Gemeenteblad van Olst-Wijhe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2025, 388835 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2025, 388835 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe;
overwegende dat het gemeentebestuur het belang van secundaire voorzieningen voor de gemeenschap van Olst-Wijhe erkent en wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen. Subsidies aan secundaire voorzieningen spelen een rol bij het verrijken van het culturele en sociale leven, het bevorderen van recreatie, sport en vrijetijdsbesteding, het ondersteunen van milieubehoud en duurzaamheid en het versterken van sociale cohesie en inclusie;
gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe 2024;
besluit vast te stellen de Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026:
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
In deze regeling verstaan wij onder:
Secundaire voorzieningen: secundaire voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor het welzijn in onze gemeente en waarbij de gemeente een belangrijke rol wil spelen, maar waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Deze voorzieningen leveren een bijdrage aan doelstellingen uit het gemeentelijk beleid ten aanzien van sport, jeugd, ouderen en kunst en cultuur;
Structurele subsidie: subsidie die van jaar tot jaar wordt toegekend ten behoeve van steeds terugkerende activiteiten in de gemeente Olst-Wijhe. Het merendeel van de organisaties en/of instellingen ontvangen een structurele subsidie in de vorm van een waarderingssubsidie, waarbij het subsidiebedrag een vast bedrag is, waarover na afloop van het jaar geen verantwoording hoeft te worden afgelegd;
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in deze subsidieregeling bedoelde activiteiten.
Voor de indexering van de structurele secundaire subsidies gaan we uit van het indexeringspercentage dat de gemeenteraad jaarlijks vaststelt (uitgangspunten gemeentebegroting). Voor 2026 is het percentage vastgesteld op 0%.
Hoofdstuk 2: Secundaire Voorzieningen
Sport en Bewegen is van grote maatschappelijke waarde. Het draagt bij aan onze fysieke en mentale gezondheid, creëert saamhorigheid en biedt kansen voor persoonlijke ontwikkeling. Sport en Bewegen draagt bij aan preventie en de opgaven in het sociaal domein. We ondersteunen Sportverenigingen door middel van subsidie omdat zij een belangrijke sociale en maatschappelijke functie hebben.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het stimuleren van bewegen, een veilige en gezonde sportomgeving en de versterking van de sportvereniging.
Artikel 7. Hoogte van de subsidie
Wij stellen de hoogte van de subsidie vast naar rato van het aantal actieve leden van de Sportverenigingen. Daarbij mag het totaal aangevraagde budget niet hoger zijn dan het vastgestelde subsidieplafond als bedoeld in artikel 8, eerste lid.
Artikel 8. Wijze van verdeling
Wij verstrekken de subsidie op basis van ontvangst van een complete aanvraag waarbij wij kijken naar het totaal aantal actieve leden van de sportvereniging die woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe. Het subsidieplafond verdelen we onder het totaal aantal leden dat de sportvereniging opgeeft en verdelen we op basis van een bedrag per lid.
B. Incidentele subsidie voor activiteiten
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor vernieuwende activiteiten en projecten die bijdragen aan minimaal één van de thema’s uit het Sport- en beweegakkoord of een (jaarlijks) nader te bepalen focusthema.
De thema’s genoemd in het Sport- en beweegakkoord zijn:
Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan een sportvereniging die is gevestigd in de gemeente Olst-Wijhe. Een sportvereniging werkt aantoonbaar samen met minimaal één andere (maatschappelijke) organisatie of vereniging.
Artikel 12. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen de kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 10, zoals kosten voor materialen of fysieke aanpassingen.
Artikel 13. Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt 50% van de gemaakte subsidiabele kosten, met een maximum van € 2.500,-.
