Verkeersbesluit Plantagebaan binnen bebouwe kom Wouwse Plantage

 

Burgemeester en wethouders

Overwegingen ten aanzien van het besluit

dat volgens het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Roosendaal 2011, het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 (verder WVW) is gemandateerd aan de teamleider van het team Beheer;

dat in artikel 21 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (verder BABW) is bepaald dat de motivering van het verkeersbesluit in ieder geval vermeldt welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, WVW genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

dat artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 luidt als volgt:

De krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

de krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen voorts strekken tot

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden 

gelet op de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

dat het college van burgemeester en wethouders van Roosendaal in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers PLan heeft vastgesteld

dat alle wegen binnen de bebouwde kom van de dorpen en dus ook Wouwse Plantage een 30km/uur regime moeten hebben;

dat in het kader van onderhoud de gehele Plantage baan binnen de bebouwde kom van Wouwse Plantage opnieuw ingericht zal worden;

dat hiervoor een intensief participatief inspraakproces heeft plaatsgevonden met bewoners en met diverse belanghebbende partijen;

dat met de vaststelling van het definitieve ontwerp de snelheid binnen de hele bebouwde kom van Wouwse Plantage 30km/uur wordt en dat de nieuwe inrichting hierop ontworpen is conform de richtlijnen met o.a. klinkerverharding in plaats van asfaltverharding, met een rijbaan versmalling naar 6,00 meter, met fietssuggestiestroken, met diverse snelheidsremmende maatregelen zoals drempels, punaise-plateaus en as verspringingen;

dat de fietspaden die op het 50km/uur wegvak lagen hiermee komen te vervallen en dat er fietssuggestiestroken voor terugkomen zoals die ook al aanwezig waren in het deel waar 30km/uur gold;

dat verder gekozen is voor een uniform dwarsprofiel in de hele Plantagebaan binnen de bebouwde kom en dat voor de herkenbaarheid en het hiermee bijdragen aan de verkeersveiligheid gekozen is om de bestaande middenberm en het vrijliggende fietspad op te heffen;

dat de raad op 5 maart 2024 heeft ingestemd met het voorliggende definitieve ontwerp en dat vervolgens twee moties inhoudende het behouden van de middenberm en het vrijliggende fietspad door de raad in april 2024 niet zijn aangenomen;

dat het zebrapad ter hoogte van de school terugkomt in de nieuwe inrichting; dat ter hoogte van het dorpshuis algemene gehandicapten parkeerplaatsen terugkomen;

dat ter hoogte van het dorpshuis De Spil een laad en losplaats wordt aangelegd;

dat ten behoeve van een veilige oversteekplaats bij het Zoompad de voorrang hier gewijzigd wordt waarbij de overstekende fietser voorrang heeft;

dat hiermee de verkeersveiligheid in acht wordt genomen zoals bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet lid 1a en 1b; gelet op de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

BESLUIT

Over te gaan tot het opheffen van het 50km/uur-regime in de Plantagebaan door verwijdering van bord A0150

Over te gaan tot het instellen van 30km/uur in de Plantagebaan binnen de bebouwde kom van Wouwse Plantage door plaatsing van bord A0130zb en A0230ze

Over te gaan tot het opheffen van de fietspaden door verwijdering van bord G11

Over te gaan tot aanduiding van algemene gehandicapten parkeerplaatsen door plaatsing van bord E06

Over te gaan tot het wijzigen van de voorrang bij het kruispunt Zoomp-Plantagenbaan zodat verkeer op het Zoompad voorrang heeft op verkeer op de Planatgebaan door plaatsing van borden B07 en B03

Over te gaan tot aanduiden van algemene gehandicapten parkeerplaatsen en een laad/losplaats door plaatsing van borden E06 en E07

Over te gaan tot het opnieuw aanleggen van het zebrapad door plaatsing van bord L02;

Zoals bedoeld in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en zoals weergegeven op bijgevoegde tekeningen Nieuw situatie blad 1 project G030-009 en Nieuwe situatie blad 2 project G030-009

 

Roosendaal februari 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal

Namens deze,

Hans Mulder

directeur ruimtelijk domein

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van verzending van deze beschikking een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal. Het bezwaarschrift dient ondertekend te zijn en tenminste te bevatten:

  • 1.

    naam en adres van de indiener;

  • 2.

    de dagtekening;

  • 3.

    omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. Tevens kan op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Breda, sector bestuursrecht (postbus 90110, 4800 RA Breda), worden verzocht een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) te treffen, indien onverwijlde spoed dat, gelet op de betrokken belangen, vereist.

 

 

Naar boven