Gemeente Rijswijk – verkeersbesluit tijdelijke afsluiting Karel Doormanlaan en fietspad Sir Winston Churchilllaan – te Rijswijk.

Registratienummer: 25.063832

Bevoegdheidsgrondslag

 

De teammanager Mobiliteit en Parkeren is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen in de gemeente Rijswijk, want in artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, staat dat het college van burgemeester en wethouders verkeersbesluiten mogen nemen en dat zij dit mogen mandateren. Het college van Rijswijk heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de teammanager Mobiliteit en Parkeren in het Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll. Dit verkeersbesluit bevat alleen wegen onder beheer van de gemeente Rijswijk.

Grondslag voor het besluit

 

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

En

Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor maatregelen op of aan de weg indien de maatregelen leiden tot beperkingen of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als andere belangen uit artikel 2, eerste en tweede lid, in het geding zijn wordt aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Op basis van bovenstaande grondslagen en met inachtneming van:

• de Algemene wet bestuursrecht (AWB);

• de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

• het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

• het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV);

• uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

• Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll.

• Mobiliteitsstrategie Rijswijk 2040

zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

 

Overwegende

- dat de gemeente de veiligheid op de weg wil verzekeren;

- dat de gemeente bestuurders en passagiers wil beschermen;

- dat de gemeente de vrijheid van het verkeer zo veel mogelijk wil waarborgen;

- dat er sprake is van een woningbouwopgave in de gemeente Rijswijk;

- dat de woningen in een deel van de buurt Te Werve Oost worden opgewaardeerd, verduurzaamd of gesloopt;

- dat ten behoeve van deze werkzaamheden (zie gepubliceerd verkeersbesluit 24.118141) een dam is aangelegd tussen de Sir Winston Churchilllaan en de Karel Doormanlaan, welke tijdens de werkzaamheden fungeert als in- en uitrit voor bouwverkeer, (zie bijlage 2);

- dat er ook een afsluiting actief is van Lammers Real Estate op de Karel Doormanlaan ter hoogte van nummer 155, waarvoor een verkeersbesluit met referentienummer 24.052626 is gepubliceerd;

- dat het aan- en afvoeren van materiaal en materieel voor beide projecten verloopt via de Sir Winston Churchilllaan, waardoor dit een positief effect heeft op de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en nabij de Karel Doormanlaan, omdat deze route verder niet wordt gebruikt in project Te Werve Oost;

- dat het minimaliseren van bouwverkeer over de Karel Doormanlaan positief is voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in dit gebied, in het bijzonder voor kinderdagverblijf True Colors die gevestigd is aan de Karel Doormanlaan 1;

- dat ten behoeve van de aanleg en het gebruik van de dam het fietspad op de Sir Winston Churchilllaan, van de Burgemeester Elsenlaan tot en met dam van de bouwplaats van Lammers Real Estate wordt afgesloten, vanwege de twee tijdelijke bouwinritten op de Sir Winston Churchilllaan en het risico op ongevallen tussen fietsers en bouwverkeer;

- dat dit een fietspad is die als belangrijke verbinding geldt in het fietsnetwerk van Rijswijk en dat deze daarom is aangemerkte als “hoofdfietsroute” in de vastgestelde “Mobiliteitsstrategie Rijswijk 2040”;

- dat er een omleidingsroute voor fietsers is ingesteld langs sporthal de Altis en over de Treubstraat, zie bijlage 2;

- dat fietsers bij het volgen van de omleiding maximaal 2 minuten langer onderweg zijn;

- dat de Treubstraat een maximumsnelheid van 50 km/h heeft, waarbij het fietsverkeer en het overige verkeer gemengd op één rijbaan rijdt, waarbij fietsers geacht worden gebruik te maken van de fietsstroken;

- dat, in tegenstelling tot de Sir Winston Churchilllaan, een fysieke scheiding tussen fietsverkeer en het overige verkeer op de Treubstraat ontbreekt;

- dat in de praktijk is gebleken dat een meerderheid van de fietsers er voor kiest om gebruik te maken van fietspad aan de zuidzijde van de Sir Winston Churchilllaan en dat men hierdoor tegen de richting in fietst;

- dat dit de verkeersonveiligheid op het fietspad verhoogt;