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, derde lid, van de ASV, ingediend uiterlijk 8 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
A. Structurele subsidie amateuristische kunstbeoefening en cultuur
Cultuur draagt bij aan welzijn, zingeving en persoonlijke ontwikkeling en kan de onderlinge verbinding en weerbaarheid van inwoners van Olst-Wijhe stimuleren. Gezien de uitdagingen in het culturele veld is het nodig om de culturele organisaties toekomstbestendiger te maken.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan de speerpunten uit de Cultuurvisie Olst-Wijhe 2024-2028:
Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan
een culturele organisatie die gevestigd is in de gemeente Olst-Wijhe of aantoonbaar is verbonden met de gemeente Olst-Wijhe. Onder een culturele organisatie verstaan wij; verenigingen of stichtingen op het gebied van beeldende kunst, streekcultuur, literatuur, historie, zangkoor, toneelvereniging, dansvereniging, muziekvereniging, showkorps muziektheater en;
Artikel 19. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van (in aanvulling op artikel 4.2):
niet noodzakelijke en bovenmatige kosten, waaronder consumpties en representatiekosten. Consumptiekosten zijn uitsluitend subsidiabel indien zij aantoonbaar noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een inhoudelijke activiteit binnen het project, en in redelijke mate zijn gemaakt. Kosten die primair bijdragen aan comfort, sfeer of sociale interactie, worden niet als noodzakelijk beschouwd en zijn daarom niet subsidiabel. Activiteiten waarbij het nuttigen van consumpties het hoofddoel vormt, komen eveneens niet voor subsidie in aanmerking.
Artikel 20. Beoordelingscriteria
Wij beoordelen de subsidie op de volgende beoordelingscriteria:
Publieksbereik (maximaal 4 punten)
Wij vinden het van belang dat zoveel mogelijk inwoners van Olst-Wijhe kunnen genieten van de culturele activiteiten. Het verzorgen van meer dan 2 openbare culturele activiteiten en/of het bereiken van een groter publiek met de optredens zorgt voor een hogere score op dit criterium. Voor de duidelijkheid: onder een openbare culturele activiteit vallen voor publiek toegankelijke activiteiten waaraan door publiciteit bekendheid wordt gegeven niet zijnde optredens tijdens religieuze bijeenkomsten. Een reeks openbare culturele activiteiten dat steeds hetzelfde publiek bereikt, wordt 1x geteld.
Aantal openbare culturele activiteiten in de gemeente Olst-Wijhe
Verwacht gemiddeld publiek per openbare culturele activiteit
Sociaal-maatschappelijke relevantie (maximaal 8 punten)
Wij vinden culturele activiteiten op zichzelf al waardevol. Het wordt nog beter wanneer deze activiteiten aansluiten bij andere belangrijke gemeentelijke thema’s en jongeren weten te bereiken. Het mooiste is als verschillende groepen mensen elkaar ontmoeten en samen iets doen, waardoor ze elkaar beter leren kennen. Bijvoorbeeld: een optreden in een verzorgingstehuis bereikt een kwetsbare doelgroep. Maar nog waardevoller is als jong en oud samen zingen en naar dat optreden toewerken. Samen muziek maken brengt mensen dichter bij elkaar en creëert een gemeenschappelijk doel. Initiatieven die langdurig samenwerken verdienen hierbij de voorkeur boven eenmalige acties.
Samenwerking in de sector (maximaal 8 punten)
Bij dit criterium beoordelen we in hoeverre er sprake is van samenwerking met andere instellingen binnen of buiten de eigen discipline. Met de eigen kunst/cultuurdiscipline bedoelen we het type amateurkunst of cultuur. Een koor dat samenwerkt met bijvoorbeeld een toneelvereniging is een voorbeeld van samenwerking buiten de eigen discipline. De samenwerkingspartners moeten een inhoudelijk toegevoegde waarde hebben. Samenwerking binnen én buiten de eigen discipline zien we als het optimaal haalbare. Wij zien graag dat de verenigingen samen sterk staan.
Commerciële inhuur voor bijvoorbeeld de uitvoering van een onderdeel van de activiteit of huur van locatie of materialen zien wij niet als samenwerking. Uitzondering op dit criterium vormen de verenigingen die de enige zijn binnen hun discipline. Voor deze verenigingen is het niet mogelijk om binnen het eigen type amateurkunst samen te werken. Daarom worden zij enkel beoordeeld op samenwerking buiten de eigen kunstdiscipline.
Toegankelijkheid en zichtbaarheid (maximaal 3 punten)
We beoordelen hoe het culturele aanbod zichtbaar, toegankelijk en aantrekkelijk is voor inwoners van Olst-Wijhe, en of de vereniging actief werkt aan het vergroten van het publiek.
