Nadere regel subsidie opvang en ondersteuning kwetsbare dakloze mensen gemeente Utrecht

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

  • op artikel 156 lid 3 Gemeentewet;

  • gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Utrecht;

Gezien:

  • Beleidsnota Utrecht onderdak van 27 juni 2024;

Overwegende dat:

  • Om te voorkomen dat kwetsbare mensen die dakloos zijn, zonder de benodigde ondersteuning blijven.

Besluiten vast te stellen de volgende Nadere regel subsidie opvang en ondersteuning kwetsbare dakloze mensen gemeente Utrecht

Artikel 1 Definities

Deze nadere regel verstaat onder:

  • a.

    Asv: de Algemene subsidieverordening gemeente Utrecht;

  • b.

    Awb : Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    Aanvullende zorg: Maatwerkvoorziening in de zin van de Wmo 2015 gefinancierd door de gemeente of een individuele voorziening. Het gaat hier om zorg met een specifiek of intensief karakter, aanvullend op de basiszorg;

  • d.

    Activering: Een vorm van zinvolle daginvulling. Door middel van werkgeoriënteerde activiteiten wordt de zelfredzaamheid van deelnemers bevorderd, behouden of gecompenseerd. De betrokkene ervaart hierdoor minder sociaal isolement, de kans op terugval wordt beperkt en de zelfredzaamheid wordt tot het maximaal haalbare ontwikkeld. Er zijn verschillende instrumenten om dit vorm te geven;

  • e.

    A rbeidsmatige activering: werken met een zwaardere vorm van begeleiding;

  • f.

    Algemene opvang voor volwassenen; kortdurende algemene opvang voor volwassenen zoals door de gemeente Utrecht ingekocht per 1 januari 2020. Het betreft de locaties de NoiZ de Sleep Inn en de Biltstraat.

  • g.

    Algemene voorziening: een dienst of activiteit in het kader van de Wmo waarop iedere Utrechtse burger rechtstreeks (dat is: zonder toewijzing) een beroep kan doen;

  • h.

    Basiszorg voor dakloze mensen: hoogwaardige generalistische zorg en ondersteuning op de verschillende leefgebieden voor daklozen;

  • i.

    Beleidskader: Wmo-beleid van de gemeente Utrecht, dat de grondslag vormt voor deze nadere regel. Het beleidskader omvat in ieder geval de volgende documenten:

    • i.

      Beleidsnota Utrecht onderdak (juni 2024);

    • ii.

      Nota Regionale aanpak dakloosheid U16 2024-2030

    • iii.

      Beleidsnota Wmo ‘Samen leven, samen zorgen’ (maart 2024);

    • iv.

      Regionale Koers Maatschappelijke opvang en beschermd Wonen (2017);

    • v.

      Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Utrecht 2020;

    • vi.

      Beleidsregels Maatschappelijke Ondersteuning 2020;

    • vii.

      Nota van Uitgangspunten ‘Met elkaar, voor elkaar’ (januari 2024);

    • viii.

      Beleidsnota Grenzen stellen, perspectief bieden (september 2021);

    • ix.

      Beleidsnota gezondheid ‘Samen gezondheidsverschillen verkleinen 2024-2027’;

    • x.

      Strategie contracteren aanvullende zorg Wmo vanaf 2020 (september 2018).

  • j.

    Bemoeizorg: Bemoeizorg is een specifieke vorm van hulpverlening in de verslavingszorg en de openbare geestelijke gezondheidszorg. Het is ontstaan omdat een bepaalde groep mensen niet of nauwelijks door de (reguliere) hulpverlening wordt bereikt. Bemoeizorg biedt (ongevraagde) hulp aan cliënten met (vaak) complexe problematiek die zorg mijden. De hulpverlening is actief, outreachend en laagdrempelig;

  • k.

