Gemeenteblad van Deventer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Deventer | Gemeenteblad 2025, 411177 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Deventer | Gemeenteblad 2025, 411177 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit Hoge Hondstraat te Deventer, wijziging maximale snelheid van 50 km/u naar 30 km/u, kenmerk: 223488-2025
Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:
• Wijzigen van de maximale snelheid van 50 km/h naar 30 km/h door het plaatsen van bord(en) A1-30 in overeenstemming met het model van bijlage 1 het RVV1990.
• Het verplaatsen van de bushalte Dapperstraat noordkant richting het oosten.
• Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
De gemeente Deventer streeft naar een veilige en leefbare verkeersomgeving. De gemeenteraad heeft op 26 februari 2025 nieuwe uitgangspunten vastgesteld voor de hoofdwegenstructuur van Deventer met een nieuwe wegcategorie (GOW 30). Op de Hoge Hondstraat wordt in 2025 groot onderhoud uitgevoerd. De Hoge Hondstraat is in de nieuwe hoofdwegenstructuur aangewezen als een GOW 30.
Toelichting Nieuwe wegencategorie GOW 30
Binnen de bebouwde kom is altijd sprake geweest van twee wegcategorieën, erftoegangswegen (ETW, max 30 km/h) en gebiedsontsluitingswegen (50/70 km/h).
In 2021 heeft de CROW, op initiatief van de regering en in overleg met gemeenten en kennisinstituut SWOV, een afwegingskader 30 km/u ontwikkeld. Dit afwegingskader geeft gemeenten de mogelijkheid om, waar de omstandigheden daarom vragen (bijvoorbeeld in verband met leefbaarheid, oversteekbaarheid of verkeersveiligheid), de snelheid binnen de bebouwde kom te verlagen van 50 km/u naar 30 km/u. Voor drukke wegen met een dubbele functie (zowel verkeer als verblijf) is in dat kader de nieuwe wegcategorie GOW30 ontwikkeld.
In juni 2023 zijn de uitvoeringsvoorschriften inzake verkeerstekens (BABW) aangepast om een bredere toepassing van bord A1 (30) mogelijk te maken.
Voor GOW 30 bestaan nog geen definitieve ontwerprichtlijnen. In april 2023 is de “Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW” gepubliceerd. Het is de bedoeling dat wanneer voldoende praktijk ervaring is opgedaan en evaluaties zijn uitgevoerd, de CROW richtlijnen en aanbevelingen zal opnemen in de ASVV (handboek aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom).
De gemeente Deventer volgt deze ontwikkelingen en zal, indien noodzakelijk, de inrichting aanpassen aan de laatste inzichten.
Bij het vaststellen van het nieuwe gemeentelijke beleid en het ontwerp van de Hoge Hondstraat is gebruik gemaakt van de Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW 30, april 2023.
De Hoge Hondstraat is in eigendom en beheer bij de gemeente Deventer.
De Hoge Hondstraat maakt onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur van Deventer en is een van de toegangswegen naar de binnenstad en stationsomgeving. Het betreffende wegvak is een verbinding tussen de Ceintuurbaan en de Magrijnenenk/Oldenielstraat.
De volgende erftoegangswegen ontsluiten op het betrokken wegvak Hoge Hondstraat: Tesschenmacherstraat, Dapperstraat - H.G. Gooszenstraat en Putmanstraat.
Het wegvak is onderdeel van een route van het openbaar vervoer (lijn 165 Deventer Raalte) en de buurtbus (lijn 590 Deventer – Nieuw Heeten)
Bushaltes worden gehandhaafd waarvan halte Dapperstraat noord vijftig meter verplaatst wordt naar het oosten. Zodat fietsers halterende bussen kunnen passeren via een fietspad aan de rechterkant van de halte.
In de basisvariant van de hoofdwegenstructuur, door de gemeenteraad vastgesteld op 26 februari 2025, is opgenomen dat de Hoge Hondstraat wordt aangewezen als een 30 km/h -gebiedsontsluitingsweg (GOW30).
De Hoge Hondstraat maakt deel uit van het hoofdfietsnetwerk van de stad Deventer.
Het verlagen van de snelheid naar 30 km/u draagt bij aan een veiliger en gezondere leefomgeving, zoals in het gemeentelijke mobiliteitsbeleid is vastgesteld.
De Hoge Hondstraat wordt in het kader van de geplande reconstructie heringericht, met behoud van de huidige verkeersfunctie als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/u. Dit houdt in dat de wegprofielen, wegmaterialen en inrichtingselementen worden aangepast om de nieuwe snelheidslimiet te ondersteunen.
De herinrichting zal bestaan uit fysieke maatregelen zoals een wegversmalling, verhoogde kruispunten en verbeterde oversteekplaatsen voor voetgangers.
Verlagen van de snelheid op enkele gebiedsontsluitingswegen zorgt ervoor dat de reistijd met de auto op sommige trajecten zal toenemen. Dit heeft consequenties voor de bereikbaarheid van de economische centra, voorzieningen en binnenstad. Ook kan sprake zijn van een wijziging in de routekeuze van automobilisten en een (beperkte) verschuiving zal optreden in de verkeersstromen.
Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende (verkeers)belangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):
1a en1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers
Het verkeersbesluit vergroot de veiligheid van de weg voor weggebruikers en passagiers.
• Bij 30 km/u is de remweg aanzienlijk korter en is de kans op ernstige letselschade bij een aanrijding veel kleiner, vooral voor voetgangers en fietsers.
