Gemeenteblad van Ameland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ameland | Gemeenteblad 2025, 411407 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ameland | Gemeenteblad 2025, 411407 | beleidsregel |
Beleidsregel openbare laadinfrastructuur gemeente Ameland 2025
Artikel 2. Plaatsingsvoorwaarden
Indien wordt voldaan aan onderstaande criteria, wordt plaatsing van laadinfrastructuur door een Charge Point Operator toegestaan:
De Aanvrager (bewoner of forens) beschikt niet over een privéterrein waarop een Elektrisch Voertuig door middel van een eigen aan te brengen laadvoorziening kan worden opgeladen. Onder eigen terrein vallen ook (VVE-) parkeerplaatsen en/of de (verplichte) mogelijkheid tot het huren/kopen van een parkeerplaats in combinatie met een appartement;
Ook kan een Charge Point Operator zelf een voorstel doen voor het uitbreiden van het openbare laadnetwerk op locaties waar zij een grote laadbehoefte zien of verwachten. Naast de Charge Point Operator die in het kader van de concessie laadinfrastructuur in de openbare ruimte plaatst, is daarbij ook ruimte voor andere exploitanten van laadinfrastructuur in de vorm van laadpleinen (meer dan drie laadpalen), snelladers, logistiek laden en innovatieve laadoplossingen in de openbare ruimte;
Bij de locatiebepaling van de laadinfrastructuur wordt uitgegaan van de onderstaande criteria:
Uitgangspunt is het inrichten en het nemen van een verkeersbesluit voor reserveren van twee parkeervakken voor elektrisch laden bij elk Oplaadobject. De gemeente Ameland kan ervoor kiezen om af te wijken van dit uitgangspunt, indien bij hoge parkeerdruk op de locatie het aanwijzen van twee parkeervakken per laadpaal niet wenselijk is;
Een aansluiting op het ondergrondse elektriciteitsnet is bij voorkeur mogelijk met een aansluiting binnen 25 meter van het bestaande laagspanningsnet (in verband met mogelijke kosten bij meer-lengte). Indien een aansluiting binnen 25 meter niet mogelijk is, wordt een locatie geselecteerd waarbij afstand tot het bestaande laagspanningsnet zo klein mogelijk is. Daarbij worden mogelijke meerkosten bekostigd door de gemeente Ameland waarbij de gemeente toestemming geeft voor plaatsing van het Oplaadobject;
Artikel 4. Mogelijkheid om af te wijken van de beoordelingscriteria verzoek oplaadlocatie
Het College kan afwijken van de bovengenoemde criteria indien sprake is van zwaarwichtige publieke of gemeentelijke belangen.
Artikel 5. Positieve beoordeling verzoek oplaadlocatie
Bij een positieve beoordeling van het verzoek tot realisatie van een Oplaadobject wordt toestemming verleend door de gemeente voor de Oplaadlocatie. De toestemming heeft in beginsel een looptijd gekoppeld aan een contractueel afgesproken exploitatietermijn. De looptijd, voorwaarden en eventuele afwijkende looptijd worden op de toestemming vermeld. Indien van toepassing wordt melding gemaakt van eventuele omstandigheden die de looptijd in de weg staan, bijvoorbeeld voorgenomen wegreconstructies ter plaatse.
Artikel 6. Parkeerplaatsen exclusief voor elektrische voertuigen
Voor een nieuw te realiseren openbare Oplaadlocatie is het nodig om parkeergelegenheid door middel van verkeersbord E08o exclusief voor opladen van Elektrische Voertuigen aan te wijzen. Hiervoor wordt door de gemeente een verkeersbesluit genomen. Op deze plekken mag dan alleen een elektrisch motorvoertuig staan, dat met een kabel verbonden is met een laadpunt en daadwerkelijk en aantoonbaar laadt.
Artikel 7. Realiseren en aansluiten oplaadobject
Een Oplaadobject mag pas worden gerealiseerd en aangesloten als het verkeersbesluit onherroepelijk is geworden en de toestemming is verleend.
Artikel 8. Moment van exclusief aanwijzen parkeerplaatsen
Het markeren van een parkeerplaats exclusief voor Elektrische Voertuigen gebeurt pas als het verkeersbesluit onherroepelijk is en het Oplaadobject gerealiseerd is. De Charge Point Operator of de gemeente voorziet daartoe het parkeervak van verkeersbord E08o.
Artikel 9. Aanwenden bestaande parkeerplaatsen voor Elektrische Voertuigen
Afhankelijk van de parkeerdruk in de directe omgeving worden van de bestaande parkeerplaatsen het benodigde aantal parkeerplaatsen voor Elektrische Voertuigen aangewezen. Uitganspunt is het aanwijzen van twee parkeervakken per Oplaadobject (uitgaande van twee laadpunten per Oplaadobject), omdat de parkeerdruk in de basis niet verandert naarmate het aantal Elektrische Voertuigen toeneemt. Op locaties met een hoge parkeerdruk, wordt rekening gehouden met een redelijke verhouding voor parkeerplekken voor e-rijders en fossiele brandstofrijders.
In gebieden waar vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of enige andere parkeerbeperking geldt, geldt deze beperking onverminderd ook voor de bestuurders van Elektrische Voertuigen die laden op de daartoe aangewezen parkeerplaatsen in deze gebieden.
Artikel 11. Intrekken/ wijzigen van toestemming en verkeersbesluit
Indien de Charge Point Operator van de Oplaadobject en/of andere oplaadinfrastructuur zich niet houdt aan de voorschriften verbonden aan de toestemming, kan het College de toestemming intrekken. Het College kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van Elektrische Voertuigen zijn aangewezen, intrekken. Het College kan de toestemming en/of het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer er in de praktijk langdurig (2 jaar) aantoonbaar niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van het Oplaadobject.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-411407.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.