Gemeenteblad van Maastricht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Maastricht | Gemeenteblad 2025, 400989 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Maastricht | Gemeenteblad 2025, 400989 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersmaatregel Pilot Autoluw Wyck
Ruimte / Mobiliteit / 2025-1660194
Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht neemt een verkeersbesluit voor het instellen van een aantal verkeersmaatregelen om de wijk Wyck autoluw te maken.
De straten in de wijk Wyck zijn erftoegangswegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Maastricht, en zijn bij de gemeente in beheer en onderhoud.
In de Omgevingsvisie 2040 van de gemeente Maastricht is aangegeven dat de voetganger en de fietser in de binnenstad meer ruimte krijgen. Dit is volgens het STOP principe, een prioriteitsvolgorde van Stappen (voetgangers), Trappen (fietsers), Openbaar vervoer en de Personenauto. De auto wordt daarmee naar de randen van de stad geleid. Van daaruit kan met te voet, te fiets of met het openbaar vervoer verder naar het centrum.
In een raadsbesluit uit 2021 is besloten tot een pilot autoluw Wyck, ook opgenomen in het huidige coalitie akkoord. Wyck is de eerste wijk waar een dergelijke pilot wordt gedaan.
De Wycker Brugstraat is een drukke stedelijke straat binnen het oostelijke centrumgebied van Maastricht. De Wycker Brugstraat en omgeving vormt een belangrijke schakel tussen het stationsgebied en het westelijke centrumgebied.
In het kader van de Pilot Autoluw Wyck wordt gestreefd naar een betere leefbaarheid, veiligheid, luchtkwaliteit en beleving van de openbare ruimte. Het weren van gemotoriseerd verkeer draagt hier aan bij.
Middels het uitvoeren van een enquête, het houden van informatiebijeenkomsten met belanghebbenden en het opstellen van een advies over de uitgangspunten van de pilot door een werkgroep worden maatregelen voorgesteld om Wyck autoluw te maken.
De Wycker Brugstraat wordt vanaf de Lage Barakken afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer op doordeweekse dagen van 18:00 en 07:00 uur en van zaterdag 18:00 uur tot maandagmorgen 07:00 uur. Er geldt dan ook een parkeerverbod voor de parkeervakken op de Wycker Brugstraat gedurende dit tijdsvenster.
Door deze afsluiting wordt er meer ruimte gegeven aan voetgangers en fietsers. Parkeren door bezoekers van het centrum kunnen in de (openbare) parkeergarages in het centrum. Bewoners kunnen gebruik blijven maken van de vergunninghoudersplekken.
Voor het gebied binnen de Wilhelminasingel en de Maas (de wijk Wyck) wordt een geslotenverklaring voor vrachtauto’s ingesteld met een uitzondering tussen 07:00 en 12:00 uur.
Het laad- en losverkeer wordt gedurende het tijdsvenster van 07:00 tot 12:00 uur toegestaan in de wijk Wyck, gelegen tussen de Wilhelminasingel en de Maas, ten behoeve van het laden en lossen van goederen in Wyck. Buiten dit tijdsvenster kan laad- en losverkeer, niet zijnde vrachtauto’s, via de zijstraten de Wycker Brugstraat bereiken.
De gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen ter hoogte van de Wycker Brugstraat 45 wordt verplaatst naar een gelegenheid ter hoogte van nummer 39/41 en het fietsparkeervak wordt verplaatst naar het vak ter hoogte van nummer 45. Hiermee wordt een wens van een horeca-ondernemer gerealiseerd.
De gelegenheden voor het laden en lossen in de zijstraten van de Wycker Brugstraat worden 24/7 beschikbaar om de beperking op de Wycker Brugstraat te compenseren.
De parkeerplaatsen aan de Wycker Brugstraat kunnen tijdens de afgesloten periode op een alternatieve wijze worden ingevuld. Buiten deze periode blijven de parkeerplaatsen gehandhaafd.
Om de voetgangersstroom over de Wycker Brugstraat te begeleiden en te laten doorstromen worden op de zijstraten van de Wycker Brugstraat voetgangersoversteekplaatsen aangelegd.
De Stenenwal wordt een voetgangerszone waar de fietser te gast is.
Deze maatregelen worden ingesteld vanaf 5 januari 2026, vooralsnog voor de duur van 12 maanden, en zullen elke 3 maanden worden geëvalueerd. De evaluatie wordt gedaan aan de hand van verkeerstellingen en aan de hand van belevingsonderzoeken onder bewoners, ondernemers en bezoekers. Op basis van de (tussentijdse) evaluaties kunnen maatregelen bijgesteld worden.
Met de invoering van deze maatregelen wordt de verkeersveiligheid vergroot en ontstaat er meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Hierdoor wordt het oostelijke centrum niet alleen leefbaarder en duurzamer, maar ook aantrekkelijker om te wonen, te werken en te verblijven.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW zijn de te nemen verkeersmaatregelen besproken met de Districtchef van politiedistrict Maastricht.
een geslotenverklaring voor vrachtauto’s in te stellen voor de wegen in de wijk Wyck binnen het gebied Wilhelminasingel, Hoogbrugplein, Hoge Barakken en de Maas gedurende het tijdsvenster van 12:00 tot 7:00 uur door het plaatsen van de borden C7 (zone) van bijlage I van het RVV 1990 en de onderborden met de tekst “12 – 07 h”;
een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen gedurende de venstertijden maandag tot en met zaterdag tussen 18:00 en 7:00 uur door het plaatsen van de borden C12 van bijlage I van het RVV 1990 en onderborden met de tekst “ma-vrij 18 – 07 h zat 18 h – ma 07 h” en onderborden met de tekst “Uitgezonderd <pictogram laad en losverkeer> ma-zat 07-12 h” en het verwijderen van de borden C1 (zone) van bijlage I van het RVV 1990 en onderborden op de Wycker Brugstraat ten westen van de Rechtstraat;
het Cörversplein en de Stenenwal aan te wijzen als voetgangerszone waar aanwonenden zijn toegestaan, het laden en lossen in het tijdsvenster maandag tot en met zaterdag tussen 7:00 en 12:00 uur is toegestaan, fietsers zijn toegestaan en snorfietsen zijn verboden door het plaatsen van de borden G7 (zone) van bijlage I van het RVV 1990 en onderborden met de tekst “toegestaan aanwonenden pictogram laden en lossen Ma-zat 07-12 h pictogram fiets Snorfietsen verboden”;
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap dat deze bevoegdheid op grond van “Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2010” is gemandateerd aan het afdelingshoofd Mobiliteit;
artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,
(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)
Bezwaar en voorlopige voorziening
Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.
U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.
Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.
U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
. de naam en het adres van de indiener;
. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw
Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.
Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.
U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-400989.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.