Verkeersbesluit instellen 30 km/ uur zone Bergweg

Kenmerk 3951625

Gemeente Hengelo

  • 1.

    Het instellen van een maximale toegestane snelheid van 30 km/ uur in de Bergweg, tussen de Tapuitstraat en de Anninksweg, door plaatsing van verkeersborden A01(30zb) en A02(30)ze uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Aanleiding

In augustus 2025 is op de Bergweg, ter hoogte van Montessori ’t Annink, een maximumsnelheid van 30 km/uur ingesteld. Dit betreft het wegvak tussen de Tapuitstraat en de Mussenstraat. De maatregel maakt deel uit van de inrichting van een veilige schoolzone. Daarbij zijn ook borden ‘schoolzone’ geplaatst en is de markeringstekst ‘schoolzone’ op de rijbaan aangebracht.

Na invoering van deze maatregel resteert er nog een wegvak van circa 175 meter tussen de schoolzone en de Anninksweg. Op dit stuk geldt nog een maximumsnelheid van 50 km/uur, terwijl aan beide zijden van dit korte wegvak al een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Dit leidt tot een onlogische en ongewenste verkeerssituatie: de gemeente wil niet dat verkeer op dit korte tussenstuk snelheid gaat opvoeren. Door ook dit deel aan te wijzen als 30 km/uur-zone ontstaat er een aaneengesloten, uniforme en duidelijke verkeerssituatie.

Een lagere snelheid zorgt voor een kortere remweg en meer reactietijd, waardoor het risico op ongevallen aanzienlijk vermindert. Vooral kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, profiteren hiervan. Daarnaast verbetert de oversteekbaarheid en de leefbaarheid voor omwonenden. Ook sluit een lagere snelheid beter aan bij de functie van de Bergweg en wordt doorgaand verkeer ontmoedigd.

Het verlagen van de maximumsnelheid op de Bergweg tot 30 km/uur sluit aan bij de doelstellingen uit het Mobiliteitsplan 2040, waarin staat:

‘Binnen de Wijkring is de infrastructuur gericht op het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid. De auto mag hier komen, maar met gepaste snelheid. Hiervoor wordt onder andere de maximumsnelheid verlaagd naar 30 km/uur’.

Om de 30 km/uur-zone duidelijk aan te geven, worden zonale verkeersborden geplaatst. Deze keuze beperkt het aantal benodigde borden. De borden komen zowel aan de linker- als aan de rechterzijde van de straat, zodat er een duidelijke toegangspoort naar de zone ontstaat. Voor het plaatsen van deze verkeersborden is een verkeersbesluit vereist.

Motivering

Overwegende:

 

  • 1.

    dat in de Bergweg, tussen twee wegvakken met een maximumsnelheid van 30 km/uur, nog een gedeelte aanwezig is waar verkeer 50 km/uur mag rijden;

  • 2.

    dat dit korte tussenstuk een onlogische en ongewenste situatie oplevert en niet bijdraagt aan een uniforme weginrichting en verkeersveiligheid;

  • 3.

    dat een lagere snelheid leidt tot een kortere remweg en meer reactietijd, waardoor de verkeersveiligheid, de oversteekbaarheid en de leefbaarheid voor omwonenden verbeteren;

  • 4.

    dat een lagere rijsnelheid tevens bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen en beter aansluit bij de functie van de weg, waarbij doorgaand verkeer wordt ontmoedigd;

  • 5.

    dat het instellen van 30 km/uur past binnen de doelstellingen van zowel het Mobiliteitsplan 2040 als het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030;

  • 6.

    dat het resterende wegvak van de Bergweg daarom wordt toegevoegd aan de bestaande 30 km/uur-zone van de wijk Elsbeek door middel van het plaatsen van zonale bebording;

  • 7.

    dat de bebording aan beide zijden van de weg wordt geplaatst, zodat een duidelijke toegangspoort naar de zone ontstaat;

  • 8.

    dat aanvullend met enige regelmaat een snelheidsdisplay wordt ingezet om weggebruikers bewust te maken van hun rijsnelheid;

  • 9.

    dat voorrangssituaties en de huidige weginrichting ongewijzigd blijven, maar dat in 2027 een reconstructie van de gehele Bergweg wordt voorzien waarbij de inrichting wordt aangepast en beter in lijn gebracht met de CROW-richtlijnen voor een 30 km/uur-zone;

  • 10.

    dat de gemeente er bewust voor kiest de maximumsnelheid nu al te verlagen en de reconstructie niet af te wachten, zodat de verkeersveiligheid onmiddellijk toeneemt;

  • 11

    dat dit verkeersbesluit wordt genomen op grond van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, alsmede leefbaarheid;

  • 12

    dat dit verkeersbesluit door een verlaging van de maximale toegestane snelheid mogelijk in strijd kan worden geacht met de vrijheid van het verkeer, maar dat de gemeente dit van ondergeschikt belang acht en meer waarde hecht aan het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, alsmede leefbaarheid.

  • 13

    dat overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie en dat deze kan instemmen met de maatregel.

Afbeelding

Procedure

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van Politie eenheid Oost-Nederland, die kan instemmen met bovengenoemde maatregel.

Bezwaar

Wanneer u belanghebbende bent kunt u, tijdens de inzagetermijn, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van B en W. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en tenminste bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, afdeling Bestuursrecht (postbus 10067, 8000 GB Zwolle) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als een bezwaarschrift.

Aldus vastgesteld, 

Burgemeester en Wethouders van Hengelo, namens dezen, Teammanager Beleid en Beheer Openbare Ruimte

Naar boven