Verkeersbesluit Gemeente Apeldoorn – Instellen parkeerverbod – Pinksterbloem

 

Zaaknummer: 5818908

 

Onderwerp

Verkeersbesluit instellen parkeerverbod Pinksterbloem te Apeldoorn.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Apeldoorn besluit tot:

  • Het instellen van een parkeerverbod aan beide zijden van de Pinksterbloem voor het deel gelegen tussen de Sluisoordlaan en de Teunisbloem over een afstand van 24 meter, door het aanbrengen van een gele onderbroken streep als bedoeld in artikel 24.1.e van het RVV1990.

  • Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening.

 

Aanleiding verkeersbesluit

Doordat er regelmatig voertuigen op de Pinksterbloem staan geparkeerd ontstaan er verkeersonveilige situaties.

 

Motivering

De Pinksterbloem is in eigendom en beheer bij de gemeente Apeldoorn.

De Pinksterbloem is een erftoegangsweg met een maximale snelheid van 30 km/uur en kruist aan de Sluisoordlaan. De Pinksterbloem is een belangrijke ontsluiting richting de drukke Sluisoordlaan.

De Pinksterbloem heeft een wegbreedte van 6,8 meter en geeft weggebruikers de indruk dat aan beide kanten van de weg makkelijk geparkeerd kan worden.

Aan de Pinksterbloem, nabij de Sluisoordlaan is een cafetaria gelegen. Met enige regelmaat parkeren bestuurders hun auto aan beide zijden van de Pinksterbloem voor een cafetaria bezoek.

Deze geparkeerde voertuigen blokkeren een goede doorstroming van en naar de Sluisoordlaan. Dit zorgt soms ook voor gevaarlijke situaties omdat het verkeer tot stilstand komt op de Sluisoordlaan. De drukte en het gebrek aan zicht door blokkerende auto’s zorgt regelmatig voor gevaarlijke situaties op het fietspad aan de Sluisoordlaan.

Het is daarom gewenst om een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden van de Pinksterbloem voor het deel gelegen tussen de Sluisoordlaan en de Teunisbloem over een afstand van 24 meter.

 

Belangenafweging

Het instellen van een parkeerverbod aan beide zijden van Pinksterbloem voor het deel gelegen tussen de Sluisoordlaan en de Teunisbloem draagt bij aan de verkeersveiligheid en de doorstroming.

Tegenover het belang van veiligheid staat het belang van parkeergelegenheid voor bewoners, bezoekers en ondernemers. De bewoners van huisnummer 1 en 3 en de cafetariahouder van huisnummer 5 hebben mondeling ingestemd met de te nemen maatregel en begrijpen het belang. Voor het kort parkeren is er voldoende plaats op de parkeerplaats bij de Teunisbloem op 50 meter loopafstand.

Het instellen van een duidelijk en handhaafbaar parkeerverbod draagt bij aan de duidelijkheid voor de weggebruikers en voorkomt onwenselijke parkeersituaties. Bovendien maakt het handhaving eenvoudiger, wat de naleving van de maatregel bevordert.

Gelet op bovenstaande is geconcludeerd dat het belang van verkeersveiligheid zwaarder weegt dan het belang van kunnen parkeren op betreffende locatie.

 

Grondslag belangen verkeersbesluit op basis van Wegenverkeerswet 1994 - artikel 2

 1a en1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

1c. het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

 

Overleg politie

Mede op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost, district Noord- en Oost Gelderland, die daartoe is gemandateerd door de Korpschef.

 

Wettelijk kader

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de belangen die kunnen leiden tot het nemen van verkeerbesluit.

In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit vereist is.

In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is om een verkeersbesluit te nemen.

Artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bepaalt voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

Artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer schrijft voor dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie.

In het Algemeen bevoegdhedenbesluit van de gemeente Apeldoorn is vastgelegd dat het Afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

 

Apeldoorn,  19 mei 2025

Burgemeester en wethouders van Apeldoorn

Namens deze,

Chris Lagendijk

Afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie

 

 

Heeft u v ragen over dit besluit of bent u het niet eens met dit besluit ?

Als u het niet eens bent met dit besluit of u heeft vragen over het besluit , belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en bent u belanghebbende, stuur dan een bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. de afdeling Juridische Zaken, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. Ve r meld in uw brief:

uw naam en adres;

de datum waarop u de brief schrijft;

het zaaknummer van het besluit;

waarom u het niet eens bent met dit besluit;

uw handtekening.

Let op: Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit als er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, dat zich in voldoende mate onderscheidt van het belang van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient , is het raadzaam na te gaan of u als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan wordt uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling genomen.

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.apeldoorn.nl/bezwaarschrift .

 

Bijlage

Naar boven