    Bindingscommissie: gemeentelijke commissie die onderzoekt in welke gemeente of regio een traject in de maatschappelijke opvang of beschermd wonen de grootste kans van slagen heeft, dat wil zeggen het meeste kan bijdragen aan de zelfredzaamheid en participatie (en daarmee het duurzaam herstel) van de cliënt, e.e.a. conform het Convenant Landelijke toegankelijkheid maatschappelijke opvang van de VNG;

  • l.

    Centrumgemeente: een gemeente die een bepaalde functie uitvoert voor andere gemeenten. Gemeente Utrecht heeft als centrumgemeente een regierol, verantwoordelijkheid en de daarbij horende financiële middelen ten aanzien van de uitvoering van Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang in de U 16, bestaande uit de Wmo-regio’s Lekstroom, Utrecht-West, Utrecht Zuid-Oost en voor de stad Utrecht;

  • m.

    Cliënt: een inwoner die in het kader van de Wmo 2015 onder verantwoordelijkheid valt van de gemeente Utrecht;

  • n.

    De Opmaat voorziening: een toeleiding naar werken bij een werkgever (vrijwilligers)werk en/of opleiding in of buiten de gecombineerde voorziening: Financiering via Participatiewet, participatievoorziening voor kwetsbare inwoners met een bijstandsuitkering met potentieel om (door de langere coaching die geboden wordt) op termijn een stap te zetten richting de arbeidsmarkt;

  • o.

    Ervaringsdeskundige: We onderscheiden drie vormen ervaringsdeskundigheid;

  • p.

    Ervaringswerkers; de HBO opgeleide professional die hun ervaring op een van de leefdomeinen als specialisme inzetten;

  • q.

    Ervaringscoaches: vrijwilliger of stagiaire, die vanuit hun ervaring op een van de leefdomeinen een functie vervullen tussen professional en de cliënt;

  • r.

    Ervaringsvrijwilligers: die vanuit hun eigen ervaring, activering stimuleren en de eigen veerkracht van cliënten ondersteunen;

  • s.

    Gecombineerde inloopvoorziening voor daklozen (Herstart): een laagdrempelige voorziening bedoeld voor personen die net hun woonplek hebben verloren, per direct onderdak zoeken en/of in afwachting zijn van een verblijf in een 24-uursopvang die ruimte biedt aan de volgende functies: een open inloop, medische zorg, hulpverlening vanuit de Basiszorg daklozen, activering en noodslaapplaatsen voor een aantal nachten;

  • t.

    Jeugdwet: Wet van 1 maart 2014 inzake regels over de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor preventie, ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en ouders bij opgroei- en opvoedingsproblemen en psychische problemen;

  • u.

    Kortdurende opvang jongvolwassenen: opvang waar jongvolwassenen kunnen verblijven die dakloos zijn en problemen hebben om zich zelfstandig te kunnen handhaven in de samenleving. Er wordt 24-uurs begeleiding geboden door de opvanglocatie op basis van een ondersteuningsplan. Deze plek (De Dijk) is een opstap naar een stabiele woonplek;

  • v.

    Lokale teams: In Utrecht heten de lokale teams de buurtteams. In de regiogemeenten zijn (sociale) wijkteams actief. Het betreft teams van professionals die generalistisch en buurtgericht zorg en ondersteuning bieden. In 18 buurten in de stad Utrecht is een buurtteam gehuisvest/actief dat bestaat uit een team Sociaal en een team Jeugd & Gezin; De medewerkers van de buurtteams zijn professionals die volwassen Utrechters met inbegrip van hun omgeving ondersteunen bij het versterken van hun veerkracht en het benutten en/of ontwikkelen van hun netwerk. Zij bieden waar nodig zelf begeleiding en ondersteuning;

  • w.

    Maatschappelijke Opvang: voorziening onder de Wmo 2015, waarbij het gaat om het bieden van tijdelijke opvang aan dakloze personen, te weten verblijf in een opvanginstelling of instellingswoning met daarbij stabiliserende begeleiding. Het gaat om personen die al dan niet gedwongen de thuissituatie hebben verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving. Hieronder een omschrijving van de opvanglocaties die van toepassing zijn op de basiszorg daklozen;

  • x.

    (Maatschappelijke) ondersteuning: alle diensten en activiteiten in het kader van de Wmo 2015, bedoeld om de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie van een cliënt te vergroten. De term ondersteuning omvat zowel de algemene voorzieningen als de maatwerkvoorzieningen;

  •  

  • y.

    Niet- rechthebbend: een dakloze zonder recht op dezelfde maatschappelijke faciliteiten en voorziening als wel-rechthebbenden. Bepalend daarvoor zijn de nationale wet- en regelgeving en voor vreemdelingen ook de Vreemdelingenwet 2000 (Vw), met name artikel 10 en 11;

  • z.

    Outreachende werkwijze: Outreachend werken is een werkwijze die uit gaat van een actieve benadering. De werker vertrekt vanuit de participatieve basishouding en richt zich op kwetsbare doelgroepen die niet of ontoereikend bereikt worden door het huidige dienst- , hulp- en zorgverleningsaanbod;

  • aa.

    Partners: de gemeente Utrecht, de aanbieders van aanvullende zorg die actief zijn in de gemeente Utrecht en U16, de buurtteamorganisaties, huisartsen en andere partijen die een rol spelen in de ondersteuning aan (ex) dak en thuislozen;

  • ab.

    Privacy Impact Assessment (PIA): een verplicht instrument om vooraf na te denken over de privacy-risico’s van een bepaalde gegevensverwerking en deze risico’s vervolgens te verkleinen door aanpassingen te doen;

  • ac.

    Regionale toegang: het loket waar een cliënt en/of verwijzer zich kan melden voor de maatwerkvoorzieningen op het gebied van maatschappelijke opvang en beschermd wonen;

  • ad.

    (Semi)- structurele woonplek: een plaats in een bovenregionale Beschermd Wonen voorziening, Beschermd Verblijf of een zelfstandige woonruimte met eventueel begeleiding vanuit Beschermd Thuis, individuele begeleiding of het buurtteam of lokaal team;

  • ae.

    Social Return: benutting van de inkoopkracht om een sociale impact te creëren. Hiertoe vraagt de gemeente opdrachtnemers een bijdrage te leveren aan de werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, of aan andere activiteiten met een sociale impact bij voorkeur in Utrecht of regio;

  • af.

    Sociale basis: omvat algemene voorzieningen die goed toegankelijk en bereikbaar zijn voor iedereen. Het gaat om onderwijs, sport, welzijn, cultuur, openbare gezondheidszorg, jeugdgezondheidszorg en meer. Bewoners die zich vrijwillig inzetten voor elkaar en voor de buurt en veel organisaties en maatschappelijke initiatieven zijn onderdeel van deze sociale basis;

  • ag.

    S ociale prestatie: meedoen of meewerken met een lichte vorm van ondersteuning. Een algemene voorziening gericht op de ondersteuning van de maatschappelijke deelname en het vergroten van het netwerk van inwoners die beperkt zelfredzaam zijn door verstandelijke c.q. lichamelijke beperkingen, psychische c.q. verslavingsproblematiek of een combinatie hiervan en (nagenoeg) zonder perspectief op betaalde arbeid;

  • ah.

    Stabiliseren: werken aan het realiseren van stabiele huisvesting (zelfstandig of in vervolgopvang), een stabiel inkomen en stabiel hulpverleningscontact, en ervoor zorgen dat iemand beschikt over een zorgverzekering, een identiteitsbewijs en dat kinderen naar school gaan, enzovoort;

  • ai.

    Toeleiden: het adviseren over en begeleiden van cliënten naar de kortdurende algemene opvang voor volwassenen/ algemene voorziening in het kader van de Wmo;

  • aj.

