Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe;

overwegende dat het gemeentebestuur het belang van secundaire voorzieningen voor de gemeenschap van Olst-Wijhe erkent en wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen. Subsidies aan secundaire voorzieningen spelen een rol bij het verrijken van het culturele en sociale leven, het bevorderen van recreatie, sport en vrijetijdsbesteding, het ondersteunen van milieubehoud en duurzaamheid en het versterken van sociale cohesie en inclusie;

gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe 2024;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026:

 

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze regeling verstaan wij onder:

 

  • -

    ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe 2024;

  • -

    Awb; Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe;

  • -

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van een bepaalde met name genoemde subsidie die op basis van een verordening wordt verstrekt (artikel 4:22 van de Awb);

  • -

    Secundaire voorzieningen: secundaire voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor het welzijn in onze gemeente en waarbij de gemeente een belangrijke rol wil spelen, maar waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Deze voorzieningen leveren een bijdrage aan doelstellingen uit het gemeentelijk beleid ten aanzien van sport, jeugd, ouderen en kunst en cultuur;

  • -

    Structurele subsidie: subsidie die van jaar tot jaar wordt toegekend ten behoeve van steeds terugkerende activiteiten in de gemeente Olst-Wijhe. Het merendeel van de organisaties en/of instellingen ontvangen een structurele subsidie in de vorm van een waarderingssubsidie, waarbij het subsidiebedrag een vast bedrag is, waarover na afloop van het jaar geen verantwoording hoeft te worden afgelegd;

  • -

    Waarderingssubsidie: subsidie die van jaar tot jaar wordt verstrekt aan secundaire instellingen ten behoeve van steeds terugkerende activiteiten;

  • -

    Incidentele subsidie: subsidie om activiteiten van eenmalige, incidentele aard uit te voeren;

  • -

    Aanjaagsubsidie: subsidie om maatschappelijke initiatieven in de gemeente Olst-Wijhe financieel te ondersteunen en nieuwe projecten of initiatieven van burgers, groepen, organisaties of instellingen (non-profit) te stimuleren;

  • -

    Culturele organisatie: verenigingen of stichtingen op het gebied van beeldende kunst, streekcultuur, literatuur, historie, zangkoor, toneelvereniging, dansvereniging, muziekvereniging, showkorps muziektheater.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in deze subsidieregeling bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Indexering

Voor de indexering van de structurele secundaire subsidies gaan we uit van het indexeringspercentage dat de gemeenteraad jaarlijks vaststelt (uitgangspunten gemeentebegroting). Voor 2026 is het percentage vastgesteld op 0%.

Artikel 4. Algemene voorwaarden

  • 1.

    In aanvulling op artikel 11 en artikel 12 van de ASV geldt dat als activiteiten niet doorgaan, de toegekende subsidie niet mag worden gebruikt voor andere of nieuwe activiteiten in Olst-Wijhe, tenzij dit schriftelijk is gemeld en goedgekeurd door het college.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 9 van de ASV geldt dat de volgende kosten nooit voor subsidie in aanmerking komen:

    • a.

      Leges en gemeentelijke heffingen;

Hoofdstuk 2: Secundaire Voorzieningen

I. Sport en Bewegen

Sport en Bewegen is van grote maatschappelijke waarde. Het draagt bij aan onze fysieke en mentale gezondheid, creëert saamhorigheid en biedt kansen voor persoonlijke ontwikkeling. Sport en Bewegen draagt bij aan preventie en de opgaven in het sociaal domein. We ondersteunen Sportverenigingen door middel van subsidie omdat zij een belangrijke sociale en maatschappelijke functie hebben.

 

A. Waarderingssubsidie

Artikel 5. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het stimuleren van bewegen, een veilige en gezonde sportomgeving en de versterking van de sportvereniging.

 

De activiteiten:

 

  • a.

    worden uitgevoerd door een sportvereniging die gevestigd is in de gemeente Olst-Wijhe;

  • b.

    worden uitgevoerd in de gemeente Olst-Wijhe;

  • c.

    zijn bereikbaar voor nieuwe leden, hiervoor organiseert een sportvereniging sportkennismakingslessen;

  • d.

    leveren een bijdrage aan de Nationale Sportweek onder organisatie van de buurtsportcoaches van Ut Huus.

Artikel 6. Doelgroep

Een sportvereniging voldoet aan de volgende voorwaarden:

 

  • a.

    Een sportvereniging is gevestigd in de gemeente Olst-Wijhe;

  • b.

    Een sportvereniging heeft ten minste 25 actieve leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe;

  • c.

    Een sportvereniging onderschrijft, ondersteunt en werkt mee aan het alcoholmatigingsbeleid;

  • d.

    Een sportvereniging met een eigen kantine heeft een bestuursreglement ‘Alcohol’ in sportkantines, waarin de meest recente eisen ten aanzien van de ‘Drank- en Horecawet’ van kracht zijn;

  • e.

