Verkeersbesluit gemeente Amersfoort: snelheidsverlaging diverse erftoegangswegen naar 30 km/u, te Amersfoort

Zaak nr. 2038826

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

UNIFORME OPENBARE VOORBEREIDINGSPROCEDURE

De afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is op dit verkeersbesluit van toepassing verklaard en het ontwerp-verkeersbesluit heeft ter inzage gelegen van 13 juni 2025 tot en met 25 juli 2025. Eenieder heeft de mogelijkheid gehad om een zienswijze in te dienen over het ontwerp-verkeersbesluit. De ingediende zienswijzen zijn betrokken bij het nemen van dit definitieve besluit, zoals weergegeven in de nota van beantwoording zienswijzen. Op grond van de ingediende zienswijzen wordt het verkeersbesluit niet gewijzigd.

Motivering

De wegen genoemd in dit besluit zijn wegen als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. Daarnaast zijn deze wegen gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Amersfoort en in beheer bij de gemeente Amersfoort. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De wegen in dit besluit zijn momenteel gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom. Op een gebiedsontsluitingsweg is de verblijfsfunctie ondergeschikt aan de verkeersfunctie.

Landelijk beleid

Ten behoeve van het creëren van een veilige verkeersomgeving worden in Nederland de principes van Duurzaam Veilig toegepast bij het categoriseren en inrichten van wegen. Duurzaam Veilig gaat ervan uit dat de verkeersomgeving zo is ingericht dat er geen ernstige ongevallen kunnen gebeuren. Daarbij staan drie ontwerpprincipes centraal:

  • Functionaliteit van wegen: de functie van de weg;

  • (Bio)mechanica: het gebruik van de weg, zowel qua type voertuigen en de eigenschappen van die voertuigen als de rijrichtingen;

  • Psychologica: de relatie tussen de inrichting van de weg en de gebruiker van die weg en wat die gebruiker kan en mag verwachten.

Duurzaam Veilig gaat ervan uit dat door te kijken naar deze ontwerpprincipes, op een weg de functie, het gebruik en de inrichting in overeenstemming met elkaar gebracht kunnen worden, waardoor een veilige verkeersomgeving ontstaat. Op basis hiervan wordt in Nederland binnen de bebouwde kom onderscheid gemaakt tussen de volgende wegtypes:

  • De erftoegangsweg (ETW30), waar de verblijfsfunctie centraal staat, langzaam verkeer gemengd met snelverkeer veilig gebruik moet kunnen maken van de weg en waar de inrichting een lage snelheid van 30 km/u afdwingt;

  • De gebiedsontsluitingsweg (GOW50), waar de verkeersfunctie centraal staat, waar de verschillende verkeersstromen van elkaar gescheiden worden en waar de inrichting ervoor zorgt dat er zo min mogelijk punten zijn waar verkeersstromen met elkaar gemengd worden. Hier geldt doorgaans een maximumsnelheid van 50 km/u.

Cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) laten zien dat landelijk sprake is van een stijgende trend in het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers. Deze ongevallen doen zich hoofdzakelijk voor op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/u. Vooral fietsers zijn in stijgende mate slachtoffer van een verkeersongeval. Daarnaast is er een sterke relatie tussen de ernst van een verkeersongeval en de geldende maximumsnelheid op een weg.

Op 27 oktober 2020 is de motie Kröger/Stoffer (nr:29398-872) aangenomen. In deze motie is de regering opgeroepen een afwegingskader te ontwikkelen waarbij een maximumsnelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom als leidend principe wordt gehanteerd. In opvolging van deze motie heeft de regering het SWOV en het CROW (het kennisinstituut voor onder andere de mobiliteitssector) opdracht gegeven dit afwegingskader op te stellen. In november 2021 heeft het CROW het ‘Afwegingskader 30 km/h’ gepubliceerd. Dit kader moet wegbeheerders ondersteunen bij het maken van een keuze voor een passende maximumsnelheid op een weg binnen de bebouwde kom.

