Aanwijzen als verplicht fietspad het nieuw aan te leggen fietspad tussen kruispunt Merwedestraat tot het kruispunt Werf van Schouten

 

Wettelijk kader

Op grond van artikel 2 lid 1 WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

 

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersfunctionaris namens de korpschef van het regionaal politiekorps Zuid-Holland Zuid.

Motivering besluit

Het gebied Stadswerven wordt verder ontwikkeld. Om de ontwikkeling van de openbare ruimte hier op aan te laten sluiten worden in dit verkeersbesluit keuzes over het gebruik van de wegen vastgelegd. Dit besluit dient als basis voor de definitieve ontwerp stappen in dit gebied.

 

De ontwikkeling en inrichting van de openbare ruimte binnen het gebied Stadwerven vindt gefaseerd plaats. Binnen dit gebied speelt de Werf van de Biesbosch een cruciale rol vanwege haar ligging op de centrale as van Stadswerven. Deze straat vormt een directe verbinding tussen de binnenstad en de Merwedestraat en fungeert daarmee als een essentiële schakel in het fietsnetwerk.

Gezien de strategische ligging is de Werf van de Biesbosch op zowel gemeentelijk als regionaal niveau aangemerkt als een hoogwaardige fietsverbinding. Om deze functie optimaal en veilig te kunnen vervullen, is ervoor gekozen om de Werf van de Biesbosch formeel als fietspad aan te wijzen. Hierbij wordt gestreefd naar een verkeersveilige inrichting die het fietscomfort verhoogt en bijdraagt aan een duurzame mobiliteit in Dordrecht.

Voor gemotoriseerd verkeer blijft het gehele gebied van Stadwerven bereikbaar via de Werf van Gips. Verkeersmodellen en capaciteits-berekeningen tonen aan dat deze route het verwachte verkeersaanbod ruimschoots aankan. De functie van de Werf van de Biesbosch als fietspad doet hier geen afbreuk aan.

Wel wordt de inrichting van de Werf van de Biesbosch zodanig uitgevoerd dat deze in geval van calamiteiten toegankelijk blijft voor hulpdiensten. Dit garandeert dat bereikbaarheid en veiligheid in noodsituaties gewaarborgd zijn, zonder afbreuk te doen aan de primaire functie als fietsverbinding.

 

 

 

 

Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:

 

- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Algemeen Mandaatbesluit Dordrecht;

 

Besluit het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht:

 

- Een verplicht fietspad in twee richtingen in te stellen op de nieuw in te richten Werf van de Biesbosch, tussen kruispunt Merwedestraat tot het kruispunt Werf van Schouten door het plaatsen van verkeersborden model G11 van bijlage 1 van het RVV 1990.

- Twee voorrangskruispunten in te stellen op het verplichte fietspad van de Werf van de Biesbosch, op de kruising met de Werf van Schouten en de afslag naar de Werf van Hippos, door het plaatsen van verkeersborden model B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden.

 

 

Het college van burgemeester en wethouders

namens dezen,

 

de heer J. Booij

Clustermanager

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na dagtekening schriftelijk bezwaar maken. U dient uw bezwaarschrift te richten aan: Het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht.

 

Op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bezwaarschrift ondertekend zijn. Verder moet het ten minste bevatten: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de reden van uw bezwaar. Wilt u ook het telefoonnummer vermelden, waarop u overdag te bereiken bent?

 

Het indienen van een bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. In spoedeisende gevallen kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.

U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening brengt de Rechtbank een bedrag aan griffierecht in rekening.

 

 

 

 

Naar boven