Gemeenteblad van Lingewaard
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Lingewaard | Gemeenteblad 2025, 400537 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Lingewaard | Gemeenteblad 2025, 400537 | beleidsregel |
Beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten gemeente Lingewaard 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard heeft op 1 juli 2025 de “Beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten gemeente Lingewaard 2025” vastgesteld.
Het college van burgemeester en wethouders van Lingewaard
In zijn vergadering van 1 juli 2025
Gezien het collegevoorstel met zaaknummer ZS-1356094
besluit tot het vaststellen van de volgende beleidsregels: “Beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten gemeente Lingewaard 2025”
Artikel 1 – Aanleiding en oogmerk beleidsregels
Op grond van artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan het bestuursorgaan beleidsregels opstellen met betrekking tot aan dat bestuursorgaan toekomende bevoegdheid. Ter motivering van een besluit ten aanzien van het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van het omgevingsplan kan op grond van artikel 4:82 Awb worden volstaan met een verwijzing naar deze beleidsregels. Op grond van artikel 4:84 van de Awb is de gemeente verplicht om overeenkomstig deze beleidsregels te handelen, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. Deze beleidsregels zijn opgesteld om huisvesting voor arbeidsmigranten te faciliteren en regels te stellen om dit op een goede wijze in te passen in de leefomgeving. Ook worden er een beperkt aantal eisen gesteld aan de kwaliteit van de huisvestingsvoorzieningen, omdat een groot gedeelte van het leven van de arbeidsmigranten wordt gespendeerd in de huisvestingsvoorziening. Deze zijn gebaseerd op de SNF norm.
Het algemeen belang van voorliggende beleidsregels is om te voorzien in meer en betere huisvestingsvoorzieningen voor arbeidsmigranten. De belangen van buren, omwonenden en het behoud van een goed woon- en leefklimaat worden daarbij niet uit het oog verloren. Voorliggende beleidsregels borgen dit door huisvestingsvoorzieningen onder voorwaarden mogelijk te maken die ervoor zorgen dat er geen sprake is van een onevenredige aantasting van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken.
Artikel 2 – Evenwichtige toedeling van functies aan locaties
Vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet (1 januari 2024) is er geen sprake meer van bestemmingsplannen. De bestemmingsplannen vormen het ‘tijdelijk deel’ van het omgevingsplan van rechtswege dat tot 2030 stapsgewijs zal worden omgezet door een omgevingsplan ‘nieuwe stijl’. Een omgevingsvergunning om van het tijdelijk deel van het omgevingsplan af te wijken betreft een ‘buitenplanse omgevingsplanactiviteit’ (BOPA). Onder de Omgevingswet is de reguliere procedure in beginsel van toepassing op elke omgevingsvergunning; ook op de BOPA. Hiervoor geldt een beslistermijn van acht weken, die met zes weken kan worden verlengd.
Voor de buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) gelden de beoordelingsregels uit het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). Het bevoegd gezag mag een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit alleen verlenen met het oog op een evenwichtige toedeling van functies aan locaties (ETFAL) (artikel 8.0a, lid 2 Bkl). Daarnaast gelden de volgende beoordelingsregels uit de artikelen 8.0b en 8.0e van het Bkl waaronder de instructieregels voor het omgevingsplan uit hoofdstuk 5 van het Bkl en de instructieregels van de provincie voor het omgevingsplan. Mede aan de hand van de beleidsregels “Beleidsregels huisvesting internationale tijdelijke medewerkers gemeente Lingewaard” kan het college beoordelen of er sprake is van ETFAL.
