Verkeersbesluit voor het instellen van een verplicht fiets- en bromfietspad aan het betreffende verharde pad dat gesitueerd is ter hoogte van Hoofdweg 256a te Bellingwolde

Z/25/240996/D-638868

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westerwolde;

  • dat Hoofdweg (zijweg van Hoofdweg lopende vanaf de Rhederweg tot aan de Oudeschanskerweg) in Bellingwolde een openbare weg is;

  • dat Hoofdweg gelegen is binnen de bebouwde kom van Bellingwolde;

  • dat het betreffende verharde pad is gesitueerd ter hoogte van Hoofdweg 256 (zijstraat = Hoofdweg) en zich uitstrekt tot aan de kruising Beukenlaan/Middensingel;

  • dat dit pad in beheer is van Gemeente Westerwolde;

  • dat de gemeente een melding heeft ontvangen van een bewoner over overlast van sluipverkeer wat langs het betreffend verharde pad rijd komend vanaf de Kerkweg (insteekje nabij woning Kerkweg 30) en vanaf de Hoofdweg;

  • dat er bij woning Kerkweg 21 diamant paaltjes staan, wat voorkomt dat hier auto’s langsrijden;

  • dat op het adres Hoofdweg 256a Afeer (werkbedrijf) is gevestigd. Zij maken gebruik van een werkvoertuigenstalling op dit terrein, waardoor zij voor toegang tot de Hoofdweg deels over dit pad moeten kunnen rijden;

  • dat ter hoogte van Hoofdweg 256a (Afeer) auto’s geparkeerd worden in de berm, vanwege dat hier mensen gaan wandelen of naar de nabij gelegen volkstuintjes gaan;

  • dat in 1994 door de gemeente is geconstateerd dat op deze locatie sprake was van regelmatig sluipverkeer, en dat hiervoor destijds passende maatregelen zijn overwogen en/of getroffen;

  • dat er toen gesproken werd over een voet- fietspadverbinding, maar dat het in de huidige situatie nog steeds sprake is van autoverkeer wat hier overheen rijdt dat gebruikmaakt van het doorsteekje nabij de woning aan de Kerkweg 29, hetgeen erop duidt dat het eerder gesignaleerde probleem niet geheel is opgelost;

  • dat er destijds gekozen is om een (klap) fietspaaltje en vaste paaltjes te plaatsen t.h.v. Beukenlaan/Middensingel) om autoverkeer te weren;

  • dat er destijds niet gekozen voor het aanbrengen van een inleidende markering ter plaatse van het fietspaaltje. Conform de huidige richtlijnen (CROW) wordt een dergelijke markering echter wel als wenselijk beschouwd bij fietspaaltjes;

  • dat er destijds tevens besloten is om de verhardingsbreedte van het pad te reduceren van 5 meter naar de huidige breedte van 3 meter, waarmee het pad de uitstraling van een gecombineerd voet- en fietspad heeft gekregen;

  • dat het gedeelte van het betreffende pad, gelegen tussen het insteekje nabij de woning aan de Kerkweg 30 en de aansluiting met de Beukenlaan, is aangemerkt als verplicht fietspad en aangeduid met verkeersborden G11;

  • dat volgens een genomen collegebesluit uit 1994 van de voormalige gemeente Bellingwolde, rechtsvoorganger Westerwolde, bedoeld geweest als een verplicht fietspad. En daarmee een pad niet bestemd voor autoverkeer. Echter dat een bijbehorend verkeersbesluit hiervan niet in de gemeentelijke archieven is terug te vinden;

  • dat bij het insteekje nabij woning Kerkweg 30, en de aansluiting met de Beukenlaan, ook is aangemerkt als ‘doodlopende weg’ middels een L08 bord, met onderbord OB51 ‘uitgezonderd fiets- en bromfietsers’;

  • dat dit in de praktijk geen problemen heeft opgeleverd, waardoor het wenselijk is om zowel fietsers- en bromfietsers toe te staan op dit pad;

  • dat het betreffende pad van 3m breed voldoende is voor een fiets- en bromfietspad conform de huidige richtlijnen;

