Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2025, 40746 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2025, 40746 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het instellen van een milieuzone voor brom- en snorfietsen in de binnenstad van Nijmegen, Campus Heijendaal en Hof van Holland
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;
dat ons college het belangrijk vindt dat we in onze gemeente kunnen verblijven in een gezonde omgeving;
dat schone lucht een belangrijke factor is om in een gebied gezond te kunnen wonen;
dat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM10 en PM2,5) een groot gezondheidsrisico
dat deze stoffen luchtwegklachten en hart- en vaatziekten veroorzaken en vooral kinderen, ouderen of mensen die al een luchtwegaandoening of hart- en vaatziekte hebben meer risico lopen op het krijgen van gezondheidsklachten;
dat een slechte luchtkwaliteit het derde grote gezondheidsrisico in Nederland is (gekeken naar de totale ziektelast);
dat omdat vrijwel de hele bevolking wordt blootgesteld aan luchtverontreiniging de gezondheidseffecten hiervan aanzienlijk kunnen zijn, zeker gekeken naar kwetsbare doelgroepen;
dat dit de wens om maatregelen te treffen die bijdragen aan schone lucht in de gemeente Nijmegen versterkt;
dat in het coalitieakkoord 2022-2026 “Ons Nijmegen, Stad van iedereen” is opgenomen dat gestreefd wordt naar een veilige en gezonde leefomgeving voor de inwoners van gemeente Nijmegen;
dat de Omgevingsvisie Nijmegen 2020-2040 (vastgesteld op 28 oktober 2020) het
belang van een goede luchtkwaliteit vanwege de positieve invloed op de gezondheid van de
dat op 23 september 2020 door de gemeenteraad het uitvoeringsprogramma “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit” is vastgesteld;
dat hierin maatregelen zijn opgenomen om gezondheidsschade door luchtverontreiniging te verminderen;
dat op 26 april 2023 door de gemeenteraad ook de Agenda versnelling mobiliteitstransitie is vastgesteld;
dat een transitie naar actieve, duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit noodzakelijk wordt geacht in verband met de groei van de stad Nijmegen naar 200.000 inwoners;
dat deze inwoners voor hun verplaatsingen gebruik zullen maken van een openbare ruimte die niet navenant kan meegroeien;
dat er in de openbare ruimte bovendien meer ruimte vrij moet worden gemaakt voor andere noodzakelijke ontwikkelingen op het vlak van bijvoorbeeld klimaatadaptie en de energietransitie;
dat dit alleen mogelijk is door minder gebruik te maken van de privéauto en meer van actieve, duurzame en ruimte-efficiëntere vormen van mobiliteit;
dat deze versnellingsagenda een concretisering is van Ambitiedocument Nijmegen Goed op
Weg 2019 – 2030 en ook van de hierboven al genoemde Omgevingsvisie en het coalitieakkoord;
dat brom- en snorfietsen met een benzinemotor zorgen voor luchtvervuiling op fietspaden;
dat bromfietsen een gele kentekenplaat hebben en de constructiesnelheid 45 km/uur is;
dat de toegestane maximumsnelheid voor een brommer op de rijbaan 45 km/uur is en op het fiets/bromfietspad 30 km/uur (buiten de bebouwde kom 40 km/uur);
dat snorfietsen een blauwe kentekenplaat hebben en de constructiesnelheid 25 km/uur is;
dat de toegestane maximumsnelheid voor een snorfiets 25 km/uur is;
dat brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor tegenwoordig technisch beschouwd bijna identiek zijn en ze een tweetakt- of viertaktmotor hebben met een cilinderinhoud van maximaal 50cc;
dat met name de oude modellen van voor 2011 met verbrandingsmotor zorgen voor veel uitstoot van stoffen zoals fijnstof en benzeen;
dat deze stoffen ongezond zijn voor de bestuurders zelf, maar ook voor fietsers en voetgangers;