Met dit afwegingskader is een nieuwe wegcategorie ontstaan, de GOW30. De GOW30 is een gebiedsontsluitingsweg met een dubbelfunctie voor zowel verkeer als verblijven en waarop een keuze voor een standaard ETW30 of GOW50 inrichting niet mogelijk is. Het afwegingskader is daarnaast de basis voor het verder aanscherpen en opstellen van inrichtingskenmerken voor zowel de GOW30 als de ETW30.

In mei 2023 heeft het CROW de “Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30” gepubliceerd. Deze handreiking volgt op de motie Van Ginneken/Kröger (nr. 29398-988), waarin de regering is opgeroepen het CROW opdracht te geven tot het uitwerken van inrichtingskenmerken voor het nieuwe wegtype GOW30 en een aanscherping van de richtlijnen voor een erftoegangsweg 30 km/u (ETW 30). Wegbeheerders, waaronder gemeentes, hebben met deze handreiking, in combinatie met het afwegingskader 30 km/u, inzicht gekregen in inrichtingskenmerken voor een GOW30 en zijn daarom nu in staat hun wegennet te herzien met daarbij binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/u als leidend principe.

In het kader van de motie Van Ginneken/Kröger (nr. 29398-988), zijn met een ministeriële regeling per 1 oktober 2023 aanpassingen gedaan aan de uitvoeringsvoorschriften van het BABW (Besluit Administratieve Bepaling inzake het Wegverkeer), waarmee het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom breder toepasbaar is. Zo is het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u niet enkel meer voorbehouden aan wegen waar een verblijfsfunctie geldt, maar kan dit ook op wegen waar zowel sprake is van een verblijfs- als een verkeersfunctie.

Amersfoorts beleid

In het coalitieakkoord 2022-2026 heeft het college van Amersfoort aangegeven meer ruimte voor fietsers en voetgangers te willen creëren. Ter invulling van die doelstelling, en in overeenkomst met de hiervoor genoemde landelijke lijn, wordt in de gehele stad een maximumsnelheid van 30 km/u als norm genomen en op rondwegen (2x2 rijstroken) een maximumsnelheid van 50 km/u.

Vanuit de ‘Omgevingsvisie Gezond Samenleven 2030-2040’ wordt ingezet op het, waar mogelijk, verlagen van de snelheid en de inrichting van gebieds- en wijkontsluitingswegen naar 30 km/u. Daarnaast heeft de gemeenteraad van Amersfoort het college met de motie ‘30 kilometer voor alle mensen beter’ ook opgeroepen om in de bebouwde kom een snelheidsregime van maximaal 30 km/u als standaard te hanteren.

Een maximumsnelheid van 30 km/u als standaard binnen de bebouwde kom vraagt om een nieuwe wegcategorisering. Aan de hand van het “Afwegingskader 30 km/u” en de publicatie “Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30” van het CROW is een herziening van de wegencategorisering gemaakt. In de “Wegencategorisering 2040” is vervolgens de ambitie om 30km/u als norm te nemen voor de stad vertaald door aan te geven wat de gewenste maximumsnelheid per wegvak is. In de commissie Omgeving van 16 januari 2024 is de mening van de gemeenteraad van Amersfoort gepeild over de ‘Wegencategorisering 2040’. Ook is de mening van de raad gepeild over de wijze waarop dit moet worden ingevoerd. Middels deze peiling heeft de raad aangegeven achter de uitgangspunten van de ‘Wegencategorisering 2040’ te staan.

Op de wegen die in de ‘Wegencategorisering 2040’ gecategoriseerd worden naar een wegcategorie met een lagere snelheid dan de huidige snelheid is in november 2024 door verkeersadviesbureau Goudappel onderzoek gedaan naar de effecten van de snelheidsverlagingen naar 30 km/u op het openbaar vervoer (OV). De gemeente Amersfoort heeft als doelstelling de positie van het OV te verbeteren ten opzichte van de auto. Uitgangspunt bij de nieuwe wegcategorisering is dan ook dat een snelheidsverlaging niet mag zorgen voor een afname in het aantal reizigers. Wegen waarop de impact van de snelheidsverlaging op het reizigersaantal te groot is, zijn daarom vooralsnog buiten de wegen die verlaagd worden in snelheid gelaten. Op deze wegen wordt de maximumsnelheid pas verlaagd op het moment dat met maatregelen de negatieve gevolgen voor het OV volledig voorkomen kunnen worden. Op die manier tast het verlagen van de maximumsnelheid niet de positie van het OV aan.