  • dat de CROW richtlijnen zeggen dat verkeer zo min mogelijk onnodig omgeleid moet worden en adviseert om (brom) fietsers zoveel mogelijk uit te zonderen van gebiedende verkeersmaatregelen;

  • dat tussen de Kastanjelaan en Kerkweg (insteekje naar het betreffend pad) een voetpad ligt middels een G7 verkeersbord;

  • dat in het verleden regelmatig er verkeersborden op deze locatie werden gestolen en ook niet tijdig werden teruggehangen, vanwege dat het niet altijd bekend was of een verkeersbord gestolen was;

  • dat het totale beeld afgelopen jaren voor onduidelijk heeft gezorgd in de buurt, waarom het daarom wenselijk is om de gehele situatie qua bebording en belijning her in te richten en dit middels het nemen van een verkeersbesluit definitief goed te regelen;

  • dat het wenselijk wordt geacht om het autoverkeer niet langer toe te staan, aangezien de beperkte wegbreedte het niet mogelijk maakt dat voertuigen elkaar op een veilige wijze kunnen passeren wanneer zij elkaar tegemoetkomen;

  • dat er voor dit autoverkeer voldoende geschikte alternatieve routes zijn;

  • dat in april 2025 een verkeerstelling is uitgevoerd op dit deel van de Hoofdweg en er gemiddeld 13 voertuigen op een gemiddelde werkdag hier langsrijden;

  • dat hieruit kan worden geconcludeerd dat het aantal passerende auto’s beperkt is;

  • dat wordt verwacht dat de extra verkeersdrukte of hinder op omliggende wegen, zoals de Kerkweg en de Reidersingel, daardoor vrijwel nihil zal zijn;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met Politie Noord Nederland, District Groningen;

Gelet op:

  • artikel 2, artikel 15 en artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet, artikel 8 en 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, alsmede op het bepaalde in de Algemene Wet bestuursrecht, het Mandaatbesluit Gemeente Westerwolde, de Uitvoeringsvoorschriften BABW en het RVV 1990;

Besluiten

  • 1.

    Het instellen van een verplicht fiets- en bromfietspad aan het betreffende verharde pad dat gesitueerd is ter hoogte van Hoofdweg 256a te Bellingwolde en zich uitstrekt tot aan de kruising Beukenlaan/Middensingel. Er worden G12a (fiets/bromfietspad), G12b (einde fiets/bromfietspad) en onderborden OB505 (pijlbord tegenliggers) geplaatst volgens bijlage 1 van het RVV1990. E.e.a. conform bijgevoegde tekeningen;

  • 2.

    Dit verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren in de huis – aan huisbladen de Ter Apeler Courant en het Streekblad;

  • 3.

    Dit verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren in het digitaal Gemeenteblad.

Sellingen, 9 september 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Westerwolde

Namens deze,

A.Snater

Medewerker Verkeer en Vervoer

Het besluit bekijken

Het verkeersbesluit met alle daarop betrekking hebbende stukken ligt van 24 september 2025 tot en met 5 november 2025 ter inzage in het gemeentehuis in Sellingen. Het staat ook op: zoek.officielebekendmakingen.nl

Bent u het niet eens met het besluit?

Dan kunt u een bezwaarschrift opsturen. In een bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:

  • uw naam en uw adres;

  • de datum waarop u uw bezwaarschrift heeft geschreven;

  • de datum van het besluit waar u bezwaar tegen maakt en een omschrijving van het besluit. Wilt u het kenmerk dat boven deze brief staat vermelden?

  • de motivering waarom u het niet eens bent met het besluit;

  • uw handtekening.

Stuur uw bezwaarschrift, binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit, naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerwolde. Postbus 14, 9550 AA Sellingen.

Heeft uw bezwaarschrift spoed?

Heeft uw bezwaarschrift zo veel spoed dat het besluit op bezwaar niet kan worden afgewacht? Dan kunt u de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening. U stuurt uw verzoekschrift naar de Rechtbank Noord Nederland,

Locatie Groningen, Postbus 150, 9700 AD Groningen.

Heeft u een DigiD?

Dan kunt u soms ook digitaal bezwaar maken via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht

Bijlage: Tekeningen

Naar boven