dat in het op 23 september 2020 door de gemeenteraad vastgestelde uitvoeringsprogramma “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit” is opgenomen om maatregelen te nemen die de uitstoot door de meest vervuilende brom- en snorfietsen verminderen;
dat een van de maatregelen uit dit uitvoeringsprogramma is gericht op het weren van door een verbrandingsmotor aangedreven brommers en snorfietsen van voor 2011;
dat verder bij motie in de gemeenteraad onder meer de ambitie is gesteld om vóór 2030 de bromfietspaden in de gemeente Nijmegen emissievrij te verklaren;
dat in 2022 in Nijmegen bijna 10.000 brom- en snorfietsen met verbrandingsmotoren stonden ingeschreven;
dat uit de wagenparkscan van 2021 blijkt dat er op dat moment 2.726 bromfietsen in Nijmegen
dat in 2021 5,5% van de brom- en snorfietsen in Nijmegen elektrisch werd aangedreven;
dat volgens opgave van de Dienst Wegverkeer (RDW) in november 2024 in Nijmegen 10.353 brom- en snorfietsen stonden ingeschreven waarvan ca. 3.000 voertuigen met datum eerste toelating (DET) van voor 2011;
dat van de 10.353 voertuigen er 1.146 elektrisch werden aangedreven, wat neerkomt op zo’n 11%;
luchtverontreiniging op fietspaden
dat uit onderzoek uit 2017 dat door GGD is uitgevoerd in Amsterdam, Arnhem, Harderwijk en Nijmegen 1 blijkt dat brom- en snorfietsen met verbrandingsmotoren verantwoordelijk zijn voor een
aanzienlijk deel van de gemiddelde concentratie ultrafijnstof op fietspaden;
dat het onderzoek laat zien dat brom- en snorfietsen tot 23% bijdragen aan de concentraties luchtverontreiniging van het verkeer op de gemeten fietspaden;
dat op drukke brommerroutes of bijvoorbeeld in een tunnel blijkt dat deze concentraties nog hoger kunnen zijn;
dat bij dergelijke concentraties verontreinigde lucht meespeelt dat fietsers zelf niet bijdragen aan luchtverontreiniging, maar deze doelgroep wel meer vervuilde lucht inademt dan andere verkeersdeelnemers door hun zogeheten verhoogde ademminuutvolume;
dat met ademminuutvolume het aantal ademhalingen per minuut (ademfrequentie) wordt bedoeld vermenigvuldigd met het teugvolume (hoeveelheid lucht die bij 1 inademing in de longen wordt gezogen);
dat fietsers daarnaast nog eens extra veel uitlaatgassen van brommers en scooters inademen, aangezien de brom- en snorfietsen op fietspaden en fietsstraten veelal direct naast, tussen en vóór fietsers rijden;
dat mensen met astma en andere luchtwegaandoeningen gezondheidsklachten en/of beperkingen (fietsen minder) ondervinden door die blootstelling aan uitstoot van brommers en scooters tijdens het fietsen;
Onderzoek en effecten op luchtkwaliteit en gezondheid
dat in het eerder in dit besluit gememoreerde GGD-onderzoek uit 2017 uitgevoerd in Amsterdam, Arnhem, Harderwijk en Nijmegen naar voren komt dat brom- en snorfietsen met verbrandingsmotoren verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk deel van de gemiddelde concentratie ultrafijnstof op fietspaden;
dat de GGD concludeert dat deze uitstoot schadelijk is en voor bepaalde doelgroepen een actieve mobiliteit verhindert;
dat de GGD daarom adviseert niet-elektrische brommers en scooters uit te faseren, wat betekent dat ze geleidelijk uit het verkeer worden gehaald;
dat de GGD daarnaast adviseert de uitstoot van brommers en scooters te verminderen door strengere emissie-eisen en strengere controle op emissies;
dat de GGD voor de korte termijn adviseert om de luchtkwaliteit op fietspaden te verbeteren door
brommers en scooters te weren van (snel)fietspaden, bijvoorbeeld door het instellen van milieuzones voor brommers en scooters;
dat door Royal HaskoningDHV het rapport “Gezonde lucht op Nijmeegse fietspaden” (d.d. 7 april 2022) is opgesteld;
dat in dit rapport 5 scenario’s zijn uitgewerkt om de uitstoot van luchtverontreiniging van brommers en snorfietsen zo veel als redelijkerwijs mogelijk te verminderen op fietspaden;
