Verkeersbesluit voor het aanbrengen van markering, bebording en aanleggen van een vrij liggend fietspad bij Schiphol – Schiphol Zuid Oost aan Reykjavikweg te Haarlemmermeer

Nummer: S2509310.1297

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

    • 1.

      In eerste instantie:

    • a.

      Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • 2.

      In tweede instantie ook voor:

    • a.

      Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de commandant van de Koninklijke Marechaussee.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtsbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de N.V. Luchthaven Schiphol

Motivatie:

In het kader van het Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP) voor Schiphol Zuid-Oost wordt langs de Reykjavikweg een vrij liggend fietspad gerealiseerd. Deze maatregel draagt bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en het stimuleren van duurzaam vervoer in de regio.

De Reykjavikweg is geclassificeerd als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Conform de richtlijnen de CROW Aanbevelingen voor Stedelijke Verkeersvoorzieningen (ASVV) binnen de bebouwde kom worden de bestaande markeringen en bebording aangepast. Dit betekent onder andere:

  • Het aanbrengen van duidelijke fietspadmarkeringen en bebording volgens de CROW-standaarden.

  • Het verbeteren van de herkenbaarheid en leesbaarheid van de verkeerssituatie voor alle weggebruikers.

  • Het scheiden van fietsverkeer van gemotoriseerd verkeer, wat leidt tot een verhoogde verkeersveiligheid.

De voorgestelde inrichting sluit aan bij de landelijke doelstellingen op het gebied van verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit. Daarnaast draagt het bij aan een betere doorstroming en een aantrekkelijker fietsnetwerk in de regio Schiphol.

Overwegende:

  • 1.

    Dat de Reykjavikweg in de huidige situatie is ingericht als erftoegangsweg (ETW) buiten de bebouwde kom, met een maximumsnelheid van 60 km/h.

  • 2.

    Dat de Folkstoneweg en de Anchoragelaan reeds zijn voorzien van een vrij liggend fietspad, met uitzondering van de Reykjavikweg.

  • 3.

    Dat (brom)fietsers momenteel gemengd rijden met het vrachtverkeer op de Reykjavikweg.

  • 4.

    Dat deze situatie vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid als ongewenst wordt beschouwd.

  • 5.

    Dat het bedrijventerrein Schiphol Zuid-Oost wordt heringericht van een gebied buiten de bebouwde kom naar een gebied binnen de bebouwde kom.

  • 6.

    Dat hiervoor een afzonderlijk kombesluit is ingediend. XS-25012711.814 GMB 2025.52754.

  • 7.

    Dat de Reykjavikweg wordt aangepast conform het CROW ASVV, als zijnde een gebiedsontsluitingsweg (GOW) binnen de bebouwde kom.

  • 8.

    Dat als gevolg van deze herinrichting de maximumsnelheid op de Reykjavikweg wordt verlaagd van 60 km/h naar 50 km/h.

  • 9.

    Dat de markering en bebording worden aangepast aan de richtlijnen uit het CROW ASVV voor gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom.

  • 10.

    Dat met de aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Reykjavikweg wordt voorzien in een veilige en comfortabele fietsroute, in lijn met de bestaande infrastructuur op de Folkstoneweg en Anchoragelaan.

  • 11.

    Dat deze maatregelen bijdragen aan de verbetering van de verkeersveiligheid, de doorstroming en de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Schiphol Zuid-Oost.

Maatregelen:

  • a:

    door het plaatsen van bord conform model B1 (4x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening.

  • b:

    door het plaatsen van bord conform model B1ob712A uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening.

  • c:

    door het plaatsen van bord conform model B6 (5x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening.

  • d:

    door het plaatsen van bord conform model B6 (3x) met onderbord conform model OB503OB04 (3x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening.

  • e:

    door het plaatsen van borden conform model B7 2x zoals aangegeven op tekening.

  • f:

    door het plaatsen van bord conform model C1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening.

  • g:

    door het plaatsen van bord conform model C2 uit bijlage 1 van het RVV zoals aangeven op tekening.

  • h:

    door het plaatsen van bord conform model C3 (2x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening. (De eenrichting rijrichting is een bestaande situatie echter ontbraken deze borden en worden nu geplaatst).

  • i:

    door het plaatsen van bord conform C4 (2x) uit bijlage 1 van het RVV zoals aangeven op tekening.

