Besluit
Wij besluiten tot plaatsing van bord E08c uit bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord (bedoeld in artikel 8 lid 2 BABW) met daarop pijlen, waaruit blijkt dat het bord voor twee parkeervakken van toepassing is (OB504), bij de laadpaal aan de Bisschopsbergweg kruisend aan de Haarweg, waardoor deze parkeervakken alleen bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen.
Motivering
De gemeente Westerveld wil het gebruik van elektrische voertuigen stimuleren. Dit is vastgelegd in de door de gemeenteraad op 27 september 2022 vastgestelde ‘Laadvisie Westerveld’. Daarin is het beleid opgenomen om een dekkend netwerk van laadpunten te realiseren, waarbij op aanvraag laadpalen geplaatst kunnen worden indien er onvoldoende laadmogelijkheden in de nabije omgeving beschikbaar zijn.
Aanleiding voor dit besluit is een eerdere aanvraag voor een laadvoorziening in deze omgeving. Naar aanleiding van die aanvraag is eerder een verkeersbesluit genomen om twee bestaande parkeervakken te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. Tegen dat besluit is bezwaar ingediend, waarna het besluit is ingetrokken.
Daarom is nu gekozen voor een alternatieve oplossing waarbij twee nieuwe parkeervakken worden aangelegd, die uitsluitend bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. Door deze aanpak wordt invulling gegeven aan het gemeentelijk beleid, zonder dat bestaande parkeerruimte verloren gaat.
De laadpaal met twee oplaadpunten wordt geplaatst tussen of naast de nieuw aan te leggen parkeervakken. Door deze specifieke reservering wordt gewaarborgd dat de laadpaal ook daadwerkelijk gebruikt kan worden voor het doel waarvoor hij geplaatst is: het opladen van elektrische voertuigen.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet, strekt de maatregel tot:
- Lid 1 sub c: het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- Lid 2 sub b: het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- Lid 3 sub a: het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Bij het nemen van dit verkeersbesluit zijn verschillende belangen meegewogen. Het faciliteren van laadmogelijkheden voor elektrische voertuigen wordt als een belangrijk middel gezien om de duurzaamheidsdoelen van de gemeente te behalen.
Tegelijkertijd zijn wij ons bewust van de huidige parkeerdruk in de omgeving. Juist met het oog op deze parkeerdruk is ervoor gekozen om twee extra parkeervakken aan te leggen in plaats van bestaande parkeerruimte te gebruiken. Door dit besluit verandert er per saldo niets aan het aantal voor andere weggebruikers beschikbare parkeerplaatsen.
Er is dus geen sprake van een vermindering van de parkeercapaciteit voor niet-elektrische voertuigen. Dit draagt bij aan het draagvlak en de evenwichtigheid van het besluit. Wij verwachten geen toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai op de geluidgevoelig gebouwen als gevolg van de wijziging, omdat de laadplaatsen bedoeld zijn voor wijkbewoners, er bij ons niet bekend is dat er een schaarste heerst aan oplaadplekken, ter plaatse vooral bestemmingsverkeer te verwachten is, en omdat elektrische auto’s veel minder geluid maken.