• Betere zichtbaarheid en reactiesnelheid: Bij lagere snelheden hebben bestuurders meer tijd om te reageren op onverwachte situaties, zoals overstekende voetgangers of fietsers.
• Veiligere oversteekbaarheid: De Hoge Hondstraat maakt deel uit van een belangrijke fietsroute. Een lagere snelheid vergroot de veiligheid bij oversteekplaatsen en verminderd gevaarlijke situaties tussen gemotoriseerd en langzaam verkeer.
• Rustigere verkeerssituatie: Lagere snelheden zorgen voor minder snelheidsverschillen tussen verschillende verkeersdeelnemers, wat voorspelbaarheid van het gedrag bevordert.
1c. het in standhouden van de weg
De functie van de Hoge Hondstraat als gebiedsontsluitingsweg en hoofdfietsroute blijft ongewijzigd.
1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
De vrijheid van het verkeer blijft ongewijzigd.
2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
Door de snelheidsverlaging wordt een afname van het aantal decibel verwacht op dit wegvak, ondanks dat er snelheidsremmers worden toegevoegd. Dit is onderbouwd door de omgevingsdienst IJsselland.
2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
Dit belang is niet van toepassing
Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. Het advies is vastgelegd in het advies met kenmerk IJs-bvdz-32-25 van 15 juli 2025.
De politie wijst erop dat binnen de bebouwde kom in beginsel een maximumsnelheid van 50 km/u geldt, tenzij sprake is van specifieke redenen om af te waarderen naar 30 km/u. Daarbij wordt gewezen op de Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW 30 en de uitvoeringsvoorschriften van het BABW. De politie benadrukt dat een verlaging naar 30 km/u geloofwaardig en handhaafbaar moet worden gemaakt door middel van passende infrastructurele maatregelen (waaronder in beginsel een poortconstructie bij de overgang naar een GOW 30) en juiste toepassing van verkeersborden. Ook is aandacht gevraagd voor de juiste inzet van borden B-reeksen bij de voorrangssituatie, het vermijden van overbodige plaatsing van bord E1 (parkeerverbod), en de juiste uitvoering van fietsstroken conform het RVV 1990 en CROW-richtlijnen.
Op basis van dit advies heeft de politie Oost-Nederland aangegeven geen bezwaar te hebben tegen het voorliggende verkeersbesluit, mits bovengenoemde aandachtspunten in acht worden genomen.
De gemeente volgt dit advies grotendeels, met de volgende aanvullingen/aanpassingen:
• Er wordt gekozen voor toepassing van bord A1-30 bij ieder kruispunt en niet voor een 30-zone. Daarmee blijft de voorrangssituatie zoals beoogd: de Hoge Hondstraat behoudt zijn functie als gebiedsontsluitingsweg met voorrang, terwijl binnen een 30-zone volgens de RVV-systematiek standaard de regel rechts gaat voor zou gelden. Deze keuze maakt het snelheidsregime telkens duidelijk herkenbaar, ondersteunt de gewenning aan het nieuwe wegtype én sluit aan bij de gewenste voorrangssituatie.
• De aanleg van een poortconstructie wordt niet meegenomen in dit besluit. De gemeente koppelt de toepassing van poortconstructies aan de definitieve vaststelling van de landelijke inrichtingsrichtlijnen van het CROW. Zodra die richtlijnen onverkort van kracht zijn, zal worden beoordeeld of een poortconstructie alsnog wenselijk is.
• Bord E1 (parkeerverbod) wordt niet toegepast, conform het politieadvies.
• Voor de voorrangssituaties worden de toegestane borden (B3, B4 of B5 in combinatie met B6/B7 en haaientanden) gebruikt.
• Fietsstroken worden uitgevoerd met afwijkende verhardingskleur en markering conform RVV en CROW-richtlijnen.
Gemeentebreed bestaat draagvlak om dit besluit te nemen. Dit is getoetst via een brede consultatie onder weggebruikers en belanghebbenden in de gemeente Deventer. Ook de gemeenteraad heeft ingestemd met de toepassing van GOW30 als middel om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te vergroten.
Tijdens een bewonersavond is de maatregel en het ontwerp besproken met omwonenden van de Hoge Hondstraat. De aanwezigen hebben unaniem aangegeven dat een verlaging van de snelheid naar 30 km/u bijdraagt aan het verbeteren van hun woonomgeving en woonbeleving.
Daarnaast is in overleg met vervoerder EBS het ontwerp afgestemd op de dienstregeling en de inzet van bussen. Daarbij is afgesproken dat de toepassing van snelheidsremmende maatregelen zoals plateau’s mogelijk is, mits deze worden uitgevoerd in een 50 km/u-variant die geschikt is voor openbaar vervoer.
De gemeente erkent dat het verkeersbesluit gevolgen heeft voor de dienstregeling van het openbaar vervoer dat reistijden (auto) iets kunnen toenemen en een beperkte verschuiving van verkeersstromen kan plaatsvinden. Naar de mening van het college wegen deze nadelen onvoldoende op tegen de voordelen van dit besluit op het gebied van de verkeersveiligheid, leefomgeving en de stimulering van het fietsgebruik.
- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.
- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.
- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.
- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.
- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.
Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad op 24 september 2025 (https://www.officielebekendmakingen.nl/).
Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:
• de datum waarop u de brief schrijft;
• waarom u het niet eens bent met ons besluit
Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, als er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.
U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-411177.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.