Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen (snellaadvoorziening) op het parkeerterrein aan Koningin Wilhelminaplein ter hoogte van perceel 42 A te Waddinxveen

304586

  • 1.

    Aanleiding

De aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen is aan het toenemen in Nederland. Het is niet voor iedere eigenaar van een elektrisch voertuig mogelijk om het voertuig op eigen terrein op te laden. Een gevolg hiervan is dat de vraag naar oplaadfaciliteiten (hierna te noemen: laadpa(al/len)) voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte toeneemt. Het is dan ook gewenst dat er in de openbare ruimte aangewezen en ingericht worden voor het opladen van elektrische voertuigen.

Recent is de gemeente Waddinxveen een samenwerking aangegaan met Eneco eMobility voor een pilot om een snellaadvoorziening (hierna te noemen: snellader) te realiseren bij een vestiging van Albert Heijn. Eneco eMobility heeft een goede, langdurige samenwerking met de Albert Heijn. Naar verwachting zal de komst van een snellader leiden tot een extra verkeersaantrekkende werking, gelet op de functie welke een supermarkt heeft. Hiervoor is het noodzakelijk om in de openbare ruimte, nabij de Albert Heijn-vestiging, een aantal openbare parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

  • 2.

    Juridische grondslagen

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: Wvw 1994) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaten- en volmachtenregeling Waddinxveen 2025 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de (beleids)adviseur verkeer van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wvw 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Overeenkomstig artikel 2, eerste lid, onder a tot en met d van de Wvw 1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg, dienen de maatregelen genomen te worden met als doel om de veiligheid op de weg te verzekeren (a), weggebruikers en passagiers te beschermen (b), de weg in stand te houden en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (c) en de vrijheid van het verkeer te waarborgen (d). Aanvullend worden deze maatregelen genomen uit het oogpunt van het beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder, schade of milieugevolgen. Dit volgt uit artikel 2, tweede lid van de Wvw 1994.

 

  • 3.

    Motiveringen en belangenafwegingen

Aan het besluit tot het instellen van bovengenoemde maatregelen, liggen de volgende overwegingen ten grondslag:

  • Het Koningin Wilhelminaplein is gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Waddinxveen, is in beheer bij de gemeente en wordt ook door de gemeente onderhouden;

  • Binnen de wegencategorisering van Waddinxveen is het Koningin Wilhelminaplein gecategoriseerd als een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/uur (hierna te noemen: ETW-30 bibeko);

  • De gemeente Waddinxveen wil elektrisch rijden bevorderen, omdat dit past binnen zowel de duurzaamheidsambities van de gemeente als de drie P’s van duurzaamheid (People, Planet, Profit);

  • De gemeente Waddinxveen ziet het opzetten van een adequaat laadpaalnetwerk als een belangrijke voorwaarde om te voldoen aan het Schone Lucht Akkoord (SAL), waar de gemeente eveneens bij is aangesloten;

  • Een belangrijk deel van alle CO2- en fijnstofuitstoot binnen de gemeente komt van het autoverkeer, waardoor meer elektrische voertuigen niet alleen bijdragen aan het verminderen van milieuschade van het autoverkeer, maar ook ten goede komt aan de leefbaarheid (minder stank, stiller vervoer, etc.);

  • Onderzoek van de Albert Heijn-vestiging aan het Koningin Wilhelminaplein, laat zien dat het aantal klanten met een elektrisch voertuig verder aan het toenemen is. Dit maakt het starten van een pilot interessant om te leren of er in de gemeente Waddinxveen bij supermarkten interesse is in snellaadvoorzieningen;

  • De exacte locatie waar de snellader moet komen, kenmerkt zich door dubbelgebruik op het gebied van parkeren (bewoners enerzijds, klanten supermarkt anders). Dit maakt dat er op veel momenten van de week voldoende parkeervakken beschikbaar zijn en het parkeerbelang van de overige weggebruikers in voldoende mate gewaarborgd wordt;

  • In eerste instantie wordt één (1) aansluiting geregeld en dus één (1) parkeervak aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit in verband met netcongestie (code rood elektriciteitsnet). Zodra er groen licht is om de andere aansluiting te regelen, wordt het andere parkeervak aangewezen om dezelfde reden;

  • Gemakshalve wordt alsnog dit verkeersbesluit genomen om op voorhand beide parkeervakken aan te wijzen voor de langere termijn. Dit laatste onder andere omdat een supermarkt een verkeersaantrekkende werking heeft in de praktijk;

  • Naast het aanwijzen van beide parkeervakken wordt ook nog een derde parkeervak gereserveerd om de snellader met straatkast fysiek neer te zetten, tussen de parkeervakken in. Uit schouwen ter plaatse is naar voren gekomen dat het plaatsen van de snellader op de gebruikelijke plek leidt tot een verdere afname van het aantal beschikbare parkeervakken, waardoor het parkeerbelang in het geding komt;

  • Voor het aanwijzen van twee (2) afzonderlijke parkeervakken van elkaar is, voor het opladen van elektrische voertuigen, verkeersborden E08c uit Bijlage 1 van het RVV 1990 nodig;

  • Gelet op artikel 12 van het BABW is voor het aanwijzen van twee (2) parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen (borden E08c) een verkeersbesluit vereist;

  • Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wvw 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • In dit geval ontstaat een verbod voor alle overige weggebruikers, omdat er na dit verkeersbesluit alleen nog maar op de betreffende parkeervakken voertuigen mogen staan welke aan het opladen zijn (en voor de rest niemand anders);

  • Het treffen van een verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee eenieder kan worden geconfronteerd, en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven.

     

  • 4.

    Overleg

Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met de gemandateerde van de politie-eenheid Den Haag (verkeersadviseur), Dienst operationele ondersteuning van de afdeling Infrastructuur. De politie heeft op 3 september 2025 ingestemd met de in dit verkeersbesluit voorgestelde verkeersmaatregelen.

 

  • 5.

    Bekendmaking van het verkeersbesluit

Het verkeersbesluit met de bijhorende stukken kunt u inzien. Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt op www.officielebekendmakingen.nl en in het Hart van Holland op de gemeentepagina. Tegen het verkeersbesluit kunt u bezwaar maken. Ga daarvoor naar www.waddinxveen.nl/bezwaar.

  • 6.

    Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluit om, op grond van vorenstaande overwegingen, het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • 1.

    Door het plaatsen van twee (2) verkeersborden E08c uit Bijlage 1 van het RVV 1990 een tweetal parkeervakken op het parkeerterrein van het Koningin Wilhelminaplein, ter hoogte van perceel 42A, aan te wijzen alleen voor het opladen van elektrische voertuigen;  

  • 2.

    In eerste instantie één (1) parkeervak aanwijzen voor het opladen van elektrische voertuigen en na verloop van tijd het andere parkeervak, overeenkomstig de bijbehorende overzichts- en situatietekening;  

  • 3.

    Toestemming te verlenen om de snellaadvoorziening in het parkeervak te realiseren en voor het plaatsen van de verkeersborden in kwestie, wanneer het besluit onherroepelijk is.

Waddinxveen, 18 september 2025

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de adviseur verkeer (a.i.),

drs.ing. N. (Nick) van der Tak

  • 7.

    Bezwaar- en beroepsclausule

Bent u het niet eens met ons besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Stuur binnen zes weken na verzenddatum van deze brief uw schriftelijke bezwaar op. Schrijf een gemotiveerd bezwaarschrift en stuur deze naar:  

College Waddinxveen

College van burgemeester en wethouders

t.a.v. de commissie bezwaarschriften

Postbus 400

2740 AK Waddinxveen

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift binnen zes weken na de verzenddatum van deze beslissing opstuurt. Daarmee voorkomt u dat uw bezwaarschrift niet meer in behandeling genomen wordt, omdat het anders te laat is. Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen. Stuur een kopie van deze brief mee met uw bezwaarschrift.  In het bezwaarschrift zet u verder:

  • uw naam en adres;

  • de datum van uw bezwaarschrift;

  • een omschrijving van de beslissing van de gemeente, waartegen u bezwaar maakt;

  • waarom u het niet met de beslissing eens bent.

Deze gegevens zijn bepaald in artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen. Stuur een kopie van deze brief mee met uw bezwaarschrift.   

Heeft u een bezwaarschrift ingediend?

Dan kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening aanvragen. Het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u meent dat uw belangen zo zwaar wegen dat u de beslissing op uw bezwaar niet kunt afwachten, dan geeft de Algemene wet bestuursrecht (Awb) u de mogelijkheid om een verzoek voor een voorlopige voorziening in te dienen. Dit kan bij de voorzieningen van de Rechtbank Den Haag (Postbus 20302, 2500 EH Den Haag). Aan de behandeling van een verzoek voor een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.  U kunt ook digitaal een verzoek voor een voorlopige voorziening indienen. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor meer informatie over het digitaal indienen van een verzoek om voorlopige voorziening. 

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de verkeersadviseur van Politie;

  • b.

    Communicatie ter publicatie;

Bijlagen

Naar boven