dat de scenario’s opbouwen van “niets doen” tot “maximale inzet;
dat scenario 2 - conform het voornemen van het uitvoeringsprogramma - het instellen van milieuzones voor brom- en snorfietsen van vóór 2011 omvat, waarbij de zones geografisch gelijk zijn aan de contouren van de nul-emissiezones voor bedrijfs- en vrachtauto’s;
dat ons college in de vergadering van 29 november 2022 heeft gekozen voor het instellen van milieuzones volgens scenario 2;
dat dit betekent dat er ter uitvoering van uitvoeringsprogramma “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit” voor is gekozen om milieuzones in te stellen waarmee brom- en snorfietsen met verbrandingsmotoren van 2010 en ouder niet meer mogen rijden in de gebieden binnenstad, Campus Heijendaal en Hof van Holland;
dat deze maatregel middels het nu voorliggende verkeersbesluit wordt ingesteld;
dat voornemen is om de milieuzone voor brom- en snorfietsen per 1 januari 2028 uit breiden naar de bebouwde kom van de woonplaatsen Nijmegen en Lent;
dat hiertoe een afzonderlijk verkeersbesluit zal worden genomen;
dat vooralsnog de in te stellen milieuzones voor brom- en snorfietsen zullen samenvallen met de 3 bestaande nul-emissiezones voor bedrijfs- en vrachtwagens in de gemeente Nijmegen;
dat er mede gelet op helderheid en uniformiteit voor weggebruikers voor is gekozen dezelfde zones aan te houden;
dat een milieuzone een noodzakelijk en geschikt instrument is om de luchtkwaliteit te verbeteren;
dat een dergelijke zone voor een extra impuls zorgt bij de uitfasering van oudere, vervuilende modellen en daarmee een snellere daling van emissies wordt bewerkstelligd;
dat binnen de gekozen milieuzones in Nijmegen deels ook drukke fietsroutes vallen waar brom- en snorfietsen veelal direct naast, tussen en vóór fietsers rijden;
effect op emissies en luchtkwaliteit
dat in het door Royal HaskoningDHV opgestelde rapport “Gezonde lucht op Nijmeegse fietspaden” (d.d. 7 april 2022) de effecten op de uitstoot door brom- en snorfietsen voor de 5 scenario’s in het zichtjaar 2025 zijn beschreven;
dat de maatregelen om de uitstoot van brommer en snorfietsen te verminderen het grootste effect hebben binnen het gebied waar de maatregelen gelden;
dat de tabel hieronder laat zien hoe de emissies van de verschillende scenario’s zich verhouden tot het referentiejaar 2022;
dat, los van de werking van maatregelen als een milieuzone, de autonome verschoning van vervoersmiddelen bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit;
dat hiermee bedoeld wordt dat oude brom- en snorfietsen in de loop der tijd worden vervangen door nieuwe(re) uitvoeringen die minder of geen uitstoot veroorzaken;
dat er voor de brom- en snorfietsen goede elektrisch aangedreven typen op de markt zijn gebracht en ook deze voertuigen bijdragen aan een duurzame vorm van mobiliteit;
dat deze elektrische brom- en snorfietsen zich inmiddels als een betrouwbaar en bruikbaar alternatief hebben bewezen;
dat de brancheverenigingen BOVAG en RAI-vereniging dan ook achter een verdere elektrificatie van de vloot brom- en snorfietsen staan;
dat het autonome scenario voor 2025 laat zien dat de emissies door oude brom-en snorfietsen met ca. 20% zullen dalen;
dat een nul-emissiezone waarin alle brandstof aangedreven brom- en snorfietsen worden geweerd de grootste reductie van emissie oplevert;
dat het instellen van een milieuzone waarin brom- en snorfietsen van voor 2011 worden geweerd een minder groot effect heeft, maar de autonome verschoning voor de zone hierdoor wel versnelt waardoor de emissies sneller afnemen;
dat de omvang van de milieuzones bepaalt hoe groot het effect ervan op de luchtkwaliteit gemeentebreed is;
dat een groter gebied als milieuzone maakt dat een groter aantal brommers en snorfietsen zich zal moeten aanpassen;
