Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan,
Bevoegdheid
Op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten
Grondslag
-Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een
verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van
het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens,
alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt
gewijzigd.
- Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een
verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de
inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling
van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het
aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
- Op grond van het bepaalde in artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake
het wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de in artikel 34
van het BABW bedoelde tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van
tijdelijke maatregelen, indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan vier maanden, dan wel zich regelmatig voordoen.
Gegeven dat:
- PWN de hoofdwaterleiding moet vervangen in De Haal;
- De rijbaan daarvoor overdag moet worden gestremd voor alle verkeer uitgezonderd (brom)fietsers;
- het verkeer buiten de werkzaamheden om rekening moet houden met slipgevaar en een versmalling van de rijbaan,
- er in fases wordt gewerkt zodat percelen aan de Haal voor het grootste gedeelte van de uitvoeringsduur bereikbaar blijven,
Overwegende dat:
-gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hieronder benoemde verkeersmaatregel;
-gemeente Oostzaan wegbeheerder is van De Haal en de verkeersveiligheid en bruikbaarheid in stand moet houden;
-er voor PWN een veilige werkomgeving moet zijn;
-de stremming van De Haal steeds over een lengte van 80 meter is en opschuift van noord naar zuid;
-overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met de verkeersadviseur van de politie. Deze heeft een positief advies gegeven over dit verkeersbesluit,
Besluit:
1. De maximumsnelheid op De Haal ter plaatse van het werkvak te verlagen naar 30 km/h (verkeersbord A01 volgens RVV 1990) in het werkgebied van PWN, van 3 november 2025 tot uiterlijk 24 december 2027;
2. De Haal op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 16:00 uur ter plaatse van het werkvak, te stremmen voor alle verkeer (verkeersbord C01 volgens RVV 1990) van 3 november 2025 tot uiterlijk 24 december 2027, uitgezonderd voetgangers en (brom)fietsers. E.e.a. volgens tekening
Tijdelijke verkeersmaatregelen d.d. 28-7-2025
Oostzaan, 16 september 2025 burgemeester en wethouders van Oostzaan, d
de secretaris D. Van Huizen en burgemeester M. D. Polak
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van verzending van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift is ondertekend en bevat ten minste:Naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de motivering van het bezwaarschrift.Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van spoed, kunt u tegelijk met uw bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland (Postbus 1521, 2003 BR Haarlem).