Verkeersbesluit voor het aanpassen van een maximum snelheid van 70 km/h naar het instellen van een maximum snelheid van 80 km/h en het instellen van 60 kmh zones bij Schiphol – Loevesteinse Randweg /P40 straat/Holiday Avenue te Haarlemmermeer

Nummer: XS.25090310.1296

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

    • 1.

      In eerste instantie:

    • a.

      Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • 2.

      In tweede instantie ook voor:

    • a.

      Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de commandant van de Koninklijke Marechaussee.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de N.V. Luchthaven Schiphol

Motivatie:

De voorgestelde aanpassingen aan de Loevesteinse Randweg en omliggende wegen zijn essentieel om de verkeersveiligheid, doorstroming en efficiëntie te verbeteren. Deze aanpassingen zijn gebaseerd op de richtlijnen van het CROW "Handboek Wegontwerp" en zijn als volgt gemotiveerd:

  • 1.

    Verhoging van de maximumsnelheid naar 80 km/h op de Loevesteinse Randweg

De huidige maximumsnelheid van 70 km/h voldoet niet aan de CROW-richtlijnen voor gebiedsontsluitingswegen (GOW) buiten de bebouwde kom. Door de snelheid te verhogen naar 80 km/h, wordt de weg beter afgestemd op de functie en het ontwerp van een GOW type I. Dit zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en vermindert de kans op files en vertragingen.

  • 2.

    Inrichting van Sectie 1 als GOW type I buiten de bebouwde kom

Het gedeelte van de Koetsierstraat tot parkeerterrein P4 wordt ingericht als GOW type I, wat betekent dat de weg is uitgerust met een middenberm en verkeerslichtgeregelde kruisingen. Deze inrichting verhoogt de verkeersveiligheid door duidelijke scheiding van rijstroken en gereguleerde kruisingen, waardoor het risico op ongevallen wordt verminderd.

  • 3.

    Inrichting van Sectie 2 als GOW type II buiten de bebouwde kom

Het gedeelte van McDonalds tot Hendrik Walaardt Sacréstraat wordt ingericht als GOW type II, wat betekent dat de wegmarkeringen en snelheidsaanpassingen worden aangepast om de veiligheid en doorstroming te verbeteren. Onderbroken kantstrepen en dubbele doorgetrokken as-markeringen zorgen voor duidelijke rijstrookindeling en verminderen het risico op frontale botsingen.

  • 4.

    Snelheidsaanpassingen bij kruispunten

Bij verkeerslichtgeregelde kruisingen wordt de snelheid verlaagd naar 70 km/h vanwege aangegeven gevarenpunten. Dit zorgt voor een veilige afremming van het verkeer bij naderende kruispunten, waardoor de kans op ongevallen wordt verminderd. Het kruispunt Zuidtangent / Loevesteinse Randweg wordt aangepast naar 60 km/h om te voldoen aan de CROW-richtlijnen en de veiligheid te waarborgen.

  • 5.

    Inrichting van Holiday Avenue,P40 straat en Loevesteinse Randweg P4 Car Rental als ETW 60 km/h zone

Holiday Avenue en P40 straat worden ingericht als erftoegangswegen (ETW) met een zone maximumsnelheid van 60 km/h. Dit zorgt voor een veilige en rustige verkeersomgeving, passend bij de functie van deze wegen als toegangswegen naar woongebieden en parkeerterreinen.

Conclusie

De voorgestelde aanpassingen zijn noodzakelijk om de verkeersveiligheid, doorstroming en efficiëntie te verbeteren volgens de CROW-richtlijnen. Door deze richtlijnen te volgen, wordt een veilige en goed georganiseerde verkeersomgeving gecreëerd die voldoet aan de behoeften van alle weggebruikers.

De huidige maximumsnelheid van 70 km/h op de Loevesteinse Randweg voldoet niet aan de CROW-richtlijnen voor gebiedsontsluitingswegen (GOW) buiten de bebouwde kom. Om dit te herstellen, wordt de Loevesteinse Randweg ingericht volgens de CROW-richtlijnen uit het "Handboek Wegontwerp" voor GOW buiten de bebouwde kom. Hierbij wordt de maximumsnelheid verhoogd naar 80 km/h. De wegen Holiday Avenue en P40 straat worden ingericht als ETW 60 km/h zone.

