Gemeenteblad van Steenbergen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2025, 40464 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2025, 40464 | ander besluit van algemene strekking |
lnstructie gemeentesecretaris gemeente Steenbergen
Artikel 5 Leiding ambtelijk organisatie
Onverminderd de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het management, heeft de secretaris in zijn hoedanigheid van algemeen directeur de eindverantwoordelijkheid voor:
Artikel 6 Secretaris als bestuurder
De secretaris is bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.
Artikel 9 Niet voorziene gevallen
In de gevallen waarin deze instructie niet voorziet, beslist het college.
Het college kan een of meerdere artikelen van deze instructie buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van de door de secretaris uit te voeren taken en verantwoordelijkheden, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld,
Steenbergen, 28 januari 2025
Burgemeester en wethouders van Steenbergen,
De secretaris, de burgemeester,
A.N. Phaff - de Groot R.P. van den Belt, MBA
In artikel 103, eerste lid Gemeentewet is bepaald dat de secretaris het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde staat. Het is primair aan het college om te bepalen op welke wijze dit 'terzijde staan' nader moet worden ingevuld. Om te bereiken dat het college zich uitdrukkelijk over de positie van de secretaris buigt, is in het tweede lid van artikel 103 Gemeentewet imperatief voorgeschreven dat het college in een instructie nadere regels vaststelt over de taak en de bevoegdheden van de secretaris. Met de vaststelling van deze instructie wordt aan deze wettelijke verplichting voldaan.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze instructie gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Ondersteuning college en burgemeester
In dit artikel zijn de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris ten behoeve van de ondersteuning van het college neergelegd. Deze taken en verantwoordelijkheden spreken voor zich.
Artikel 3 Ondersteuning burgemeester
In dit artikel is ook afstemming tussen college, raad en ambtelijke organisatie belegd, als ook de samenwerking.
Artikel 5 Leiding ambtelijke organisatie
De secretaris (tevens algemeen directeur) is als hoogste (gemeentelijke) ambtenaar eindverantwoordelijk voor de gehele ambtelijke organisatie. De gemeentesecretaris smeedt eenheid in de organisatie, bewaakt de cultuur en verbetert zo nodig de kwaliteit van het management en bedrijfsvoering.
De gemeentesecretaris levert binnen de ambtelijke organisatie bijdragen aan een ontwikkeltraject om de organisatie zo in te richten, dat deze gesteld staat voor onder meer een optimale dienstverlening aan burgers, bedrijven en bezoekers. De gemeentesecretaris draagt zorg voor een innoverende organisatie met een ontwikkelingsgerichte cultuur van openheid en een flexibele werkwijze en korte communicatielijnen, waarbij het pakken/geven van verantwoordelijkheid passend bij het niveau van de medewerkers wordt aangemoedigd. De gemeentesecretaris heeft de eindverantwoordelijkheid voor de realisering van de bestuurlijke beleidsdoelen, de kwaliteit van de diensten en producten van de organisatie en de advisering aan het bestuur.
Artikel 6 Secretaris als bestuurder
Hiermee wordt vastgelegd dat de secretaris bestuurder is in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).
Artikel 8 Verhindering, afwezigheid en vervanging
Het kan voorkomen dat de secretaris verhinderd is zijn ambt te vervullen of voor een bepaalde periode afwezig is. Bij verhindering moet de gemeentesecretaris dit tijdig meedelen aan het college (eerste lid). Heeft de secretaris verlof of is de gemeentesecretaris afwezig om andere redenen, dan moet de gemeentesecretaris ervoor zorgen dat zijn vervanging adequaat is geregeld (lid 2).
Artikel 9 Niet voorziene gevallen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting, anders dan dat het college beslist in die gevallen waarin deze instructie niet voorziet. Dit voorkomt dat de instructie eerst moet worden aangepast, als zich een dergelijk geval voordoet.
Hierbij zij opgemerkt dat deze clausule strikt genomen alleen kan worden toegepast in die gevallen, die ten tijde van het vaststellen van deze instructie niet waren (te) voorzien. Wordt eenmaal een beroep op deze clausule gedaan, dan impliceert dit dat de instructie moet worden aangepast.
Deze instructie treedt in werking op 1 februari 2025.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-40464.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.