Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 409877 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 409877 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het aanpassen en aanbrengen van gehandicaptenparkeerplaatsen, laad- en losplekken, het aanduiden van een parkeerplek voor bromfietsen, het aanduiden van een voetgangerszone en het verwijderen van de venstertijden gesloten verklaring voor motorvoertuigen rondom de parkeerterreinen aan het Genderenplein te Hoofddorp
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Het winkelcentrum Floriande, gelegen aan het Genderenplein in Hoofddorp, beschikt over meerdere, drukbezochte parkeerterreinen. Deze parkeerterreinen zijn voorzien van een aantal gehandicaptenparkeerplaatsen en laad- en losplekken. Rondom de parkeerterreinen, voor de ingangen van een deel van de winkels langs, liggen momenteel wegen waar tijdens de openingstijden van de meeste winkels (ma t/m za 08:00 tot 18:00 en vrijdagavond 18:00 – 21:00) een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen (C12 RVV 1990) geldt. Voetgangers en (brom)fietsers mogen wel voor de winkels langs blijven lopen en rijden.
Uit een nadere analyse van de verkeerssituatie is gebleken dat veiligheid en toegankelijkheid van het gebied verbeterd kunnen worden door een aantal aanpassingen door te voeren.
De huidige plaatsing van sommige gehandicaptenparkeerplaatsen blijkt suboptimaal, omdat ze moeilijk bereikbaar zijn of te ver van de gewenste winkels af liggen. Dit belemmert de toegankelijkheid voor bezoekers die hierop aangewezen zijn. Om dit te verbeteren, worden gehandicaptenparkeerplaatsen verplaatst of nieuw aangebracht. Ten behoeve van de toegankelijkheid en het gebruiksgemak, worden deze vakken ten opzichte van een normaal parkeervak verlengd met 1 meter (van 5 naar 6 meter lang). Deze aanpassing zorgt ervoor dat bijvoorbeeld een busje voor mindervalidenvervoer met een rolstoellift beter in het vak past.
Daarnaast leidt de beperkte geslotenverklaring tot ongewenste verkeerssituaties buiten de venstertijden. Omdat sommige winkels tot na 18:00 uur open zijn, leidt het ontbreken van een geslotenverklaring tot onnodig gemotoriseerd verkeer in een gebied dat primair is ingericht voor langzaam verkeer en voetgangers. Dit vormt een risico voor de verkeersveiligheid en vermindert de aantrekkelijkheid van het gebied.
Ook kan verduidelijking aangebracht worden aan het voetpad op het Genderenplein. Vanaf de parkeerterreinen richting het Genderenplein is het duidelijk dat men een voetpad betreedt, omdat hier G7 borden staan. Echter, bij het verlaten van het plein is het momenteel niet duidelijk dat men een andere verkeerssituatie betreedt, omdat de uitstraling van de bestrating op het plein gelijk is aan de bestrating van de wegen voor de winkels langs. Het is beter om hier een voetgangerszone in te richten.
Tot slot worden door de aanpassingen aan de parkeerterreinen een aantal laad- en losplekken verplaatst en een aparte brommerparkeerplaats ingericht.
Om deze problemen op te lossen, is het gewenst om een verkeersbesluit te nemen dat de aanpassingen in de parkeersituatie en de geslotenverklaring vastlegt. Deze aanpassingen hebben als doel om de verkeersveiligheid te vergroten en de toegankelijkheid voor alle bezoekers, in het bijzonder mindervaliden, te optimaliseren.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
Het instellen van een onbeperkte geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op het Almkerkplein, Aalburgplein, Doeverenplein en Drongelenplein, om specifiek te zijn op de wegen voor de winkels langs en waar momenteel de beperkte geslotenverklaring met venstertijden geldt, door het verwijderen van het onderbord met venstertijden onder het bestaande bord geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen (C12 RVV 1990);
Deze maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er geen geschaad.
De maatregel heeft geen gevolgen voor bewoners.
De maatregelen zijn in het belang van bedrijven. Er blijft een gelijk aantal laad- en losplekken beschikbaar en deze worden geoptimaliseerd.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De maatregel heeft geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.
De maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer. Er moeten een aantal fietsnietjes verplaatst worden, maar er blijft een gelijk aantal beschikbaar.
De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders. Er blijven evenveel parkeerplaatsen beschikbaar.
De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
De maatregelen verbeteren de bereikbaarheid, toegankelijkheid, veiligheid en bruikbaarheid van de directe omgeving van het winkelcentrum Floriande.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn. Er worden geen belangen onevenredig geschaad door de maatregelen.
In 2023-2024 heeft in opdracht van de gemeente een onderzoek naar de bereikbaarheid en toegankelijkheid van winkelcentrum Floriande plaatsgevonden. Bij dit onderzoek zijn de Wijkraad Floriande, winkeliers, Politie, Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer, de aldaar gevestigde scholen en kinderopvang en de Fietsersbond betrokken geweest. De uitkomsten van dit onderzoek liggen ten grondslag aan de maatregelen in dit verkeersbesluit.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 02-09-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering is akkoord met de voorgestelde maatregel.
Ten behoeve van het instellen van de parkeerplek voor bromfietsen middels het aanbrengen van een ononderbroken witte streep en een bord voor een bromfietsparkeerplaats (E8e RVV 1990) ter hoogte van Almkerkplein 58 is er vanuit de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering wel bezwaar. Conform artikel 27 RVV mogen fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen. Er bestaat op de genoemde locatie geen grondslag, in bijvoorbeeld een APV van de gemeente Haarlemmermeer, om de bestuurder/gebruiker van de bromfiets te verplichten in het aangemerkte vak te parkeren/stallen. Op de ingestelde maatregel wordt dan ook puur informatief gezien en zal/kan dan ook niet door de politie op worden gehandhaafd.
Ten behoeve van de gebruikers van de verlengde parkeerplekken met grotere/langere motorvoertuigen is er vanuit de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering geen bezwaar. Echter op het gebruik van de verlengde vakken door gebruikers met kleinere motorvoertuigen is terughoudend gereageerd. In een groot vak kan een kleiner voertuig wegvallen tussen de overige geparkeerde voertuigen, en bestaat de kans dat de overige weggebruikers cq eventueel andere bestuurders/gebruikers van de gehandicaptenparkeerplaatsen pas later dan gebruikelijk constateren, dat er reeds een geparkeerd motorvoertuig staat en/of wilt verlaten. In eerste instantie komen er kruisen in de gehandicaptenparkeerplaatsen en laad- en los vakken. Een extra lijn daar doorheen kan daarin wegvallen of tot verwarring leiden. Vandaar dat we eerst de vakken met het kruis uitvoeren en kijken of dat voldoende is. Zo niet dan overwegen we een andere belijning die hier aan tegemoet komt, gebaseerd op het advies van de Politie.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
In overeenstemming met de tekening met het nummer E10278-107.1, die onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Het instellen van een onbeperkte geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op het Almkerkplein, Aalburgplein, Doeverenplein en Drongelenplein, om specifiek te zijn op de wegen voor de winkels langs en waar momenteel de beperkte geslotenverklaring met venstertijden geldt, door het verwijderen van het onderbord met venstertijden onder 8 stuks bestaande borden geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen conform model C12 uit bijlage I van het RVV 1990;
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
namens dezen,
de gemeentesecretaris,
voor deze,
de teammanager Contract en Uitvoering a.i.,
R.M. Kruithof-Kamphuis
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-409877.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.