Verkeersbesluit voor het aanpassen en aanbrengen van gehandicaptenparkeerplaatsen, laad- en losplekken, het aanduiden van een parkeerplek voor bromfietsen, het aanduiden van een voetgangerszone en het verwijderen van de venstertijden gesloten verklaring voor motorvoertuigen rondom de parkeerterreinen aan het Genderenplein te Hoofddorp

Nummer: XS-25091807.1359

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

    • 1.

      In eerste instantie:

      • a.

        het verzekeren van de veiligheid op de weg;

      • b.

        het beschermen van weggebruikers en passagiers;

      • c.

        het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

      • d.

        het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • 2.

      In tweede instantie ook voor:

      • a.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

      • b.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

Het winkelcentrum Floriande, gelegen aan het Genderenplein in Hoofddorp, beschikt over meerdere, drukbezochte parkeerterreinen. Deze parkeerterreinen zijn voorzien van een aantal gehandicaptenparkeerplaatsen en laad- en losplekken. Rondom de parkeerterreinen, voor de ingangen van een deel van de winkels langs, liggen momenteel wegen waar tijdens de openingstijden van de meeste winkels (ma t/m za 08:00 tot 18:00 en vrijdagavond 18:00 – 21:00) een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen (C12 RVV 1990) geldt. Voetgangers en (brom)fietsers mogen wel voor de winkels langs blijven lopen en rijden.

Uit een nadere analyse van de verkeerssituatie is gebleken dat veiligheid en toegankelijkheid van het gebied verbeterd kunnen worden door een aantal aanpassingen door te voeren.

De huidige plaatsing van sommige gehandicaptenparkeerplaatsen blijkt suboptimaal, omdat ze moeilijk bereikbaar zijn of te ver van de gewenste winkels af liggen. Dit belemmert de toegankelijkheid voor bezoekers die hierop aangewezen zijn. Om dit te verbeteren, worden gehandicaptenparkeerplaatsen verplaatst of nieuw aangebracht. Ten behoeve van de toegankelijkheid en het gebruiksgemak, worden deze vakken ten opzichte van een normaal parkeervak verlengd met 1 meter (van 5 naar 6 meter lang). Deze aanpassing zorgt ervoor dat bijvoorbeeld een busje voor mindervalidenvervoer met een rolstoellift beter in het vak past.

Daarnaast leidt de beperkte geslotenverklaring tot ongewenste verkeerssituaties buiten de venstertijden. Omdat sommige winkels tot na 18:00 uur open zijn, leidt het ontbreken van een geslotenverklaring tot onnodig gemotoriseerd verkeer in een gebied dat primair is ingericht voor langzaam verkeer en voetgangers. Dit vormt een risico voor de verkeersveiligheid en vermindert de aantrekkelijkheid van het gebied.

Ook kan verduidelijking aangebracht worden aan het voetpad op het Genderenplein. Vanaf de parkeerterreinen richting het Genderenplein is het duidelijk dat men een voetpad betreedt, omdat hier G7 borden staan. Echter, bij het verlaten van het plein is het momenteel niet duidelijk dat men een andere verkeerssituatie betreedt, omdat de uitstraling van de bestrating op het plein gelijk is aan de bestrating van de wegen voor de winkels langs. Het is beter om hier een voetgangerszone in te richten.

Tot slot worden door de aanpassingen aan de parkeerterreinen een aantal laad- en losplekken verplaatst en een aparte brommerparkeerplaats ingericht.

Om deze problemen op te lossen, is het gewenst om een verkeersbesluit te nemen dat de aanpassingen in de parkeersituatie en de geslotenverklaring vastlegt. Deze aanpassingen hebben als doel om de verkeersveiligheid te vergroten en de toegankelijkheid voor alle bezoekers, in het bijzonder mindervaliden, te optimaliseren.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het intrekken van bestaande en aanduiden van nieuwe dan wel verduidelijken van bestaande algemene gehandicaptenparkeerplaatsen, door:

    • a.

      Het aanbrengen van een onderbord (OB504 RVV 1990) onder een bestaand bord E6 RVV 1990 (gehandicaptenparkeerplaats), ter hoogte van de Hankstraat 1;

    • b.

      Het plaatsen van een nieuw bord E6 RVV 1990 nabij het trafohuisje in de westelijke hoek op het Almkerkplein;

    • c.

      Het verplaatsen van de bestaande E6 RVV 1990 met onderborden OB504 op het Almkerkplein ter hoogte van nummer 64 naar de twee parkeervakken ter hoogte van nummer 54;

    • d.

      Het verplaatsen van de bestaande E6 RVV 1990 tegenover Aalburgplein 1 naar de hoek van het parkeerterrein ter hoogte van de inrit van het terrein;

    • e.

