Verkeersbesluit voor het instellen van een 30km/u-zone aan Nelissenhofweg en Horne Kwartier te Weert

3034040

Burgemeester en wethouders van Weert,

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Vereiste van een besluit

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer.

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de digitale Gemeenteblad en is voor eenieder in te zien op de website https://www.officielebekendmakingen.nl/;

  • Het Algemeen mandaatbesluit gemeente Weert 2024 waarin aan de verkeerskundige Openbaar Gebied mandaat is verleend tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • de in kennisstelling van de betrokken portefeuillehouder, gegeven op: 18 september 2025.

Uit oogpunt van:

De maatregelen in dit verkeersbesluit worden genomen krachtens de WVW 1994 en strekken tot artikel 2 sub:

  • 1a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 1b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 1c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 1d.

     het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Is het gewenst om:

De Nelissenhofweg en het woongebied Horne Kwartier aan te wijzen als 30km/u-zone. Mede door deze aanwijzing volgt daar een gelijkwaardige kruising uit tussen de Nelissenhofweg en de hoofdaansluiting woongebied Horne Kwartier.

Motivering:

Omdat het woongebied Horne Kwartier de hoofdontsluiting heeft aan de Nelissenhofweg, is het noodzakelijk om deze gebieden een gelijk snelheidsregime te geven. Dit verhoogt aanzienlijk de veiligheid van de weggebruikers. Daarnaast zijn op basis van herkenningskenmerken en in het kader van duurzaam veilig de snelheid in woonstraten 30km/u. De twee ontsluitingen van het woongebied op de Kazernelaan hebben geen primaire ontsluitingsfunctie, waardoor deze met een voorrangssituatie wordt aangesloten op de Kazernelaan, waarbij laatstgenoemde straat in de voorrang zit. Omdat ten tijde van het schrijven van dit besluit nog niet geheel duidelijk is hoe de voorranggeregelde kruisingen ingericht gaan worden, is op deze twee locaties geen omschrijving te geven dan enkel dat het een voorrangssituatie betreft.

Door toepassing van een 30km/u-zone in het woongebied Horne Kwartier, worden de kruispunten in dit gebied gelijkwaardige kruispunten. Dit sluit aan bij de kenmerken die horen bij de inrichting van het woongebied.

De voorrangsituaties van de Nelissenhofweg ter hoogte van de aansluiting met rotonde aan de Kazernelaan is via de bestaande voorrangsregeling die voortvloeit uit de huidige situatie. De Nelissenhofweg geeft voorrang aan verkeer dat zich op de rotonde bevindt.

De voorrangssituatie van de Nelissenhofweg ter hoogte van de aansluiting met de Parklaan/Dieterbaan/Altweerterkapelstraat blijft eveneens ongewijzigd. Verkeer van de Nelissenweg geeft voorrang aan het overige verkeer op de andere aansluitende wegen.

Gehoord dat:

Overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gevoerd met en instemming gekregen is van de taakbeheerder verkeer te Weert van het korps Nationale Politie. De instemming is gegeven op 11 september 2025.

Besluiten:

Locatie 1 van 5: Nelissenhofweg t.h.v. aansluiting Parklaan

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders het volgende:

Het plaatsen van:

  • RVV-A01-30zb (begin zone 30km/u) haaks op en aan de rechterzijde van de Nelissenhofweg direct na de aansluiting met de Parklaan, kijkend in noordelijke richting;

  • RVV-A01-30ze (einde zone 30km/u) haaks op en aan de rechterzijde van de Nelissenhofweg direct voor de aansluiting met de Parklaan, kijkend in zuidelijke richting;

Het ongewijzigd laten van:

  • De op deze locatie aanwezige verkeersregels en verkeerstekens voor zover deze niet door dit besluit vervallen of aangepast zijn.

Locatie 2 van 5: Nelissenhofweg t.h.v. aansluiting ontsluiting woongebied

Het verwijderen van:

  • RVV-A01-30zb (begin zone 30km/u) haaks op en aan de rechterzijde van de Nelissenhofweg direct na de aansluiting met de Nelissenhofweg, kijkend in westelijke richting;

  • RVV-A01-30ze (einde zone 30km/u) haaks op en aan de rechterzijde van de Nelissenhofweg direct voor de aansluiting met de Nelissenhofweg, kijkend in oostelijke richting;

Het toepassen van:

  • Een gelijkwaardige kruising met de aansluitende wegen;

Het ongewijzigd laten van:

  • De op deze locatie aanwezige verkeersregels en verkeerstekens voor zover deze niet door dit besluit vervallen of aangepast zijn.

Locatie 3 van 5: Nelissenhofweg t.h.v. aansluiting Kazernelaan

Het plaatsen van:

  • RVV-A01-30zb (begin zone 30km/u) haaks op en aan de rechterzijde van de Nelissenhofweg direct na de aansluiting met de Kazernelaan, kijkend in zuidelijke richting;

  • RVV-A01-30ze (einde zone 30km/u) haaks op en aan de rechterzijde van de Nelissenhofweg direct voor de aansluiting met de Kazernelaan, kijkend in noordelijke richting;

Het ongewijzigd laten van:

  • De op deze locatie aanwezige verkeersregels en verkeerstekens voor zover deze niet door dit besluit vervallen of aangepast zijn.