Artikel 3 – Reikwijdte beleidsregels
De beleidsregels hebben betrekking op aanvragen omgevingsvergunningen voor:
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Beheerder: Persoon of personen die verantwoordelijk zijn voor het dagelijks onderhoud van de huisvestingsvoorziening inclusief bijbehorende buitenruimte en ervoor zorgt dat de huisvestingsvoorziening door structureel onderhoud in goede staat verkeert. Tevens is deze persoon/deze personen de contactpersoon voor de bewoners, omgeving en instanties (waaronder de gemeente Lingewaard);
Huis- en gedragsreglement: Een reglement dat in ieder geval informatie bevat over het handelen in geval van calamiteiten, de huis- en gedragsregels en de belangrijkste contactgegevens van zowel hulpdiensten als de beheerder. Dit huis- en gedragsreglement moet opgesteld worden in zowel het Nederlands, Engels als de gesproken taal van de bewoners en kan op verzoek van (en in overleg met de huisvester) worden aangepast en/of aangevuld;
Huishouden: Één persoon of een vaste groep van meerdere personen tussen wie een band bestaat die enkel het gezamenlijk bewonen van bepaalde woonruimte te boven gaat en die de bedoeling heeft om bestendig voor onbepaalde tijd een huishouden te vormen. Er dient ook sprake te zijn van een samenlevingswens tussen de personen die niet overwegend wordt bepaald door de beslissing om de betrokken woonruimte te delen. Tevens moet er sprake zijn van continuïteit in samenstelling en onderlinge verbondenheid;
Vergunninghouder: vergunninghouder is degene voor wie de vergunning geldt als bedoeld in artikel 5.37 Omgevingswet. De omgevingsvergunning geldt voor degene die de activiteit verricht waarop zij betrekking heeft. Diegene is vergunninghouder en draagt zorg voor de naleving van de vergunningvoorschriften;
Artikel 5 – Vormen van huisvesting
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan vier vormen van huisvesting:
Artikel 6 – Algemene eisen huisvesting (van toepassing op alle vier de vormen van huisvesting)
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan huisvestingsvoorzieningen die aantoonbaar voldoen aan de volgende algemene eisen:
Veiligheid huisvesting: Er moet zijn aangetoond dat er een beheerplan is opgesteld door de huisvester. De uitvoering van dit beheerplan wordt middels een anterieure overeenkomst als verplichting opgelegd aan de huisvester.
Onder beheerplan wordt het volgende verstaan: een plan waarin beschreven staat op welke manier de eigenaar en/of exploitant toezicht en beheer heeft georganiseerd. Er moet bekend zijn wie de exploitatie op zich neemt en welke maatregelen er komen om overlast voor zowel de arbeidsmigranten (onderling) als omwonenden te voorkomen. De aspecten die minimaal een plaats krijgen in de beoordeling zijn:
Artikel 7 – Ongewenste huisvestingsgebieden en onderkomens
Voor de volgende huisvestingsgebieden en -onderkomens kan door het college van burgemeester en wethouders de vergunning worden geweigerd bij:
Artikel 8 – Reguliere huisvesting
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan huisvestingsvoorzieningen ten behoeve van reguliere huisvesting die aantoonbaar voldoen aan de volgende specifieke eisen:
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat de aangevraagde huisvestingsvoorziening op minimaal 30 meter afstand ligt van een bestaande danwel vergunde reguliere huisvestingsvoorziening voor arbeidsmigranten, grootschalige huisvesting of permanente huisvesting bij een (agrarische) werkgever. Indien er sprake is van meerdere ingediende aanvragen voor reguliere huisvesting en de ene aanvraag leidt op dit aspect tot een weigering op de andere aanvraag, heeft de eerst ingediende aanvraag voorrang op de andere aanvraag. De afstanden worden gemeten via de kortst mogelijke route over het openbaar gebied, gerekend vanaf de dichtstbijzijnde kadastrale perceelsgrens van de betrokken percelen.
Artikel 9 – Grootschalige huisvesting
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan huisvestingsvoorzieningen ten behoeve van grootschalige huisvesting die aantoonbaar voldoen aan de volgende specifieke eisen:
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat er een beheerder is aangewezen die 24 uur per dag, 7 dagen in de week, aanwezig is op de betreffende locatie. Deze beheerder zorgt voor het dagelijkse onderhoud van de huisvesting en is de contactpersoon voor bewoners, omgeving en instanties (waaronder de gemeente);
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat de huisvestingsvoorziening (landschappelijk) wordt ingepast. Ter onderbouwing hiervoor wordt een landschappelijk inpassingsplan ingeleverd die dient te worden goedgekeurd door de gemeente Lingewaard. De bebouwing doet geen afbreuk aan de landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Als leidraad geldt de Gids Ruimtelijke Kwaliteit.