      Het verplaatsen van twee stuks bestaande E6 RVV 1990 op het Aalburgplein ter hoogte van Dussenstraat 28 naar twee parkeervakken schuin tegenover Dussenstraat 30;

    • f.

      Het verplaatsen van twee stuks bestaande E6 borden RVV 1990 tegenover Doeverenplein nummer 5 naar de noordelijke hoek van het parkeerterrein;

    • g.

      Het verplaatsen van een bestaand E6 bord RVV 1990 op de oostelijke hoek van het parkeerterrein op het Doeverenplein naar een nieuw te realiseren parkeervak in deze hoek;

    • h.

      Het verplaatsen van een bestaand E6 bord RVV 1990 ter hoogte van de inrit van het parkeerterrein Drongelenplein naar een aantal vakken verder, zodat dit vak gemakkelijker aangereden kan worden;

  • 2.

    Het intrekken van bestaande en aanduiden van nieuwe laad- en losplekken, door:

    • a.

      Het verwijderen van een bord voor een laad- en losplek (E7 RVV 1990) ter hoogte van het Doeverenplein nummer 9;

    • b.

      Het verplaatsen van een E7 RVV 1990 op het Doeverenplein ter hoogte van de nummer 5 – op de hoek van het terrein – naar een nieuw te realiseren plek ter hoogte van nummer 5;

    • c.

      Het plaatsen van een E7 RVV 1990 op het Doeverenplein op de oostelijke hoek van het parkeerterrein op een nieuw te realiseren parkeerplek;

  • 3.

    Op alle gehandicaptenparkeerplaatsen en laad- en losplekken wordt kruismarkering in het vak aangebracht;

  • 4.

    Het aanduiden van een parkeerplek voor bromfietsen middels het aanbrengen van een ononderbroken witte streep en een bord voor een bromfietsparkeerplaats (E8e RVV 1990) ter hoogte van Almkerkplein 58.

  • 5.

    Het instellen van een onbeperkte geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op het Almkerkplein, Aalburgplein, Doeverenplein en Drongelenplein, om specifiek te zijn op de wegen voor de winkels langs en waar momenteel de beperkte geslotenverklaring met venstertijden geldt, door het verwijderen van het onderbord met venstertijden onder het bestaande bord geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen (C12 RVV 1990);

  • 6.

    Het aanduiden van een voetgangerszone bij de vier toegangen tot het Genderenplein door het verwijderen van de bestaande borden G7 RVV 1990 en het plaatsen van 4 stuks G7zb RVV 1990, met de zichtzijde het plein op, en 4 stuks G7ze op dezelfde paal, met de zichtzijde het plein af.

Deze maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er geen geschaad.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregel heeft geen gevolgen voor bewoners.

Bedrijven

De maatregelen zijn in het belang van bedrijven. Er blijft een gelijk aantal laad- en losplekken beschikbaar en deze worden geoptimaliseerd.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregel heeft geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Langzaam verkeer

De maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer. Er moeten een aantal fietsnietjes verplaatst worden, maar er blijft een gelijk aantal beschikbaar.

Parkeerders

De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders. Er blijven evenveel parkeerplaatsen beschikbaar.

Openbaar vervoer

De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de bereikbaarheid, toegankelijkheid, veiligheid en bruikbaarheid van de directe omgeving van het winkelcentrum Floriande.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn. Er worden geen belangen onevenredig geschaad door de maatregelen.

Voorbereiding en overleg

In 2023-2024 heeft in opdracht van de gemeente een onderzoek naar de bereikbaarheid en toegankelijkheid van winkelcentrum Floriande plaatsgevonden. Bij dit onderzoek zijn de Wijkraad Floriande, winkeliers, Politie, Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer, de aldaar gevestigde scholen en kinderopvang en de Fietsersbond betrokken geweest. De uitkomsten van dit onderzoek liggen ten grondslag aan de maatregelen in dit verkeersbesluit.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 02-09-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering is akkoord met de voorgestelde maatregel.

Ten behoeve van het instellen van de parkeerplek voor bromfietsen middels het aanbrengen van een ononderbroken witte streep en een bord voor een bromfietsparkeerplaats (E8e RVV 1990) ter hoogte van Almkerkplein 58 is er vanuit de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering wel bezwaar. Conform artikel 27 RVV mogen fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen. Er bestaat op de genoemde locatie geen grondslag, in bijvoorbeeld een APV van de gemeente Haarlemmermeer, om de bestuurder/gebruiker van de bromfiets te verplichten in het aangemerkte vak te parkeren/stallen. Op de ingestelde maatregel wordt dan ook puur informatief gezien en zal/kan dan ook niet door de politie op worden gehandhaafd.

