Nadere regels voor het laden van elektrische voertuigen in de openbare ruimte vanuit private laadvoorziening Haarlem 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem;

 

overwegende dat het op grond van artikel 2:10, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem verboden is om een openbare plaats of gedeelte daarvan anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan indien het gebruik schade toebrengt of kan toebrengen aan de weg, de bruikbaarheid of veiligheid van de weg belemmert of kan belemmeren, dan wel een belemmering vormt of kan vormen voor het beheer of onderhoud van de weg; of het gebruik niet voldoet aan redelijke eisen van welstand;

 

overwegende dat onder dit verbod ook het laden van een elektrisch voertuig in de openbare ruimte met een laadkabel vanuit een private laadvoorziening valt (de verlengde private aansluiting);

 

gelet op artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem;

 

b e s l u i t

 

vast te stellen:

 

de Nadere regels voor het laden van elektrische voertuigen in de openbare ruimte vanuit private laadvoorziening Haarlem 2025

Artikel 1: Doel nadere regels

Met deze regels beoogt de gemeente bij plaatsing en gebruik van kabels:

 

  • A.

    schade aan de weg te voorkomen

  • B.

    de bruikbaarheid en veiligheid van de weg te garanderen

  • C.

    een goed beheer en onderhoud van de weg te waarborgen

  • D.

    te zorgen dat wordt voldaan aan redelijke eisen van welstand.

Artikel 2: Uitzondering op verbodsbepaling

Als wordt voldaan aan onderstaande voorschriften dan is het verbod zoals beschreven is in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening niet van toepassing.

 

We staan twee wijze van verlengd privaat laden toe. Een afgedekte oplaadkabel door een kabelmat of een platte oplaadkabel. Beide oplaadmogelijkheden moeten aan onderstaande voorwaarden en voorschriften voldoen. Er geldt geen meldingsplicht voor het gebruik van de oplaadmogelijkheden.

 

  • a.

    Algemene eisen

    • 1.

      De kabel over het voetpad mag uitsluitend dienen voor het opladen van een elektrische auto;

    • 2.

      de eigenaar beschikt niet over een eigen parkeergelegenheid bij de woning of het bedrijf (oprit, garage, carport of privaat parkeerterrein);

    • 3.

      het oplaadpunt dat wordt gebruikt voor het opladen van een elektrisch voertuig op een openbare parkeerplaats, bevindt zich op het eigen, particuliere terrein van de gebruiker/bezitter van het elektrische voertuig;

    • 4.

      het oplaadpunt mag uitsluitend voor privé doeleinden worden gebruikt. Het is niet toegestaan tegen betaling het oplaadpunt te laten gebruiken voor het laden door derden;

    • 5.

      het gebruik van de elektrische laadkabel in de openbare ruimte mag op geen enkele wijze schade aanbrengen aan eigendommen van derden of aan gemeentelijk eigendom. De laadkabel mag niet (bijvoorbeeld met behulp van lijm of schroeven) aan gemeentelijke eigendommen zijn vastgemaakt;

    • 6.

      De gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik van een elektrische laadkabel voor het opladen van een elektrisch voertuig in de openbare ruimte vanaf een laadpunt op particulier terrein. De gemeente is niet aansprakelijk voor schade door een gebruiker of anderen als gevolg van het gebruik van de kabel in de openbare ruimte.

  • b.

    Algemene voorschriften

    • 1.

      de laadkabel die niet voldoet aan het bepaalde in artikel 2, onder e wordt over de gehele lengte waar deze de stoep raakt afgedekt door een kabelmat die voldoet aan het bepaalde in artikel 2, onder d;

    • 2.

      de overbrugbare afstand van het particuliere terrein naar de openbare parkeerplaats is maximaal 5m;

    • 3.

      het openbare parkeervak waar het elektrische voertuig opgeladen wordt, grenst direct aan het trottoir. Tussen de parkeerplaats en het particuliere terrein van aanvrager mag geen onderbreking door bijvoorbeeld een groenstrook of fietspad en of andere obstakels zijn;

    • 4.

      de laadkabel en kabelmat worden op de kortst mogelijke manier van het oplaadpunt naar het elektrische voertuig over de stoep gelegd;

    • 5.

      eventuele extra kabellengte wordt op eigen terrein opgeborgen;

    • 6.

      tussen 06:00 uur en 22:00 uur worden de laadkabel en de kabelmat zo snel als mogelijk na het opladen van het voertuig verwijderd uit de openbare ruimte. De kabel mag niet los in de openbare ruimte blijven liggen wanneer deze niet meer aan een voertuig gekoppeld is;

    • 7.

      laadkabels worden niet over elkaar heen gelegd, ook niet als er een kabelmat overheen wordt geplaatst;

    • 8.

      de geldende parkeerregels worden nageleefd.

  • c.

    Eisen aan installatie

    • 1.

      De eigenaar draagt er zorg voor dat realisatie, beheer en onderhoud van de laadinfrastructuur, bekabeling en de elektrotechnische aansluiting voldoet aan alle NEN-, IEC-, en ISO-normen, en een CE-keurmerk heeft;

    • 2.

      de eigenaar is verplicht de laadinfrastructuur, bekabeling en de elektrotechnische aansluiting te laten aanleggen door een erkend installateur.

  • d.

    Eisen aan kabelmat

    • 1.

      de kabelmat is maximaal 5 millimeter dik;

    • 2.

      de kabelmat moet goed overrijdbaar zijn;

    • 3.

      de kabelmat moet zodanig zijn geplaatst dat deze altijd vlak op de grond ligt en niet kan kantelen, opkrullen, verschuiven of verwaaien;

    • 4.

      de kabelmat moet goed zichtbaar zijn en uitgerust zijn met gele zwarte markering aan de zijkant;

    • 5.

      de kabelmat moet uitgerust zijn met een antislipprofiel of een bovenzijde van stof materiaal;

    • 6.

      de kabelmat mag in de openbare ruimte op geen enkele wijze schade aanbrengen aan eigendommen van derden of aan gemeentelijk eigendom. De kabelmat mag niet (bijvoorbeeld met behulp van lijm of schroeven) aan gemeentelijke eigendommen zijn vastgemaakt.

  • e.

    Eisen aan laadkabel (indien niet afgedekt met een kabelmat)

    • 1.

      de laadkabel is maximaal 5 millimeter dik;

    • 2.

      de laadkabel moet vlak (plat) en goed overrijdbaar zijn voor gehandicaptenvoertuigen;

    • 3.

      de elektrische laadkabel moet te allen tijde, dus ook ’s nachts, zodanig goed zichtbaar zijn voor gebruikers van de openbare ruimte dat het voorwerp geen gevaar vormt voor voorbijgangers;

    • 4.

      de elektrische laadkabel moet zodanig zijn geplaatst dat deze altijd vlak op de grond ligt en niet kan kantelen, opkrullen, verschuiven of verwaaien;

    • 5.

      de laadkabel mag in de openbare ruimte op geen enkele wijze schade aanbrengen aan eigendommen van derden of aan gemeentelijk eigendom. De laadkabel mag niet (bijvoorbeeld met behulp van lijm of schroeven) aan gemeentelijke eigendommen zijn vastgemaakt.

Artikel 3: Slotbepalingen

  • 1.

    Deze nadere regels treden in werking op de dag na bekendmaking;

  • 2.

    Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als “Nadere regels elektrische laden voertuigen in de openbare ruimte vanuit private laadvoorziening Haarlem 2025”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Haarlem d.d. 2 september 2025,

de secretaris,

C. Lenstra

de burgemeester,

drs. J. Wienen

Naar boven