Artikel 10 – Seizoensgebonden huisvesting bij (agrarische) werkgever
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan tijdelijke huisvestingsvoorzieningen bij een (agrarische) werkgever die aantoonbaar voldoen aan de volgende specifieke eisen:
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat er een concrete huisvestingsbehoefte is. De concrete huisvestingsbehoefte dient te worden onderbouwd en deze dient door gemeente Lingewaard akkoord worden bevonden. Voor de onderbouwing van deze huisvestingsbehoefte kan gebruik worden gemaakt van de richtgetallen uit bijlage 2;
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat de huisvestingsvoorziening (landschappelijk) wordt ingepast. Ter onderbouwing hiervoor wordt een landschappelijk inpassingsplan ingeleverd die dient te worden goedgekeurd door de gemeente Lingewaard. De bebouwing doet geen afbreuk aan de landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Als leidraad geldt de Gids Ruimtelijke Kwaliteit.
Artikel 11 – Permanente gebouwen voor tijdelijke huisvesting bij (agrarische) werkgever
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan permanente huisvestingsvoorzieningen ten behoeve van de tijdelijke huisvesting die aantoonbaar voldoet aan de volgende specifieke eisen:
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond, dat de permanente huisvesting in de bij het bedrijf horende bestaande bedrijfswoning of in een bestaand bedrijfsgebouw gerealiseerd wordt, dan wel door plaatsing van nieuwbouw op het bedrijfsterrein met in achtneming van de regels uit het Omgevingsplan Lingewaard;
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond, dat er een concrete huisvestingsbehoefte is. De concrete huisvestingsbehoefte dient te worden onderbouwd en deze dient door gemeente Lingewaard akkoord te worden bevonden. Voor de onderbouwing van deze huisvestingsbehoefte kan gebruik worden gemaakt van de richtgetallen uit bijlage 2;
Artikel 12 – Toepassing Wet Bibob
De Wet Bibob stelt de gemeente in staat om bij de beoordeling van aanvragen onderzoek te doen naar de integriteit van de aanvrager en/of daarbij betrokken partijen, teneinde te voorkomen dat de huisvesting wordt gebruikt voor het plegen van strafbare feiten, zoals ondermijning, fraude of andere vormen van criminaliteit.
Indien uit het Bibob-onderzoek blijkt dat er sprake is van een verminderde mate van gevaar dan wel een ernstige mate van gevaar kan de gemeente aanvullende voorschriften stellen aan de te verlenen omgevingsvergunning dan wel de omgevingsvergunningsaanvraag weigeren dan wel de omgevingsvergunning intrekken.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Lingewaard op 1 juli 2025
de secretaris
drs. I.P. van der Valk
de burgemeester,
P.T.A.M. Kalfs
Artikel 1 Aanleiding en oogmerk beleidsregels
De gemeente vindt het belangrijk dat er voldoende en goede huisvesting is voor arbeidsmigranten die in de gemeente werkzaam zijn met aandacht voor het welzijn van de gehuisveste personen, de verhouding tot de woon- en leefomgeving en het beheer van de locatie. De arbeidsmigrant heeft tijdens zijn verblijf in Nederland recht op deugdelijke huisvesting. Daarnaast is het in het kader van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat zowel voor de arbeidsmigrant zelf als voor de omgeving van de huisvestingslocatie van arbeidsmigranten belangrijk dat de huisvesting goed geregeld is. Ongewenste en illegale huisvesting en eventuele overlast dient te worden voorkomen. In dit kader heeft de gemeente een belangrijke rol om de huisvesting van arbeidsmigranten te reguleren.