dat gekeken naar het gemeentebrede effect van een milieuzone de autonome verschoning die in de gehele gemeente optreedt het leeuwendeel van de emissiereductie in 2025 vertegenwoordigt;
dat een maatregel zoals het weren van brom- en snorfietsen van voor 2011 in de gebieden binnenstad, campus Heijendaal en Hof van Holland hier relatief weinig verandering in brengt;
dat daarbij wordt benadrukt dat van de categorie brom- en snorfietsen voor 2011 het aandeel tweetaktmotoren (de meest vervuilende groep voertuigen) relatief groot is;
dat aangenomen mag worden dat deze categorie brom- en snorfietsen van 2010 en ouder relatief vervuilender is en van de invoering van een milieuzone voor deze categorie motorvoertuigen een positief effect op de luchtkwaliteit verwacht mag worden;
dat de tabel hieronder (afkomstig uit rapport “Gezonde lucht op Nijmeegse fietspaden”) laat zien hoe groot het effect van de 5 scenario’s op de emissie gemeentebreed is ten opzichte van referentiejaar 2022;
dat minder uitstoot van schadelijke stoffen in beginsel lagere concentraties in de buitenlucht (verbetering van de luchtkwaliteit) en daardoor vermindering van de gezondheidsschade betekent;
dat het effect het grootst is op routes waar het aandeel brom- en snorfietsen groter is dan in de rest van de stad;
dat ondanks het verminderen van emissies van brom- en snorfietsen nog een deel van de luchtverontreiniging resteert;
dat de blootstelling van fietsers aan vervuilde lucht wanneer ze op fietspaden tussen brom- en snorfietsers fietsen voor een groot deel te wijten kan zijn aan de uitstoot van brom- en snorfietsen;
dat op grond hiervan mag worden aangenomen dat het verminderen van emissies van brandstof
aangedreven brom- en snorfietsen redelijkerwijs in belangrijke mate bijdraagt aan het verminderen van blootstelling van fietsers aan vervuilende stoffen op fietspaden;
bestaande maatregelen brom- en snorfietsen
dat we als gemeente al hebben ingezet op een subsidieregeling voor het slopen van brommers en snorfietsen met een verbrandingsmotor van voor 2011;
dat de regeling voorziet in een aanvullende subsidie als een elektrisch aangedreven alternatief wordt aangeschaft;
dat de regelingen die tot 2023 zijn opengesteld voor subsidie volledig zijn benut;
dat hiermee ca. 10% van de meest vervuilende brommers en snorfietsen versneld van ons wegennet kon worden geweerd;
dat ingeschat wordt dat we middels de subsidieregelingen in 2023 en 2024 nog eens zo’n 400 brom- en snorfietsen uit het verkeer halen;
dat de subsidieregelingen op zichzelf nog onvoldoende effect hebben op korte en middellange termijn;
dat we zien dat vooral fietsers voorlopig nog worden blootgesteld aan lokaal hoge concentraties
luchtvervuiling door brom- en snorfietsen met verbrandingsmotoren;
dat in uitvoeringsprogramma “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit” is opgenomen dat als de al
ingevoerde subsidieregelingen onvoldoende effect hebben, er een milieuzone wordt ingesteld voor brom- en snorfietsen, binnen dezelfde gebieden waar per 1 januari 2025 nul-emissiezones voor bedrijfs- en vrachtauto’s zijn ingesteld;
dat het binnen gemeente Nijmegen gaat om de volgende 3 gebieden:
dat de milieuzone in dit geval een ruimtelijk begrensd gebied is waar door het plaatsen van bord C13 (zone) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) brom- en snorfietsen uit dit gebied worden geweerd, waarbij een uitzondering wordt gemaakt voor uitstootvrije voertuigen en voertuigen met datum eerste toelating vanaf 2011;
dat om nadelige effecten voor bestuurders van brommers en snorfietsen te verzachten er uitzonderingen op de beoogde maatregel mogelijk moeten zijn en derhalve voor specifieke groepen en voertuigtypes ontheffingen en vrijstellingen worden verleend;
