Verkeersbesluit – het regelen van de voorrang aan de Vaartweg in de gemeente Staphorst

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Staphorst,

 

Gelet op:

artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

 

artikel 15, tweede lid van de WVW 1994, waarin is bepaald dat er een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

 

artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW), waarin is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is;

 

het mandaatbesluit Gemeente Staphorst van 27 november 2012 en de Mandatenlijst Afdeling Ontwikkeling & Beheer van 2021, waarin de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten, zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 sub d WVW 1994 aan het team Beheer, medewerker Beleid en Ontwerp B en C staat omschreven;

 

het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), waarin de verkeersregels en verkeerstekens zijn opgenomen;

 

de Uitvoeringsvoorschriften BABW, waarin is bepaald waar, wanneer, en hoe verkeerstekens geplaatst moeten worden;

 

de Algemene Wet Bestuursrecht (hierna: AWB), waarin onder andere is bepaald welke bezwaarstermijnen er gelden.

 

Overwegende dat:

de Vaartweg en het bromfietspad (situatie 1 in de situatieschets) en de Vaartweg en het fietspad (situatie 2 in de situatieschets) beiden buiten de bebouwde kom liggen en in het beheer en onderhoud van de gemeente Staphorst zijn;

 

de Vaartweg een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

 

volgens het principe van Duurzaam Veilig normaliter op 60 kilometer per uur wegen de voorrang niet wordt geregeld;

 

de Vaartweg volgens de verkeersvisie van de gemeente Staphorst geen onderdeel uitmaakt van een hoofdfietsroute.

 

het treffen van de hieronder benoemde maatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994, lid 1 strekt tot:

het verzekeren van veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

er overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Politie eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en artikel 24 BABW dit aangeeft en positief heeft geadviseerd op dit verkeersbesluit;

 

overeenkomstig artikel 26 BABW dit besluit bekend wordt gemaakt door de op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekenmakingswet bepaalde wijze.

 

Situatie 1 volgens de situatieschets

het bromfietspad begint/eindigt aan de Staphorster Grote Stouwe in de gemeente Meppel en de Vaartweg in de gemeente Staphorst;

 

het verplichte bromfietspad middels verkeersbord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 ‘’verplicht bromfietspad’’ als zodanig is aangewezen;

 

er in de huidige situatie onduidelijkheid bestaat over de voorrangssituatie tussen de Vaartweg en het aanliggende bromfietspad;

 

daarnaast wordt de voorrang aan de andere kant van het viaduct – het huidige fietspad Vaartweg/Wetering, gemeente Meppel (situatie 2 in de situatieschets) wel geregeld;

 

de voorrang aan het andere uiteinde van het bromfietspad aan de Staphorster Grote Stouwe, gemeente Meppel de voorrang geregeld is middels haaientandenmarkering, zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990 en het B6 verkeersbord, zoals bepaald in bijlage 1 van het RVV 1994;

 

deze onduidelijkheden kunnen leiden tot gevaarlijke verkeersituaties;

 

volgens het principe van Duurzaam Veilig normaliter op 60 kilometer per uur wegen de voorrang niet wordt geregeld en dit principe ten behoeve van de verkeersveiligheid is losgelaten in deze situatie;

 

dit leidt tot verwarring en om die reden ervoor wordt gekozen om de voorrang ook aan het huidige bromfietspad Staphorster Grote Stouwe, gemeente Meppel en Vaartweg gemeente Staphorst (situatie 1 in de situatieschets) te regelen;

het om deze redenen wenselijk wordt geacht om de voorrangssituatie te regelen door haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, aan te brengen in combinatie met het verkeersbord B4; B5; en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 te plaatsen;

 

gelet op artikel 12 van de WVW 1994 voor het plaatsen van de B4; B5; en B6 verkeersborden van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit vereist is;

 

situatie 2 volgens de situatieschets

het huidige fietspad begint/eindigt aan De Wetering in de gemeente Meppel en de Vaartweg in de gemeente Staphorst;

 

het huidige fietspad aan de Vaartweg is aangemerkt als een verplicht fietspad door de plaatsing van het G11 verkeersbord ‘’verplicht fietspad’’ zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;

 

hetzelfde fietspad aan De Wetering, gemeente Meppel is aangemerkt als een verplicht bromfietspad, door de plaatsing van het verkeersbord G12a ‘’verplicht bromfietspad’’ zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;

 

aan de andere kant van het viaduct aan het bromfietspad Vaartweg/Staphorster Grote Stouwe (situatie 1 van de situatieschets) het G12a verkeersbord ‘’verplicht bromfietspad’’ zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 is geplaatst

 

de voorrang niet in zijn volledigheid is uitgevoerd doordat de B4 en B5 verkeersborden, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 missen;

 

het hierdoor onduidelijk is hoe de voorrang geregeld is en/of bromfietsen gebruik mogen maken van het huidige fietspad;

 

Besluit

Situatie 1 volgens de situatieschets

het plaatsen van verkeersbord B6 ‘’verleen voorrang op de kruisende weg’’ conform bijlage 1 van het RVV 1990 in combinatie met haaientandenmarkering, zoals gesteld in artikel 80 RVV 1990 bij de kruising tussen het bromfietspad en de Vaartweg;

 

het plaatsen van het B4 ‘’voorrangskruispunt, zijweg links’’ verkeersbord aan de kant van het viaduct en het bromfietspad en het B5 verkeersbord ‘’voorrangskruispunt, zijweg rechts’’ aan de andere kant van het bromfietspad. Beiden conform bijlage 1 van het RVV 1990.

 

Situatie 2 volgens de situatieschets

het G11 verkeersbord ‘’verplicht fietspad’’ wordt vervangen door het G12a verkeersbord ‘’verplicht bromfietspad’’ aan de kruising tussen het huidige fietspad en de Vaartweg. Zoals conform bijlage 1 van het RVV 1990;

 

het plaatsen van het B4 verkeersbord ‘’voorrangskruispunt, zijweg links’’ aan de kant van het viaduct en het huidige fietspad en het B5 verkeersbord ‘’voorrangskruispunt, zijweg rechts’’ aan de andere kant van het huidige fietspad.

 

Staphorst, 30 september 2025,

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Staphorst,

 

M. Boertien

Beleidsmedewerker Verkeer & Mobiliteit

 

Situatieschets

 

Situatie 1

 

Situatie 2

 

Mededelingen:

dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden – zoals bepaald in de AWB – zes weken om bezwaar te maken tegen een genomen besluit. Met betrekking tot dit besluit kunnen belanghebbenden in de periode van 30 september 2025 tot en met 12 november 2025 bezwaar maken tegen dit besluit. Let op: het maken van bezwaar schort de werking van dit besluit niet op. U kunt op twee manieren bezwaar maken:

 

In beide gevallen dient u uw naam; adres en reden waarom u bezwaar maakt te vermelden. Noteer daarnaast het zaaknummer Z/STH25/055645 en vermeld daarnaast uw telefoonnummer en uw emailadres, zodat de gemeente Staphorst met u in contact kan komen.

Bij een spoedeisend belang kunnen belanghebbenden ervoor kiezen om een verzoek tot opschorting van het besluit te doen. Dit kunt u doen door na het indienen van een bezwaarschrift om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter te vragen. Het adres van de rechtbank is:

 

Postbus 10067

8000 GB Zwolle

Naar boven