Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 393976 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 393976 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het aanpassen van een maximum snelheid van 70 km/h naar het instellen van een maximum snelheid van 80 km/h en het instellen van 60 kmh zones bij Schiphol – Loevesteinse Randweg /P40 straat/Holiday Avenue te Haarlemmermeer
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
De voorgestelde aanpassingen aan de Loevesteinse Randweg en omliggende wegen zijn essentieel om de verkeersveiligheid, doorstroming en efficiëntie te verbeteren. Deze aanpassingen zijn gebaseerd op de richtlijnen van het CROW "Handboek Wegontwerp" en zijn als volgt gemotiveerd:
De huidige maximumsnelheid van 70 km/h voldoet niet aan de CROW-richtlijnen voor gebiedsontsluitingswegen (GOW) buiten de bebouwde kom. Door de snelheid te verhogen naar 80 km/h, wordt de weg beter afgestemd op de functie en het ontwerp van een GOW type I. Dit zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en vermindert de kans op files en vertragingen.
Het gedeelte van de Koetsierstraat tot parkeerterrein P4 wordt ingericht als GOW type I, wat betekent dat de weg is uitgerust met een middenberm en verkeerslichtgeregelde kruisingen. Deze inrichting verhoogt de verkeersveiligheid door duidelijke scheiding van rijstroken en gereguleerde kruisingen, waardoor het risico op ongevallen wordt verminderd.
Het gedeelte van McDonalds tot Hendrik Walaardt Sacréstraat wordt ingericht als GOW type II, wat betekent dat de wegmarkeringen en snelheidsaanpassingen worden aangepast om de veiligheid en doorstroming te verbeteren. Onderbroken kantstrepen en dubbele doorgetrokken as-markeringen zorgen voor duidelijke rijstrookindeling en verminderen het risico op frontale botsingen.
Bij verkeerslichtgeregelde kruisingen wordt de snelheid verlaagd naar 70 km/h vanwege aangegeven gevarenpunten. Dit zorgt voor een veilige afremming van het verkeer bij naderende kruispunten, waardoor de kans op ongevallen wordt verminderd. Het kruispunt Zuidtangent / Loevesteinse Randweg wordt aangepast naar 60 km/h om te voldoen aan de CROW-richtlijnen en de veiligheid te waarborgen.
Holiday Avenue en P40 straat worden ingericht als erftoegangswegen (ETW) met een zone maximumsnelheid van 60 km/h. Dit zorgt voor een veilige en rustige verkeersomgeving, passend bij de functie van deze wegen als toegangswegen naar woongebieden en parkeerterreinen.
De voorgestelde aanpassingen zijn noodzakelijk om de verkeersveiligheid, doorstroming en efficiëntie te verbeteren volgens de CROW-richtlijnen. Door deze richtlijnen te volgen, wordt een veilige en goed georganiseerde verkeersomgeving gecreëerd die voldoet aan de behoeften van alle weggebruikers.
De huidige maximumsnelheid van 70 km/h op de Loevesteinse Randweg voldoet niet aan de CROW-richtlijnen voor gebiedsontsluitingswegen (GOW) buiten de bebouwde kom. Om dit te herstellen, wordt de Loevesteinse Randweg ingericht volgens de CROW-richtlijnen uit het "Handboek Wegontwerp" voor GOW buiten de bebouwde kom. Hierbij wordt de maximumsnelheid verhoogd naar 80 km/h. De wegen Holiday Avenue en P40 straat worden ingericht als ETW 60 km/h zone.
dat door aanbrengen van een dubbele doorgetrokken deelstreep markering op het wegdek en het opheffen van de maximum snelheid van 70 km/h, tussen het kruispunt McDonalds en de Hendrik Walaardt Sacréstraat er een inhaalverbod en een maximum snelheid van 80 km/h zal gaan gelden, Dit is conform de CROW GOW type ll buiten bebouwde kom richtlijnen is.
dat door het aanbrengen van een onderbroken kantstreep markering op het wegdek van de Loevesteinse Randweg, tussen de Koetsierstraat en kruispunt parkeerterrein P4 en het opheffen van de borden maximum 70 km/h, de Loevesteinse randweg terug gebracht wordt naar een maximum snelheid van 80 km/h. Dit is conform de CROW GOW handboek wegontwerp buiten bebouwde kom.
dat ervoor is gekozen om de Holiday Avenue en de P4 straat in te richten als een 60 km/h zone. In afwijking van de richtlijnen van het CROW ,betreffende voorrangsregeling binnen 60 km/h-zones, is er voor gekozen om een specifieke voorrangsregeling toe te passen. Deze keuze is zorgvuldig overwogen en gebaseerd op de volgende motieven:
De volgende maatregelen worden getroffen:
Voor het verkeersbesluit verwijs ik naar de volgende tekeningen : SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1002 / SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1003
Loevesteinse Randweg: SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1002 / SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1003
Holiday Avenue: SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1002
P40 straat: SPLP3PROJ-T-W-W5.RVV-BB-1002
Door de maatregel worden de belangen van bewoners niet geschaad omdat er langs het tracé geen bewoners zijn.
De maatregelen heeft positieve gevolgen voor de daar gevestigde bedrijven omdat door de maategel de verkeersveiligheid positief wordt beïnvloedt.
De maatregel heeft positieve gevolgen voor doorgaand verkeer, omdat door de maategel de verkeersveiligheid positief wordt beïnvloedt daar de wegen conform richtlijnen wordt ingericht met als uitgangspunt uniformiteit.
Langzaam verkeer en bromfietsers
De maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer en bromfietsers.
De maatregel heeft positieve gevolgen voor openbaar vervoer omdat de doorstroming en de verkeersveiligheid positief wordt beïnvloedt
De maatregel heeft positieve gevolgen voor nood– en hulpdiensten omdat door de maategel de verkeersveiligheid positief wordt beïnvloedt.
De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders
De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer met de Koninklijke Marechaussee, die belast is met de politiediensten op Luchthavens waarin de door Commandant van de Koninklijke Marechaussee gemandateerde medewerker verkeersadvisering (artikel 24, onder b, van de BABW) en de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn.
Op 02-09-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep Verkeer gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.
Het besluit wordt gepubliceerd het digitale Gemeenteblad (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
namens dezen,
de gemeentesecretaris,
voor deze,
de teammanager contract en uitvoering a.i.
R.M. Kruithof-Kamphuis
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor eenieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-393976.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.