Gemeenteblad van Zuidplas
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuidplas | Gemeenteblad 2025, 39764 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuidplas | Gemeenteblad 2025, 39764 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming en klankbordgesprekken burgemeester Zuidplas 2025
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Samenstelling commissie
De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de groeperingen die hebben deelgenomen aan de laatstgehouden verkiezingen voor de leden van de raad en als zodanig zijn geregistreerd overeenkomstig artikel G3 van de Kieswet. Een fractie kan bepalen een ander raadslid voor te dragen als lid van de commissie.
Wanneer de fractie geen ander lid dan de fractievoorzitter voordraagt en er tussentijds een wijziging plaats vindt in het fractievoorzitterschap wordt opnieuw kenbaar gemaakt vanuit de betrokken fractie wie lid zal zijn van de vertrouwenscommissie.
Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet erop toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.
De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid, onderdeel sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.
Hoofdstuk 2 Bepalingen inzake de benoeming
Artikel 10 Informatie over en gesprek met sollicitant
De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. De gesprekken met en de oordeels vorming over de sollicitanten vinden plaats in aanwezigheid van en door de leden van de vertrouwenscommissie. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.
Hoofdstuk 3 Bepalingen inzake de herbenoeming
Artikel 13 Informatie over en gesprek met de burgemeester
De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de raad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.
Hoofdstuk 4 Bepalingen inzake de klankbordgesprekken
Stukken inzake de klankbordgesprekken worden onder vermelding van “geheim” door de plaatsvervangend voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet erop toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 22 januari 2025,
de raad voornoemd,
De griffier,
M.L. Engelsman
Voorzitter
J.F. Weber
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Dit artikel bepaalt de taken van de vertrouwenscommissie: het voorbereiden van aanbevelingen voor de (her)benoeming van de burgemeester en het voeren van klankbordgesprekken. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak van deze taken.
Artikel 2: Samenstelling commissie
De commissie bestaat uit de voorzitters van de fracties, die deel hebben genomen aan de verkiezingen voor de raad, of een ander raadslid uit betreffende fractie. Verlies van het raadslidmaatschap betekent automatisch het einde van het lidmaatschap van de commissie. Tijdelijke of definitieve vervanging, dan wel wijziging van de commissie tijdens de procedure tot benoeming/herbenoeming is vanwege het bijzondere karakter van de procedure, waarin geheimhouding centraal staat ongewenst en niet mogelijk. De voorzitter wordt gekozen uit de leden van de commissie en is lid van de commissie.
Artikel 3: Ambtelijke ondersteuning
De raadsgriffier fungeert als secretaris en voorziet de commissie van ondersteuning, een door de griffier wijst een lid van de griffie aan als plaatsvervangend griffier. De gemeentesecretaris, kunnen aanvullend ondersteuning bieden als adviseur.
Een wethouder kan als adviseur worden toegevoegd aan de commissie, maar heeft geen stemrecht om de neutraliteit van de besluitvorming te waarborgen.
De voorzitter organiseert vergaderingen en waarborgt een quorum. Tijdige en correcte oproeping is essentieel voor een gestructureerde bespreking.
Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen. Bij gelijke stemmen wordt de beslissing uitgesteld en opgenomen in het verslag. Wanneer een minderheid zich niet kan vinden in de uitkomst, dan wordt dat in het verslag tot uitdrukking gebracht.
De commissie brengt verslag uit over haar werkzaamheden, met inbegrip van een conceptaanbeveling, om transparantie in het proces te garanderen.
De geheimhoudingsplicht omvat alle informatie, niets uitgezonderd: hetgeen tijdens de vergadering is gewisseld, de stukken (de in artikel 7 bedoelde verslagen inbegrepen) en alle andere informatie die langs welke weg ook de commissie bereikt. De geheimhoudingsplicht strekt zich uit tot de leden van de commissie, alsmede tot degenen die ambtelijke ondersteuning verlenen en, indien van toepassing, de adviseur. Vanwege de gevoeligheid van de informatie, alsmede vanwege de mogelijke strafrechtelijke consequenties van de schending van deze plicht, wordt aan het begin van de vergadering door voorzitter van de vergadering op de geheimhoudingsplicht gewezen.
Alle documenten worden na afronding van de werkzaamheden zorgvuldig gearchiveerd en gemarkeerd als "geheim" om de vertrouwelijkheid te behouden.
Hoofdstuk 2: Bepalingen inzake de benoeming
Artikel 10: Informatie en gesprek met sollicitanten
De commissie waarborgt de privacy van sollicitanten en voert gesprekken uitsluitend binnen de vertrouwenscommissie.
Artikel 11: Bijzondere bepalingen verslaglegging
De aanbeveling aan de raad wordt vergezeld van een conceptaanbeveling van twee personen om meerdere perspectieven te waarborgen.
Artikel 12: Voortgang commissie
De commissie wordt ingesteld voor de raadsperiode en opnieuw samengesteld na verkiezingen, waardoor continuïteit is gewaarborgd.
Hoofdstuk 3: Bepalingen inzake de herbenoeming
Artikel 13: Informatie en gesprek met burgemeester
De commissie gebruikt relevante informatiebronnen en bespreekt het conceptverslag vooraf met de burgemeester, wat transparantie bevordert.
Artikel 14: Bijzondere bepalingen verslaglegging
Het verslag vermeldt expliciete afspraken over het functioneren van de burgemeester, wat helpt bij evaluatie en opvolging.
De commissie wordt opnieuw ingesteld na elke verkiezing om een duidelijke procedure te garanderen.
Hoofdstuk 4: Bepalingen inzake de klankbordgesprekken
Minimaal jaarlijks vindt een klankbordgesprek plaats. Extra gesprekken kunnen op verzoek worden gehouden om flexibiliteit te bieden.
Artikel 17: Voorbereiding en inhoud
De commissie maakt voorafgaand duidelijk wie wordt geraadpleegd, zodat gesprekken goed voorbereid en relevant zijn.
Artikel 18: Bijzondere bepalingen verslag
Het verslag wordt besproken met de burgemeester en ondertekend, wat zorgt voor instemming en accuraatheid.
Artikel 19: Geheimhouding klankbordgesprekken
De geheimhouding wordt benadrukt en omvat alle informatie en documenten om het vertrouwelijke karakter te waarborgen.
Artikel 20: Onvoorziene gevallen
De commissie beslist over situaties waarin de verordening niet voorziet.
De oude verordening uit 2023 wordt ingetrokken en vervangen door de nieuwe verordening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-39764.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.