dat in het verkeersbesluit de uitzondering is opgenomen dat brom- en snorfietsen met datum eerste toelating vanaf 2011 van de zone gebruik mogen maken;
dat er voorts in het gemeentelijk ontheffingenbeleid voor de milieuzone brom- en snorfietsen de volgende ontheffingen worden opgenomen:
dat er door gemeente Nijmegen al sinds 2020 actief over een milieuzone voor brom- en snorfietsen is gecommuniceerd;
dat dit onder meer ging over de subsidieregeling voor het slopen van brommers en snorfietsen met een verbrandingsmotor van voor 2011;
dat er via een persbericht, een artikel in huis aan huisblad de Brug, via een nieuwsbrief en op de gemeentelijke website aandacht is besteed aan deze subsidieregeling;
dat in 2023 brom- en snorfietseigenaren per brief zijn geïnformeerd over de milieuzone;
dat in oktober 2024 via posters in abri’s bij bushaltes de campagne ”Hier geven wij voorrang aan schone lucht” onder de aandacht is gebracht;
dat in december 2024 opnieuw een brief is verstuurd aan brom- en snorfietseigenaren waarin onder meer werd verwezen naar de informatiepagina nijmegen.nl/milieuzone op de website van gemeente Nijmegen
dat er daarnaast ook een pakket met communicatiemiddelen over milieuzones is verspreid onder omliggende gemeenten;
dat er in december 2024 ook via een mediacampagne op Facebook en Instagram aandacht aan de milieuzone is besteed;
dat de invoering van deze milieuzones voor brom- en snorfietsen past in een breder pakket van maatregelen om de uitstoot van wegverkeer in gemeente Nijmegen te verminderen in de periode tot 2030;
dat er bijvoorbeeld nul-emissiezones voor bedrijfs- en vrachtwagens zijn aangewezen en er wordt gestreefd naar emissieloos openbaar vervoer;
dat daarnaast om de uitstoot van het wegverkeer te verminderen wordt ingezet op het plaatsen en opschalen van laadinfrastructuur in de openbare ruimte in het kader van de transitie naar elektrisch vervoer in de stad Nijmegen en er ook deelmobiliteit (auto, scooter, fiets) wordt aangeboden;
dat met de invoering van de milieuzone voor brom- en snorfietsen van voor 2011 in de binnenstad, Campus Heijendaal en Hof van Holland wordt bijgedragen aan het verminderen van de uitstoot door de meest vervuilende brom- en snorfietsen;
dat daarmee wordt beoogd het gebruik van oudere bromfietsen, in overeenstemming met het in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde algemeen belang van het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte gevolgen voor het milieu (bedoeld in de Wet milieubeheer), te reguleren;
dat bij het vaststellen van de leeftijdsgrens van de brom- en snorfietsen die de zone in mogen een belangenafweging is gemaakt waarbij onder meer rekening is gehouden met de technische ontwikkeling van deze categorie voertuigen;
dat daarbij van belang is dat bij de categorie brom- en snorfietsen voor 2011 het aandeel tweetaktmotoren (de meest vervuilende groep voertuigen) relatief groot is;
dat de 3 genoemde zones belangrijke bestemmingen zijn waar veel mensen van en naar toe reizen en waar de komende jaren veel nieuwe mensen gaan wonen, studeren en/of werken;
dat de milieuzones in deze 3 gebieden dan ook gezien worden als een vliegwiel voor verbetering van de luchtkwaliteit in de stad en als een goede opmaat naar een groter gebied in 2028;
dat de invoering van de zones daarmee bijdraagt aan de doelstelling uit het uitvoeringsprogramma “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit” van de gemeente Nijmegen en daarmee ook aan de doelstelling van het landelijke “Schone lucht Akkoord” (SLA);
dat de milieuzones naast het verlagen van de uitstoot van schadelijke stoffen en het verbeteren van de luchtkwaliteit ook bijdragen aan de leefbaarheid en aan het versterken van de zones als prettig verblijfsgebied;
dat naast het effect dat de milieuzones hebben op de luchtkwaliteit, de zones ook een rol spelen binnen de lokale energietransitie in Nijmegen;
