Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- 1.
Aanvraagformulier: het vastgestelde “Aanvraagformulier subsidie energietransitie”, waarop de aanvrager zijn activiteit, idee of initiatief kan vermelden en toelichten.
- 2.
Aanvrager: organisatie welke de aanvraag indient en substantieel bijdraagt aan de Houtense ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn.
- 3.
Beoordelingsgroep: een groep mensen die de subsidieaanvraag beoordeelt; de beoordelingsgroep wordt samengesteld uit een beleidsmedewerker energie en medewerker duurzaamheid van het programmateam duurzaamheid en een (ervarings)deskundige collega op het gebied van subsidies. De beoordelingsgroep brengt advies uit aan de mandataris, die een besluit neemt op basis van dit advies.
- 4.
Besluit: het besluit van de mandataris tot subsidietoekenning, tot subsidieweigering of andersluidend.
- 5.
Mandataris: de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtelijke functionaris die op grond van de Mandaatregeling gemeente Houten bevoegd is tot het nemen van besluiten op aanvragen op grond van deze regeling.
Artikel 2. Toepassingsbereik
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor:
- 1.
Activiteiten van de doelgroep gericht op realisatie van de Houtense energiedoelen (40% duurzame energie in 2030 en energieneutraal in 2040) door:
- a.
ondersteuning van bewoners, bedrijven en/of andere organisaties in Houten bij energiebesparing, -opslag en –opwekking;
- b.
kennisoverdracht over de energietransitie naar bewoners, bedrijven en/of andere organisaties in Houten;
- c.
vergroten van het draagvlak voor de energietransitie in Houten en van individuele bijdragen van inwoners, bedrijven en andere organisaties aan de energietransitie in Houten.
- 2.
Ondersteunende activiteiten voor de activiteiten genoemd onder lid 1, sub a, b en c:
- a.
algemene organisatiekosten, die niet aan een activiteit toe te schrijven zijn, bijvoorbeeld oprichtingskosten of bestuurskosten;
- b.
kennisoverdracht en professionalisering van de eigen organisatie;
- c.
regionale samenwerking, bundelen van kennis en expertise en ondersteuning van en/of samenwerking met andere Houtense initiatieven die een bijdrage leveren aan de ambitie ‘Houten energieneutraal 2040’.
Artikel 4. Doelgroep
Subsidie wordt verstrekt aan organisaties die binnen Houten actief zijn op het gebied van duurzame energieopwekking, energiebesparing en/of energieopslag, en/of het maatschappelijke draagvlak hiervoor vergroten. De aanvrager heeft geen winstoogmerk (non-profit).
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
- 1.
Voor subsidie komen de in redelijkheid gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn aan de uitvoering van activiteiten als bedoeld in artikel 3.
- 2.
Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten, die:
- a.
door de subsidieontvanger zijn gemaakt vóór de indiening van de aanvraag;
- b.
onderdeel zijn van een activiteit dat zonder een subsidie vanuit deze subsidieregeling financieel sluitend of winstgevend is.
- 3.
Personeelskosten worden alleen vergoed als dit onderdeel van de te subsidiëren activiteit is. De gemeente aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor genoemd personeel.
- 4.
De subsidie voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten bedraagt per jaar maximaal 75% van de subsidiabele kosten.
- 5.
De kosten voor ondersteunende activiteiten, zoals beschreven onder artikel 3 lid 2, bedragen maximaal 50% van de subsidiabele kosten.
- 6.
De subsidiabele kosten bestaan uit de volgende type kosten:
- a.
- b.
- c.
- d.
kosten van verbruikte materialen en hulpmiddelen.
- 7.
Ten aanzien van inhuur derden geldt een maximale subsidiabele bijdrage in het uurtarief van
- a.
€ 210,- per uur excl. BTW voor specialistische expertise, waaronder juridisch advies
- b.
€ 105,- per uur excl. BTW voor overige inhuur.
Artikel 6. Hoogte van de subsidie
Het totaal beschikbare subsidiebudget voor de Subsidieregeling Energietransitie Houten bedraagt voor het jaar 2026 € 341.365, -.
Artikel 7. Wijze van verdeling
- 1.
Voorwaarde voor beoordeling is dat de aanvraag tijdig en compleet is ingediend bij burgemeester en wethouders.
- 2.
De toetsing van de aanvragen is belegd bij een beoordelingsgroep. Het beschikbare budget wordt verdeeld over de positief beoordeelde aanvragen. De beoordelingsgroep brengt advies uit aan de mandataris, die op basis hiervan besluit over honorering of afwijzing.
- 3.
Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
- 4.