Toegankelijkheid en zichtbaarheid
Jongeren tussen de 14 en 25 jaar zijn medeorganisator van de activiteit/activiteiten in Olst-Wijhe (maximaal 2 punten)
Bij dit criterium kijken we naar de manier waarop de aanvrager een activiteit/activiteiten organiseert samen met jongeren tussen de 14 en 25 jaar. De COVID-19-pandemie heeft een impact gehad op de activiteiten voor jongeren. Dit heeft geleid tot een vermindering van de mogelijkheden voor jongeren om deel te nemen aan de organisatie van en participeren aan culturele activiteiten. Het betrekken van jongeren als medeorganisatoren van culturele activiteiten is van belang voor het verrijken van culturele evenementen/activiteiten, het stimuleren van participatie, het ontwikkelen van vaardigheden, het bevorderen van diversiteit en inclusie, en het verzekeren van de duurzaamheid van culturele tradities.
Jongeren tussen de 14 en 25 jaar zijn medeorganisator van de activiteit/activiteiten in Olst-Wijhe
Wij kennen de aanvragen op ieder genoemd criterium een aantal punten toe. Maximaal te behalen score: 25 punten per aanvraag:
Artikel 21. Hoogte van de subsidie
De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de toetsing aan de beoordelingscriteria zoals bedoeld in artikel 20. Bij een score van 25 punten komt de aanvrager in aanmerking voor het maximale subsidiebedrag. Bij een lagere score wordt het subsidiebedrag evenredig verlaagd. Het toegekende subsidiebedrag zal nooit hoger zijn dan het aangevraagde bedrag. Indien het totale beschikbare budget niet toereikend is om alle aanvragen volledig te honoreren, kan het college besluiten om alle toegekende subsidies naar evenredigheid te verlagen. Deze verlaging wordt, indien van toepassing, vermeld in de individuele beschikkingen.
Volgens artikel 6, tweede, derde en vierde lid, van de ASV legt de aanvrager aanvullend de volgende gegevens over:
De gemeente, utHuus en KCOW kiezen samen met vertegenwoordigers van culturele partijen en instellingen in Olst-Wijhe een thema voor het komende jaar. Het gekozen thema sluit aan bij de lokale cultuur van Olst-Wijhe om de betrokkenheid en relevantie voor de gemeenschap te maximaliseren.
Het themajaar wordt gecreëerd door samen te werken met culturele organisaties en heeft daarbij de potentie om gemeenschapszin, saamhorigheid en identiteit te versterken binnen Olst-Wijhe.
Door nauw samen te werken en de expertise van verschillende partijen te benutten, kunnen de gemeente Olst-Wijhe, utHuus, KCOW en andere culturele instellingen een levendige en diverse culturele agenda creëren die de hele gemeenschap ten goede komt en een divers publiek kan bereiken.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het gekozen thema*). Het is belangrijk dat er een diversiteit aan activiteiten wordt georganiseerd om een breed publiek aan te spreken. Het themajaar cultuur kan ook mogelijkheden openen voor recreatie en toerisme in onze gemeente.
De activiteiten kunnen verschillende vormen aannemen zoals:
Het gekozen thema voor 2026 is ‘Samen groeien’. Nadere informatie kunt u vinden op www.olst-wijhe.nl.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan
een culturele organisatie die gevestigd is in de gemeente Olst-Wijhe of aantoonbaar is verbonden met de gemeente Olst-Wijhe. Onder een culturele organisatie verstaan wij; verenigingen of stichtingen op het gebied van beeldende kunst, streekcultuur, literatuur, historie, zangkoor, toneelvereniging, dansvereniging, muziekvereniging, showkorps muziektheater en;
Artikel 27. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van (in aanvulling op artikel 4.2):
niet noodzakelijke en bovenmatige kosten, waaronder consumpties en representatiekosten. Consumptiekosten zijn uitsluitend subsidiabel indien zij aantoonbaar noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een inhoudelijke activiteit binnen het project, en in redelijke mate zijn gemaakt. Kosten die primair bijdragen aan comfort, sfeer of sociale interactie, worden niet als noodzakelijk beschouwd en zijn daarom niet subsidiabel. Activiteiten waarbij het nuttigen van consumpties het hoofddoel vormt, komen eveneens niet voor subsidie in aanmerkinginvesteringen en niet-projectgebonden materiaalkosten;
Artikel 29. Wijze van verdeling
Bij overvraging van het beschikbare subsidiebedrag kan de gemeente verschillende stappen ondernemen om de beschikbare middelen zo effectief mogelijk te verdelen:
Organisaties die samenwerkingsverbanden aangaan met andere culturele partijen of instellingen worden aangemoedigd en mogelijk voorrang gegeven bij de toekenning van subsidie. Door samen te werken kunnen organisaties hun middelen bundelen en efficiënter gebruikmaken van de beschikbare subsidiegelden. Wanneer de samenwerking leidt tot kostenbesparing en meer opbrengsten, in de vorm van meer activiteiten kunnen uitvoeren, dan wordt er voorrang gegeven bij de verdeling van subsidie.
Als er nog steeds een tekort aan middelen is na het stimuleren van samenwerking en het verkennen van andere subsidieregelingen, kan de gemeente ervoor kiezen om het beschikbare subsidiebedrag evenredig te verdelen over de aanvragen die in aanmerking komen. Dit kan betekenen dat alle gekwalificeerde aanvragen een bepaald percentage van hun oorspronkelijke subsidiebedrag ontvangen, zodat de beschikbare middelen eerlijk worden verdeeld.
III. Aanjaagsubsidie nieuwe maatschappelijke initiatieven in de gemeente Olst-Wijhe
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan de leefbaarheid of het recreatieve, toeristische en/of culturele product van Olst-Wijhe. De aanjaagsubsidie is bedoeld als een zetje mee voor een goed idee binnen de gemeente Olst-Wijhe en is een incidentele subsidie bestemd voor bijzondere vernieuwende projecten en activiteiten.
Andere financieringsbronnen zoals subsidies, fondsen en sponsoren moeten daarbij voldoende aantoonbaar zijn onderzocht. Bij de ontwikkeling en uitvoering zijn meerdere partijen betrokken, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor uitvoering en (mede)financiering, dit bevordert de samenwerking tussen partijen. Een belangrijk criterium bij de beoordeling van de subsidieaanvraag is op welke manier het initiatief na afloop van de gesubsidieerde periode doorgaat, omdat duurzame initiatieven de voorkeur genieten boven eenmalige activiteiten.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan
een organisatie die cultureel, maatschappelijk of educatief van aard is, gevestigd is in de gemeente Olst-Wijhe of aantoonbaar is verbonden met de gemeente Olst-Wijhe. Hieronder verstaan wij onder meer verenigingen en stichtingen op het gebied van beeldende kunst, streekcultuur, literatuur, historie, zang, toneel, dans, muziek, showkorps muziektheater en vergelijkbare activiteiten;
Artikel 32. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van (in aanvulling op artikel 4.2):
niet noodzakelijke en bovenmatige kosten, waaronder consumpties en representatiekosten. Consumptiekosten zijn uitsluitend subsidiabel indien zij aantoonbaar noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een inhoudelijke activiteit binnen het project, en in redelijke mate zijn gemaakt. Kosten die primair bijdragen aan comfort, sfeer of sociale interactie, worden niet als noodzakelijk beschouwd en zijn daarom niet subsidiabel. Activiteiten waarbij het nuttigen van consumpties het hoofddoel vormt, komen eveneens niet voor subsidie in aanmerking
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het in stand houden van kinderboerderijen in Olst en in Wijhe.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan Stichting Kinderboerderij Wijhe en aan Stichting Kinderboerderij De Vijverhof in Olst.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die een omroepprogramma uitzendt dat in zodanige mate is gericht op de bevrediging van de in de gemeente Olst-Wijhe levende maatschappelijke, culturele, educatieve en geestelijke behoeften dat haar programma geacht kan worden van algemeen nut te zijn.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan de lokale omroep die van het Commissariaat voor de Media de benodigde aanwijzing heeft ontvangen. Tot en met 21 oktober 2028 is dat Airplay Media Stichting.
