Gewijzigde verkeerssituatie Generaal Maczekstraat te Breda na reconstructie.

 

Z2025-003135 d.d.

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Uit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

• Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

 

Is het gewenst om

De nieuwe verkeerssituatie op de Generaal Maczekstraat na reconstructie te regelen met verkeerstekens. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen ‘Overzichtstekening Generaal Maczekstraat Reconstructie Definitief ontwerp blad 1/2’ en ‘Overzichtstekening Generaal Maczekstraat Reconstructie Definitief ontwerp blad 2/2’.

 

 

 

 

Motivering

In januari 2026 start de reconstructie van de Generaal Maczekstraat in Breda. De bestaande inrichting wordt daarbij volledig aangepast en kruisingen verbeterd. De Generaal Maczekstraat is een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/u (GOW30). De straat krijgt een roodbruine verharding met fietsstroken van 1,7 meter breed. Om de snelheid te verlagen worden (plateau)drempels aangelegd bij de kruising met het Wagemakerspark en het Benedictinessenhof. Deze drempels krijgen een middengeleider waardoor fietsers en voetgangers in twee keer kunnen oversteken. Het fietspad naar de Poolseweg, bij de kruising met het Benedictinessenhof, wordt enkele meters naar het zuiden geplaatst. Hierdoor ontstaat een logische en overzichtelijke kruising. De kruising met de Zandberglaan wordt anders vormgegeven waarbij de oversteekbaarheid voor voetgangers wordt verbeterd. De uitritconstructies bij de zijwegen verdwijnen (behalve bij de Klimopstraat), in plaats daarvan wordt de voorrang geregeld met verkeerstekens. Op diverse plaatsen worden verkeerstekens verwijderd of geplaatst om de nieuwe verkeerssituatie na de reconstructie te regelen.

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen ‘Overzichtstekening Generaal Maczekstraat Reconstructie Definitief ontwerp blad 1/2' en ‘Overzichtstekening Generaal Maczekstraat Reconstructie Definitief ontwerp blad 2/2’.

30 km/u zone

De maximum snelheid op de Generaal Maczekstraat blijft 30 km/u. De inrichting wordt in overeenstemming gebracht met deze maximumsnelheid, op diverse locaties worden verkeersplateaus aangelegd. De aanleg van deze plateaus is niet verkeersbesluitplichtig. Na de herinrichting straalt de straat duidelijk de functie van een 30 km/u-weg uit. Het is dan niet langer nodig om de snelheidslimiet met borden te herhalen. Daarom worden het bord A01-30-ZB, begin zone met maximumsnelheid 30 km/h, ter hoogte van Generaal Maczekstraat 16 en tweemaal ter hoogte van het appartementencomplex 97-111 verwijderd. Ook het bord A01-30-ZH, herhaling zone met maximumsnelheid 30 km/h, ter hoogte van Generaal Maczekstraat 34 wordt verwijderd.

 

Voorrang

De bestaande voorrangssituatie op de Generaal Maczekstraat blijft behouden. Verkeer op de hoofdweg houdt voorrang op verkeer vanuit de zijstraten. Na de reconstructie zijn alle uitritconstructies bij de zijstraten verwijderd, behalve bij de Klimopstraat vanwege het karakter als erfinrichting. In plaats daarvan wordt de voorrang geregeld door het aanbrengen van haaientanden op het wegdek en plaatsing van het bord B06, Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Dit geldt voor de kruisingen: Benedictinessenhof, Tennisstraat en het Wagemakerspark. Bij de Zandberglaan en Olympiastraat zijn de haaientanden en bord B06 reeds aanwezig en dit blijft gehandhaafd.

 

Om het verkeer op de Generaal Maczekstraat te attenderen op de voorrangsituatie worden ter verduidelijking de volgende borden geplaatst:

  • het bord B03, voorrangskruispunt, zijweg links en rechts, op de Generaal Maczekstraat noordzijde ter hoogte van de kruising Koninginnestraat en Paul Windhausenweg.

  • het bord B05, voorrangskruispunt, zijweg rechts, op de Generaal Maczekstraat noordzijde ter hoogte van de kruising Tennisstraat.

  • Het bord B05, voorrangskruispunt, zijweg rechts, op de Generaal Maczekstraat noordzijde ter hoogte van de kruising Olympiastraat.

  • Het bord B05, voorrangskruispunt, zijweg rechts, op de Generaal Maczekstraat zuidzijde ter hoogte van de kruising Zandbergweg.