dat daarbij lopen en fietsen worden beschouwd als de ultieme vorm van actieve, duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit, maar ook het stimuleren van het gebruik van brom- en snorfietsen, zonder of met beperkte uitstoot, past binnen de uitgangspunten van deze mobiliteitstransitie;
dat de milieuzones bovendien onderdeel zijn van een ruim traject van maatregelen met als doel de uitstoot van het wegverkeer te verminderen;
dat de maatregelen tezamen een bijdrage leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad;
dat maatregelen zoals een milieuzone potentieel ingrijpend kunnen zijn en bijvoorbeeld invloed kunnen hebben op de mobiliteit en bereikbaarheid van mensen die in het verkeer gebruikmaken van brommers of snorfietsen;
dat daar echter tegenover staat dat de maatregelen worden getroffen in het belang van de gezondheid van alle inwoners en bezoekers van de stad Nijmegen;
dat daarmee ook voor kwetsbare verkeersdeelnemers met bijvoorbeeld luchtwegaandoeningen en gezondheidsbeperkingen wordt bijgedragen aan het verminderen van de blootstelling aan uitstoot van brom- en snorfietsen;
dat voor ons college de milieu- en gezondheidsbelangen die met dit besluit worden gediend zwaarder wegen dan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en andere nadelige algemene economische gevolgen die van het verkeersbesluit kunnen worden ondervonden;
dat dit betekent dat de mogelijke nadelige gevolgen naar het oordeel van het college niet opwegen tegen het belang dat is gediend met dit verkeersbesluit, namelijk het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad Nijmegen en het daarmee tegengaan van schadelijke gevolgen voor de gezondheid, met name voor kwetsbare groepen in onze maatschappij, en tevens het terugdringen van de CO2-uitstoot;
dat om nadelige effecten voor bestuurders van brommers en snorfietsen te verzachten er uitzonderingen op de beoogde maatregel mogelijk moeten zijn en derhalve voor specifieke groepen en voertuigtypes ontheffingen en vrijstellingen worden verleend;
dat voorts de subsidieregeling voor het slopen van brommers en snorfietsen met een verbrandingsmotor van voor 2011 samen met de aanvullende subsidie in het geval een elektrisch aangedreven alternatief wordt aangeschaft er aan bijdragen dat nadelige effecten van de milieuzone worden verzacht;
dat ons college er bij de besluitvorming bovendien rekening mee heeft gehouden dat er voor burgers en ondernemers een groeiend aanbod aan betaalbare elektrische brom- en snorfietsen op de markt is en er ook andere uitstootvrije alternatieven voorhanden zijn die er aan bijdragen dat de overstap naar schone vervoersmiddelen gemakkelijker kan worden gemaakt;
dat er al in een vroegtijdig stadium over de milieuzones voor brom- en snorfietsen is gecommuniceerd om weggebruikers de gelegenheid te geven om hier qua vervoerwijze op te kunnen anticiperen, bijvoorbeeld door bij vervanging te kiezen voor een duurzaam alternatief voor hun brom- en snorfiets met verbrandingsmotor;
dat het gebruik van de subsidieregeling voor sloop en aanschaf van een duurzaam exemplaar laat zien dat weggebruikers bereid zijn de overstap naar duurzaam aangedreven brom- en snorfietsen te maken;
dat gelet op voorgaande overwegingen naar het oordeel van ons college de belangen die met dit verkeersbesluit worden gediend in redelijke verhouding staan tot de gevolgen die het besluit met zich meebrengt;
dat gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 de verkeersmaatregelen in dit besluit strekken tot:
dat gelet op artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) voor het verwijderen of plaatsen van de verkeersborden waarmee de milieuzone wordt aangegeven (C13 zone van bijlage 1 van het RVV 1990) een verkeersbesluit is vereist;