De ‘Wegencategorisering 2040’ is opgenomen in het ‘Omgevingsprogramma Mobiliteit’. In het ‘Omgevingsprogramma Mobiliteit’ werkt de gemeente Amersfoort de Omgevingsvisie verder uit op het gebied van mobiliteit. Het ‘Omgevingsprogramma Mobiliteit’ is op 1 en 8 april 2025 behandeld in de commissie Omgeving en op 13 mei 2025 vastgesteld. In het ‘Omgevingsprogramma Mobiliteit’ wordt het STOMP-principe als een van de basisprincipes gehanteerd. STOMP is een uitgangspunt dat draait om het vooropstellen van actieve vormen van mobiliteit. Daarmee worden mensen in Amersfoort gestimuleerd om achtereenvolgens Stappen, Trappen, het Openbaar vervoer en deelmobiliteit (Mobility as a Service) in plaats van de Privéauto als uitgangspunt voor verplaatsingen te nemen. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur op veel wegen in Amersfoort, ter bevordering van de veiligheid en leefbaarheid is ook opgenomen in het ‘Omgevingsprogramma Mobiliteit’.

Gekoppeld aan het proces rondom de totstandkoming van het ‘Omgevingsprogramma Mobiliteit’, waar de ‘Wegencategorisering 2024’ in is opgenomen, zijn ook verschillende participatiemomenten georganiseerd. Zo hebben in januari 2025 verschillende inloopbijeenkomsten plaatsgevonden. Belangstellende bewoners konden tijdens deze avonden vragen stellen en opmerkingen plaatsen. Aan de hand van deze input zijn waar nodig aanpassingen doorgevoerd aan de nieuwe wegencategorisering.

In het Omgevingsprogramma Mobiliteit zijn wegen waarop een snelheidsverlaging plaatsvindt opnieuw gecategoriseerd. Aan de hand van de wegcategorieën vanuit het landelijke beleid Duurzaam Veilig en de ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’ wordt op de volgende type wegen de categorisering gewijzigd:

  • Op bestaande GOW50 wegen waar zowel sprake is van een verkeersfunctie als een verblijfsfunctie, of waar sprake is van een groot aandeel langzame verkeersdeelnemers dat gemengd met gemotoriseerd verkeer gebruik moet maken van de weg. Dit zijn wegen waar veel verkeer gebruik van maakt, maar waar bijvoorbeeld fietsers gemengd met autoverkeer op de rijbaan moeten fietsen op bijvoorbeeld fietsstroken, of wegen waar veel woningen aan staan. Het is op deze wegen ruimtelijk niet mogelijk om conform Duurzaam Veilig een volwaardige GOW50 inrichting of een volwaardige ETW30 inrichting te realiseren. Deze wegen worden daarom gecategoriseerd als GOW30;

  • Op bestaande GOW50 wegen waar de verkeersfunctie ondergeschikt is geworden aan de verblijfsfunctie. Vanuit Duurzaam Veilig is het op deze wegen gewenst om de categorisering terug te brengen naar een ETW30.

Erftoegangswegen in Amersfoort

Dit besluit richt zich op het verlagen van de snelheid op wegen die vanuit het Omgevingsprogramma Mobiliteit gecategoriseerd worden als ETW30. De wegen in dit besluit voldoen aan de inrichtingskenmerken genoemd in tabel 1 (Basiskenmerken wegvakken), onder ETW30, van de CROW publicatie “Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30” en de inrichtingskenmerken uit het ASVV 2021 (Aanbevelingen voor Verkeersvoorzieningen Binnen de Bebouwde Kom) van het CROW, of voor zover zij dat nog niet doen, worden in de toekomst in overeenstemming met deze inrichtingskenmerken gebracht. Voor de wegen die nog niet volledig voldoen aan deze inrichtingskenmerken geldt dat deze pas aangepast worden in combinatie met onderhoudswerkzaamheden of andere realisatieprojecten. Het in een keer aanpassen van deze wegen is qua capaciteit zowel financieel als qua menskracht, niet in één keer mogelijk.