    Toewijzen/ verwijzen: het verwijzen naar een opvang in een maatwerkvoorziening in het kader van de Wmo;

  • ak.

    Trajectregie: het volgen van de voortgang in het ondersteuningstraject van de cliënt totdat er sprake is van een (semi) structurele woonsituatie en een warme overdracht kan plaatsvinden naar het lokale team of een aanvullende zorgvoorziening met als doel voortijdige terugval in de dakloosheid te voorkomen;

  • al.

    ‘U16’ en ‘regio Utrecht’: de 16 gemeenten in de regio Midden Nederland die onder de centrumgemeenteconstructie voor Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen vallen onder Utrecht. Zie ook begrip centrumgemeente. De U16 bestaat uit de gemeenten: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Zeist;

  • am.

    Voorwaardenaanpak: Verblijf in de kortdurende algemene opvang voor volwassenen (de NoiZ, de Sleep Inn en de Biltstraat,) en de kortdurende opvang voor volwassenen met een grote kwetsbaarheid (LDO) is (in principe) maximaal 3 maanden. Wij verwachten van cliënten in deze opvang dat zij zich in deze periode inzetten om een geschikte vervolgplek te vinden;

  • an.

    Wettelijk kader: de wetten die van toepassing zijn op (onderdelen van) de subsidiebeschikking te weten:

    • i.

      Wet bescherming persoonsgegevens (Wpb);

    • ii.

      Jeugdwet;

    • iii.

      Wet langdurige zorg (Wlz);

    • iv.

      Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    • v.

      Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (Wnt);

    • vi.

      Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling;

    • vii.

      Zorgverzekeringswet (Zvw).

  • ao.

    Zorg: De termen ondersteuning en zorg worden in de nadere regel door elkaar gebruikt. Het gaat om aanvullende zorg en basiszorg in het kader van de Wmo.

Artikel 2 Doel

Deze nadere regel baseert zich op het Wmo-beleid van de gemeente Utrecht (zie begrippenlijst Beleidskader), de beleidsvisie voor opvang en ondersteuning aan daklozen, zoals verwoord in de Nota Utrecht Onderdak.

Utrecht Onderdak

  • 1.

    Voorkomen van dakloosheid door inzet op wonen, schuldenaanpak, inkomensondersteuning en passende zorg.

  • 2.

    Opvang bieden aan mensen in nood, met focus op herstel, zelfredzaamheid en perspectief op wonen, werk of terugkeer.

  • 3.

    Duurzame oplossingen realiseren via een doelgroep overstijgende aanpak.

  • 4.

    Samenwerking met regio en maatschappelijke partners om opvang voor kwetsbare dakloze mensen in stand te houden.

  • 5.

    Voldoende opvangcapaciteit garanderen binnen wettelijke kaders (Wmo) en humanitaire normen.

  • 6.

    Meer uitstroom uit opvang naar werk, zorg, wonen of terugkeer.

  • 7.

    Verminderen van herhaalde opvang door effectieve begeleiding.

  • 8.

    Cliënten ervaren opvang als herstel bevorderend en perspectief gevend.

  • 9.

    24-uurs begeleiding bieden aan onvoldoende zelfredzame inwoners in de eigen regio.

  • 10.

    Druk op opvang verlichten ondanks stijgende vraag, financiële beperkingen en personeelsschaarste.

Met deze nadere regel zorgen we ervoor dat dakloze mensen in nood opvang krijgen en in korte tijd perspectief op herstel, zelfredzaamheid en een duurzame woonplek. Waar mogelijk leiden we hen terug naar werk, ondersteunen we bij een hernieuwde asielaanvraag of begeleiden we bij repatriëring. De opzet van opvang en ondersteuning verschilt door uiteenlopende wettelijke kaders en landelijke afspraken, de gehanteerde humanitaire ondergrens en het perspectief dat per doelgroep verschilt. Het doel van deze nadere regel is het bieden van passende, sobere en doelgerichte opvang aan dak- en thuisloze mensen, gericht op herstel en perspectief.

Het doel is behaald wanneer er samen gewerkt wordt aan oplossingen om de druk op de opvang te verlichten. Zo kunnen we in de toekomst opvang blijven bieden aan de meest kwetsbare mensen. Daarbij spelen de toename van het aantal mensen en de huidige financiële context, evenals de beperkte ruimte en het schaarse personeel, een belangrijke rol.

Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager

De subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid.

Artikel 4 Vaststellen subsidieplafond

Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de Subsidiestaat gemeente Utrecht 2026 | Lokale wet- en regelgeving.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

De volgende activiteiten komen voor subsidie in aanmerking:

  • 1.

    Bieden van veilige opvang aan dakloze doelgroepen

  • Het realiseren en bieden van opvang aan dakloze EU- arbeidsmigranten, reguliere daklozen en andere kwetsbare dakloze personen.

  • Randvoorwaarden:

    • a.

      De opvang wordt gerealiseerd op de locatie Stadsbrug (Koningin Wilhelminalaan 6, Utrecht) waar een maximum van 80 bedden geldt.

    • b.

      De verdeling van beschikbare bedden over de verschillende kwetsbare doelgroepen gebeurt in overleg met gemeente Utrecht.

  • 2.

    Voorzien in basisbehoeften binnen de opvang

  • Het aanbieden van alle noodzakelijke basisvoorzieningen.

  • Randvoorwaarden:

    • a.

      Dit omvat ten minste: alle maaltijden, schoon beddengoed, hygiënische producten voor vrouwen en de mogelijkheid tot wassen van kleding.

  • 3.

    Bevorderen van uitstroom van EU-arbeidsmigranten

  • Stimuleren van uitstroom naar arbeid, tijdelijke huisvesting of vrijwillige terugkeer naar land van herkomst.

  • Randvoorwaarden:

  • Samenwerking met Stichting Barka, de door de gemeente Utrecht gesubsidieerde partij is voor de begeleiding van EU-arbeidsmigranten.

  • 4.

    Samenwerking met basiszorgaanbieder voor daklozen

  • Begeleiden van reguliere daklozen richting zorg en huisvesting.

  • Randvoorwaarden:

  • Samenwerking met de door de gemeente Utrecht gecontracteerde partij voor daklozenzorg, momenteelStadsteam Backup (STBU) (2026). Deze partij voert de trajectregie en begeleiding uit op alle leefgebieden.

  • 5.

    Activering en dagbesteding voor gasten

  • Stimuleren van activerende dagbesteding of werktrajecten om structuur, motivatie en begeleidbaarheid te bevorderen.

  • Randvoorwaarden:

  • Samenwerking met de huidige activeringsorganisatie in gemeente Utrecht en in de toekomst de partij die de aanbesteding WMO ondersteuning in de wijk gegund krijgt.

  • 6.

    Gespecialiseerde opvang voor vrouwelijke EU-arbeidsmigranten

  • Bieden van veilige, gescheiden opvangplekken voor vrouwelijke EU-burgers.

  • Randvoorwaarden:

  • Extra aandacht voor bescherming tegen geweld en misbruik.

  • Samenwerking met specialistische organisatie op het gebied van (ex-)sekswerkers en slachtoffers van mensenhandel.

  • 7.

    Samenwerking met GGZ en verslavingszorg

  • Vroegtijdige inzet van geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg.

  • Randvoorwaarden:

    • a.

      Gericht op het voorkomen van terugval, crisissituaties en voortijdige uitval.

  • 8.

    Afstemming met AVIM over overlast en terugkeer

  • Signalering en aanpak van overlastsituaties en begeleiding bij humane terugkeer.