Ten behoeve van de gebruikers van de verlengde parkeerplekken met grotere/langere motorvoertuigen is er vanuit de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering geen bezwaar. Echter op het gebruik van de verlengde vakken door gebruikers met kleinere motorvoertuigen is terughoudend gereageerd. In een groot vak kan een kleiner voertuig wegvallen tussen de overige geparkeerde voertuigen, en bestaat de kans dat de overige weggebruikers cq eventueel andere bestuurders/gebruikers van de gehandicaptenparkeerplaatsen pas later dan gebruikelijk constateren, dat er reeds een geparkeerd motorvoertuig staat en/of wilt verlaten. In eerste instantie komen er kruisen in de gehandicaptenparkeerplaatsen en laad- en los vakken. Een extra lijn daar doorheen kan daarin wegvallen of tot verwarring leiden. Vandaar dat we eerst de vakken met het kruis uitvoeren en kijken of dat voldoende is. Zo niet dan overwegen we een andere belijning die hier aan tegemoet komt, gebaseerd op het advies van de Politie.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer E10278-107.1, die onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het intrekken van 2 stuks algemene gehandicaptenparkeerplaatsen door het verwijderen van borden conform model E6 inclusief onderbord OB504 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locatie:

    • a.

      Almkerkplein ter hoogte van nummer 64;

  • 2.

    Het intrekken van 7 stuks algemene gehandicaptenparkeerplaatsen door het verwijderen van borden conform model E6 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Aalburgplein ter hoogte van nummer 1;

    • b.

      Twee borden op het Aalburgplein ter hoogte van Dussenstraat 28;

    • c.

      Twee borden ter hoogte van Doeverenplein nummer 5;

    • d.

      Een parkeervak op de oostelijke hoek van het parkeerterrein op het Doeverenplein;

    • e.

      Een parkeervak ter hoogte van de inrit van het parkeerterrein Drongelenplein;

  • 3.

    Het aanduiden van 2 stuks algemene gehandicaptenparkeerplaatsen door het plaatsen van borden conform model E6 inclusief onderbord OB504 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locatie:

    • a.

      Almkerkplein ter hoogte van nummer 54;

  • 4.

    Het aanduiden van 8 stuks algemene gehandicaptenparkeerplaatsen door het plaatsen van borden conform model E6 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Op de westelijke hoek van het parkeerterrein Almkerkplein ter hoogte van het trafohuisje;

    • b.

      Ter hoogte van de inrit van het parkeerterrein Almkerkplein vanaf de Fanny Blankers-Koenlaan;

    • c.

      Twee borden op het Aalburgplein ter hoogte van Dussenstraat 30;

    • d.

      Twee borden op de noordelijke hoek van het parkeerterrein Doeverenplein;

    • e.

      Een nieuw te realiseren parkeervak op de oostelijke hoek van het parkeerterrein Doeverenplein;

    • f.

      Een parkeervak circa 5 vakken vanaf de inrit van het parkeerterrein Drongelenplein;

  • 5.

    Het aanduiden van een algemene gehandicaptenparkeerplaatsen door het plaatsen van een onderbord OB504 uit bijlage I van het RVV 1990 onder een bestaand E6 bord ter hoogte van de Hankstraat 1;

  • 6.

    Het intrekken van een laad- en losplek door het verwijderen van borden conform model E7 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      ter hoogte van het Doeverenplein nummer 9;

    • b.

      ter hoogte van het Doeverenplein nummer 5 – op de hoek van het terrein;

  • 7.

    Het aanduiden van een laad- en losplek door het plaatsen van borden conform model E7 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      ter hoogte van het Doeverenplein nummer 5 op een nieuw te realiseren parkeerplek;

    • b.

      op het Doeverenplein op de oostelijke hoek van het parkeerterrein op een nieuw te realiseren parkeerplek;

  • 8.

    Het aanduiden van een parkeerplek voor bromfietsen door het plaatsen van een bord conform model E08e uit bijlage I van het RVV 1990, en het aanbrengen van een vak met een witte ononderbroken streep, ter hoogte van Almkerkplein 58;

  • 9.

    Het instellen van een onbeperkte geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op het Almkerkplein, Aalburgplein, Doeverenplein en Drongelenplein, om specifiek te zijn op de wegen voor de winkels langs en waar momenteel de beperkte geslotenverklaring met venstertijden geldt, door het verwijderen van het onderbord met venstertijden onder 8 stuks bestaande borden geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen conform model C12 uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 10.

    Het aanduiden van een einde voetpad bij de vier uitgangen van het Genderenplein door het plaatsen van 4 stuks borden conform model E7 uit bijlage I van het RVV 1990 achter de bestaande borden G7 uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 11.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen.

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering a.i.,

R.M. Kruithof-Kamphuis

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven