Verkeersbesluit voor verschillende verkeersmaatregelen van de herinrichting Kwinkenplein, kreupelstraat, Sint Walburgstraat en Kattenhage - Groningen

Kenmer: 10336046

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.

Motivering

Het Kwinkenplein, Kreupelstraat, Sint Walburgstraat en Kattenhage worden heringericht. De stadsbussen rijden niet meer door deze straten heen maar de inrichting is daar tot op heden nog niet op aangepast. Deze herinrichting biedt veel kansen om meer ruimte voor voetgangers en fietsers te creëren.

Het Kwinkenplein krijgt een andere, ruimere opzet waarbij meer groen wordt toegevoegd en het plein een belangrijk onderdeel gaat worden voor de oost-westfietsroute door de binnenstad. Door deze aanpassing worden er acht algemene gehandicaptenparkeerplaatsen (ggp) en één parkeerplaats bestemd voor autodate (Greenwheels) verplaatst. Om de toegankelijkheid voor mindervaliden niet te benadelen wordt een groot deel van de gpp’s in de Kreupelstraat teruggebracht, nabij het Kwinkenplein. De loopafstand tot de Grote Markt neemt daardoor nauwelijks toe en de loopafstand naar het gemeenteloket wordt korter. Zes gehandicaptenparkeerplaatsen worden verplaatst langs de Kreupelstraat waarvan er 4, bij het gemeenteloket komen. De andere twee zijn meer richting het Sint Walburgplein gelegen. De Werkgroep Toegankelijk Groningen heeft positief gereageerd op dit plan. De overige twee gehandicaptenparkeerplaatsen op het Kwinkenplein zullen elders in de binnenstad gerealiseerd worden. De gehandicaptenparkeerplaatsen worden aangegeven met de borden E6, zoals in situatieschets 1 in dit document weergegeven. Bij de gehandicaptenparkeerplaats die het dichtst bij het gemeenteloket is gelegen, wordt een beperking van maximale parkeerduur opgelegd van 20 minuten. Hiermee is de parkeerplaats beschikbaar om een bezoek te brengen aan het gemeenteloket centrum en komt deze parkeerplaats met enige regelmaat vrij.

Omdat de Grote Markt een voetgangersgebied is geworden en er daardoor vanuit die richting (en tevens ook vanuit de Kreupelstraat) geen motorvoertuigen meer komen, wordt het eenrichtingsregime inclusief de onderborden opgeheven op het Kwinkenplein. De fietsers mogen hier in twee richtingen rijden en gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd ontheffinghouders) komen vanuit de Oude Ebbingestraat rijden en gebruiken het plein enkel richting de Kreupelstraat.

In de Kreupelstraat en Sint Walburgstraat komen een aantal stopverboden te vervallen vanwege de nieuwe inrichting. De stopverboden zijn niet langer nodig aangezien met de nieuwe inrichting stoppen op de weg geen belemmering meer geeft voor overig verkeer. De parkeerverbodszone in het gebied blijft van kracht dus parkeren blijft verboden.

Van de Kreupelstraat tot aan de Turfsingel geldt een eenrichtingsregime met de uitzondering voor fietsers, bromfietsers, bussen en taxi’s. Met de herinrichting vervalt de uitzondering van bussen en taxi’s. De breedte van de weg en de nieuwe inrichting staan niet meer toe dat deze voertuigen in twee richtingen mogen rijden. Fietsers en bromfietsers mogen de weg nog steeds in twee richtingen gebruiken. Met deze herinrichting komen ook de fietsstroken te vervallen. Dit geldt ook voor de vijf parkeerplaatsen ter hoogte van het Sint Walburgplein. Het gaat om drie algemene parkeerplaatsen, één parkeerplaats voor het opladen van een elektrisch voertuig en één parkeerplaats voor MyWheels.

De straat wordt ingericht als herkenbaar 30 km/u gebied waar lopen en fietsen meer centraal staat waardoor oversteken overal mogelijk is, en aparte geregelde oversteken niet meer nodig zijn. Daarom worden er 5 voetgangersoversteken bij de herinrichting opgeheven.

De Kattenhage is onderdeel van de herinrichting en sluit aan op de Turfsingel, bij de Maagdenbrug. Op de Maagdenbrug is er sprake van een afbuigende voorrangsweg vanuit de W.A. Scholtenstraat linksaf de Turfsingel op. Zowel de noordwestelijke aansluiting van de Turfsingel als de Kattenhage sluiten op deze afbuigende voorrangsweg aan met een stopstreep en bord B7 (stop, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg). Uit de evaluatie van deze maatregel op de Maagdenbrug volgde de wens om de voorrangssituatie te verduidelijken. Daarom wordt het vanuit de herinrichting van Kattenhage een uitritconstructie toegepast. Verkeer dat deze uitritconstructie nadert en oprijdt zal aan alle andere verkeersdeelnemer voorrang moeten verlenen. Met de uitritconstructie kan de voorrangsbebording op de Kattenhage bij deze aansluiting worden opgeheven. De politie en de Fietsersbond ondersteunen de toepassing van de uitritconstructie.