  • Randvoorwaarden:

  • Structurele samenwerking met AVIM (Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel) bij complexe casuïstiek.

  • 9.

    Versterken van de veiligheid in en rondom de opvang

  • Verbeteren van de fysieke en sociale veiligheid binnen en rondom de opvanglocatie.

  • Randvoorwaarden:

  • Inzet van cameratoezicht, verlichting, beveiliging en training voor medewerkers.

Artikel 6 Eisen aan de aanvraag

  • 1.

    De aanvraag van de subsidie wordt ingediend met e-Herkenning via www.utrecht.nl/subsidieopvangdaklozen .

  • 2.

    Bij de aanvraag worden de volgende documenten aangeleverd:

    • a.

      Een plan aanpak voor 2 jaar met een uitwerking hoe u de opvang van kwetsbare doelgroepen en activering omschrijft. Waaruit blijkt dat u kennis heeft van wat er speelt in Utrecht en de regio, voortbouwt op de ervaringen van afgelopen jaren, zorgt voor continuïteit in de uitvoering en hoe u cliënten heeft betrokken bij de totstandkoming van uw plan.

    • b.

      Een sluitende begroting (max 3 A4) aansluitend bij de subsidiabele activiteiten in artikel 5.

    • c.

      U geeft in elk geval inzicht in:

      • i.

        Salariskosten op basis van in te zetten fte (met onderbouwing voor zowel uitvoering als overhead)

      • ii.

        Overige personele kosten (bijvoorbeeld opleidingskosten)

      • iii.

        Materiële kosten

      • iv.

        Huisvestingskosten

      • v.

        Opbrengsten

  • 3.

    Als een aanvrager in de voorgaande drie jaar geen subsidie bij burgemeester en wethouders heeft aangevraagd of indien de onderstaande gegevens zijn gewijzigd, levert de aanvrager bij de aanvraag ook de volgende gegevens aan:

    • a.

      Kopie bankafschrift waarop in ieder geval het rekeningnummer en de naam van de aanvrager duidelijk zichtbaar zijn;

    • b.

      Een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel;

    • c.

      De statuten;

  • 4.

    Eén aanvraag voor het uitvoeren van in de activiteiten genoemd in artikel 5 van deze nadere regel voor 2 jaar.

  • 5.

    Projectreferenties of casussen

    • i.

      Beschrijving van eerdere, vergelijkbare projecten (met naam, duur, doelgroep, locatie, partners).

    • ii.

      Bij voorkeur met aantallen (bijv. "opvang geboden aan 200 daklozen per jaar").

    • iii.

      Eventueel voorzien van contactpersonen of evaluaties.

  • 6.

    In uw aanvraag dient u aan te geven welke inzet u gaat realiseren voor social return. Richtlijn voor de inzet is 5% van het aangevraagde subsidiebedrag. Nadere detaillering hiervan kan samen met de gemeente later worden ingevuld na het besluit tot verlening.

Artikel 7 Indieningstermijn aanvraag

Alle aanvragen moeten vóór 1 november 2025 worden ingediend bij het college van b en w. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het daarvoor bestemde digitaal aanvraagformulier.

Artikel 8 Verdeling subsidie

  • 1.

    In afwijking van artikel 4, eerste lid, tweede volzin, van de Asv wordt de subsidie toegekend aan één partij.

  • 2.

    De aanvragen worden ambtelijk getoetst. De beoordeling geschiedt op basis van consensus binnen het ambtelijk team, met inachtneming van de in deze regeling opgenomen gunningscriteria.

  • 3.

    Aan de volledig en tijdig ontvangen aanvragen worden punten toegekend aan de hand van de volgende gunningscriteria:

    • a.

      De subsidieaanvrager beschikt over aantoonbare ervaring met de opvang van kwetsbare doelgroepen dan wel heeft bewezen kennis van en aansluiting bij de zorgketen voor dak- en thuislozen (30 punten);

    • b.

