Beleidsregel openbare laadinfrastructuur gemeente Ameland 2025

Burgemeester en wethouders van Ameland;

 

gelet op artikel 2:10 Algemene Plaatselijke Verordening en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit de volgende beleidsregel vast te stellen:

 

Beleidsregel openbare laadinfrastructuur gemeente Ameland 2025

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    Aanvrager: een natuurlijk persoon die in de gemeentelijke basisadministratie is ingeschreven en aantoonbaar een elektrisch voertuig in bezit of gebruik heeft;

  • 2.

    Charge Point Operator: partij die verantwoordelijk is voor de realisatie, exploitatie en beheer en onderhoud van oplaadobjecten;

  • 3.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ameland;

  • 4.

    Elektrisch Voertuig: motorvoertuig dat op de openbare weg mag rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kan rijden en voorzien is van een stekker om op te laden;

  • 5.

    Oplaadlocatie: locatie in de openbare ruimte waar een oplaadobject met één of meerder parkeerplaatsen aanwezig zijn ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;

  • 6.

    Oplaadobject: een voorziening met twee of meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen.

Artikel 2. Plaatsingsvoorwaarden

Indien wordt voldaan aan onderstaande criteria, wordt plaatsing van laadinfrastructuur door een Charge Point Operator toegestaan:

  • 1.

    Er is sprake van een aantoonbare laadbehoefte door een aanvraag van een bewoner of forens die een Elektrisch Voertuig in bezit of gebruik heeft, dan wel krijgt;

  • 2.

    De Aanvrager beschikt over of krijgt beschikking over een Elektrisch Voertuig. De Aanvrager moet dit aantonen door middel van een (voorlopige) koop- of leaseovereenkomst, eigendomsbewijs of document met vergelijkbare bewijskracht;

  • 3.

    De Aanvrager woont of werkt aantoonbaar minimaal 18 uur per week in de gemeente Ameland;

  • 4.

    De Aanvrager (bewoner of forens) beschikt niet over een privéterrein waarop een Elektrisch Voertuig door middel van een eigen aan te brengen laadvoorziening kan worden opgeladen. Onder eigen terrein vallen ook (VVE-) parkeerplaatsen en/of de (verplichte) mogelijkheid tot het huren/kopen van een parkeerplaats in combinatie met een appartement;

  • 5.

    Het toekomstige Oplaadobject wordt geplaatst binnen 250 meter loopafstand van het adres waarop de (toekomstige) aanvraag betrekking heeft;

  • 6.

    Indien binnen een loopafstand van circa 250 meter al een Oplaadlocatie aanwezig is, wordt aan de hand van het gebruik bepaald of een extra Oplaadlocatie noodzakelijk is. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

    • a.

      maandelijks energieafname is, gedurende 3 achtereenvolgende maanden, hoger dan 450 kWh;

    • b.

      bezettingsgraad is gemiddeld hoger dan 50% (over 24 uur), gedurende 3 achtereenvolgende maanden;

  • 7.

    Naast het plaatsen van aanvraag-gestuurde laadpalen kan door de gemeente Ameland zelf ook opdracht worden gegeven aan een Charge Point Operator voor het plaatsen van zogeheten basis-op-orde-laadpalen of strategische laadpalen op locaties waar (naar verwachting) veel bezoekers komen;

  • 8.

    Ook kan een Charge Point Operator zelf een voorstel doen voor het uitbreiden van het openbare laadnetwerk op locaties waar zij een grote laadbehoefte zien of verwachten. Naast de Charge Point Operator die in het kader van de concessie laadinfrastructuur in de openbare ruimte plaatst, is daarbij ook ruimte voor andere exploitanten van laadinfrastructuur in de vorm van laadpleinen (meer dan drie laadpalen), snelladers, logistiek laden en innovatieve laadoplossingen in de openbare ruimte;

  • 9.

    Met Charge Point Operators wordt een overeenkomst gesloten over de realisatie, beheer, aansprakelijkheden en exploitatie van openbare Oplaadobjecten;

  • 10.

    De gemeente kan met Charge Point Operators een geldelijke vergoeding op basis van het gebruik van openbare Oplaadobjecten overeenkomen.

Artikel 3. Locatievoorwaarden

Bij de locatiebepaling van de laadinfrastructuur wordt uitgegaan van de onderstaande criteria:

  • 1.

    Het Oplaadobject wordt tussen twee parkeervakken geplaatst;

  • 2.

    De geselecteerde oplaad-locatie:

    • a.

      is voldoende zichtbaar en vindbaar vanaf de doorgaande weg;

    • b.

      betreft grond die in eigendom van de gemeente Ameland;

    • c.

      bevindt zich op een bestaande openbare parkeerplaats en de locatie is 24 uur per dag, 7 dagen per week openbaar toegankelijk;

    • d.

      kan door meerdere gebruikers gedeeld worden (om te voorkomen dat er ‘privé-parkeergelegenheid’ gecreëerd wordt);

  • 3.

    De doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) blijft gewaarborgd:

    • a.

      er resteert bij voorkeur 120 cm doorloopruimte (4 stoeptegels) en minimaal 90 cm (3 stoeptegels) over een lengte van maximaal 50 cm meter;

    • b.

      er resteert minimaal 45 cm en bij voorkeur 60 cm doorloopruimte vanaf de trottoirband;

    • c.

      struikelgevaar wordt voorkomen;

  • 4.

    De laadkabel mag niet over het trottoir liggen;

  • 5.

    Het Oplaadobject past in de geldende kwaliteitseisen voor de omgeving;

  • 6.

    Er is geen sprake van strijdigheid met geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen;

  • 7.

