Gemeenteblad van Enschede
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Enschede | Gemeenteblad 2025, 415713 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Enschede | Gemeenteblad 2025, 415713 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit instellen maximumsnelheid van 30 km/u op zuidzijde Geessinkweg en op Geessinkbraakweg te Enschede
Burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,
gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
dat de Geessinkweg en Geessinkbraakweg gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Enschede en in beheer zijn bij de gemeente Enschede;
dat dit verkeersbesluit betrekking heeft op het zuidelijke gedeelte van de Geessinkweg, tussen de Broekheurne-Ring en de bebouwde komgrens, ten zuiden van de Geessinkbraakweg;
dat dit wegen zijn als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994;
dat de wegencategorisering in Enschede aansluit op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig;
dat de Geessinkweg gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg;
dat de Geessinkbraakweg gecategoriseerd is als erftoegangsweg;
dat op een gebiedsontsluitingsweg de verblijfsfunctie ondergeschikt is aan de verkeersfunctie, terwijl op een erftoegangsweg de verblijfsfunctie meer van belang is dan de verkeersfunctie;
dat cijfers van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) een stijgende trend van het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers laten zien, hoofdzakelijk op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/u;
dat er een sterke relatie tussen de ernst van een verkeersongeval en de geldende maximumsnelheid op een weg bestaat;
dat CROW, een kennisinstituut op het gebied van mobiliteit, in opdracht van de regering een afwegingskader heeft ontwikkeld waarbij een maximumsnelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom als leidend principe wordt gehanteerd;
dat in dit afwegingskader een nieuwe wegcategorie wordt beschreven in aanvulling op de wegcategorisering van Duurzaam Veilig, een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/u (GOW30);
deze wegcategorie is bedoeld voor wegen met een verkeersfunctie, waar een maximumsnelheid van 50 km/u onvoldoende veilig wordt geacht, bijvoorbeeld op wegen waar relatief veel langzame verkeersdeelnemers oversteken;
dat CROW vervolgens de ‘Handleiding voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’ heeft gepubliceerd, waarin richtlijnen voor de inrichting van GOW30 zijn opgenomen;
dat wegbeheerders met het afwegingskader en deze handleiding de functie en de inrichting van wegen kunnen herzien;
dat de gemeente Enschede een visie op de wegencategorisering in Enschede-Zuid heeft ontwikkeld, waarin de gebiedsontsluitingswegen als stedelijke gebiedsontsluitingswegen en wijkontsluitingswegen zijn geclassificeerd;
dat de Geessinkweg in deze visie is geclassificeerd als wijkontsluitingsweg, bedoeld om de omliggende woonwijken te ontsluiten;
dat verder is opgenomen om op wijkontsluitingswegen een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen en de weginrichting op deze maximumsnelheid aan te passen;
dat aan de Geessinkweg sportpark Wesselerbrink-Zuid is gelegen, waar voetbalverenigingen VV Victoria ’28 en FC Aramea Enschede zijn gevestigd;
dat verder aan de Geessinkweg de bushalte Hengeveldebrink en de bushalte Herikebrinke zijn gelegen, gelegen ter hoogte van de Broekheurne-Ring en Het Oosterveld;
dat hierdoor regelmatig langzame verkeersdeelnemers op de Geessinkweg oversteken;
dat op de Geessinkweg geen oversteekvoorzieningen voor langzame verkeersdeelnemers aanwezig zijn;
dat op de Geessinkweg de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt en snelheidsremmende maatregelen ontbreken;
dat dit een verhoogd risico op verkeersonveilige situaties met zich meebrengt, voornamelijk voor langzame verkeersdeelnemers bij het oversteken;
dat dit, in combinatie met de visie op de wegencategorisering in Enschede-Zuid, aanleiding vormt om de Geessinkweg her in te richten, waarbij een 30 km/u zone wordt ingesteld;
dat eerst het zuidelijke gedeelte van de Geessinkweg, tussen de Broekheurne-Ring en Geessinkbraakweg, wordt heringericht;
dat de fietspaden langs de Geessinkweg in stand blijven, aangezien deze fietspaden in de eerdergenoemde visie als doorfietsroute zijn aangewezen;
dat op de Geessinkweg vijf plateaus worden gerealiseerd, waaronder op de beoogde oversteeklocaties voor langzame verkeersdeelnemers;
dat de plateaus de snelheid van bestuurders remmen, wat de oversteekbaarheid voor langzame verkeersdeelnemers ten goede komt;
dat de rijbaan van de Geessinkweg wordt ingericht met een gele middenstrook en kantstroken, waarmee de rijbaan smaller oogt en waardoor de uitstraling van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/u verdwijnt;
dat hiermee het wegbeeld in overeenstemming wordt gebracht met een maximumsnelheid van 30 km/u, zoals voorgeschreven in de Uitvoeringsvoorschriften BABW;
dat het instellen van de 30 km/u zone wordt gerealiseerd door het plaatsen van borden begin/einde zone A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Geessinkweg, ter hoogte van de Broekheurne-Ring en Geessinkbraakweg, en door het verwijderen van deze borden op Het Oosterveld;