      De subsidieaanvrager is in staat om in te spelen op de diversiteit binnen de dakloze populatie, inclusief verschillen in leeftijd, gender, culturele achtergrond, taal en specifieke kwetsbaarheden, en daarbij gebruik maakt van methoden die culturele sensitiviteit, inclusie en maatwerk bevorderen. (20 punten);

    • c.

      De subsidieaanvrager hanteert een duidelijke, transparante en professionele organisatievorm die waarborgt dat de basiszorg voor dakloze mensen (o.a. onderdak, hygiëne, voeding, medische en psychosociale ondersteuning) consistent, veilig en op hoog kwaliteitsniveau wordt geleverd. (20 punten);

    • d.

      Een plan van aanpak voor 2 jaar. In het plan van aanpak omschrijft u hoe u de opvang organiseert en inricht, waaruit blijkt dat u kennis heeft van wat er speelt in Utrecht en de regio, zorgt voor continuïteit. Ook omschrijf u hoe u cliënten en belangenbehartigers heeft betrokken bij de totstandkoming van uw plan.

  • In de uitwerking voor het plan van aanpak verwoordt u hoe de basiszorg voor daklozen in Utrecht er volgens u bij aanvang van de nieuwe subsidieperiode er uit ziet voor:

    • i.

      De daklozen;

    • ii.

      De professionals die hier werken;

    • iii.

      De samenwerking met partners in de stad, waaronder de Gemeente, Stadsteam Back Up, Barca, GGZ, Veilig Thuis, Wij 3.0, de Buurtteams.

  • U dient uw plan van aanpak, inclusief de elementen die van belang zijn om deze in de praktijk werkend te krijgen, te beschrijven op maximaal 7 A4 enkelzijdig met lettertype Arial tekengrootte 10 (excl. begroting). (30 punten);

  • 4.

    Voor het toekennen van een score aan de criteria in het voorgaande lid en de bijbehorende punten wordt de volgende puntenschaal gehanteerd:

Score 

Omschrijving 

Percentage van maximale score

uitstekend

  • Uw beschrijving/aanpak met betrekking tot het (sub)gunningcriterium is volledig. Er zijn geen ontbrekende elementen.  

  • Uw beschrijving/aanpak is specifiek, concreet en sluit uitstekend aan bij hetgeen is gevraagd in het (sub)gunningcriterium. Er zijn hierin geen onduidelijkheden geconstateerd.  

  • Uw beschrijving/aanpak is op alle aspecten realistisch en voor de Gemeente toepasbaar en/of effectief bevonden.  

100% 

 

goed 

  • Uw beschrijving/aanpak met betrekking tot het (sub)gunningcriterium is bijna volledig bevonden.  

  • Uw beschrijving/aanpak is op de meeste aspecten concreet en specifiek beschreven. Uw beschrijving/aanpak is over het algemeen duidelijk en zij sluit op de meeste aspecten aan bij hetgeen is gevraagd in het (sub)gunningcriterium.  

  • Uw beschrijving/aanpak is op de meeste aspecten realistisch en voor de Gemeente toepasbaar en/of effectief bevonden. 

75% 

voldoende

  • Uw beschrijving/aanpak met betrekking tot het (sub)gunningcriterium is voldoende uitgewerkt, maar niet volledig bevonden.  

  • Uw beschrijving/aanpak is voldoende specifiek en/of duidelijk beschreven. Er zijn meerdere aspecten die meer specifiek of duidelijk beschreven hadden mogen zijn. Uw uitwerking sluit voldoende aan bij hetgeen is gevraagd in het (sub)gunningcriterium.  

  • Uw beschrijving/aanpak is op enkele aspecten realistisch en voor de Gemeente voldoende toepasbaar en/of effectief bevonden. 

50% 

onvoldoende 

  • Uw beschrijving/aanpak met betrekking tot het (sub)gunningcriterium is onvoldoende uitgewerkt en niet volledig bevonden.  