Voor het opheffen van de aanwijzing voor het opladen van een elektrische voertuigen en de standplaatsen voor deelauto’s is een separaat verkeersbesluit genomen.

 

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot lid 1 sub a ‘het verzekeren van de veiligheid op de weg’ en lid c ‘het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan’.

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 1 sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) in het geding. Taxi’s en bussen hebben minder vrijheid om van meerdere kanten het gebied in te komen. De herinrichting richt zich vooral op een passende inrichting bij het snelheidsregime en faciliteert vooral de voetganger en fietser. Daarom wordt het doel dat mogelijk in het geding is, gelet op de voorgaande onderbouwing, van ondergeschikt belang geacht.

 

Voor dit verkeersbesluit is akoestisch onderzoek uitgevoerd, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL). Uit onderzoek blijkt dat de maatregel niet leidt tot een stijging van het geluid met meer dan 1,5 dB en daartoe zijn er geen aanvullende maatregelen nodig.

 

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot:

  • -

    het opheffen van vier gehandicaptenparkeerplaatsen op het Kwinkenplein, door het verwijderen van de E6 borden;

  • -

    het instellen van vijf gehandicaptenparkeerplaatsen aan de Kreupelstraat tussen het Kwinkenplein en het Sint Walburgplein door het plaatsen van borden E6;

  • -

    het instellen van een gehandicaptenparkeerplaats langs de Kreupelstraat ter hoogte van het gemeenteloket door het plaatsen van bord E6 met een onderbord met daarop de tekst ‘max. 20 min. Gemeenteloket centrum’;

  • -

    het tijdelijk aanwijzen van 6 gehandicaptenparkeerplaatsen t.h.v. Oude Ebbingestraat 19 tijdens de werkzaamheden aan het Kwinkenplein, Kreupelstraat, Sint Walburgstraat en Kattenhage, door het plaatsen van borden E6;

  • -

    het opheffen van het eenrichtingsregime door het verwijderen van borden C2 en C3 met bijbehorende onderborden aan beide zijden van het Kwinkenplein;

  • -

    het plaatsen van het bord C2 met bijbehorend onderbord ter hoogte van Kreupelstraat 12;

  • -

    het verwijderen van de tekst ‘taxi’ en het bussymbool op de onderborden van de eenrichtingsborden C2 en C3 op de Kreupelstraat, Sint Walburgstraat en Kattenhage;

  • -

    het opheffen van het stopverbod op het Kwinkenplein, Sint Walburgstraat en Kattenhage door het verwijderen van bord E2;

  • -

    het verwijderen van bord C4 met onderbord ter hoogte van de Jacobijnerstraat en de Sint Walburgstraat;

  • -

    het opheffen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken t.h.v. Sint Walburgstraat 3 door het verwijderen van bord E6 met onderbord met daarop de cijfer -en lettercombinatie van een kenteken;

  • -

    Het instellen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken t.h.v. Sint Walburgstraat 14 door het plaatsen van bord E6 met onderbord met daarop de cijfer -en lettercombinatie van een kenteken;

  • -

    het opheffen van de aanduiding fietsstrook op de Sint Walburgstraat en Kattenhage;

  • -

    het opheffen van de voetgangersoversteekplaatsen ter hoogte van Oude Ebbingestraat 22, Kwinkenplein 10, kwinkenplein 45, Sint Walburgstraat 22 en Turfsingel 41 door het verwijderen van de markering (als bedoeld in artikel 49.2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV)) en de bijbehorende L2 borden;

  • -

    het opheffen van de borden D2 op de Sint Walburgstraat bij de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van Sint Walburgstraat 22;

  • -

    het opheffen van het verplicht moeten stoppen en voorrang te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg ter hoogte van de aansluiting van de Kattenhage op de Turfsingel door het verwijderen van bord B7.

 

Alle bovenstaande bebording is conform bijlage I van het RVV. Onderborden conform artikel 8 van de BABW.

 

Ten aanzien van de motivering, belangenafweging en de hieronder beschreven bezwarenprocedure geldt dit ook voor de toepassing van een uitritconstructie op de Kattenhage ter hoogte van de Turfsingel. Het toepassen van een uitritconstructie is een besluit volgens de Algemene wet bestuursrecht.

 

Situatieschets 1:

Kwinkenplein & Kreupelstraat

 

Situatieschets 2:

Kreupelstraat & Sint Walburgstraat

 

Situatieschets 3:

Kattenhage en Turfsingel

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op https://gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken.

Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Juridische Zaken, telefoon (050) 367 74 83.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en bij voorkeur uw telefoonnummer;

- de datum waarop u het bezwaar indient;

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);

- waarom u het niet eens bent met het besluit;

- uw handtekening.

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

 

Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen.

In dit bezwaarschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het besluit. Later legt u uit waarom u het er niet mee eens bent. U krijgt daarvoor extra tijd van de gemeente.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen de directeur Stadsontwikkeling,

namens deze,

 

 

teamleider Ruimtelijk Beleid en Ontwerp

Naar boven