Gemeenteblad van Middelburg
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Middelburg | Gemeenteblad 2025, 407315 | participatie | 30-10-2025 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Middelburg | Gemeenteblad 2025, 407315 | participatie | 30-10-2025 |
Inspraak concept Terrassenbeleid Middelburg 2025
Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat inspraak wordt verleend over het concept Terrassenbeleid Middelburg 2025.
Het vorige beleidsplan terrassen dateert uit 2016. Voortschrijdend inzicht, ontwikkelingen (zoals de sterke groei van het aantal horecabedrijven) en de grote aantrekkingskracht die Middelburg uitoefent, maken dat ervoor is gekozen om het terrassenbeleid te vernieuwen en te optimaliseren. Daarbij is gestreefd naar een duidelijk en goed handhaafbaar nieuw terrassenbeleid met een optimaal evenwicht tussen de belangen van de inwoners en bezoekers van de stad en die van de ondernemers.
In april 2025 heeft de gemeenteraad de beleidsdoelen voor het nieuwe terrassenbeleid vastgesteld. Op basis van de uitgebreide participatie, waaronder een inloopbijeenkomst, sessies met stakeholders (ondernemers, inwoners, belangenorganisaties et cetera) en enquêtes onder inwoners, ondernemers, bezoekers en studenten, is een concept Terrassenbeleid Middelburg 2025 opgesteld.
Concept Terrassenbeleid Middelburg 2025
We willen ruimte geven waar het kan en richting geven waar het moet. Het beleid uit 2016 is gebruikt als fundament. Aanpassingen zijn voornamelijk doorgevoerd op punten waar het beleid uit 2016 onduidelijk of niet consequent was. De voornaamste wijzigingen zijn:
Huidige vergunde terrasvergunningen zijn persoonsgebonden. Bij wijziging in de exploitatie dient een nieuwe terrasvergunning aangevraagd te worden. Nieuwe terrasvergunningen worden voor een periode van 5 jaar uitgegeven. Op deze manier kan de gemeente grip houden op de leefbaarheid van de stad (openbare orde en veiligheid in brede zin, waaronder verkeersveiligheid), en de bescherming van het milieu en het stedelijk milieu (waaronder de ruimtelijke ordening en de inrichting van de openbare ruimte). Daartoe is het van belang om na afloop van een vergunningsperiode van 5 jaar opnieuw te kunnen beoordelen of de terrasvergunning kan worden verleend. In de praktijk zal het er vaak op neer komen dat de vergunning weer kan worden verleend, maar het is denkbaar dat op dit vaste toetsmoment na 5 jaar blijkt dat de vergunning op een van de hierboven genoemde gronden niet meer kan worden verleend. Voor de ondernemer biedt het meer duidelijkheid over de duur van zijn of haar vergunning en de nieuwe terrasvergunning is (binnen de geldigheidsduur) overdraagbaar. Dat was een belangrijke wens van ondernemers.
Het laatste decennium hebben terrassen, vaak ten koste van parkeren, fors meer ruimte gekregen. Omwille van de verkeersveiligheid en de toegenomen vraag naar parkeerruimte en ruimte voor vergroening, verlenen we geen nieuwe terrasvergunningen meer voor het exploiteren van terrassen op parkeervakken. Uitzondering hierop vormen terrassen op parkeerplaatsen die, door vaststelling van het nieuwe parkeerbeleid, in de toekomst geen parkeerplaatsen meer zijn.
Ondernemers hechten veel waarde aan het eigen kunnen/mogen maken van hun terras. We laten ze daarom vrij in hun keuze ten aanzien van materiaal- en kleurgebruik bij de inrichting van hun terras. Uitzondering hierop vormen de parasols. Er is slechts 1 basiskleur (effen, niet fluorescerend) per terras toegestaan. Deze kleur mogen ze wel zelf bepalen.