Het onderzoeksbureau Decisio heeft in 2021 in opdracht van de provincie Gelderland onderzoek gedaan naar het aantal arbeidsmigranten dat per gemeente in de provincie woont en werkt. Op basis van dit onderzoek worden twee scenario’s voor de toekomstige vraag naar arbeidsmigranten voor de gehele regio geschetst waar Lingewaard onder valt: het laagscenario (waarin het aantal werkende internationale arbeidskrachten in de regio tussen 2020 en 2030 toeneemt met 54%) en het hoogscenario (waarin het aantal werkende arbeidsmigranten in de regio tussen 2020 en 2030 toeneemt met 88% tot 2030).
Uit het onderzoek blijkt dat in Lingewaard in 2017, 440 arbeidsmigranten werkten. In de regio Arnhem-Nijmegen ligt dit aantal bij 17.325 en volgens het onderzoek werkten er in de provincie Gelderland in 2017, 58.330 arbeidsmigranten. Het onderzoek zelf is een benadering en geeft geen 100% nauwkeurig beeld; zo is het aantal gebaseerd op microdata van het CBS waarbij de werklocatie geregistreerd wordt op basis van het adres van het bedrijf zelf. Wanneer het gaat om een uitzendbureau / detacheerder dan wordt als werkadres de locatie van dat bureau geregistreerd in plaats van de daadwerkelijke werklocatie. Zo zijn er bijvoorbeeld in Montferland dichtbij de grens met Duitsland meerdere uitzendbureaus gevestigd waarvan de medewerkers in de hele regio (en zelfs daarbuiten) werkzaam zijn.
Figuur 1: prognoses voor het aantal werkzame internationale tijdelijke medewerkers in de Groene Metropoolregio Arnhem - Nijmegen
Het aantal in de gemeente werkende arbeidsmigranten is in de periode voor 2020 sterk toegenomen. Ten opzichte van de 125 werkzame arbeidsmigranten in 2010 gaat het om een jaarlijkse groei van ongeveer 27% tot 2020. In totale cijfers neemt het aantal arbeidsmigranten Lingewaard met ongeveer 45 mensen per jaar toe. In 2020 zijn er volgens Decisio, 1.065 arbeidsmigranten werkzaam in Lingewaard.
Om deze cijfers meer duiding te geven is een enquête uitgezet onder werkgevers in Lingewaard met de vraag of het bedrijf arbeidsmigranten in dienst heeft, of deze in Lingewaard werken (of daarbuiten), wanneer deze medewerkers aan de slag zijn en voor hoe lang. Uit de enquête blijkt dat er bij bedrijven in Lingewaard gemiddeld 475 arbeidsmigranten (tijdelijk) werkzaam zijn. Voor een overgroot deel hebben bedrijven uit de glastuinbouw (74%) de enquête ingevuld. In totaal hebben 25 respondenten deelgenomen.
De respondenten geven aan dat 70% van de arbeidsmigranten tijdelijk werkzaam zijn – waarbij het pluk- en oogstseizoen voor werkgevers verschilt. Toch blijkt dat van maart t/m oktober de vraag naar arbeidsmigranten het grootst is.
Er ligt dus een grote opgave als het gaat om huisvesting van arbeidsmigranten in gemeente Lingewaard. Vanwege de toename van de vraag naar verblijfsmogelijkheden voor arbeidsmigranten vindt de gemeente Lingewaard het van belang dat lokaal beleid ontwikkeld wordt voor de huisvesting van arbeidsmigranten rs. Zo heeft de gemeente het beleidsstuk ‘Beleidskader huisvesting tijdelijke internationale werknemers’ vastgesteld, waarin beleidsstandpunten zijn opgenomen voor het verbeteren van huisvesting, scholing, gezondheid, integratie en participatie van in de gemeente Lingewaard wonende en werkende arbeidsmigranten. Dit beleidsstuk behoeft nadere uitwerking in de vorm van ruimtelijke beleidsregels. In deze beleidsregels worden de voorwaarden geformuleerd waaraan initiatieven voor de huisvestingvoorzieningen voor arbeidsmigranten dienen te voldoen.