  • j:

    door het plaatsen van borden conform model D2 (2X) uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • k:

    door het plaatsen van bord conform model D5r (2x) uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • l:

    door het plaatsen van bord conform model F5 uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening (situatie 2).

  • m:

    door het plaatsen van bord conform model F6 uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • n:

    door het plaatsen van bord conform model G7 uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • o:

    door het plaatsen van bord conform model G12A (5x) uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • p:

    door het plaatsen van bord conform model G12B uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • q:

    door het plaatsen van bord conform model G12Aob502 (2x) uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • r:

    niet verkeersbesluit plichtig, maar wel geplaats, zijn borden conform model J24 ob503 (5x) en L8 uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • s:

    door het verwijderen van bord conform ob54 (4x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 RVV zoals aangegeven op tekening.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er geen geschaad.

Belangenafweging

Bewoners

Door de maatregel worden de belangen van bewoners niet geschaad omdat er langs het tracé geen bewoners zijn.

Bedrijven

De maatregelen heeft positieve gevolgen voor de bedrijfsvoering op de daar gevestigde bedrijven.

(Doorgaand) verkeer

De maatregel heeft positieve gevolgen voor doorgaand verkeer. De verkeersveiligheid wordt daardoor positief beïnvloedt

Langzaam verkeer en bromfietsers

De maatregel heeft positieve gevolgen voor langzaam verkeer en bromfietsers, zij krijgen een vrij liggend fietspad dit bevordert de veiligheid.

Openbaar vervoer

De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer er rijden geen bussen op de Reykjavikweg

Nood- en hulpdiensten

De maatregel heeft positieve gevolgen voor nood– en hulpdiensten. De verkeerssituatie is duidelijker en de doorgang/bereikbaarheid wordt daardoor positief beïnvloed

Parkeerders

De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid , de bereikbaarheid en de verkeersafwikkeling. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van de verkeersveiligheid en de verkeersafwikkeling.

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door Commandant van de Koninklijke Marechaussee gemandateerde medewerker verkeersadvisering, die belast is met de politiediensten op Luchthavens (artikel 24, onder b, van de BABW) en de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn.

Op 21-07-2025 is dit besluit aangeboden aan de leden van de werkgroep. De leden van de Werkgroep Verkeer gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd het digitale Gemeenteblad (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

Besluiten:

In overeenstemming met de tekening met het nummer SPLP3PROJ-T-W-W5.0415-BBP-4001 die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:

  • a:

    door het plaatsen van bord conform model B1 (4x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening.

  • b:

    door het plaatsen van bord conform model B1ob712A uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening.

  • c:

    door het plaatsen van bord conform model B6 (5x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening.

  • d:

    door het plaatsen van bord conform model B6 (3x) met onderbord conform model OB503OB04 (3x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening.

  • e:

    door het plaatsen van borden conform model B7 2x zoals aangegeven op tekening.

  • f:

    door het plaatsen van bord conform model C1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening.

  • g:

    door het plaatsen van bord conform model C2 uit bijlage 1 van het RVV zoals aangeven op tekening.

  • h:

    door het plaatsen van bord conform model C3 (2x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven op tekening. (De eenrichting rijrichting is een bestaande situatie echter ontbraken deze borden en worden nu geplaatst).

  • i:

    door het plaatsen van bord conform C4 (2x) uit bijlage 1 van het RVV zoals aangeven op tekening.

  • j:

    door het plaatsen van borden conform model D2 (2X) uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • k:

    door het plaatsen van bord conform model D5r (2x) uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • l:

    door het plaatsen van bord conform model F5 uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening (situatie 2).

  • m:

    door het plaatsen van bord conform model F6 uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • n:

    door het plaatsen van bord conform model G7 uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • o:

    door het plaatsen van bord conform model G12A (5x) uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • p:

    door het plaatsen van bord conform model G12B uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • q:

    door het plaatsen van bord conform model G12Aob502 (2x) uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • r:

    niet verkeersbesluit plichtig, maar wel geplaatst, zijn borden conform model J24 ob503 (5x) en L8 uit bijlage 1 van het RVV zoals aangegeven op tekening.

  • s:

    door het verwijderen van bord conform ob54 (4x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 RVV zoals aangegeven op tekening.

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering a.i.

R.M. Kruithof-Kamphuis

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor eenieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven