Verkeersbesluit voor het instellen van éénrichtingsverkeer met venstertijden aan Eilandenweg te Capelle aan den IJssel

Het college van burgemeester en wethouders;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Capelle aan den IJssel. Bij collegebesluit d.d. 11 oktober 2011, is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling, en onder gemandateerd aan het Unithoofd Ruimtelijke Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wettelijke grondslag

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen over het Wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling;

Overeenkomstig artikel 2, eerste lid, sub. A t/m D, van de wegenverkeerswet 1994 dienen de maatregelen op de wegen van de Eilandenweg genomen te worden met als doel;

  • A

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • B

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • C

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • D

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Motivering;

Overwegende dat:

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op de Eilandenweg in Capelle aan den IJssel;

  • de Eilandenweg de verbindende weg is in de Eilandenbuurt, omdat alle hofjes van de Eilandenbuurt uitkomen op de Eilandenweg;

  • maatregelen op de Eilandenweg alle bewoners van de Eilandenbuurt raken;

  • op de Aleoeten een basisschool is gevestigd;

  • deze school een verkeersprobleem op de Eilandenweg genereert;

  • dit verkeersprobleem bestaat onder andere uit onoverzichtelijke en/of verkeersonveilige situaties en een doorstromingsprobleem;

  • deze verkeersonveilige situaties zich voornamelijk uiten in bijna ongevallen en subjectieve verkeersonveiligheid.

  • door onderregistratie van daadwerkelijke ongevallen is er geen reëel beeld hoeveel ongevallen er daadwerkelijk gebeuren;

  • buiten de schooltijden de bewoners van de Eilandenbuurt nagenoeg geen verkeersprobleem ervaren;

  • in 2024 de bewoners van de Eilandenbuurt door middel van een enquête gevraagd is of permanent éénrichtingsverkeer een goede maatregel is voor de Eilandenweg;

  • de uitslag van deze enquête nagenoeg gelijk is geweest, er zijn bijna evenveel tegenstanders als voorstanders voor het permanent éénrichtingsverkeer in de Eilandenbuurt;

  • op 4 februari 2025 een bewonersavond is geweest om met bewoners te praten over de situatie op de Eilandenweg;

  • op deze avond bewoners hebben aangegeven dat zij wel maatregelen willen tijdens de haal- en brengmomenten van de school, maar buiten deze momenten de situatie graag willen laten zoals ze nu is. Deze wens is ook in de opmerkingen van de enquête meerdere keren aangegeven;

  • op deze bewonersavond de bewoners zich positief hebben uitgesproken over éénrichtingsverkeer met venstertijden;

  • de venstertijden gelden van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 9.00 uur en van 13.00 uur tot 14.00 uur;

  • deze venstertijden inhouden dat het éénrichtingsverkeer alleen geldt tijdens de haal- en brengmomenten van de school op de Aleoeten;

  • éénrichtingsverkeer met venstertijden gaat zorgen voor een meer overzichtelijkere verkeerssituatie, omdat het autoverkeer tijdens de haal- en brengmomenten van de school van één kant komt;

  • de doorstroming op de Eilandenweg verbeterd wordt tijdens de haal- en brengmomenten, doordat het verkeer in één richting rijdt;

  • de weg breed genoeg is om (brom)fietsers uit te zonderen van het éénrichtingsverkeer;

  • er iets omgereden moet worden tijdens de venstertijden van het éénrichtingsverkeer;

  • dit slechts om twee uren per dag geldt en dan alleen op doordeweekse dagen;

  • op overige tijdstippen en dagen de nadelen van eenrichtingsverkeer niet van toepassing zijn en de verkeerssituatie op de Eilandenweg niet verandert;

  • deze verkeersmaatregel een positieve bijdrage heeft op de leefbaarheid en verkeersveiligheid binnen dit gebied.

Overleg;

Onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de verkeersadviseur van Politie Eenheid Rotterdam, district Oost. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Besluiten;

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders: 

  • 1

    te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit, eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel niet in overeenstemming zijn;

  • 2

    éénrichtingsverkeer met venstertijden in te stellen door het plaatsen van:  

    • a)

      een verkeersbord C2 (éénrichtingsverkeer, verboden in te rijden) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in combinatie met onderbord OB210 (ma t/m vr, 8 – 9 h, 13 – 14h) en onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) op de zuidelijke uitgang van de Eilandenweg op  de Westerlengte; 

    • b)

      een verkeersbord C3 (éénrichtingsverkeer, poort om in te rijden) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in combinatie met onderbord OB210 (ma t/m vr, 8 – 9 h, 13 – 14h) en onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) op de noordelijke uitgang van de Eilandenweg  op de Westerlengte; 

    • c)

      verkeersborden C4 (éénrichtingsverkeer, verplichte rijrichting) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in combinatie met de onderbord OB210 (ma t/m vr, 8 – 9 h, 13 – 14h) en onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) op de Eilandenweg tegenover de volgende  straten: 

      • Cycladen; 

      • Amiranten; 

      • Balearen; 

      • Aleoeten; 

      • Orkaden; 

      • Hebriden; 

      • Lofoten; 

      • Azoren; 

      • Koerillen; 

      • Sporaden; 

      • Carolinen;

  • 3

    de maatregelen uit te voeren zoals in de bijgevoegde bebordingstekening.

Capelle aan den IJssel, 9 september 2025

namens het college van burgemeester en wethouders,

namens het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling,

het hoofd van de unit Ruimtelijke Ontwikkeling:

R.M. Kandel

Bezwaarclausule;

Niet mee eens?

Dan kunt u bezwaar maken via: www.capelleaandenijssel.nl/bezwaar

U stuurt uw bezwaarschrift binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit op 10 september 2025 naar ons toe.

In het bezwaarschrift zet u:

  • -

    naam;

  • -

    adres;

  • -

    datum van uw bezwaarschrift;

  • -

    tegen welk besluit u bezwaar maakt;

  • -

    waarom u het niet eens bent met het besluit.

Vergeet niet uw handtekening te zetten.

Ook kunt u via de post uw bezwaarschrift naar ons sturen:

Gemeente Capelle aan den IJssel

Postbus 70

2900 AB Capelle aan den IJssel

Het besluit blijft geldig, ook als u bezwaar heeft ingediend. Komt u hierdoor in de problemen, dan kunt u de rechtbank Rotterdam om een voorlopige voorziening vragen. Het adres is: rechtbank Rotterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 50950, 3007BL Rotterdam. Hiervoor moet u wel een bijdrage betalen. Informatie over een voorlopige voorziening en de kosten hiervan vindt u op: www.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Bebordingstekening éénrichtingsverkeer Eilandenweg

Naar boven