Gemeente Woerden – Instellen van voorrangsregelingen op de doorfietsroute F12 tussen Woerden en Utrecht te Woerden

Burgemeester en wethouders van de gemeente Woerden,

 

Nummer: Z/25/089312

 

 

Bevoegdheid

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), waarin het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;

 

Vereiste van het besluit

Gelet op:

  • artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 12 BABW, op grond waarvan het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;

  • artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat:

  • de provincie Utrecht werkt aan het realiseren van 9 doorfietsroutes, waaronder een doorfietsroute tussen Woerden en Utrecht;

  • de doorfietsroute tussen Woerden en Utrecht zal 19km lang betreffen en langs het trein station van Woerden gaan via Harmelen en Leidsche Rijn naar de Catharijnesingel In Utrecht;

  • het doel met deze nieuwe doorfietsroute door Woerden is om minimaal 10% meer mensen op de fiets te krijgen dan het huidige aantal fietsers tussen Woerden en Utrecht;

  • de verkeersveiligheid van de fietsers met de komst van de nieuwe doorfietsroute gewaarborgd wordt;

  • de doorfietsroute een tweerichtingsfietspad wordt;

  • er een nieuw fietspad aangelegd moet worden ten zuiden van het treinspoor tussen het station Woerden en het Minkema College bij de Jan Ruijspad;

  • de doorfietsroute parallel aan het spoor doorloopt en daarmee het Minkema College en de sportvelden te bereiken zijn zonder de drukke Steinhagenseweg te kruisen;

  • de doorfietsroute tussen het Minkema College en Veldwijk achter de sportvelden loopt en wordt aangesloten op Veldwijk door een nieuwe fietsbrug te realiseren die over de Steinhagensetunnel gaat;

  • de doorfietsroute buigt bij de kruising van Veldwijk met Breeveld af naar het zuiden richting Breeveld waarbij de fietsroute verder gaat via de Haanwijk en Uitweg;

  • de Haanwijk en de Uitweg woonstraten betreffen waarbij het gezien de nieuwe functie als doorfietsroute gewenst is om deze straten her in te richten tot fietsstraten waar de auto te gast is;

  • de drie kruisingen met de Haanwijk en de Uitweg sluiten aan door middel van een uitritconstructie;

  • de doorfietsroute via de Kalverstraat en Dorpstraat zijn route vervolgd over de Harmelerwaard die ook ingericht zal worden als een fietsstraat waar de auto te gast is;

  • de doorfietsroute een aantal wegen en bestaande fietspaden kruist en het gelet op het waarborgen van de verkeersveiligheid en het bevorderen van de doorstroming op de doorfietsroute er daarom voorrangsregelingen in worden gesteld op de volgende locaties:

    • Jan Ruijspad ter hoogte van het Minkema College;

    • het fietskruispunt achter de sportvelden en het Minkema College Stein;

    • Veldwijk ter hoogte van de fietsbrug;

    • Breeveld ter hoogte van de kruising met Veldwijk;

    • Kerkweg ter hoogte van de kruising met de Uitweg en Kalverstraat;

    • Sportlaan ter hoogte van de kruising met de Harmerlerwaard;

    • Gregor Mendelweg ter hoogte van de kruising met de Harmelerwaard;

    • Heldamweg ter hoogte van de kruising met de Harmerlerwaard;

  • de voorrangsregelingen worden vormgegeven door middel van voorrangsborden (op de kruisende weg) en haaientanden of een stopstreep op het wegdek/fietspad;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde. Het advies van de politie was positief ten aanzien van de voorrangsregels buiten de bebouwde kom van Harmelen, maar negatief ten opzichte van de voorrangsregelingen binnen de bebouwde kom van Harmelen.

Gelet op artikel 2 Wvw 1994 strekt de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:

  • 1.

    voor het instellen van een voorrangsregeling waarbij het fietsverkeer vanaf de fietstunnel onder de Beneluxlaan voorrang moet verlenen aan het fietsverkeer komende vanaf het Jan Ruijspad door het aanbrengen van haaientanden op het fietspad zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 2.

    voor het instellen van een voorrangsregeling waarbij het fietsverkeer vanaf het Minkema College en Sportclub Woerden voorrang moeten verlenen aan het fietsverkeer op de doorfietsroute langs het spoor;

  • 3.

    voor het instellen van een voorrangsregeling waarbij het verkeer op Veldwijk voorrang moet verlenen aan het fietsverkeer op de nieuwe doorfietsroute nabij de fietsbrug over de Steinhagenseweg door het plaatsen van verkeersbord B6 zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek van Veldwijk zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 4.

    voor het instellen van een voorrangsregeling waarbij het fietsverkeer van en naar de Putkop voorrang moet verlenen aan het verkeer op Veldwijk door middel van het aanbrengen van haaientanden op het fietspad zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 5.

    voor het instellen van een voorrangsregeling waarbij het fietsverkeer vanuit het noorden over de Breeveld voorrang moet verlenen aan het verkeer op de nieuwe doorfietsroute ter hoogte van de kruising Veldwijk-Breeveld door middel van het plaatsen van verkeerborden B4 en B5 met onderborden OB713 en B6 zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 6.

    voor het instellen van een voorrangsregeling waarbij het verkeer op de Kerkweg voorrang moet verlenen aan het verkeer op de nieuwe doorfietsroute ter hoogte van de kruising met de Uitweg en Kalverstraat door middel van het plaatsen van verkeerborden B5 en B6 zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 7.

    voor het instellen van een voorrangsregeling waarbij het verkeer op de Sportlaan voorrang moet verlenen aan het verkeer op de nieuwe doorfietsroute ter hoogte van de kruising met de Harmelerwaard door het plaatsen van verkeersbord B4, B5 en B7 zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep op het wegdek zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 8.

    voor het instellen van een voorrangsregeling waarbij het verkeer op de Gregor Mendelweg voorrang moet verlenen aan het verkeer op de nieuwe doorfietsroute ter hoogte van de kruising met de Harmerlerwaard door het plaatsen van verkeerbord B4, B5 en B7 zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep op het wegdek zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 9.

    voor het instellen van een voorrangsregeling waarbij het verkeer op de Heldamweg voorrang moet verlenen aan het verkeer op de nieuwe doorfietsroute ter hoogte van de kruising met de Harmerlerwaard door het plaatsen van verkeerbord B4, B5 en B6 zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 10.

    deze maatregel uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 11.

    de bekendmaking van dit verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad.

 

 

Bijlagen

  • Tekening met tekeningnummer 600.50-05-12-001.22 DFR DO Veldwijk 3

  • Tekening met tekeningnummer 600.50-05-12-001.25 DFR DO Uitweg–Haanwijk-3

  • Tekening met tekeningnummer 600.50-05-12-001.26 DFR DO Uitweg

  • Tekening met tekeningnummer 600.50-05-12-001.28 DFR DO Harmelerwaard-2

  • Tekening met tekeningnummer 600.50-05-12-001.29 DFR DO Harmelerwaard-3

  •  

Bezwaar

Woerden, 18-09-2025

Het college van burgemeester en wethouders van Woerden,

J. Zuiderveen

Verkeersadviseur

Team Realisatie en beheer

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 45, 3440 AA te Woerden. Tevens kan de indiener van een bezwaarschrift gedurende dezelfde termijn de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht verzoeken om een voorlopige voorziening.

Naar boven