D. Stichting Marketing Oost, Ondernemersvereniging Natuurlijk Olst, Ondernemersvereniging Gastvrij Wijhe en Historische Vereniging Wijhe
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de mogelijkheden in de vrijetijdseconomie binnen de gemeente, en het zichtbaar maken van het aantrekkelijke vrijetijdsaanbod van de gemeente en regio, door middel van marketing, promotie en productontwikkeling en het beheer en onderhoud van verscheidene recreatieve voorzieningen.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het beheren en onderhouden van de molens in Olst-Wijhe.
F. Informatiecentrum IJssel Den Nul
Het Informatiecentrum IJssel Den Nul biedt voorlichting en educatie over natuur, cultuur, geschiedenis en recreatie langs de IJssel, en vormt een belangrijk en relevant toeristisch en recreatief punt binnen onze gemeente.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor het functioneren van een organisatie die activiteiten uitvoert vanuit het Infocentrum IJssel Den Nul. Op dit moment worden deze werkzaamheden uitgevoerd door ’t Olster Erfgoed. Als prestatie verricht de uitvoerende organisatie onderstaande werkzaamheden. Deze werkzaamheden worden verricht door vrijwilligers.
De organisatie is verantwoordelijk voor het goede verloop van de volgende activiteiten:
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het aanbieden van diensten die invulling geven aan de ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen.
VI. Vrijwillig Jeugd en jongerenwerk
Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan een stichting of een vereniging. Hieronder vallen alle jeugd-en jongerenorganisaties die volledig met vrijwilligers draaien.
Artikel 60. Hoogte van de subsidie
De subsidieaanvrager ontvangt een extra bedrag van € 50,- bij:
De volgende uitzonderingen zijn van toepassing
VII. Overig maatschappelijk werk
Wij verstrekken aan de Koepel van Ouderenbonden, EHBO-verenigingen en Stichting Slachtofferhulp IJsselland uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het ondersteunen van individuele en groepen mensen in Olst-Wijhe met als doel het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid.
Wij verstrekken aan de Voedselbank Raalte en omgeving uitsluitend subsidie voor het verzorgen van voedselpakketten voor inwoners van de gemeente Olst-Wijhe. Het gaat hier om inwoners die om uiteenlopende redenen zodanig in de (financiële) problemen zijn geraakt, dat zij geen of onvoldoende financiële middelen hebben om voedsel te kopen.
VIII. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Wij verstrekken aan Tactus Verslavingszorg uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan de preventie van risicovol gebruik en gedrag en het vroegtijdig signaleren en terugdringen van verslavingsproblemen. De activiteiten richten zich op het bevorderen van gezond leven, bevorderen van eigen kracht, vroegsignalering en bijsturen met hulp van of aan inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die door de in artikel 71 genoemde organisaties worden uitgevoerd en die bijdragen aan het bevorderen van participatie van inwoners in één of meerdere kernen van Olst-Wijhe. Deze activiteiten hebben als doel de leefbaarheid in de eigen woon- en leefomgeving te versterken en te behouden.
Wij verstrekken aan Expertisecentrum Passend Onderwijs Salland uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het realiseren van een sluitende en doorgaande ontwikkellijn voor kinderen vanaf de voorschoolse periode tot en met het basisonderwijs, waarbij een zo breed mogelijk instrumentarium wordt ingezet om maatwerk te kunnen bieden in de ondersteuning aan doelgroeppeuters en/of zorgleerlingen.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het bieden van maatschappelijke ondersteuning aan statushouders en andere nieuwkomers.
Artikel 79. Hoogte van de subsidie
Wij stellen het subsidiebedrag 2026 voorlopig vast op € 81.606,- en is als volgt opgebouwd:
Deze bedragen zijn gebaseerd op het jaar 2025 en worden na afloop van het kalenderjaar 2026 definitief vastgesteld op basis van de daadwerkelijke gerealiseerde prestaties en/of activiteiten, waaronder het aantal trajecten.
Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het in stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Olst-Wijhe en Raalte.
Hoofdstuk 3: Bevoorschotting en betaling in gedeelten
Artikel 87. Bevoorschottingssystematiek en uitbetaling
In artikel 4:95 van de Awb is de bevoorschotting geregeld.
Betaling kan op grond van artikel 4:53 van de Awb in gedeelten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-388835.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.