In het kader van het creëren van een samenhangende wegcategorisering, waarbinnen wegen die qua functie passen binnen een ETW30 eenzelfde maximumsnelheid hebben, is het gewenst om de wegen waarop nog stappen gezet moeten worden op het gebied van inrichting, wel de snelheid al verlaagd wordt. Dit voorkomt dat er onwenselijke overgangen ontstaan in snelheden tussen wegen die in functie hetzelfde zijn of juist verschillen. Er wordt hier nadrukkelijk gekozen voor uniformiteit en voor verkeersveiligheid en leefbaarheid.

Door het herzien van de categorisering van de in dit besluit genoemde wegen naar een ETW30, worden deze wegen conform Duurzaam Veilig in overeenstemming gebracht met de functie, het gebruik en de inrichting van deze wegen. Voor de wegen die op dit moment nog niet volledig voldoen aan de inrichtingskenmerken van een ETW30 geldt dat deze wegen door het opnieuw categoriseren en het verlagen van de maximumsnelheid wel in overeenstemming komen met de functie en het gebruik van deze wegen. Dit in combinatie met de bijkomstige voordelen van het verlagen van de maximumsnelheid, maakt dat het college ook op de wegen waarop later de weginrichting aangepast wordt, al wel de snelheid verlaagt. Het toepassen van een maximumsnelheid van 30 km/u zorgt er namelijk voor dat:

  • routes door de stad, over de in dit besluit genoemde wegen, minder aantrekkelijk worden voor doorgaand verkeer. Het doorgaande verkeer blijft daardoor meer op gewenste routes die hiervoor ingericht zijn;

  • de leefbaarheid langs deze wegen verbetert, omdat bij een lagere snelheid makkelijker een lagere geluidbelasting bereikt wordt. Dit draagt tevens bij aan het Actieplan Geluid van de gemeente Amersfoort;

  • de oversteekbaarheid van deze wegen verbeterd voor langzaam verkeer;

  • op deze wegen sprake is van een veiligere snelheid voor langzaam verkeer en dat daarnaast uit onderzoek is gebleken dat de overlevingskans voor een langzame verkeersdeelnemer met 90% toeneemt bij een ongeval met een auto;

  • de kans op een ongeval kleiner is en bij ongevallen die plaatsvinden de ernst van de ongevallen een stuk lager is, omdat de stopafstand bij een lagere snelheid afneemt.

Het verlagen van de maximumsnelheid op de her gecategoriseerde erftoegangswegen naar 30 km/u kan ook nadelige gevolgen hebben. Deze nadelige gevolgen kunnen zich uiten in de vorm van:

  • een mogelijk langere reistijd voor personenauto’s en andere gemotoriseerde voertuigen;

  • het verplaatsen van verkeersbewegingen naar bestaande erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/u;

  • hulpdiensten kunnen te maken krijgen met langere aanrijtijden.

Op een erftoegangsweg staat de verblijfsfunctie centraal en is de verkeersfunctie ondergeschikt. Een toename van de reistijd als gevolg van de verlaging van de maximumsnelheid weegt dan ook niet op ten opzichte van de verbetering die de verlaging van die snelheid oplevert voor de verblijfskwaliteit en verkeersveiligheid langs deze wegen. Daarnaast neemt de effectieve capaciteit van een weg bij een lagere snelheid toe. Daarmee neemt de kans op vertraging door filevorming op een weg af. Voertuigen mogen dus weliswaar langzamer rijden, maar zullen vooral op drukke momenten minder vertraging ervaren dan meer. Daarnaast draagt het verlagen van de snelheid bij aan de verkeersveiligheid van langzaam verkeer. Dat dit deels ten koste gaat van de reistijd van personenauto’s past binnen het STOMP principe.

