Gemeenteblad van Leiden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Leiden | Gemeenteblad 2025, 397458 | verkeersbesluit of -mededeling | 31-10-2025 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Leiden | Gemeenteblad 2025, 397458 | verkeersbesluit of -mededeling | 31-10-2025 |
Afsluiten Spanjaardsbrug voor gemotoriseerd verkeer, instellen 30 km/u-zone, aanwijzen fietspad, opheffen (brom)fietspaden, opheffen stopverboden Lage Rijndijk
Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,
Overwegingen ten aanzien van het besluit
gelet op hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Bevoegdhedenregeling gemeente Leiden, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is voorbehouden aan de managers van het cluster Stedelijke Ontwikkeling,
dit verkeersbesluit onderdeel uit maakt van het project Fietspoort Spanjaardsbrug, wat een coproductie met de gemeente Leiderdorp is,
met de maatregelen in dit besluit uitvoering wordt gegeven aan het kaderbesluit Fietspoort Spanjaardsbrug zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 12 september 2024;
in dit kaderbesluit onder meer de volgende beslispunten zijn opgenomen;
verbetering van de verkeersveiligheid door een logischere en meer overzichtelijke weginrichting voor alle verkeersdeelnemers
een verkeerskundig inpassing en uitwerking conform de prioritering uit de Mobiliteitsnota; voetganger-fiets-OV-auto
verbetering van het fietscomfort op deze veel gebruikte fietsroute door de aanleg van een fietsstraat, logischere structuren toevoegen en vermindering van het aantal conflict situaties
toepassen van vergroeningsmogelijkheden binnen het projectgebied door extra bomen aan te planten
de afsluiting van de Spanjaardsbrug voor autoverkeer ook voort komt uit de Mobiliteitsnota 2015-2022 en het vervolg daarop, Mobiliteitsnota Leiden Duurzaam Bereikbaar 2020-2030;
de maatregelen bijdragen aan het verkeersveilig, leefbaar, duurzaam en bereikbaar houden van de, historische, stad en regio;
met de afsluiting voor autoverkeer fietsers, maar ook voetgangers en openbaar vervoer, meer en betere ruimte krijgen;
dit verkeersbesluit de uitvoering betreft van de beslispunten uit de kadernota in de vorm van de benodigde verkeersmaatregelen zoals bebording en belijning;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp gelijktijdig besluit middels een verkeersbesluit tot de maatregelen binnen het project Fietspoort Spanjaardsbrug welke op gemeentegrond van Leiderdorp benodigd zijn;
de Spanjaardsbrug de belangrijkste fietsverbinding met ongeveer 10.000 bewegingen per dag is tussen Leiderdorp en Leiden;
om de verkeersveiligheid te verbeteren en het fietsgebruik verder te stimuleren het afsluiten van de Spanjaardsbrug voor gemotoriseerd verkeer en een logischere inrichting van het kruispunt Zijldijk-Van der Valk Boumanweg-Splinterlaan en een optimalisering van de inrichting van het kruispunt Lage Rijndijk-Sumatrastraat-Admiraalsweg daartoe het aantal conflictpunten vermindert;
in de huidige situatie de brug onderdeel uitmaakt van de route via de Van der Valk Boumanweg tussen Leiderdorp/A4 en Leiden/bedrijventerrein de Waard en vice versa;
65 tot 80% van de ongeveer 6.000 motorvoertuigen die dagelijks over de brug gaan geen bestemming heeft in de directe omgeving, wijkvreemd verkeer;
dit verkeer via de Persant Snoepweg – provinciale weg N446 – Oude Spoorbaan – Willem de Zwijgerlaan van Leiderdorp naar Leiden en de kernen ten westen van Leiden kan en deze route de komende jaren wordt ingericht voor een toekomstige toename in het verkeer inclusief het wijkvreemde verkeer dat nu over de Spanjaardsbrug gaat;
de verkeersituatie door het wegvallen van deze 6.000 motorvoertuigen eenvoudiger en meer overzichtelijk kan worden ingericht waardoor de veiligheid voor met name kwetsbare verkeersdeelnemers wordt vergroot;
dat het gemotoriseerde verkeer op de Lage Rijndijk uit de richting van de Sumatrastraat bij de afsluiting de mogelijkheid heeft om te keren bij de uitritconstructie ter hoogte van de woningen Lage Rijndijk 121/125;
dat voor grote voertuigen als trekker/oplegger-combinaties bij bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden indien nodig maatwerk kan worden geleverd, hiervoor dient contact te worden opgenomen met de gemeente;
de handhaving van de geslotenverklaring plaatsvindt met cameratoezicht, kentekenregistratiecamera’s, waarvoor de apparatuur geplaatst wordt direct ten westen van de Spanjaardsbrug, op grondgebied van de gemeente Leiden, op de Lage Rijndijk;
op de Lage Rijndijk ten westen van het kruispunt met de Sumatrastraat, op de Sumatrastraat voor het kruispunt met de Lage Rijndijk evenals op de Admiraalsweg voor dit kruispunt voorwaarschuwingsborden komen te staan om het verkeer te wijzen op de afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van de Spanjaardsbrug (tekeningen 1,2 en 5);
openbaar vervoer in de vorm van lijnbussen gebruik van de brug blijven maken;
lijnbussen middels een onderbord worden uitgezonderd van de geslotenverklaring;
dat service-voertuigen van openbaar vervoerbedrijven middels een algemene ontheffing zijn uitgezonderd van het verbod;
