Verkeersbesluit (VKB 2025-007) - E-laadpunt Torenplein 5 te Wormer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland,

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Beleid

De volgende beleidsregel(s) zijn van kracht:

  • -

    Beleidsregels openbare oplaadpunten elektrisch vervoer in de openbare ruimte van de gemeente Wormerland, zoals in werking getreden op 23 november 2015.

  • -

    Beleidsregel van de gemeenteraad van de gemeente Wormerland houdende regels omtrent elektrisch rijden, zoals in werking getreden op 17 juni 2021.

De beleidsregels vastgesteld in 2015 zijn bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van de locatiebepaling van oplaadpunten voor elektrisch vervoer in de (openbare) ruimte op het grondgebied van de gemeente Wormerland.

 

De beleidsregel vastgesteld in 2021 betreft een beleidsvisie elektrisch rijden en deze geeft een overzicht van beleidsinstrumenten en van de ruimtelijke opgave waarin laadinfrastructuur opgenomen dient te worden. Via een concessiemodel is de realisatie, het beheer en de exploitatie van publieke laadpalen in onze regio aanbesteed. De Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA-E) is momenteel de grootste laadpalen concessie in Europa. De MRA-E stelt voorwaarden overeenkomstig de vastgesteld beleidsregels uit 2015. Aanvullend daarop kan er een extra paal geplaatst worden indien er sprake is van bezettingsgraad meer dan 50% en/of 1000 kWh verbruik.

 

Gegeven dat:

ter plaatse van Torenplein 5 te Wormer:

  • -

    de dichtstbijzijnde laadpalen staan t.h.v. de Beschuitstorenstraat 1 en Prins van Oranjestraat 88;

  • -

    dat deze bestaande laadpalen al meerdere maanden een hoge bezettingsgraad en verbruik laten zien;

  • -

    de exploitant van de laadpaal een data gestuurd verzoek voor uitbreiding heeft ingediend vanwege de bezetting- en verbruikscijfers van de laadpaal op de Prins van Oranjestraat;

  • -

    er overeenkomstig het vastgestelde beleid dan een extra laadpaal geplaatst dient te worden in de nabijheid van deze laadpaal;

  • -

    er goed zichtbare haakse parkeervakken aanwezig zijn met voldoende ruimte voor en achter de paal.

Overwegende dat:

ter plaatse van Torenplein 5 te Wormer:

  • -

    door het plaatsen van een laadpaal, de gemeente haar doelstelling uitvoert om het elektrisch rijden te stimuleren en daarmee de CO2-uitstoot te reduceren en de luchtkwaliteit te verbeteren;

  • -

    door het plaatsen van een laadpaal het netwerk van oplaadpunten in de gemeente uitgebreid wordt;

  • -

    de laadpaal zal zijn uitgerust met twee oplaadpunten en deze bestemd zijn voor algemeen gebruik;

  • -

    de locatie zoals ingediend door de MRA-E ongeveer op gelijke afstand komt te staan van de laadpalen op de Beschuitstorenstraat en bij Prins van Oranjestraat 88;

  • -

    de gemeente heeft voorgesteld een laadpaal te plaatsen, waar de wijk binnengereden wordt, ter hoogte van de school en dit voorstel is overgenomen door de MRA-E;

  • -

    de locatie voldoet aan de herkenbaarheid, zichtbaarheid en bruikbaarheid die daar gesteld wordt;

  • -

    er uitsluitend geparkeerd mag worden op de twee haakse parkeervakken om het voertuig op te laden;

  • -

    overeenkomstig artikel 24 van het BABW advies wordt gevraagd aan de politie Noord-Holland;

  • -

    de gemeente Wormerland de wegbeheerder is.

 

Belangenafweging:

De laadpalen t.h.v. de Beschuitstorenstraat 1 en Prins van Oranjestraat 88 laten al meerdere maanden een hoge bezettingsgraad en verbruik zien. Deze laadpalen kunnen hierdoor onvoldoende in de laadbehoefte van de bewoners voorzien. Overeenkomstig het vastgestelde beleid dient er dan een extra laadpaal geplaatst te worden in de nabijheid van deze laadpalen. De exploitant van de laadpaal t.h.v. de Prins van Oranjestraat 88 heeft een verzoek tot uitbreiding ingediend bij de MRA-E en dit verzoek is gehonoreerd.

 

De MRA-E heeft een locatie voorgesteld ter hoogte van Torenplein 5. Deze locatie is door de gemeente geschikt bevonden en sluit ook prima aan bij het (toekomstige) gebruik van Torenplein 5 en 6 als opvanglocatie voor Oekraïners.

 

De laadpaal wordt geplaatst bij 2 bestaande haakse parkeerplaatsen, welke met dit verkeersbesluit aangewezen worden als parkeerplaats om uitsluitend te mogen opladen. De ingediende locatie voldoet aan de herkenbaarheid, zichtbaarheid en bruikbaarheid van een goede locatie.

 

Er is hier geen mogelijkheid om extra parkeren te realiseren. De parkeerdruk zal hierdoor iets toenemen. Het is verder niet de verwachting dat het reserveren van twee bestaande parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen tot een substantiële toename van de parkeerdruk zal leiden, aangezien de nabijgelegen openbare parkeerplaatsen vrij te gebruiken blijven.

 

Voorafgaand aan dit verkeersbesluit is via de digitale nieuwsbrief Wormerland van 30-07-2025 het voornemen om een verkeersbesluit te nemen, kenbaar gemaakt. Er konden tot 11-09-2025 zienswijzen worden ingediend en hiervan is geen gebruik gemaakt.

 

Doelstelling:

Het verkeersbesluit is genomen met het oog op het beperken van de gevolgen voor het milieu, zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid, sub a en derde lid, onder a van de Wegenverkeerswet 1994. Elektrische auto’s dragen bij aan het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer. Daarnaast draagt het gebruik van elektrische auto’s bij aan het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik.

 

Besluit:

ter plaatse van Torenplein 5 te Wormer:

  • I.

    een tweetal parkeerplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door plaatsing van bord E8c, met het onderbord OB504, ‘geldt voor 2 parkeervakken’, uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

E.e.a. conform bijbehorende tekening VKB 2025-007, d.d. 21-07-2025.

Wormer 23-09-2025, 

burgemeester en wethouders van Wormerland

de secretaris / de burgemeester

 

E. van der Linden / A.J. Michel-de Jong

 

Bezwaarschrift

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van publicatie van het besluit in het Gemeenteblad, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift is ondertekend en bevat ten minste:

Naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de motivering van het bezwaarschrift.

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van spoed, kunt u tegelijk met uw bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem (postbus 1621, 2007 BR Haarlem).

Naar boven