Artikel 4 begripsbepalingen en tijdelijke huisvesting
In dit artikel zijn begripsbepalingen opgenomen die mogelijk afwijken van die in het omgevingsplan van rechtswege (voorheen bestemmingsplannen). Aangezien het omgevingsplan van rechtswege geen uniforme definities bevat, zijn in deze beleidsregels eigen begripsbepalingen opgenomen.
Tijdelijke huisvesting: huisvesting in een gebouw waar een persoon maximaal 36 maanden aaneengesloten verblijft. Indien een persoon korter dan 3 maanden afwezig is van de betreffende locatie wordt dit nog gezien als aaneengesloten verblijf.
De 36 maanden zijn op basis van de volgende overwegingen gekozen:
Arbeidsmigranten kunnen worden ingedeeld in drie categorieën:
Deze beleidsregels hebben alleen betrekking op de groep short- en mid stay arbeidsmigranten. De groep long stay arbeidsmigranten betreft in feite reguliere nieuwe inwoners. Voor de arbeidsmigranten die zich direct voor langere termijn in onze gemeente vestigen, staan de reguliere mogelijkheden om een woning te vinden, open. Zij kunnen zich, zoals ieder ander, inschrijven voor een sociale huurwoning, particulier een woning huren of een eigen woning kopen.
Artikel 6 Algemene eisen huisvesting
Het is wenselijk bepaalde eisen te stellen aan huisvesting die gelden in alle situaties. Het gaat hier om onder andere eisen met betrekking tot de omvang van de huisvestingsvoorziening, en beheer.
Iedere arbeidsmigrant beschikt over een minimale woonruimte. Per arbeidsmigrant dient conform de normen zoals vastgesteld door de Stichting Normering Flexwonen (SNF) (geldend vanaf 1 juli 2025) minimaal 15,0 m² gebruiksoppervlak wonen beschikbaar te zijn. Het gebruiksoppervlak is inclusief de slaapkamers.
In afwijking van de SNF normen, waarin is bepaald dat een slaapkamer in principe door één persoon wordt gebruikt (met een maximum van twee personen met instemming van beide personen), wordt toegestaan dat een slaapkamer wordt gedeeld door maximaal 2 personen. Bij alle vormen van huisvesting hebben bewoners in hun slaapvertrek per persoon minimaal 5,5 m² vloeroppervlakte ter beschikking.
Deze eisen zorgen voor een acceptabel niveau van een woon- en leefklimaat voor de arbeidsmigranten, maar voorkomen ook overlast voor de omgeving.
Ten behoeve van het waarborgen van de privacy van de arbeidsmigranten is opgenomen dat 95% van de slaapkamers van de huisvestingsvoorziening éénpersoons kamers dienen te zijn.
Artikel 8 Reguliere huisvesting
Indien arbeidsmigranten worden gehuisvest in een bepaald gebied moet sprake zijn van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. De ruimtelijke opzet van dergelijke gebieden mag niet onevenredig worden aangetast. Indien arbeidsmigranten binnen een bepaald gebied geconcentreerd worden kan dit namelijk leiden tot overlast en verminderd woon- en leefklimaat voor omwonenden. Er is geen spreidingstabel opgenomen voor het bepalen van het maximum aantal te huisvesten interna arbeidsmigranten in een gebied. Daarentegen dient de minimale afstand van 30 meter aangehouden te worden zoals opgenomen in artikel 8 onder b. Het hanteren van een minimale afstand komt de toetsbaarheid van aanvragen en de uitvoerbaarheid ten goede in plaats van het hanteren van een spreidingstabel.
Bijlage 2: Richtgetallen onderbouwing huisvestingsbehoefte
De volgende normen gelden als indicatie wanneer het gaat om huisvesting op agrarisch terrein1 (maximaal aantal personen):
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-400537.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.