  • Sectie 1: Koetsierstraat tot parkeerterrein P4:

    • Dit gedeelte wordt ingericht als GOW type 1 buiten de bebouwde kom.

    • De weg is uitgerust met een middenberm en is een voorrangsweg met verkeerslichtgeregelde kruisingen.

  • Sectie 2: McDonalds tot Hendrik Walaardt Sacréstraat

    • Dit gedeelte wordt ingericht als GOW type II buiten de bebouwde kom.

  • Wegmarkeringen:

    • Tussen de Koetsierstraat en de Hendrik worden aan beide zijden van de rijbanen onderbroken kantstrepen aangebracht.

    • Na het kruispunt bij McDonalds richting Schiphol Oost, waar de rijstroken samenkomen, wordt een dubbele doorgetrokken as-markering aangebracht conform de CROW-richtlijnen.

  • Snelheidsaanpassingen bij kruispunten:

    • Bij de verkeerslichtgeregelde kruisingen voor lang parkeren P3 en personeel parkeren P4 wordt de snelheid verlaagd naar 70 km/h vanwege een aangegeven gevarenpunt.

    • Voor het kruispunt ter hoogte van McDonalds, komende vanuit Schiphol Oost, wordt de maximumsnelheid ook verlaagd naar 70 km/h vanwege naderende verkeerslichten.

    • Het kruispunt Zuidtangent / Loevesteinse Randweg, waar momenteel een maximumsnelheid van 50 km/h geldt, wordt aangepast naar 60 km/h conform de CROW-richtlijnen voor GOW buiten de bebouwde kom vanwege een naderend gevarenpunt.

Overwegende:

  • 1:

    dat de Loevesteinse Randweg vanaf de Koetsierstraat tot aan het kruispunt parkeerterrein P4 een GOW buiten bebouwde kom type 1 is.

  • 2:

    dat de Loevesteinse Randweg vanaf het kruispunt parkeerterrein P4 tot aan de Hendrik Walaardt Sacréstraat een GOW buiten bebouwde kom type ll is.

  • 3:

    dat in de huidige situatie er op de Loevesteinse Randweg, vanaf de Koetsierstraat tot aan de Hendrik Walaardt Sacréstraat een maximum snelheid van 70 km/h geldt (m.u.v het verkeerslicht geregelde kruispunt parkeerterrein P4 waar een maximum snelheid van 50 km/h geldt).

  • 4:

    dat deze geldende maximum snelheid van 70 km/h niet conform de CROW richtlijnen “handboek Wegontwerp” gebiedsontsluitingswegen (GOW) buiten de bebouwde kom is.

  • 5:

    dat de huidige kantmarkeringen op het gehele traject niet conform de richtlijnen van het CROW GOW buiten bebouwde kom is uitgevoerd.

  • 6:

    dat er op de Loevesteinse Randweg, op het weggedeelte tussen kruispunt Zuidtangent en Hendrik Walaardt Sacréstraat straat, in de huidige situatie geen inhaalverbod geldt.

  • 7:

    dat dit niet conform de CROW richtlijnen GOW type ll buiten bebouwde kom 80 km/h is.

  • 8:

    dat door aanbrengen van een dubbele doorgetrokken deelstreep markering op het wegdek en het opheffen van de maximum snelheid van 70 km/h, tussen het kruispunt McDonalds en de Hendrik Walaardt Sacréstraat er een inhaalverbod en een maximum snelheid van 80 km/h zal gaan gelden, Dit is conform de CROW GOW type ll buiten bebouwde kom richtlijnen is.

  • 9:

    dat door het aanbrengen van een onderbroken kantstreep markering, aan beide zijdes op het wegdek, van de Loevesteinse Randweg tussen McDonalds en de Hendrik Walaardt Sacréstraat dit conform de CROW GOW buiten bebouwde richtlijnen is uitgevoerd.

  • 9:

    dat door het aanbrengen van een onderbroken kantstreep markering op het wegdek van de Loevesteinse Randweg, tussen de Koetsierstraat en kruispunt parkeerterrein P4 en het opheffen van de borden maximum 70 km/h, de Loevesteinse randweg terug gebracht wordt naar een maximum snelheid van 80 km/h. Dit is conform de CROW GOW handboek wegontwerp buiten bebouwde kom.

  • 10:

    dat voor de verkeerslicht geregelde kruispunten parkeerterrein P3, P40 straat (personeel parkeren) en McDonalds, de maximum snelheid van 80 km/h naar 70 km/h wordt teruggebracht om een gevarenpunt aan te geven.

  • 11:

    dat in de huidige situatie, door het ontbreken van maximum snelheid bebording, op de Holiday Avenue (lang parkeren) en de P40straat ( personeel parkeerterrein) een maximum snelheid geldt van 80 km/h.

  • 12:

    dat ervoor is gekozen om de Holiday Avenue en de P4 straat in te richten als een 60 km/h zone. In afwijking van de richtlijnen van het CROW ,betreffende voorrangsregeling binnen 60 km/h-zones, is er voor gekozen om een specifieke voorrangsregeling toe te passen. Deze keuze is zorgvuldig overwogen en gebaseerd op de volgende motieven:

    • 1.

      Beperking van het aantal verkeersborden

      Door het aantal verkeersborden te minimaliseren, wordt visuele rust gecreëerd in het straatbeeld. Dit draagt bij aan een overzichtelijke en minder drukke verkeersomgeving, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.

    • 2.

      Vergroten van de duidelijkheid voor weggebruikers

      De voorrangsregeling sluit beter aan bij de lokale verkeerssituatie en draagt bij aan een eenduidige en voorspelbare verkeersafwikkeling. Dit voorkomt verwarring en bevordert het verkeersgedrag van alle weggebruikers.

    • 3.

      Bescherming van kruisende (brom)fietsers

      In de huidige situatie steken regelmatig (brom)fietsers de rijbaan over. De voorrangsregeling biedt hen extra bescherming en draagt bij aan een veilige oversteek.

  • 13:

    dat er voor gekozen is om de locatie (Loevesteinse Randweg / kruising Zuidtangent) uit te voeren met een maximum snelheid van 60 km/h i.v.m. aangeven van een gevarenpunt met de daarbij behorende voorrangsborden. Dit is conform de uitvoeringsvoorschriften BABW.

  • 14:

    dat er voor gekozen is om de overige gevarenpunten op de Loevesteinse Randweg met een maximum snelheid van 50 km/h aan te geven. Dit is conform de uitvoeringsvoorschriften BABW.

Maatregelen.

De volgende maatregelen worden getroffen:

Voor het verkeersbesluit verwijs ik naar de volgende tekeningen : SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1002 / SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1003

Loevesteinse Randweg: SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1002 / SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1003

  • a:

    door het plaatsen van bord conform model B1 (10x) uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • b:

    door het plaatsen van bord conform model A1 (5x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 70.

  • c:

    door het plaatsen van bord conform model A2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 50.

  • d:

    door het plaatsen van bord conform model E2 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • e:

    door het plaatsen van bord conform model A1 (10x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 60.

  • f:

    door het plaatsen van bord conform model A1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk zone en 60.

  • g:

    door het plaatsen van bord conform model A2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk zone en 60.

  • h:

    door het plaatsen van bord conform model A2 uit bijlage 1 van het RVV met opdruk 50.

  • i:

    door het plaatsen van bord conform model B3 uit bijlage 1 van het RVV.

  • j:

    door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep (inhaal verbod) op het wegdek zoals bedoeld in artikel 76 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • k:

    door het verwijderen van bord conform model A1 (8x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 70.

  • l:

    door het verwijderen van bord conform model A1 (5X) uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 50.

  • m:

    door het verwijderen van bord conform model B3 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • n:

    door het verwijderen van bord conform model B4 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • o:

    door het verwijderen van bord conform model B5 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • p:

    door het verwijderen van bord conform model C2ob108 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • q:

    door het verwijderen van bord conform model E2 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • r:

    door het verplaatsen van bord conform model E2 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • s:

    door het verplaatsen van bord conform model A1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 50.