  • Het bord B05, voorrangskruispunt, zijweg rechts, op de Generaal Maczekstraat zuidzijde ter hoogte van de kruising Benedictinessenhof.

  • Het bestaande bord B03, voorrangskruispunt, zijweg links en rechts, op de Generaal Maczekstraat noordzijde ter hoogte van de Zandberglaan wordt verwijderd.

 

 

 

 

Middengeleiders

Op de Generaal Maczekstraat worden op de kruisingen met het Wagemakerspark en het Benedictinessenhof verkeersplateaus aangelegd. Op deze plateaus worden middengeleiders aangelegd met een gele verkeerszuil waarop het bord D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord rechts voorbij te gaan, geplaatst.

Ook ter hoogte van de Koninginnestraat wordt een middengeleider aangelegd met gele verkeerszuil, ook daarop wordt het bord D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord rechts voorbij te gaan, geplaatst.

 

 

Voetgangersoversteekplaats

Op de Generaal Maczekstraat wordt nabij de kruising met de Zandberglaan een voetgangersoversteekplaats aangelegd, in verband hiermee wordt zwart-witte zebramarkering op het wegdek aangebracht. Aanleiding hiervoor is het intensieve gebruik van deze oversteeklocatie door voetgangers. Door de infrastructurele aanpassingen wordt het oversteken op deze plek veiliger en overzichtelijker met een middengeleider waardoor oversteken in twee fasen mogelijk wordt. Bij de oversteekplaats wordt het bord L02, voetgangersoversteekplaats, geplaatst om verkeer extra attent te maken op de aanwezigheid van overstekende voetgangers. Dit bord is niet verkeersbesluitplichtig op grond van artikel 12 BABW. Het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats sluit aan bij de ambtelijke richtlijn ‘Oversteken je moet het niet zo zwart wit zien’. Deze richtlijn is gebaseerd op landelijke uitgangspunten en bepaalt dat zebrapaden alleen mogen worden toegepast op wegen met een maximumsnelheid van 30 km/u en in combinatie met snelheidsremmende maatregelen. Dat is in deze situatie het geval.

 

Laad - en losplaats

Aan de Generaal Maczekstraat, ter hoogte van appartementencomplex 97-111, wordt een laad- en losplaats aangelegd. Deze locatie biedt ruimte voor bezorgers en leveranciers die kort willen stoppen voor het laden en lossen van goederen. De laad- en losplaats wordt aangeduid met het bord E07, parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, met onderbord OB208c, ma t/m vrij 9-11 h. Laden en lossen is daarmee uitsluitend toegestaan binnen deze venstertijden.

De bestaande laad- en losplaats nabij de Olympiastraat blijft gehandhaafd.

 

Fietspad

Het fietspad naar de Poolseweg, tegenover het Benedictinessenhof, wordt enkele meters naar het zuiden verplaatst. Hierdoor ontstaat een logischere en overzichtelijkere kruising. In de nieuwe situatie maakt het fietspad deel uit van de hoofdfietsroute. Op de kruising worden haaientanden aangebracht en wordt het bord B06, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, op het fietspad geplaatst. Fietsers op de Generaal Maczekstraat behouden hiermee voorrang. Het fietspad krijgt een aanduiding met het bord G11, verplicht fietspad.

 

Bushalte

De bushalte nabij de ingang van het Benedictinessenhof wordt verderop geplaatst, recht tegenover de andere bushalte, waarbij het bord L03, bushalte, wordt geplaatst. Hier is meer ruimte voor een bushokje, fietsparkeerplaatsen en bankjes. Daarnaast is door het verplaatsen van de bushalte meer ruimte voor een veilige oversteek richting de Poolseweg. 

 

 

Belangenafweging

Bij het nemen van dit verkeersbesluit is uitgegaan van de situatie op de Generaal Maczekstraat na herinrichting. De herinrichting is tot stand gekomen in overleg met bewoners en ondernemers. Via een voorlopig ontwerp zijn omwonenden en andere belanghebbenden in de gelegenheid gesteld om te reageren op de voorgestelde maatregelen. De binnengekomen reacties zijn zorgvuldig beoordeeld en waar mogelijk verwerkt in het definitieve ontwerp. Het college acht het in het belang van de verkeersveiligheid noodzakelijk om borden, verkeerstekens en markeringen te verwijderen of te plaatsen. Zonder verkeerstekens zou een onduidelijke en onveilige verkeerssituatie ontstaan voor weggebruikers. Er is niet gebleken dat als gevolg van dit verkeersbesluit onevenredige nadelige gevolgen zullen optreden voor een of meer belanghebbenden in verhouding tot de met dit verkeersbesluit te dienen doelen. Gelet hierop kunnen de algemene belangen die aan dit verkeersbesluit ten grondslag liggen in redelijkheid zwaarder wegen.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.

 

Besluiten

  • I.

    Op de Generaal Maczekstraat de gewijzigde verkeerssituatie na reconstructie te regelen en in verband hiermee de volgende verkeerstekens te verwijderen en te plaatsen;

  • Het bord B03, voorrangskruispunt, zijweg links en rechts, op de Generaal Maczekstraat noordzijde ter hoogte van de kruising Koninginnestraat en Paul Windhausenweg te plaatsen;

  • Het bestaande bord B03, voorrangskruispunt, zijweg links en rechts, op de Generaal Maczekstraat te verwijderen;

  • het bord B05, voorrangskruispunt, zijweg rechts, op de Generaal Maczekstraat noordzijde ter hoogte van de kruising Tennisstraat te plaatsen;

  • Het bord B05, voorrangskruispunt, zijweg rechts, op de Generaal Maczekstraat noordzijde ter hoogte van de kruising Olympiastraat te plaatsen;

  • Het bord B05, voorrangskruispunt, zijweg rechts, op de Generaal Maczekstraat zuidzijde ter hoogte van de kruising Zandbergweg te plaatsen;

  • Het bord B05, voorrangskruispunt, zijweg rechts, op de Generaal Maczekstraat zuidzijde ter hoogte van de kruising Benedictinessenhof te plaatsen;

  • Het bord A01-30-ZB, begin zone met maximumsnelheid 30 km/h, ter hoogte van Generaal Maczekstraat 16 en tweemaal ter hoogte van Generaal Maczekstraat 97-111 te verwijderen;

  • Het bord A01-30-ZH, herhaling zone met maximumsnelheid 30 km/h, ter hoogte van Generaal Maczekstraat 34 te verwijderen;

  • Het bord D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, op de Generaal Maczekstraat ter hoogte van de kruispunt met het Wagemakerspark en het Benedictinessenhof te plaatsen;

  • Het bord D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, op de Koninginnestraat te plaatsen;

  • Een voetgangersoversteekplaats op de Generaal Maczekstraat nabij de kruising met de Zandberglaan te plaatsen;

  • Het bord E07, parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, met onderbord OB208c, ma t/m vrij 9-11 h, ter hoogte van Generaal Maczekstraat 97-111 te plaatsen;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, op het fietspad ter hoogte van de Generaal Maczekstraat bij de aansluiting naar de Poolseweg te plaatsen;

  • Het bord B06, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, op het fietspad ter hoogte van de Generaal Maczekstraat bij de aansluiting naar de Poolse weg te plaatsen;

  • Op het fietspad ter hoogte van de Generaal Maczekstraat bij de aansluiting naar de Poolseweg haaientanden aan te brengen;

  • Het bord L03, bushalte, nabij de ingang van het Benedictinessenhof, recht tegenover de andere bushalte te plaatsen.

 

 

 

  • II.

    Verkeerstekens die strijdig zijn met het bepaalde onder I te verwijderen.

  •  

  • III.

    Een en ander overeenkomstig tekeningen ‘Overzichtstekening Generaal Maczekstraat Reconstructie Definitief ontwerp blad 1/2' en ‘Overzichtstekening Generaal Maczekstraat Reconstructie Definitief ontwerp blad 2/2’, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.

  •  

  • IV.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na openbaarmaking.

 

  • V.

    De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op

 

 

Breda,

 

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

 

T. Degirmenci,

Adviseur RTH

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres;

b. de dagtekening;

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is: Verkeersbesluit ‘Gewijzigde verkeerssituatie Generaal Maczekstraat te Breda na reconstructie’;

d. de gronden van het bezwaar.

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlage bij di t besluit

Tekeningen ‘Overzichtstekening Generaal Maczekstraat Reconstructie Definitief ontwerp blad 1/2' en ‘Overzichtstekening Generaal Maczekstraat Reconstructie Definitief ontwerp blad 2/2’.

Naar boven