Met het opnieuw categoriseren van het wegennetwerk zullen de gebiedsontsluitingswegen voor doorgaand verkeer het aantrekkelijkst blijven, of worden. Doorgaand verkeer zal dan ook blijven kiezen voor gebiedsontsluitingswegen boven erftoegangswegen. Bestemmingsverkeer op erftoegangswegen zal mogelijk door de nieuwe categorisering wel kiezen voor alternatieve aanrijroutes, waardoor op deze wegen onderling wel kans is op een herverdeling, maar dit zal dusdanig beperkt zijn, dat hierdoor geen nadelige effecten ontstaan.

Op 29 april 2025 is overleg gevoerd met hulpdiensten, vertegenwoordigd door de Veiligheidsregio Utrecht (VRU), Politie Midden Nederland en de Regionale Ambulance Voorziening Utrecht (RAVU). Vanuit dit overleg is aangegeven door hulpdiensten dat in de basis positief gekeken wordt naar de snelheidsverlaging op de in dit besluit genoemde wegen. Daarbij is aangegeven dat voor hulpdiensten niet zozeer de geldende maximumsnelheid van belang is, maar vooral een goede doorstroming. Met het verlagen van de maximumsnelheid zal de doorstroming in de basis niet verminderen. Om ook na de verlaging van de maximumsnelheid op de in dit besluit genoemde wegen de bereikbaarheid voor hulpdiensten te waarborgen wordt er een document opgesteld met uitgangspunten waarmee de gemeente rekening kan houden.

In overeenstemming met de ontwerpprincipes van Duurzaam Veilig, de ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’ en het ASVV 2021, is het uitgangspunt op kruispunten tussen erftoegangswegen dat sprake is van een gelijkwaardige voorrangsregeling als bedoeld in artikel 15 van het RVV 1990. Op de wegen in dit besluit is op dit moment al sprake van een gelijkwaardige voorrang op ETW wegen onderling. Op kruispunten met GOW’s is op dit moment al sprake van een met borden geregelde voorrang.

Het realiseren van deze maatregelen gebeurt door het plaatsen van verkeersbord A1-zone (30 km/u) en A1-einde zone (30 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990.

Belangenafweging

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 en de hiervoor genoemde overwegingen, strekken de hiervoor genoemde maatregelen tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen. De positieve effecten van het verlagen van de maximumsnelheid en de daarmee gediende belangen worden van groter belang geacht dan de beperking van de vrijheid van het verkeer in de vorm van het met een lagere snelheid gebruik mogen maken van de in dit besluit genoemde wegen en de eventuele nadelige gevolgen daarvan.

De verlaging van de maximumsnelheid op de in dit besluit genoemde wegen zorgt niet voor een toename van de geluidbelasting, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, van 1,5 dB of meer. Burgers zijn beschermd tegen geluidstoename door de Basis Geluidsemissie (BGE) onder de Omgevingswet. Nergens worden de wettelijk toegestane waarden overschreden.

Het Borneoplein wordt in 2026 ingericht met klinkerverharding. Met deze combinatie van maatregelen wordt het veiliger en de geluidsbelasting blijft binnen de wettelijk toegestane waarden.

Advies politie

De verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland, gemandateerd om namens de korpschef te adviseren in het kader van art. 24 BABW, is om advies gevraagd. Deze heeft aangegeven dat er aan de zijde van de politie bezwaar is tegen het voorgenomen verkeersbesluit en besluit daarom negatief te adviseren. Alhoewel van politiezijde geen grote bezwaren zijn tegen het instellen van een 30-km zone kan er slechts mee akkoord worden gegaan onder het volgende voorbehoud/voorwaarde:

  • De 30-km zone moet zelfhandhavend zijn;

  • De politie zal hierin geen structurele snelheidscontroles houden.