- dat daarom het fietspad aan de zuidzijde van de Sir Winston Churchilllaan geschikt wordt gemaakt voor fietsers in twee richtingen en dat daarmee de fietsers niet meer omgeleid hoeven te worden over de Treubstraat;

- dat het voetpad aan de zuidzijde van de Sir Winston Churchilllaan tijdelijk veranderd in een fietspad en dat het huidige fietspad aan deze zijde geschikt wordt gemaakt voor fietsers en voetgangers;

- dat voetgangers middels gele bebording worden geïnformeerd via het fietspad te lopen;

- dat de nieuwe omleiding voor fietsers van toepassing is tijdens alle toekomstige faseringen van het project Te Werve Oost;

- dat het veiliger is om fietsers twee keer de Sir Winston Churchilllaan te laten oversteken dan fietsers twee maal te laten kruisen met afslaand bouwverkeer;

- dat met het instellen van deze alternatieve route, met een beperkte omrijdtijd, de vrijheid van verkeer gewaarborgd blijft;

- dat tijdens het project Te Werve Oost het beperken van de overlast en hinder door bouwverkeer in de Karel Doormanlaan en de omliggende straten zwaarder weegt dan het openhouden van het fietspad aan de noordzijde van de Sir Winston Churchilllaan;

- dat door kruisend bouw- en fietsverkeer op het fietspad aan de noordzijde van de Sir Winston Churchilllaan en in de Karel Doormanlaan er een veiligere optie wordt beschouwd, namelijk het omleiden van het fietsverkeer via de eerdergenoemde omleidingsroute;

- dat het belang van de veiligheid van bestuurders en passagiers zwaarder weegt dan het belang van de vrijheid van het verkeer (afsluiting Karel Doormanlaan);

- dat het voorkomen van conflicten tussen afslaand bouwverkeer en fietsers zwaarder weegt dan het omleiden van fietsers met een beperkte omrijdtijd;

- dat hierdoor de verkeersveiligheid op de Sir Winston Churchilllaan zwaarder weegt dan het belang om als fietser van het fietspad aan de noordzijde van de Sir Winston Churchilllaan gebruik te maken;

- dat de gemeente hiermee bestuurders en passagiers wil beschermen, de belangen van verzekering van verkeersveiligheid, het beperken van het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het waarborgen van de vrijheid van het verkeer heeft afgewogen en vaststelt dat geen andere belangen worden geschaad;

 

Overig

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gevoerd met de politie.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant, deze is voor een ieder in te zien op de website zoek.officielebekendmakingen.nl. Daarnaast wordt het verkeersbesluit bekend gemaakt in het Nieuwsblad van Rijswijk.

 

Besluiten

    • 1.

      tot het instellen van twee richtingen verkeer op het fietspad ten zuiden van de Sir Winston Churchilllaan, tussen de Burgemeester Elsenlaan en de bouwplaats van Lammers Real Estate, met het toepassen van twee G11 borden en het plaatsen D02 borden in de middenberm, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in bijlage 1];

    • 2.

      tot het plaatsen van een D07 bord ten behoeve van het verplicht rechts of linksaf slaan voor fietsers ter hoogte van de bouwplaats van Lammers Real Estate, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in bijlage 1];

     

Rijswijk 11-09-2025

Burgemeester en wethouders van Rijswijk

Namens deze,

R. Den Dulk

Teammanager Mobiliteit en Parkeren

Mededelingen

De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990.

Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening zijn in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl en wordt gepubliceerd in Nieuwsblad Rijswijk op 11-9-2025.

Daarnaast ligt het verkeersbesluit en de bijbehorende tekening ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Huis van de Stad aan de Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk

De openingstijden zijn:

maandag en vrijdag van 09:00 uur tot 12:00 uur;

dinsdag, woensdag en donderdag van 09:00 uur tot 17:00 uur

Bezwaar- en beroepsclausule

Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht, kan iedere belanghebbende vanaf de dag volgend op de dag van bekendmaking, binnen een termijn van zes weken, schriftelijk bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5305, 2280 HH Rijswijk

Hoe u dat doet, kunt u lezen op https://www.rijswijk.nl/bezwaarschrift-indienen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ‘s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven