Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 394110 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 394110 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het aanbrengen van markering, bebording en aanleggen van een vrij liggend fietspad bij Schiphol – Schiphol Zuid Oost aan Reykjavikweg te Haarlemmermeer
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtsbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
In het kader van het Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP) voor Schiphol Zuid-Oost wordt langs de Reykjavikweg een vrij liggend fietspad gerealiseerd. Deze maatregel draagt bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en het stimuleren van duurzaam vervoer in de regio.
De Reykjavikweg is geclassificeerd als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Conform de richtlijnen de CROW Aanbevelingen voor Stedelijke Verkeersvoorzieningen (ASVV) binnen de bebouwde kom worden de bestaande markeringen en bebording aangepast. Dit betekent onder andere:
De voorgestelde inrichting sluit aan bij de landelijke doelstellingen op het gebied van verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit. Daarnaast draagt het bij aan een betere doorstroming en een aantrekkelijker fietsnetwerk in de regio Schiphol.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er geen geschaad.
Door de maatregel worden de belangen van bewoners niet geschaad omdat er langs het tracé geen bewoners zijn.
De maatregelen heeft positieve gevolgen voor de bedrijfsvoering op de daar gevestigde bedrijven.
De maatregel heeft positieve gevolgen voor doorgaand verkeer. De verkeersveiligheid wordt daardoor positief beïnvloedt
Langzaam verkeer en bromfietsers
De maatregel heeft positieve gevolgen voor langzaam verkeer en bromfietsers, zij krijgen een vrij liggend fietspad dit bevordert de veiligheid.
De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer er rijden geen bussen op de Reykjavikweg
De maatregel heeft positieve gevolgen voor nood– en hulpdiensten. De verkeerssituatie is duidelijker en de doorgang/bereikbaarheid wordt daardoor positief beïnvloed
De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders.
De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid , de bereikbaarheid en de verkeersafwikkeling. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van de verkeersveiligheid en de verkeersafwikkeling.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door Commandant van de Koninklijke Marechaussee gemandateerde medewerker verkeersadvisering, die belast is met de politiediensten op Luchthavens (artikel 24, onder b, van de BABW) en de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn.
Op 21-07-2025 is dit besluit aangeboden aan de leden van de werkgroep. De leden van de Werkgroep Verkeer gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd het digitale Gemeenteblad (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
namens dezen,
de gemeentesecretaris,
voor deze,
de teammanager Contract en Uitvoering a.i.
R.M. Kruithof-Kamphuis
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor eenieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-394110.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.