Gelet op de overwegingen in dit besluit ziet de gemeente Amersfoort geen aanleiding om het voorgenomen besluit te herzien. Voor zover de wegen in dit besluit nog niet voldoen aan de aan een GOW30 gestelde inrichtingskenmerken die maken dat de maximumsnelheid van 30 km/u zelfhandhavend is, geldt dat deze wegen op termijn wel zullen voldoen aan deze inrichtingskenmerken. De voordelen van het op dit moment al verlagen van de maximumsnelheid op de wegen die na dit besluit nog niet voldoen aan de inrichtingskenmerken, worden zwaarder gewogen dan de eventuele nadelen daarvan.

HET BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen heeft het college van burgemeester en wethouders van Amersfoort besloten om:

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van verkeersborden A1-30 (zone begin) en A1-30 (zone einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/u op de volgende wegvakken:

  • Borneoplein,

  • Troostwijkstraat,

  • Limburgsestraat,

  • Geldersestraat,

  • Kleine Koppel,

  • Textielweg,

  • Havenweg,

  • Zwaaikom,

  • Kaliumweg,

  • Natriumweg,

  • Magnesiumweg;

  • Nijverheidsweg-noord, tussen de Radonweg en de Heliumweg,

  • Nijverheidsweg-noord, tussen de Heliumweg en de Argonweg,

  • Vanadiumweg,

  • Chromiumweg,

  • Argonweg,

  • Heliumweg,

  • Neonweg,

  • Radonweg,

  • Fluorweg,

  • Kryptonweg,

  • Uraniumweg,

  • Xenonweg,

  • Birkt,

  • Siliciumweg,

  • Modemweg,

  • Softwareweg,

  • Plotterweg,

  • Netwerklaan, tussen de Lichtpenweg en de Plotterweg,

  • Disketteweg,

  • Printerweg,

  • Monitorweg,

  • Lichtpenweg,

  • Fortranweg,

  • Recordweg,

  • Cobolweg,

  • Databankweg,

  • Beeldschermweg,

  • Algolweg,

  • Brenninkmeijerlaan,

  • Hamburgweg,

  • Danzigweg,

  • Stettinweg,

  • Koningsbergenweg,

  • Lübeckweg,

  • Stockholmweg,

  • Spacelab,

  • Spaceshuttle,

  • Lancering,

  • Kosmonaut,

  • Spoetnik,

  • Gemini,

  • Saturnus,

  • Oude Zevenhuizerstraat, tussen de Ariane en de Laan van Duurzaamheid,

  • Saljoet,

  • Satelliet,

  • ’t Haartje,

  • Ariane, het deel gelegen langs Ariane 32 tot aan Ariane 40B,

  • Ruimtesonde,

  • Apollo, en

  • Atlas;

Situatieschets

De situatieschets met alle wegen die in het kader van het Omgevingsprogramma Mobiliteit opnieuw gecategoriseerd zijn en waarop de maximumsnelheid wordt verlaagd is als externe bijlage mee gepubliceerd met dit verkeersbesluit.

Bekendmaking

Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in het gemeenteblad en ligt met ingang van de dag na publicatie voor een termijn van zes weken ter inzage. Daarnaast is het verkeersbesluit in te zien op https://www.amersfoort.nl/plannen-procedure, inclusief bijbehorende stukken.

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Namens dezen,

 

 

L.M.M. Bolsius R.F. Groen

Burgemeester Gemeentesecretaris

 

Amersfoort, 23-09-2025

 

Beroep

Als u het met deze beslissing niet eens bent, kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. Volgens de wet moet u dat doen binnen zes weken na de dag dat wij dit besluit aan u hebben verzonden.

Het beroepschrift stuurt u naar de Rechtbank Midden-Nederland, Sector Bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. De rechtbank behandelt het beroep alleen als u griffierecht heeft betaald.

Als u in beroep gaat, blijft deze beslissing toch gelden totdat de rechter uitspraak heeft gedaan. In sommige spoedeisende situaties kan het zijn dat u niet op die uitspraak kunt of wilt wachten. U kunt dan een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank. Ook daarvoor moet u griffierecht betalen.

Meer informatie hierover vindt u op www.rechtspraak.nl.

Naar boven