dat middels landelijk geldende ontheffingen ook voertuigen als geldwagens en van justitiële diensten en andere instellingen gebruik mogen blijven maken van de Spanjaardsbrug;
dat er voorwaarschuwingsborden op de toe leidende wegen naar het kruispunt met de Sumatrastraat worden geplaatst;
de route Lage Rijndijk – Splinterlaan een regionale hoofdfietsroute is;
door het verlagen van de maximum snelheid voor het gemotoriseerde verkeer op de Lage Rijndijk ten oosten van de Sumatrastraat (doorlopend over de brug aansluitend op de 30km/u-zone van de Splinterlaan) naar 30 km/u een extra impuls wordt gegeven aan het verhogen van de verkeersveiligheid;
het verlagen van de snelheid bijdraagt aan het verminderen van de ernst bij een eventueel ongeval/aanrijding tussen auto(bus) en fietser en voetganger;
de 30km/u-zone begint ter hoogte van de Voorstraat;
dat een eerdere overgang, gezien vanaf de Sumatrastraat, door de vormgeving van het kruispunt en de opstelvakken niet eenduidig te realiseren is;
vanwege de huidige intensiteiten er een stopverbod geldt op de Lage Rijndijk ten oosten van de Sumatrastraat;
dat met de sterke afname in auto-intensiteit laden en lossen op de rijbaan niet meer tot problemen leidt;
de Lage Rijndijk binnen de parkeerverbodzone van het centrum van Leiden valt;
het stopverbod daarom kan worden opgeheven;
met de snelheidsverlaging naar 30 km/u en de afname in auto-intensiteit vervalt de noodzaak om fietsers een eigen plek op de weg te geven, zij kunnen de weg delen met de enkele auto die hier straks nog zijn bestemming heeft en de lijnbus;
de brom-/fietspaden en fietsstroken worden opgeheven tussen het kruispunt met de Sumatrastraat en de Splinterlaan in Leiderdorp;
de opstelstrook, afgescheiden door een geleider in westelijke richting wordt aangewezen als brom-/fietspad omdat bromfietsers op het westelijk deel van de Lage Rijndijk, in de richting van de binnenstad van Leiden, het vrijliggende brom-/fetspad moeten volgen;
deze verkeersmaatregelen genomen worden met als doel het verbeteren van de leefbaarheid en het verbeteren van de verkeersveiligheid zoals beoogd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;
overleg is gepleegd met (gemachtigde van) de korpschef van de politie, die een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen;
de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;
de stopverboden op de Lage Rijndijk ten oosten van de Sumatrastraat op te heffen door het verwijderen van borden E02 RVV1990, verboden stil te staan, ter hoogte van percelen 104 en 140a en aan de overzijde van perceel 134 conform bijgevoegde tekening (2,4);
het fietspad aan de zuidzijde van de Lage Rijndijk ten oosten van de Sumatrastraat op te heffen door het verwijderen van borden G11 RVV1990, verplicht fietspad, ter hoogte van percelen 104 en 140a conform bijgevoegde tekening (2,4);
het (brom)fietspad aan de noordzijde van de Lage Rijndijk ten oosten van de Sumatrastraat gelegen tussen percelen 134 (aan de overzijde) en het kruispunt met de Sumatrastraat op te heffen door het verwijderen van bord G12a RVV1990, fiets/bromfietspad aan de overzijde van perceel 134 conform bijgevoegde tekening (4);
de fietsstrook aan de noordzijde van de Lage Rijndijk tussen de gemeentegrens met Leiderdorp en perceel 136 op te heffen door het verwijderen van de langsmarkering en het fietssymbool RVV1990 conform bijgevoegde tekening (4),
de Lage Rijndijk ten oosten van de Voorstraat aan te wijzen als 30 km/h-zone, doorlopend op Leiderdorps grondgebied aan de andere zijde van de Spanjaardsbrug, door het plaatsen van borden A01 30 km/h zonaal begin en einde zone 30km/h volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de Voorstraat conform bijgevoegde tekening (3);
de hoofdrijbaan van de Lage Rijndijk ten oosten van de inrit naar de zuidelijke parallelweg, bij huisnummer 140a, af te sluiten voor alle motorvoertuigen met uitzondering van lijnbussen, doorlopend op Leiderdorps grondgebied op de Splinterlaan aan de andere zijde van de Spanjaardsbrug, door het plaatsen van borden C12 RVV1990, gesloten voor alle motorvoertuigen, en onderbord met de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen’, conform bijgevoegde tekening (4);
op de Lage Rijndijk, komende vanaf de Spanjaardsbrug, voor het kruispunt met de Sumatrastraat de opstelvakken voor de verkeerslichten voor (brom)fietsers aan te wijzen als brom-/fietspad door het plaatsen van bord G12a RVV1990, fiets/bromfietspad, ter hoogte van perceel 109, conform bijgevoegde tekening (3);
de hierboven genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen met kenmerk SPB2025-1 t/m 5.
Het verkeersbesluit is vanaf vrijdag 19 september 2025 te vinden in het Gemeenteblad, www.overheid.nl. Een papieren versie van het ontwerp verkeersbesluit ligt van 19 september 2025 tot en met 31 oktober 2025 ter inzage in het Stadskantoor (adres: Bargelaan 190, Leiden).
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit Afsluiten Spanjaardsbrug’. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-397458.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.