  • Uw beschrijving/aanpak is onvoldoende duidelijk en specifiek beschreven en sluit onvoldoende aan bij hetgeen is gevraagd in het (sub)gunningcriterium.  

  • Uw beschrijving/aanpak is grotendeels niet realistisch en voor de Gemeente toepasbaar en/of effectief bevonden.  

25% 

slecht  

  • Geeft geen invulling aan het gunningcriterium of de beschrijving/aanpak ontbreekt.   

0% 

Artikel 9 Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen binnen 8 weken over de aanvraag.

Artikel 10 Verplichtingen

In aanvulling op de verplichtingen uit hoofdstuk 4 van de Asv kunnen burgemeester en wethouders als verplichting in de verleningsbeschikking opnemen dat:

  • a.

    incidenten en calamiteiten gemeld worden bij de gemeentelijke toezichthouder conform de richtlijn: Melding doen bij de gemeneentlijke wmo toezichthouder;

  • b.

    de subsidieaanvrager akkoord gaat met het feit dat alle resultaten die voortvloeien uit de gesubsidieerde activiteiten (intellectueel) eigendom van de gemeente Utrecht zijn of worden, tenzij hiervan door of namens de gemeente Utrecht expliciet afstand wordt gedaan;

  • c.

    de subsidieaanvrager voldoet aan alle eisen die voortvloeien uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming en hieraan gerelateerde en geldende landelijke en gemeentelijke regelgeving. Hierbij bouwt de aanvrager voort op de privacy charter van de huidige buurtteamorganisaties.

  • d.

    de subsidieaanvrager de opvang voort zet op de huidige locatie de Stadsbrug als onderhuurder van WIJ 3.0;

  • e.

    de subsidieaanvrager voor registratie en monitoring gebruik zal maken van het geautomatiseerde registratiesysteem en screeningsinstrument die in gebruik zijn bij de Gemeente. De informatie wordt geregistreerd onder verantwoordelijkheid van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling van de Gemeente en blijft eigendom van de Gemeente (Zorgned).

  • f.

    de subsidieaanvrager de samenwerking voortzet met Stichting Barca en maakt de uitvoering van de subsidie eisen die de gemeente aan Barca heeft verstrekt organisatorisch mogelijk. Met de Stichting Barca heeft de gemeente subsidieafspraken voor de begeleiding van EU arbeidsmigranten vanwege hun specifieke kennis en expertise op het gebeid van EU arbeidsmigranten;

  • g.

    de subsidieaanvrager de samenwerking voortzet en maakt de uitvoering van de subsidie eisen die de gemeente aan STBU heeft verstrekt organisatorisch mogelijk. Met STBU heeft de gemeente subsidie afspraken. STBU die verantwoordelijk is voor de trajectregie en hoogwaardige generalistische begeleiding van daklozen op alle leefgebieden en het toeleiden naar vervolgzorg en huisvesting.

Artikel 11 Evaluatie

  • 1.

    Het beleid waarvoor de subsidie opvang en ondersteuning kwetsbare dakloze mensen gemeente Utrecht wordt ingezet, wordt na één jaar geëvalueerd.

  • 2.

    De evaluatie kan leiden tot aanpassing van deze nadere regel.

  • 3.

    De evaluatie bestaat uit een jaarlijkse rapportage getoetst of de activiteiten genoemd in artikel 5 bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Deze wordt besproken in het T-gesprek.

Artikel 12 Intrekking

De Nadere regel Basiszorg dakloze mensen regio Utrecht (gemeenteblad 2020-60405) wordt ingetrokken per 1 januari 2026.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze nadere regel treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel 14 Citeertitel

Deze nadere regel wordt aangehaald als: Nadere regel subsidie kwetsbare dakloze mensen gemeente Utrecht.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 16 september 2025.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Michiel J. Ruis

Naar boven