Grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Adviezen
Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.
Motivering
Bij de realisatie van de Helperzoomtunnel is in Helpman verkeerscirculatie ingesteld die doorgaand verkeer door de wijk in de richting van en vanuit de Helperzoomtunnel moet voorkomen. Het weggedeelte van de Helper Brink tussen Coendersweg en Haydnlaan is hierin in theorie cruciaal om een doorgaande verbinding tussen Hereweg en Helperzoomtunnel onmogelijk te maken. Uit de buurt komen meldingen dat er toch verkeer tegen de richting in rijdt (van west naar oost) op het genoemde wegvak. Dit gaat gepaard met hoge snelheden om de overtreding zo kort mogelijk te laten duren. Verkeer komt daardoor volgens bewoners en omliggende scholen met hoge snelheid op het kruispunt Haydnlaan – Helper Brink terecht en dat levert conflicten op met schoolverkeer.
Voor de verkeersveiligheid en om het verkeer binnen de wijk tegemoet te komen, wordt er voor een periode van een jaar getest of het wegvak weer in twee richtingen bereden kan worden. Om in de gaten te houden of er toch doorgaand verkeer ontstaat, heeft er vooraf een telling plaatsgevonden. Deze wordt na een jaar herhaald om na te gaan of de hoeveelheid verkeer drastisch is toegenomen.
De pilot wordt met de metingen geëvalueerd. Als er zwaarwegende redenen zijn om de pilot voortijdig te beëindigen, dan kan de Gemeente Groningen dat op ieder moment besluiten. De pilot zal onder voorbehoud lopen tussen ongeveer 1-11-2025 en 1-11-2026. Als de pilot succesvol is, volgt t.z.t. een nieuw besluit om de maatregel definitief te maken.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot lid 1 sub a (het verzekeren van de veiligheid op de weg) en lid 1 sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 1 sub a (het verzekeren van de veiligheid op de weg) en lid 2 sub b (het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden) in het geding. Nu is het niet mogelijk om als doorgaand verkeer gebruik te maken van de Helper Brink. Tijdens de pilot is dit wel het geval. De kans is daarom aanwezig dat er meer verkeer door de wijk gaat rijden. Gezien de eerdergenoemde motivering dat de verkeersveiligheid in de huidige situatie ook in het geding is en deze maatregel mogelijk kan bijdragen aan de oplossing hiervan én het feit dat het een pilot is die altijd teruggedraaid kan worden, achten wij de doelen die dit besluit dient van groter belang dan het doel dat mogelijk in het geding is.
Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).