Verkeersbesluit

Registratienummer: Z/25/317382 Gemeenteblad: 2025, nr.

 

Onderwerp: Op aanvraag aanwijzen van twee gereserveerde parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen ter hoogte van de Leigraaf 40 in Druten.

 

Burgemeester en wethouders van Druten,

 

Gelet op:

  • artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW);

  • artikel 18 van de WVW;

  • artikel 15 van de WVW;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

  • artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 1 januari 2025 positief is geadviseerd.

  •  

Overwegende dat:

Noodzaak

• de Leigraaf in Druten in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Druten;

• de gemeente Druten het elektrisch rijden wil stimuleren door de realisatie van een dekkend netwerk van openbare oplaadpalen;

• de gemeente Druten wilt elektrisch rijden faciliteren, met als doel te voorkomen dat een gebrek aan laadinfrastructuur als drempel wordt gezien voor de overgang naar elektrisch rijden;

• een goede dekking van oplaadinfrastructuur niet alleen belangrijk is voor de bewoners, maar ook voor de bezoekers;

Plaatsingscriteria en -voorkeuren

• in de ‘Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Druten’ (hierna: Beleidsregels) plaatsingscriteria staan waaraan moet worden voldaan bij de realisatie van laadinfrastructuur. Deze criteria zijn:

- locaties voor nieuwe laadpalen in de openbare ruimte liggen op grond en eigendom van de gemeente Druten;

- de aanvrager heeft geen mogelijkheid om een laadpunt te realiseren op eigen terrein;

- er zijn geen openbare laadpalen beschikbaar binnen 250 meter loopafstand van het adres waarvoor de laadpaal wordt aangevraagd;

- laadpalen worden gerealiseerd tussen twee bestaande parkeervakken;

- de laadpalen worden op voldoende afstand van bomen geplaatst. Deze afstand is afhankelijk van de grootte en de wortels van de boom. Daarnaast mogen laadpalen niet dicht onder het bladerdek van bomen worden geplaatst;

- De laadpalen worden zo geplaatst dat de verkeersveiligheid en de doorstroom van het verkeer blijven gewaarborgd.

 

• in de Beleidsregels plaatsingsvoorkeuren zijn opgenomen waar rekening mee gehouden wordt bij de realisatie van laadinfrastructuur. Bij de keuze van deze locatie zijn specifiek de volgende afwegingen gemaakt;

De locatie is gekozen omdat deze tussen de eerste twee haakse parkeervakken van een rij parkeerplaatsen ligt. Dit is gedaan omdat de laadpaal zo op de hoek van de straat komt te staan, wat voordelig is voor zichtbaarheid en vindbaarheid van de laadpaal. Verder ligt de locatie langs een aanrijroute voor inwoners van de Leigraaf. Ook is deze locatie niet recht voor het raam van een woning en of direct langs een gevel. Dit is gedaan omdat deze plekken niet de voorkeur genieten. Ten slotte is de laadpaal uitgelijnd met bestaande voorzieningen zoals een lichtmast. Hierdoor is de laadpaal ook in het donker duidelijk zichtbaar.

 

• bij de locatiekeuze is naast de Beleidsregels ook gekeken naar de structuur van de wijk, hiervoor zijn de volgende afwegingen gemaakt;

 

Binnen 200 meter loopafstand van de te plaatsen laadpaal liggen 75 openbare parkeerplaatsen. Daarnaast zijn er in de omgeving een groot aantal woningen met een eigen oprit. Hiermee zijn er genoeg alternatieven om, een auto die niet aan het laden is, te parkeren.

 

Parkeren

• de parkeerplaatsen alleen gebruikt mogen worden voor het laden van een elektrische voertuigen;

• een laadpaal heeft twee laadpunten, met het oog op optimale benutting worden twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het laden van elektrische voertuigen;

• de belangen in de voorgaande overwegingen tegen elkaar zijn afgewogen;

• de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994:

- lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

 

nemen, gelet op het voorgaande, het volgende

 

B E S L U I T:

  • I.

    De op de tekening 00W1876 aangegeven twee openbare parkeerplaatsen t.h.v. de Leigraaf 40 te Druten aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemt voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB504 (twee parkeervakken) van bijlage I van het RVV 1990.

  •  

Namens het college van burgemeester en wethouders van Druten,

 

Pim Verweel

Beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

Datum: 15 september 2025

 

Bijlage 1: Situatietekening 00W1876 in Druten

Bijlage 2: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

Bijlage 3: Bezwaarschriftbijsluiter

 

 

Bezwaar

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum waarop het besluit is verzonden, of de dag ná de datum waarop het besluit is gepubliceerd. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de centrale balie, gevestigd aan de Heuvel 1 in Druten. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Ook is het mogelijk om het verkeersbesluit digitaal te raadplegen. Raadpleeg hiervoor de volgende link: Zoeken in alle documenten | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer, Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

• Gemeente Druten centrale balie;

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team GEO informatie.

 

 

 

 

  •  

Naar boven