    Het Oplaadobject en bebording worden niet hinderlijk dichtbij straatmeubilair, afvalcontainers, ed. geplaatst;

  • 8.

    Het Oplaadobject dient minimaal op twee meter afstand van de boomkruin geplaatst te worden;

  • 9.

    Het Oplaadobject wordt voorzien van twee of meer aansluitpunten en kan twee of meer parkeerplaatsen bedienen;

  • 10.

    Uitgangspunt is het inrichten en het nemen van een verkeersbesluit voor reserveren van twee parkeervakken voor elektrisch laden bij elk Oplaadobject. De gemeente Ameland kan ervoor kiezen om af te wijken van dit uitgangspunt, indien bij hoge parkeerdruk op de locatie het aanwijzen van twee parkeervakken per laadpaal niet wenselijk is;

  • 11.

    Een aansluiting op het ondergrondse elektriciteitsnet is bij voorkeur mogelijk met een aansluiting binnen 25 meter van het bestaande laagspanningsnet (in verband met mogelijke kosten bij meer-lengte). Indien een aansluiting binnen 25 meter niet mogelijk is, wordt een locatie geselecteerd waarbij afstand tot het bestaande laagspanningsnet zo klein mogelijk is. Daarbij worden mogelijke meerkosten bekostigd door de gemeente Ameland waarbij de gemeente toestemming geeft voor plaatsing van het Oplaadobject;

  • 12.

    Ten behoeve van onderhoud en installatie gelden de volgende eisen:

    • a.

      minimaal 50 cm ruimte voor onderhoud aan alle zijden van het Oplaadobject;

    • b.

      flespaal met bebording dient op minimaal 10 cm afstand van het Oplaadobject geplaatst te worden en wordt niet hinderlijk geplaatst voor de kaartlezer of voor het luik dat dient voor onderhoud in het Oplaadobject onderhoud te kunnen plegen.

Artikel 4. Mogelijkheid om af te wijken van de beoordelingscriteria verzoek oplaadlocatie

Het College kan afwijken van de bovengenoemde criteria indien sprake is van zwaarwichtige publieke of gemeentelijke belangen.

Artikel 5. Positieve beoordeling verzoek oplaadlocatie

Bij een positieve beoordeling van het verzoek tot realisatie van een Oplaadobject wordt toestemming verleend door de gemeente voor de Oplaadlocatie. De toestemming heeft in beginsel een looptijd gekoppeld aan een contractueel afgesproken exploitatietermijn. De looptijd, voorwaarden en eventuele afwijkende looptijd worden op de toestemming vermeld. Indien van toepassing wordt melding gemaakt van eventuele omstandigheden die de looptijd in de weg staan, bijvoorbeeld voorgenomen wegreconstructies ter plaatse.

Artikel 6. Parkeerplaatsen exclusief voor elektrische voertuigen

Voor een nieuw te realiseren openbare Oplaadlocatie is het nodig om parkeergelegenheid door middel van verkeersbord E08o exclusief voor opladen van Elektrische Voertuigen aan te wijzen. Hiervoor wordt door de gemeente een verkeersbesluit genomen. Op deze plekken mag dan alleen een elektrisch motorvoertuig staan, dat met een kabel verbonden is met een laadpunt en daadwerkelijk en aantoonbaar laadt.

Artikel 7. Realiseren en aansluiten oplaadobject

Een Oplaadobject mag pas worden gerealiseerd en aangesloten als het verkeersbesluit onherroepelijk is geworden en de toestemming is verleend.

Artikel 8. Moment van exclusief aanwijzen parkeerplaatsen

Het markeren van een parkeerplaats exclusief voor Elektrische Voertuigen gebeurt pas als het verkeersbesluit onherroepelijk is en het Oplaadobject gerealiseerd is. De Charge Point Operator of de gemeente voorziet daartoe het parkeervak van verkeersbord E08o.

Artikel 9. Aanwenden bestaande parkeerplaatsen voor Elektrische Voertuigen

Afhankelijk van de parkeerdruk in de directe omgeving worden van de bestaande parkeerplaatsen het benodigde aantal parkeerplaatsen voor Elektrische Voertuigen aangewezen. Uitganspunt is het aanwijzen van twee parkeervakken per Oplaadobject (uitgaande van twee laadpunten per Oplaadobject), omdat de parkeerdruk in de basis niet verandert naarmate het aantal Elektrische Voertuigen toeneemt. Op locaties met een hoge parkeerdruk, wordt rekening gehouden met een redelijke verhouding voor parkeerplekken voor e-rijders en fossiele brandstofrijders.

Artikel 10. Gebruik

In gebieden waar vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of enige andere parkeerbeperking geldt, geldt deze beperking onverminderd ook voor de bestuurders van Elektrische Voertuigen die laden op de daartoe aangewezen parkeerplaatsen in deze gebieden.

Artikel 11. Intrekken/ wijzigen van toestemming en verkeersbesluit

Indien de Charge Point Operator van de Oplaadobject en/of andere oplaadinfrastructuur zich niet houdt aan de voorschriften verbonden aan de toestemming, kan het College de toestemming intrekken. Het College kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van Elektrische Voertuigen zijn aangewezen, intrekken. Het College kan de toestemming en/of het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer er in de praktijk langdurig (2 jaar) aantoonbaar niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van het Oplaadobject.

Artikel 12. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking po de eerste dag na bekenmaking in het gemeentelijke infoblad.

  • 2.

    Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregel openbare laadinfrastructuur gemeente Ameland 2025”.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de Gemeente Ameland in de vergadering van 16 september 2025.

I.J.W. Valk

Secretaris-directeur

T.E.F.W. Faber

Locoburgemeester

Naar boven