Gemeenteblad van Rijswijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijswijk | Gemeenteblad 2025, 388940 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijswijk | Gemeenteblad 2025, 388940 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Rijswijk – verkeersbesluit 30 km per uur zone bedrijventerrein Broekpolder - te Rijswijk.
De teammanager Mobiliteit en Parkeren is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen in de gemeente Rijswijk, want in artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, staat dat het college van burgemeester en wethouders verkeersbesluiten mogen nemen en dat zij dit mogen mandateren. Het college van Rijswijk heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de teammanager Mobiliteit en Parkeren in het Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll. Dit verkeersbesluit bevat alleen wegen onder beheer van de gemeente Rijswijk.
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor maatregelen op of aan de weg indien de maatregelen leiden tot beperkingen of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als andere belangen uit artikel 2, eerste en tweede lid, in het geding zijn wordt aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Op basis van bovenstaande grondslagen en met inachtneming van:
• de Algemene wet bestuursrecht (AWB);
• de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);
• het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
• het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV);
• uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
• Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll.
• Mobiliteitsstrategie Rijswijk 2040
zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.
- dat de gemeente de veiligheid op de weg wil verzekeren;
- dat de gemeente bestuurders en passagiers wil beschermen;
- dat het belang van verkeersveiligheid, beperking hinder en overlast en voorkomen van aantasting van de functie van het gebied zwaarder wegen dan de kleine beperking van vrijheid en bereikbaarheid;
- dat het bedrijventerrein Broekpolder in de gemeente Rijswijk bestaat uit de volgende wegen: Fleminglaan, Einsteinlaan, Braillelaan, Ampèrelaan en Madame Curielaan;
- dat de toegestane maximumsnelheid op bovengenoemde wegen in de huidige situatie 50 km per uur bedraagt;
- dat op het bedrijventerrein Broekpolder diverse bedrijven gevestigd zijn;
- dat in dit gebied een relatief hoog percentage vrachtverkeer gebruik maakt van de wegen;
- dat fietsers en het overige gemotoriseerde verkeer gebruik maakt van dezelfde rijbaan;
- dat in oktober 2020 een motie is aangenomen in de Tweede Kamer dat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 50 km per uur naar 30 km per uur teruggebracht moet worden, met als doel de verbetering van de verkeersveiligheid;
- dat bij deze aangenomen motie het verzoek is geweest aan gemeenten om in overleg met het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) een afwegingskader te ontwikkelen waarbij een maximumsnelheid van 30 km/uur binnen de bebouwde kom als leidend principe wordt gehanteerd;
- dat in onderzoek van het SWOV naar voren in gekomen dat voetgangers bij een botsing van 30 km/uur met een personenauto een overlevingskans van meer dan 95% hebben, terwijl dit bij een botssnelheid van 50 km/uur ongeveer 85% is; [30km/uur-gebieden - Waarom een 30km/uur-limiet?] of [Snelheid en snelheidsmanagement; SWOV-Factsheet, juli 2021];
- dat een lagere maximumsnelheid de verkeersveiligheid dus verhoogd;
- dat in de reeds vastgestelde Mobiliteitsstrategie Rijswijk 2040 een maximumsnelheid van 30km/h de norm wordt op meer wegen binnen de gemeente;
- dat op de eerder genoemde wegen op het bedrijventerrein van de Broekpolder de maximumsnelheid wordt verlaagd van 50 naar 30 km per uur;
- dat de 30 markering op de weg ter hoogte van de A01-30zb en A02-30zb bebording dient als ondersteunde maatregel;
- dat de gemeente ervoor moet zorgen dat deze maximumsnelheid geloofwaardig is voor de weggebruiker;
- dat een geloofwaardige snelheidslimiet een limiet is die aansluit bij de verwachtingen die het wegbeeld oproept, zodat automobilisten meer geneigd zijn zich aan de limiet te houden;
- dat er in september en oktober 2023 snelheidsremmende maatregelen zijn genomen met de aanleg van verkeersplateaus en fietsstroken waarmee de geloofwaardigheid van de toekomstige maximumsnelheid van 30 km per uur is verhoogd [zie bijlage 1];
- dat na de invoering van deze maatregelen de inrichting van de verschillende wegvakken nog niet voldoen aan de basiskenmerken van GOW30, omdat de verharding volledig is uitgevoerd in asfalt [handreiking voorlopig inrichtingskenmerken GOW 30; CROW, april 2023];
- dat bij deze keuze is afgewogen dat over de wegen op het bedrijventerrein Broekpolder veel vrachtverkeer rijdt, waarbij een open verharding zoals klinkers geluidsoverlast en trillingen kan veroorzaken;
- dat de aangelegde fietsstroken wel conform de basiskenmerken van de inrichting van een GOW30 zijn;
- dat met het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km per uur de kruispuntsituaties in de Broekpolder voldoen aan de richtlijnen van het CROW met betrekking tot de voorrang, omdat in de basis de voorrang op 50 km per uur wegen geregeld wordt met verkeerstekens, terwijl in de Broekpolder alleen gelijkwaardige kruispunten zijn aangelegd;
- dat deze gelijkwaardige kruispunten, conform de CROW richtlijnen, zijn gemarkeerd met eerder benoemde verkeersplateaus;
- dat een verlaging van de maximumsnelheid, in algemene zin, zorgt voor een langere aanrijdtijd voor ambulances en brandweervoertuigen;
- dat gezien de zeer gering omvang van het gebied Broekpolder de aanrijtijden minimaal beïnvloedt zullen worden;
- dat er verder geen snelheidsremmende maatregelen zijn genomen in verband met de aanwezigheid van het vele vrachtverkeer en de bereikbaarheid voor de hulpdiensten;
- dat de algemene verbetering van de verkeersveiligheid door het instellen van een maximumsnelheid van 30 km per uur zwaarder weegt dan het belang om 50 km per uur te blijven rijden op het bedrijventerrein van de Broekpolder;
- dat door de noodzaak om de wegen op het bedrijventerrein van de Broekpolder veiliger te maken geen zwaarder wegende belangen in het geding zijn.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg gevoerd met de politie.
Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant, deze is voor een ieder in te zien op de website zoek.officielebekendmakingen.nl. Daarnaast wordt het verkeersbesluit bekend gemaakt in het Nieuwsblad Rijswijk.
De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990.
Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening zijn in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl en wordt gepubliceerd in Nieuwsblad Rijswijk op 11-09-2025.
Daarnaast ligt het verkeersbesluit en de bijbehorende tekening ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Huis van de Stad aan de Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk
maandag en vrijdag van 09:00 uur tot 12:00 uur;
dinsdag, woensdag van 09:00 uur tot 17:00 uur;
donderdag van 09:00 uur tot 20:00 uur.
Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht, kan iedere belanghebbende vanaf de dag volgend op de dag van bekendmaking, binnen een termijn van zes weken, schriftelijk bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5305, 2280 HH Rijswijk
Hoe u dat doet, kunt u lezen op https://www.rijswijk.nl/bezwaarschrift-indienen.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ’s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-388940.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.