De binnenstad moet toegankelijk zijn voor iedereen. Dat houdt in dat we willen waarborgen dat de doorgang (voor hulpdiensten, voor mensen met een fysieke beperking, voor ouderen et cetera) kan worden gegarandeerd en we willen voorkomen dat terrassen een belemmering vormen. Met name de afgelopen decennia hebben terrassen, vaak ten koste van parkeren, alle ruimte gekregen. Tezamen met de opkomst van overdekte winterterrassen heeft dit geleid tot een intensiever commercieel gebruik van de openbare ruimte. Openbare ruimte die toch al schaars is. Terrassen concurreren daarom meer dan ooit met andere belangrijke opgaven als parkeren en vergroening. Steeds vaker dient de afweging tussen commercieel belang en algemeen belang gemaakt te worden. Om deze redenen stellen we voor de belangrijkste gebieden in Middelburg terrassen voor met maximale afmetingen. Deze zijn verwerkt op terraskaarten die als bijlagen bij het concept Terrassenbeleid Middelburg 2025 zijn gevoegd. Ook worden op sommige locaties omwille van verkeersveiligheid en/of verkeersdoorstroming en/of bereikbaarheid/opstelruimte van hulpdiensten de mogelijkheden voor terrassen beperkt (zie terraskaarten in het concept Terrassenbeleid Middelburg 2025). Voor Plein 1940 is geen terraskaart bijgevoegd. De combinatie van vergunde terrassen op het plein conflicteert met de bereikbaarheid van hulpdiensten en de wens voor fietsparkeren. Voor Plein 1940 wordt daarom een herinrichting voorgesteld. Ook voor de Dam en het Damplein is nu geen terraskaart opgenomen, omdat de keuze in het nieuwe parkeerbeleid bepalend is voor de (her)inrichting van deze locatie. Voor deze pleinen zal daarom in een later stadium een terrassenkaart worden vastgesteld.
Voor ondernemers zijn overdekte winterterrassen essentieel, en in veel gevallen zelf cruciaal, voor de bedrijfsvoering. Ook voor de werkgelegenheid (ondernemers kunnen daardoor jaarrond personeel in dienst nemen/houden) zijn overdekte winterterrassen belangrijk. Daarnaast voorzien de overdekte winterterrassen in een behoefte van de samenleving. Dit blijft ongewijzigd. Een belangrijke kanttekening is dat overdekte winterterrassen vaak niet op een duurzame manier worden verwarmd.
Overdekte winterterrassen werden slechts getoetst op brandveiligheid. Er waren geen eisen of regels met betrekking tot de uiterlijke vorm. In de praktijk zagen we daardoor een verscheidenheid aan bouwwerken verrijzen. Om een kwaliteitsslag te maken, wordt er een beeldkwaliteitsplan (BKP) opgesteld. Aanvragen voor overdekte winterterrassen zullen worden getoetst aan het beeldkwaliteitsplan.
Volgens artikel 7, derde lid, onder e, van de Participatie- en inspraakverordening Middelburg wordt inspraak verleend over beleidsvoornemens betreffende recreatieve voorzieningen. Daarom starten we de inspraakprocedure voor het concept Terrassenbeleid Middelburg 2025. Wat dat betekent leest u hieronder.
De inspraaktermijn is zes weken en loopt van vrijdag 19 september tot en met donderdag 30 oktober 2025.
Tijdens de inspraaktermijn is het beleidsplan op verschillende manieren in te zien:
als bijlage bij de publicatie in het Gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl;
op de website www.middelburgontmoet.nl;
Tijdens de inspraaktermijn kunnen bewoners en andere belanghebbenden mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen. Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen zal beoordeeld worden of het ontwerp moet worden aangepast.
Voor een mondelinge zienswijze of voor meer informatie kunt u een afspraak maken met de projectleider via info@middelburg.nl ter attentie van Cynthia Westerweel en onder vermelding van concept Terrassenbeleid Middelburg 2025. Telefonisch contact is ook mogelijk via 0118-675000.
Schriftelijke zienswijzen richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg. Een inspraakreactie per e-mail verstuurt u naar info@middelburg.nl onder vermelding van concept Terrassenbeleid Middelburg 2025.
Eindverslag en definitief beleidsplan
Na de inspraaktermijn stelt het college een eindverslag op van de inspraak. Dit verslag bevat:
Na vaststelling door het college worden het eindverslag en het – al dan niet gewijzigde – beleidsplan gepubliceerd in het Gemeenteblad, dat te raadplegen is via www.officielebekendmakingen.nl.
Iedereen die een zienswijze heeft ingediend ontvangt een antwoordbrief met een verwijzing naar die publicatie.
Tot slot legt het college het beleidsplan ter vaststelling voor aan de gemeenteraad, waarbij het eerder door het college vastgestelde eindverslag van de inspraakprocedure ter informatie wordt meegezonden. De raad heeft daarbij de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen in het Terrassenbeleid Middelburg 2025 voordat deze definitief wordt vastgesteld.
Na vaststelling door de gemeenteraad en publicatie in het Gemeenteblad treedt het Terrassenbeleid Middelburg 2025 in werking en vormt daarmee een richtinggevend kader voor toekomstige ontwikkelingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-407315.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.