  • t:

    door het verplaatsen van bord conform model B3 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • u:

    niet verkeersbesluit plichtig maar wel geplaatste borden conform model J3 en J32 (2x) uit bijlage 1 van het RVV 1990.

Holiday Avenue: SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1002

  • a:

    door het plaatsen van bord conform model A1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk zone en 60.

  • b:

    door het plaatsen van bord conform model A2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk en 60 zone.

P40 straat: SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1002

  • a:

    door het plaatsen van bord conform model A1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk zone en 60.

  • b:

    door het plaatsen van bord conform model A2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk en 60 zone.

Belangenafweging

Bewoners

Door de maatregel worden de belangen van bewoners niet geschaad omdat er langs het tracé geen bewoners zijn.

Bedrijven

De maatregelen heeft positieve gevolgen voor de daar gevestigde bedrijven omdat door de maategel de verkeersveiligheid positief wordt beïnvloedt.

(Doorgaand) verkeer

De maatregel heeft positieve gevolgen voor doorgaand verkeer, omdat door de maategel de verkeersveiligheid positief wordt beïnvloedt daar de wegen conform richtlijnen wordt ingericht met als uitgangspunt uniformiteit.

Langzaam verkeer en bromfietsers

De maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer en bromfietsers.

Openbaar vervoer

De maatregel heeft positieve gevolgen voor openbaar vervoer omdat de doorstroming en de verkeersveiligheid positief wordt beïnvloedt

Nood- en hulpdiensten

De maatregel heeft positieve gevolgen voor nood– en hulpdiensten omdat door de maategel de verkeersveiligheid positief wordt beïnvloedt.

Parkeerders

De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid.

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer met de Koninklijke Marechaussee, die belast is met de politiediensten op Luchthavens waarin de door Commandant van de Koninklijke Marechaussee gemandateerde medewerker verkeersadvisering (artikel 24, onder b, van de BABW) en de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn.

Op 02-09-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep Verkeer gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd het digitale Gemeenteblad (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1002 en SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1003, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

Loevesteinse Randweg:

  • a:

    door het plaatsen van bord conform model B1 (10x) uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • b:

    door het plaatsen van bord conform model A1 (5x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 70.

  • c:

    door het plaatsen van bord conform model A2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 50.

  • d:

    door het plaatsen van bord conform model E2 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • e:

    door het plaatsen van bord conform model A1 (10x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 60.

  • f:

    door het plaatsen van bord conform model A1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk zone en 60.

  • g:

    door het plaatsen van bord conform model A2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk zone en 60.

  • h:

    door het plaatsen van bord conform model A2 uit bijlage 1 van het RVV met opdruk 50.

  • i:

    door het plaatsen van bord conform model B3 uit bijlage 1 van het RVV.

  • j:

    door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep (inhaal verbod) op het wegdek zoals bedoeld in artikel 76 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • k:

    door het verwijderen van bord conform model A1 (8x) uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 70.

  • l:

    door het verwijderen van bord conform model A1 (5X) uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 50.

  • m:

    door het verwijderen van bord conform model B3 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • n:

    door het verwijderen van bord conform model B4 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • o:

    door het verwijderen van bord conform model B5 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • p:

    door het verwijderen van bord conform model C2ob108 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • q:

    door het verwijderen van bord conform model E2 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • r:

    door het verplaatsen van bord conform model E2 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • s:

    door het verplaatsen van bord conform model A1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk 50.

  • t:

    door het verplaatsen van bord conform model B3 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • u:

    niet verkeersbesluit plichtig maar wel geplaatste borden conform model J3 en J32 (2x) uit bijlage 1 van het RVV 1990.

Holiday Avenue:

  • a:

    door het plaatsen van bord conform model A1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk zone en 60.

  • b:

    door het plaatsen van bord conform model A2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk en 60 zone.

P40 straat:

  • a:

    door het plaatsen van bord conform model A1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk zone en 60.

  • b:

    door het plaatsen van bord conform model A2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met opdruk en 60 zone.

    • 1.

      Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 11 september 2025.­

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager contract en uitvoering a.i.

R.M. Kruithof-Kamphuis 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor eenieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven