Gemeenteblad van Waalwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2025, 39687 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2025, 39687 | ander besluit van algemene strekking |
REGLEMENT BURGERBEGROTING WAALWIJK 2025
Initiatiefnemer: de natuurlijke persoon (privépersoon) of rechtspersoon (bijvoorbeeld een vereniging of stichting) die namens een of meerdere inwoners een projectvoorstel voor de burgerbegroting indient conform de criteria zoals gesteld in artikel 6.5 van dit reglement. De initiatiefnemer hoeft geen inwoner van de gemeente Waalwijk te zijn. De initiatiefnemer is de contactpersoon voor de gemeente en verantwoordelijk voor het aanleveren van informatie tijdens ronde 3, 4 en/of 5. In overleg met de gemeente is de initiatiefnemer verantwoordelijk voor (een deel van) de uitvoering. Leden van het College en van de Raad van Waalwijk, fractievolgers en de Burgemeester van Waalwijk, en personen die in dienst zijn van de gemeente Waalwijk of die anderszins werkzaam zijn voor de gemeente, zijn geen initiatiefnemers in de zin van dit reglement.
Inwoner: een natuurlijke persoon met een leeftijd van minimaal 11 jaar, die woont en/of werkt in de gemeente Waalwijk; een inwoner die handelingsonbekwaam is, kan uitsluitend deelnemen met toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger; als inwoners worden ook beschouwd de rechtmatige vertegenwoordigers van een rechtspersoon die is gevestigd in de gemeente Waalwijk of die op een andere manier belangen heeft in de gemeente Waalwijk; leden van het College en van de Raad van Waalwijk, fractievolgers en de Burgemeester van Waalwijk, en personen die in dienst zijn van de gemeente Waalwijk of die anderszins werkzaam zijn voor de gemeente, zijn geen inwoners in de zin van dit reglement.
Participatieplatform: de interactieve, online mogelijkheid om deel te nemen aan het proces van de burgerbegroting van de gemeente Waalwijk: Externe link: www.waalwijk.nl/burgerbegroting
Uitvoerbaarheid en haalbaarheid: een projectvoorstel moet naar het oordeel van het college, op advies van het team burgerbegroting, op de door initiatiefnemer voorgestelde wijze (planning, budget, wet- en regelgeving) voldoen aan het reglement burgerbegroting en in beginsel binnen 12 maanden uitgevoerd kunnen worden.
De burgerbegroting heeft tot doel om inwoners van de gemeente Waalwijk te laten meedenken en onderhandelen over het verdelen van een deel van de publieke middelen van de gemeente ten behoeve van ambities en plannen op verschillende beleidsvelden. Dit vindt plaats door middel van een georganiseerd proces.
Dit proces bestaat uit vijf rondes, met de volgende volgorde:
Ronde 3: de ronde waarin initiatiefnemers een project indienen binnen een themabudget zoals vastgesteld in ronde 2 en zij vanuit de gemeentelijke organisatie advies krijgen om hun projectvoorstel te complementeren, verduidelijken en/of te verbeteren. Na deze ronde zijn de door het college, op advies van het team burgerbegroting als uitvoerbaar aangemerkte projecten bekend.
Deelname aan de bijeenkomsten beschreven in de artikelen 4, 5 en 9 is uitsluitend voorbehouden aan inwoners van de gemeente Waalwijk. Medewerkers en bestuurders, waaronder begrepen fractievolgers, van de gemeente Waalwijk kunnen de bijeenkomsten alleen bijwonen als toehoorder, tenzij zij deel uitmaken van het team burgerbegroting.
Gedurende een door het college nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via het participatieplatform) kunnen initiatiefnemers conform de projectcriteria, zoals genoemd in het vijfde lid van dit artikel, via een door het team burgerbegroting vastgesteld indieningsformulier online projecten indienen via het participatieplatform.
Het college kan gemotiveerd het indienen van een project weigeren, indien tegen de initiatiefnemer bezwaren van ernstige aard bestaan. Artikel 5, zesde lid, onder h, van de Beleidslijn Wet Bibob gemeente Waalwijk 2023, of de in plaats daarvan vastgestelde bepaling, is van overeenkomstige toepassing.
Op het projectformulier dient de initiatiefnemer in ieder geval informatie te verstrekken over:
Voor de begroting zijn de volgende punten van belang:
- Alle kosten dienen afzonderlijk en inclusief Belasting Toegevoegde Waarde (btw) te worden opgenomen.
- Kosten voor vrijwilligers bedragen maximaal de door de Belastingdienst hiervoor gehanteerde maximumbedragen per uur.