dat de milieuzone wordt aangeduid met bord C13 (zone) van bijlage 1 van het RVV 1990, waarmee een geslotenverklaring voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen met in werking zijnde motor wordt ingesteld;
dat met een onderbord wordt aangegeven dat uitstootvrije voertuigen en voertuigen met datum eerste toelating 2011 zijn uitgezonderd van de geslotenverklaring;
dat hiermee wordt aangeduid dat brom- en snorfietsen die uitstootvrij zijn en fossiele brom- en snorfietsen die een datum eerste toelating van 1 januari 2011 tot heden hebben, wel zijn toegestaan in de milieuzone;
dat om de aanwijzing als milieuzone zo effectief mogelijk te laten zijn en zodoende de grootste voordelen op het gebied van gezondheid en milieu te behalen het wenselijk is om efficiënt en effectief te kunnen handhaven;
dat daarom voor handhaving van de maatregel wordt ingezet op camerahandhaving en er ook op straat controles kunnen plaatsvinden door buitengewoon opsporingsambtenaren;
dat vanaf invoering van de maatregel een periode van 3 maanden wordt aangehouden voor communicatie en waarschuwing, alvorens over te gaan tot handhaving;
dat de wegen en weggedeelten waarover het in dit verkeersbesluit gaat, zijn gelegen binnen de bebouwde kom van de woonplaats Nijmegen en grotendeels binnen de bebouwde kom van de woonplaats Lent;
dat de wegen en weggedeelten in beheer zijn bij gemeente Nijmegen, voor een deel voor wat betreft Campus Heijendaal bij Radboud Universiteit Nijmegen en voor wat betreft Hof van Holland deels nog bij de ontwikkelaar van dit gebied;
dat over deze maatregelen overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;
dat, gelet op het bepaalde in het Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019, onderdeel mandaatregister Stadsbeheer, aan de concernmanager afdeling Stadsbeheer en aan de manager bureau Dienstverlening, (onder voorwaarden) mandaat is verleend tot het nemen van tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994
gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
Met ingang van 1 februari 2025
door middel van het plaatsen van borden C13 (zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, met in werking zijnde motor in te stellen waarbij middels een onderbord met opschrift “uitstootvrij” en “datum eerste toelating vanaf 2011” wordt aangeduid dat voertuigen die uitstootvrij zijn en voertuigen met datum eerste toelating 2011 tot heden zijn uitgezonderd van de geslotenverklaring;
een en ander zoals is aangegeven op:
Namens burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,
Afdeling Stadsbeheer, Manager bureau Dienstverlening,
Carline Westen
Dit besluit ligt gedurende zes weken na heden (31 januari 2025) voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 75 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur). Ook kunt u het verkeersbesluit digitaal inzien via https://www.officielebekendmakingen.nl/. U kunt als zoekopdracht “Milieuzone brom- en snorfietsen binnenstad Nijmegen, Hof van Holland en Campus Heijendaal” ingeven.
Gedurende de hierboven genoemde termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.
Het is mogelijk om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via een webformulier in de digitale balie van de gemeente Nijmegen (Externe link: www.nijmegen.nl). Voor het indienen van een digitaal bezwaarschrift dient u in het bezit te zijn van een DigiD.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem vragen
een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.
Via de website Externe link: www.nijmegen.nl/over-de-gemeente/plannen/milieuzone-bromfietsen/ vindt u verdere informatie over de milieuzones voor brom- en snorfietsen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-40746.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.