Alle ingediende aanvragen worden tegelijkertijd en in vergelijking met elkaar beoordeeld. Als een aanvrager de aanvraag moet aanvullen (zie lid 3), start de beoordeling van alle ingediende aanvragen na ontvangst van de gevraagde aanvulling(en). De mandataris schort in dat geval de behandeling van alle aanvragen op tot de datum waarop alle aanvragen compleet zijn.
Artikel 8. Aanvraag
- 1.
De subsidieaanvrager dient voor 1 november 2025 via de website van de gemeente Houten het aanvraagformulier digitaal in te vullen.
- 2.
Alleen volledig ingevulde aanvragen (inclusief alle gevraagde bijlagen/documenten) worden in behandeling genomen.
- 3.
De aanvraag moet voorzien zijn van:
- a.
een jaarplan waarin de aantallen activiteiten worden aangegeven die in het te subsidiëren kalenderjaar worden georganiseerd, bijvoorbeeld: grote (collectieve) inkoopacties, informatiebijeenkomsten, individuele gesprekken met inwoners/bedrijven (met rapportage), feitelijke ondersteuning door maatregelen te treffen, warmtescans, warmteweerstandscans, innovaties;
- b.
een begroting voor de aangevraagde activiteiten;
- c.
een totale jaarbegroting van de aanvrager.
- 4.
Indien de aanvraag niet volledig is, wordt de aanvrager eenmalig in de gelegenheid gesteld de aanvraag tot 15 november 2025 aan te vullen.
Artikel 9. Werkwijze beoordelingsgroep
- 1.
De aanvraag wordt door de beoordelingsgroep beoordeeld. De beoordelaarsgroep brengt advies uit aan de mandataris.
- 2.
Bij de beoordeling van een aanvraag worden onderstaande aspecten meegewogen:
- a.
De effectiviteit van de activiteit(en);
- b.
De haalbaarheid van de activiteit(en);
- c.
De mate van samenwerking met andere partijen, zoals onderwijsinstellingen, maatschappelijke organisaties, bedrijven of andere overheden;
- d.
De omvang van de doelgroep;
- e.
Aandacht voor speciale doelgroepen, zoals lagere inkomens.
- 3.
Na overleg met de beoordelingsgroep neemt de mandataris een besluit op de aanvragen aan de hand van het uitgebrachte advies.
Artikel 10. Beslistermijn
De mandataris beslist, conform artikel 8, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening, binnen 8 weken nadat de termijn voor indienen verstreken is, conform artikel 8 van deze regeling.
Artikel 11. Toekenning en uitbetaling
- 1.
Bij overtekening van het beschikbare subsidiebudget worden de aanvragen die het beste invulling geven aan de gemeentelijke beleidsdoelen en de overige criteria, als eerste toegekend tot het plafond van het jaarlijks beschikbare subsidiebedrag is bereikt.
- 2.
Na toekenning ontvangt de aanvrager het volledige toegekende subsidiebedrag als voorschot.
- 3.
Binnen twee maanden na afronding van de activiteiten stuurt de aanvrager een verslag en de eindafrekening naar de gemeente.
- 4.
Een eventueel te veel ontvangen of niet besteed subsidiebedrag kan de gemeente terugvorderen.
Artikel 12. Subsidievaststelling
- 1.
De subsidieontvanger dient uiterlijk voor 1 mei van het jaar dat volgt op het kalenderjaar waarin de subsidie is ontvangen een digitale aanvraag in tot vaststelling.
- 2.
De aanvraag tot vaststelling bevat:
- a.
Bij subsidies tot € 5.000 dient de subsidieontvanger een kort inhoudelijk (foto) verslag in, waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan.
- b.
Bij subsidies van € 5.000 tot € 100.000
- I.
Een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan.
- II.
Een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening)
- c.
Bij subsidies vanaf € 100.000 wordt naast bovenstaand inhoudelijk en financieel verslag, tevens een controleverklaring verwacht, opgesteld door een onafhankelijk accountant.
Artikel 13. Verplichtingen
Naast de in artikel 11 van de in de Asv genoemde verplichtingen, is de subsidieontvanger verplicht tijdig aan het college te melden, indien aannemelijk is dat de gesubsidieerde activiteiten niet, niet tijdig, niet geheel of niet volgens de verplichtingen zullen worden verricht (meldingsplicht).
Artikel 14. Hardheidsclausule
Voor zover strikte toepassing van deze regeling naar het oordeel van het college leidt tot een niet voorziene en onbillijke situatie, kan het college afwijken van de bepalingen in deze regeling.
Artikel 15. Slotbepalingen
- 1.
Deze subsidieregeling treedt een dag na bekendmaking daarvan in werking.
- 2.
Deze subsidieregeling eindigt op 31 december 2026.
- 3.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Energietransitie 2026