Grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Adviezen
Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.
Motivering
De Pr. Margrietstraat bestaat uit een erftoegangsweg met een bijhorende maximale snelheid van 30 km/u. Hoewel de Pr. Margrietsraat een erftoegangsweg is, maakt het openbaar vervoer gebruik van de straat. Dit om de halte aan de Reddingiusweg aan te doen. De Pr. Margrietstraat staat via een gelijkwaardig kruispunt in verbinding met de Reddingiusweg.
Aangezien beide straten zich in een 30 km/u zone bevinden, is het gebruikelijk dat er op de rijbaan wordt geparkeerd. Vanuit de busmaatschappij is herhaaldelijk bericht gekomen dat auto's te ver richting het kruisingsvlak geparkeerd staan. Zowel de busmaatschappij als de gemeente constateren dat het voor lijnbussen lastig is om de bocht op het kruispunt veilig en comfortabel te kunnen maken. Hoewel het niet is toegestaan om binnen 5 meter van een kruisingsvlak te parkeren (RVV, artikel 23, lid 1, sub g), gebeurt dit in de Pr. Margrietstraat nabij het kruispunt met Reddingiusweg herhaaldelijk.
Om de verkeerssituatie te verduidelijken en de bus veilig en comfortabel de bocht van het kruispunt met de Reddingiusweg door te laten rijden is de gemeente Groningen voornemens een doorgetrokken gele streep (stopverbod) aan de te brengen in de Pr. Margrietstraat over een lengte van ca. 5 meter.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot:
- lid 1, sub c: "het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan”.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 1, sub d: “het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer” in het geding. Hoewel parkeren binnen 5 meter van een kruisingsvlak al niet was toegestaan, kan het voor sommigen voelen als een beperking in het parkeren. Het doel dat dit besluit dient achten wij van groter belang dan het doel dat mogelijk in het geding is.
Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).