Verkeersbesluit instellen maximumsnelheid van 60 km/u op Beilerweg te Wijster en Holthe te Beilen

Het college van burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe:

 

Juridisch kader:

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

• artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

• artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

• artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

 

Mede uit het oogpunt van:

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

• zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid WVW 1994;

 

Is het gewenst om:

Een maximumsnelheid van 60 km/u in te stellen op de Beilerweg en Holthe, tussen Beilen en Wijster.

 

Overwegende dat:

• de Beilerweg is gelegen buiten de bebouwde kom van Wijster, terwijl de Holthe is gelegen buiten de bebouwde kom van Beilen;

• de gemeentelijke wegencategorisering is opgenomen in het GVVP 2012-2020;

• deze categorisering aansluit op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

• de Beilerweg en Holthe zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen;

• op erftoegangswegen de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

• de Beilerweg en Holthe woon- en landbouwpercelen ontsluiten en een beperkte verkeersfunctie kennen, overeenkomstig een erftoegangsweg;

• ten behoeve van de verkeersveiligheid van langzame verkeersdeelnemers, een fiets/bromfietspad aanwezig is;

• het voor de verkeersveiligheid van belang is dat de maximumsnelheid op een weg in overeenstemming is met de functie, vormgeving en het feitelijk gebruik van de weg;

• gelet op het landelijke beleid Duurzaam Veilig, en de daaruit voortvloeiende richtlijnen van CROW, op erftoegangswegen buiten de bebouwde kom daarom een maximumsnelheid van 60 km/u wordt aanbevolen;

• op de Beilerweg en Holthe momenteel een maximumsnelheid van 80 km/u geldt;

• in het fietsplan, ‘Fietsplan 2035 Op Fietse Midden-Drenthe’, is opgenomen dat alle wegen buiten de bebouwde kom worden gecategoriseerd als erftoegangswegen en worden ingericht met een bijbehorende maximumsnelheid van 60 km/u;

• in Midden-Drenthe op diverse erftoegangswegen buiten de bebouwde kom de maximumsnelheid reeds van 80 km/u naar 60 km/u is gewijzigd;

• gelet op voorgaande overwegingen op de Beilerweg en Holthe een maximumsnelheid van 60 km/u wordt ingesteld;

• op de Beilerweg en Holthe de asmarkering wordt vervangen door kantmarkering, overeenkomstig de landelijke richtlijnen van CROW voor erftoegangswegen buiten de bebouwde kom;

• gelet op de omgevingskenmerken van de Beilerweg en Holthe en de aangepaste markering het wegbeeld in overeenstemming is met een maximumsnelheid van 60 km/u;

• hiermee een maximumsnelheid van 60 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van de Beilerweg, Holthe en de omgeving, zoals bepaald in de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

• het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/u op de Beilerweg en Holthe wordt gerealiseerd door het plaatsen en verwijderen van borden begin/einde zone A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990;

• daarmee de Beilerweg en Holthe onderdeel worden van de bestaande 60 km/u-zone op de Holthe en zijwegen van de Beilerweg en Holthe;

• op erftoegangswegen buiten de bebouwde kom is de landelijke richtlijn om gelijkwaardige kruispunten toe te passen, waardoor bestuurders van rechts voorrang hebben;

• het opheffen van de voorrangsregelingen, gelet op de aanwezigheid van het fiets/bromfietspad, zou leiden tot een onduidelijke voorrangssituatie tussen bestuurders en (brom)fietsers;

• daarom voorrangsregelingen op de zijwegen van de Beilerweg en Holthe in stand blijven;

• de aanduiding van de Beilerweg en Holthe als voorrangsweg echter worden opgeheven en in plaats daarvan voorrangskruispunten worden aangeduid, zoals voorgeschreven in de Uitvoeringsvoorschriften BABW voor wegen met een maximumsnelheid van 60 km/u;

• dit wordt gerealiseerd door op de Beilerweg en Holthe, ter hoogte van de zijwegen, de borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 te verwijderen en in plaats daarvan de borden B4 en B5 van bijlage 1 van het RVV 1990 te plaatsen;

• het treffen van een dergelijke verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

• gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van gemeente Midden-Drenthe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;

• gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met het uitvoeren van de hiervoor genoemde verkeersmaatregel;

• gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht.

 

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie-eenheid Noord Nederland, afdeling infrastructuur. Op XX-XX-2025 heeft de politie laten weten een positief advies te geven;

 

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Midden-Drenthe om:

 

1. Een maximumsnelheid van 60 km/u in te stellen op de Beilerweg en Holthe, tussen Holthe no. 64 en de bebouwde komgrens van Wijster op de Beilerweg. Dit wordt gerealiseerd:

- door het verwijderen van bord einde zone A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Holthe, ter hoogte van de Holthe no. 64.

- door het plaatsen van bord begin zone A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Beilerweg, ter hoogte van de bebouwde komgrens van Wijster;

2. De aanduiding van de Beilerweg en Holthe als voorrangsweg op te heffen, door het verwijderen van borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 op onderstaande locaties:

- Beilerweg, ter hoogte van de Holthe;

- Beilerweg, ter hoogte van de Emelangen;

- Beilerweg, ter hoogte van de Looveen;

3. De onderstaande kruispunten van de Beilerweg en Holthe als voorrangskruispunten aan te duiden, door het plaatsen van borden B3 en B4 van het RVV 1990

- Beilerweg, ter hoogte van de Holthe;

- Beilerweg, ter hoogte van de Emelangen;

- Beilerweg, ter hoogte van de Looveen;

4. de borden te plaatsen/verwijderen conform onderstaande situatieschets.

 

 

Situatieschets te verwijderen bebording

 

 

 

 

 

 

 

 

Situatieschets te plaatsen bebording

 

 

 

Bekendmaking:

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad.

namens burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe,

Mark Koops,

Beleidsmedewerker verkeer RBP

Bezwaarclausule verkeersbesluiten

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Drenthe, adres Raadhuisplein 1, 9411 NB Beilen. Door het bezwaar wordt de werking van het verkeersbesluit niet opgeschort. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan een verzoek worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

 

 

Naar boven