- (Begeleidings)kosten door professionals moeten marktconform zijn, met een maximum van € 80,00 per uur inclusief Belasting Toegevoegde Waarde (btw). Initiatiefnemers kunnen niet zichzelf danwel een rechtspersoon waarin zijn direct of indirect belangen hebben, tegen betaling voor een commercieel tarief inzetten voor de realisatie van hun project.
- Indien sprake is van beheer en onderhoud in de periode na realisatie van het project, dan dienen de kosten hiervoor ook begroot te worden met een maximum van twee jaar ingaande na realisatie van het project.
- Voor ieder project dient een post onvoorzien van 10% te worden opgenomen. Deze post wordt in eerste instantie niet betaalbaar gesteld, en pas uitgekeerd als hierop gemotiveerd een beroep gedaan wordt tijdens de uitvoering. Het college neemt hierover een nader besluit.
Initiatiefnemers krijgen gedurende een door het college nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via het participatieplatform) advies van het team burgerbegroting om hun projectvoorstellen te complementeren, verduidelijken en/of verbeteren om de haalbaarheid en uitvoerbaarheid te vergroten. Dit advies wordt via mail bekend gemaakt aan initiatiefnemers.
Gedurende een door het college nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via het participatieplatform) kan online gestemd worden op de als uitvoerbaar aangemerkte projecten. Daarnaast organiseert het team burgerbegroting een slotbijeenkomst (bekend gemaakt via het participatieplatform) voor ronde 4 en nodigt hiervoor actief inwoners uit. Tijdens de slotbijeenkomst kan ook gestemd worden op de als uitvoerbaar aangemerkte projecten.
De projecten met de meeste stemmen worden gehonoreerd voor zover het maximumbedrag per thema dat toelaat. Een project met minder stemmen kan voorrang krijgen boven een project met meer stemmen als het eerstgenoemde in tegenstelling tot het project met meer stemmen wel nog gefinancierd kan worden uit het restantbudget.
Mochten er tijdens de slotbijeenkomst twee (of meer) projecten een gelijk aantal stemmen behalen en het niet mogelijk is om ze allemaal te financieren uit het beschikbare themabudget, dan wijzen de aanwezigen in de zaal één deelnemer aan die door middel van het trekken van een envelop bepaalt welk(e) project(en) alsnog word(t)(en) uitgevoerd.
De honorering gebeurt onder voorbehoud van toekenning van subsidie ter hoogte van het bedrag dat voortvloeit uit de uitkomst van de stemming, door het college. Belanghebbenden kunnen rechtsmiddelen aanwenden tegen een subsidiebesluit van het college, niet tegen de honorering op grond van het eerste tot en met het zesde lid van dit artikel.
Team burgerbegroting draagt zorg voor de opstart van de uitvoeringsronde. Tijdens de opstart wordt per gekozen project een ambtelijk verantwoordelijke aangesteld, de financieringswijze bepaald en het uitbetalingsproces opgestart. De opstart wordt binnen drie maanden, doch uiterlijk vóór voor het einde van het betreffende begrotingsjaar, gerealiseerd. De opstart telt niet mee in de periode van 12 maanden die initiatiefnemers hebben voor de realisatie van een project.
Indien een project wordt uitgevoerd door de initiatiefnemer, dan krijgt deze het hiervoor benodigde budget toegekend door middel van een subsidie. Het subsidiebedrag is inclusief eventueel verschuldigde Belasting Toegevoegde Waarde (btw). Op deze subsidie zijn de voorwaarden van de Algemene subsidieverordening Waalwijk 2015 (ASV) en de Subsidieregeling Burgerbegroting Waalwijk 2025 van toepassing, of de in plaats daarvan vastgestelde regelingen.
Natuurlijke personen kunnen per editie van de burgerbegroting maximaal € 5.000,00 subsidie ontvangen, al dan niet gespreid over meerdere projecten. Mocht dit niet toereikend zijn, dan dient de initiatiefnemer met een andere financieringswijze ervoor te zorgen dat de uitvoering van het project geheel bekostigd kan worden.
Rechtspersonen kunnen per editie van de burgerbegroting maximaal € 100.000,00 subsidie ontvangen, al dan niet gespreid over meerdere projecten. Mocht dit niet toereikend zijn, dan dient de initiatiefnemer met een andere financieringswijze ervoor te zorgen dat de uitvoering van het project geheel bekostigd kan worden. De initiatiefnemer informeert het team burgerbegroting over de voortgang van het project. Grote afwijkingen dienen vooraf ter instemming aan het college te worden voorgelegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-39687.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.