Locatie 4 van 5: West-ontsluiting woongebied t.h.v. aansluiting Kazernelaan

Het plaatsen van:

  • RVV-A01-30zb (begin zone 30km/u) haaks op en aan de rechterzijde van de ontsluiting van het woongebied Horne Kwartier direct na de aansluiting met de Kazernelaan, kijkend in zuidelijke richting;

  • RVV-A01-30ze (einde zone 30km/u) haaks op en aan de rechterzijde van de ontsluiting van het woongebied Horne Kwartier direct voor de aansluiting met de Kazernelaan, kijkend in zuidelijke richting;

Het toepassen van:

  • Een voorrangsregeling door constructie (inritconstructie) of door;

  • Een voorrangsregeling door aanduiding RVV (RVV-regeling);

De uitwerking van de voorrangsregeling is afhankelijk van de uitwerking van het project Horne Kwartier op deze locatie. Echter is het besluit met dien verstande dat zolang de Kazernelaan op deze locatie een gebiedsontsluitingsweg 50km/u is (GOW50), de voorrang wordt geregeld door een der punten hier direct boven beschreven: voorrangverlening aan verkeer op de Kazernelaan;

Het ongewijzigd laten van:

  • De op deze locatie aanwezige verkeersregels en verkeerstekens voor zover deze niet door dit besluit vervallen of aangepast zijn;

Locatie 5 van 5: Oost-ontsluiting woongebied t.h.v. aansluiting Kazernelaan

Het plaatsen van:

  • RVV-A01-30zb (begin zone 30km/u) haaks op en aan de rechterzijde van de ontsluiting van het woongebied Horne Kwartier direct na de aansluiting met de Kazernelaan, kijkend in zuidelijke richting;

  • RVV-A01-30ze (einde zone 30km/u) haaks op en aan de rechterzijde van de ontsluiting van het woongebied Horne Kwartier direct voor de aansluiting met de Kazernelaan, kijkend in zuidelijke richting;

Het toepassen van:

  • Een voorrangsregeling door constructie (inritconstructie) of door;

  • Een voorrangsregeling door aanduiding RVV (RVV-regeling);

De uitwerking van de voorrangsregeling is afhankelijk van de uitwerking van het project Horne Kwartier op deze locatie. Echter is het besluit met dien verstande dat zolang de Kazernelaan op deze locatie een gebiedsontsluitingsweg 50km/u is (GOW50), de voorrang wordt geregeld door een der punten hier direct boven beschreven: voorrangverlening aan verkeer op de Kazernelaan;

Het ongewijzigd laten van:

  • De op deze locatie aanwezige verkeersregels en verkeerstekens voor zover deze niet door dit besluit vervallen of aangepast zijn;

Additioneel is:

  • dat de locaties welke hiervoor beschreven binnen de bebouwde kom liggen;

  • dat het realiseren van dit besluit plaatsvindt conform de bepalingen in het BABW en RVV 1990 en/of conform het de bij dit besluit horende tekening;

  • dat het belang en de doelstelling van dit besluit na afwegen van alle betrokken belangen zwaarder is bevonden dan de overige besluiten en belangen die door dit besluit mogelijk wijzigen.

Inwerkingtreding:

Conform artikel 27 BABW treedt dit verkeersbesluit als bedoeld in artikel 15, tweede lid WVW 1994 in werking met ingang van de dag, nadat op grond van artikel 27 BABW de termijn voor het indienen van een bezwaar- of beroepschrift van zes weken is verstreken na de dag waarop het besluit op de gebruikelijke wijze is bekendgemaakt.

Intrekking eerdere besluiten:

Met het inwerking treden van dit besluit komen eerdere genomen besluiten, voor zover deze door dit besluit aangepast, te vervallen.

Bekrachtiging:

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Weert, op grond van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Weert 2024,

Weert, 18 september 2025

J.J. Pouderoijen

Sr. Verkeerskundige | verkeerstechnisch wegbeheerder

Afdeling Openbaar Gebied | Gemeente Weert

Bijlage(n):

  • Tekening:

    VB 3034040 PER - tek – besluit (Instellen 30km/u-zone Nelissenhofweg en het Horne Kwartier (woongebied))

Mededelingen

Het verkeersbesluit is te raadplegen via de digitale Gemeenteblad.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen het besluit staat bezwaar open. Heeft u opmerkingen, vragen of wilt u meer weten over dit besluit dan kunt u contact opnemen via verkeer@weert.nl. Vindt u dat het besluit onjuist is, dien dan binnen zes weken een bezwaarschrift in en stuur dit naar burgemeester en wethouders van Weert, postbus 950, 6000 AZ Weert. Weet u niet zeker of u deze bezwaarschriftenprocedure wilt volgen of wilt u met ons overleggen over de oplossing voor uw probleem? Neem dan contact met ons op. Let op: overleg zo nodig hoe u de bezwaartermijn van zes weken veilig kunt stellen.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

  • -

    de naam en het adres van de indiener(s);

  • -

    de dagtekening;

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en de gronden van het bezwaar (motivering).

Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

  • -

    de dagtekening van het bezwaar;

  • -

    vermelding van de datum van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

  • -

    een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.

Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het bezwaarschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.

Naar aanleiding van het verzoek kan de bevoegde voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de betrokken Rechtbank wijst de verzoeker na de indiening van diens verzoek op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht de verzoeker binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigd griffierecht moet worden voldaan.

Ingevolge het bepaalde in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u voordat het bestuursorgaan op uw bezwaar heeft beslist verzoeken om vergoeding van de in verband met het bezwaar gemaakte kosten.

Naar boven