeerd) Ambtelijk opdrachtgeverschap voor klussen passend bij de clusters maar in overleg ook Domein overstijgend.

 

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

 

Aldus besloten op 4 februari 2025,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Raalte,

de secretaris,

Monique van Esterik

de burgemeester,

Rob Zuidema

Naar boven