dat op de Geessinkbraakweg, gecategoriseerd als erftoegangsweg, eveneens een maximumsnelheid van 50 km/u geldt;
dat volgens de principes van Duurzaam Veilig op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/u wordt toegepast;
dat op de Geessinkbraakweg hierom eveneens een maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld;
dat aan weerszijden van de rijbaan kantmarkering wordt aangebracht;
dat verder op de Geessinkbraakweg nabij de Geessinkweg een drempel wordt aangelegd;
dat hiermee het wegbeeld in overeenstemming wordt gebracht met een maximumsnelheid van 30 km/u, zoals voorgeschreven in de Uitvoeringsvoorschriften BABW en deze maximumsnelheid ook fysiek wordt afgedwongen;
dat het instellen van de 30 km/u zone wordt gerealiseerd door het verwijderen van borden begin/einde zone A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties:
dat verder de huidige aansluiting van Sportpark Wesselerbrink-Zuid op de Geessinkweg wordt opgeheven;
dat aan de andere zijde van het sportpark een nieuwe aansluiting op de Geessinkweg wordt gerealiseerd, naast de oversteeklocatie voor fietsers en voetgangers;
dat vanwege bundeling van deze aansluiting en oversteeklocatie voor fietsers en voetgangers op deze locatie een overzichtelijker situatie voor alle weggebruikers ontstaat;
dat deze aansluiting en de oversteeklocatie voor fietsers en voetgangers op een plateau worden gerealiseerd;
dat de voorrangsregeling bij de huidige aansluiting wordt opgeheven en een voorrangsregeling bij de nieuwe aansluiting wordt ingesteld, waardoor bestuurders op deze aansluiting voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Geessinkweg;
dat het opheffen van de huidige voorrangsregeling wordt gerealiseerd door het verwijderen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund met haaientanden;
dat het instellen van een nieuwe voorrangsregeling wordt gerealiseerd door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund met haaientanden;
dat op de Geessinkweg tevens de borden B4 en B5 worden geplaatst, ter aankondiging van de voorrangsregeling;
dat op de Geessinkweg ter hoogte van Het Oosterveld en de Geessinkbraakweg eveneens de borden B4 en B5 worden geplaatst, ter ondersteuning van de bestaande voorrangsregelingen;
dat verder de huidige parkeerverboden op de Geessinkweg worden opgeheven, aangezien deze overbodig zijn gebleken;
dat het opheffen van het parkeerverbod wordt gerealiseerd door het verwijderen van borden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat verder de verplichte fietspaden langs de Geessinkweg tot aan de Geessinkbraakweg worden verlengd tot voorbij de Geessinkbraakweg, ter hoogte van Herikebrink no. 83;
dat op het kruispunt Geessinkweg - Geessinkbraakweg hierdoor gemotoriseerd verkeer en fietsers van elkaar worden gescheiden;
dat het verlengen van de verplichte fietspaden langs de Geessinkweg wordt gerealiseerd door het plaatsen van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat verder bij de bushalte ‘Hengeveldebrink’ en de bushalte ‘Herikebrinke’ de in- en uitstaphalte enkele meters worden verplaatst, waardoor de in- en uitstaphaltes recht tegenover elkaar in plaats van schuin tegenover elkaar komen te liggen;
dit echter niet leidt tot een wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, zoals opgenomen in artikel 15, lid 2, van de Wegenverkeerswet 1994;
dat het nemen van een verkeersbesluit volgens artikel 15 van de WVW 1994 vereist is indien:
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van verkeersborden A1, B4, B5, B6, E1 en G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden conform artikel 80 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van Enschede bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregelen;
dat het waarborgen van de vrijheid van verkeer, gelet op de hiervoor genoemde overwegingen, in dit geval van ondergeschikt belang wordt geacht;
dat het treffen van een dergelijke verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
dat de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen niet leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen;
dat met betrekking tot het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie ingevolge artikel 24 van het BABW 1990, deze een positief advies heeft afgegeven en de handhaafbaarheid van de maatregelen als gevolg daarvan gewaarborgd is.
dat tevens overleg is gevoerd met openbaar vervoerder RRReis en deze akkoord is met de voorgenomen verkeersmaatregelen;
In onderstaande situatieschetsen zijn de verkeersbesluitplichtige maatregelen gevisualiseerd.
Aldus vastgesteld op 23 september 2025 te Enschede
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,
J. Kara
technisch medewerker Vergunnen
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Enschede, postbus 20, 7500 AA te Enschede. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.
Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-415713.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.