    Accommodaties van een sportvereniging zijn per 1 januari 2025 Rookvrij;

  • f.

    Een sportvereniging voldoet per 1 januari 2025 aan de basiseisen voor sociaal veilige sport of maakt (met gebruik van ondersteuning) een plan om hier uiterlijk 1 januari 2026 aan te voldoen;

  • g.

    Een sportvereniging heeft een Vertrouwenscontactpersoon en communiceert hier actief over naar hun leden (eventueel gezamenlijk in te richten);

  • h.

    Een sportvereniging communiceert actief over de mogelijkheden voor financiële ondersteuning voor hun leden;

  • i.

    In uitzondering op Artikel 5a en b, kunnen sportaanbieders die gevestigd zijn buiten de gemeente Olst-Wijhe subsidie aanvragen voor sportactiviteiten ten behoeve van inwoners met een beperking. Hieraan is geen minimumaantal verbonden.

Artikel 7. Hoogte van de subsidie

Wij stellen de hoogte van de subsidie vast naar rato van het aantal actieve leden van de Sportverenigingen. Daarbij mag het totaal aangevraagde budget niet hoger zijn dan het vastgestelde subsidieplafond als bedoeld in artikel 8, eerste lid.

Artikel 8. Wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond bedraagt € 20.000,-.

  • 2.

    Wij verstrekken de subsidie op basis van ontvangst van een complete aanvraag waarbij wij kijken naar het totaal aantal actieve leden van de sportvereniging die woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe. Het subsidieplafond verdelen we onder het totaal aantal leden dat de sportvereniging opgeeft en verdelen we op basis van een bedrag per lid.

Artikel 9. Aanvraag

Een aanvraag wordt, in afwijking van artikel 6, derde lid, van de ASV, in elk geval voorzien van een ledenlijst. Het indienen van een begroting is niet noodzakelijk.

 

B. Incidentele subsidie voor activiteiten

Artikel 10. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor vernieuwende activiteiten en projecten die bijdragen aan minimaal één van de thema’s uit het Sport- en beweegakkoord of een (jaarlijks) nader te bepalen focusthema.

De thema’s genoemd in het Sport- en beweegakkoord zijn:

 

  • 1.

    Inclusie en diversiteit

  • 2.

    Sociaal veilige sport

  • 3.

    Vitale sportaanbieders

  • 4.

    Vaardig in bewegen

  • 5.

    Ruimte voor Sport en Bewegen

De activiteit:

 

  • a.

    is gericht op een brede doelgroep. De activiteit is in principe vrij toegankelijk voor alle inwoners van de gemeente vanuit het oogpunt van inclusie of;

  • b.

    is gericht op een specifieke doelgroep. De activiteit kan zich richten op een specifieke doelgroep die extra aandacht nodig heeft (ouderen, jongeren, inwoners met een beperking etc.). De aanvrager licht dit toe in de aanvraag;

  • c.

    wordt uitgevoerd in de gemeente Olst-Wijhe in het subsidiejaar 2026 en komt hoofdzakelijk ten goede aan de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe;

  • d.

    is gericht op sport en beweegstimulering, ontmoeting en/of een gezonde leefstijl;

  • e.

    is vernieuwend en is een aanvulling op het bestaande aanbod of een uitbreiding van bestaand aanbod.

  • f.

    draagt bij aan de versterking van de sportvereniging;

  • g.

    is incidenteel en vernieuwend. Als voor een activiteit in het verleden al eens subsidie is ontvangen dan kan niet nogmaals subsidie worden verleend.

Artikel 11. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan een sportvereniging die is gevestigd in de gemeente Olst-Wijhe. Een sportvereniging werkt aantoonbaar samen met minimaal één andere (maatschappelijke) organisatie of vereniging.

Artikel 12. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Voor subsidie komen de kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 10, zoals kosten voor materialen of fysieke aanpassingen.

Artikel 13. Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt 50% van de gemaakte subsidiabele kosten, met een maximum van € 2.500,-.

Artikel 14. Wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond bedraagt € 14.000,-.

  • 2.

    Wij verstrekken de subsidie op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    Als de aanvrager volgens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 4.

    Als het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, rangschikken wij de aanvragen die op die dag ontvangen zijn door middel van loting.

Artikel 15. Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, derde lid, van de ASV, ingediend uiterlijk 8 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

 

Artikel 16. Aanvullende weigeringsgronden

Volgens artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de ASV mogen wij subsidieverlening weigeren als:

 

  • a.

    de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd al in bestaande vorm wordt uitgevoerd in het reguliere aanbod van de vereniging;

  • b.

    de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd al wordt uitgevoerd door een andere instelling of organisatie die subsidie ontvangt.

II. Amateuristische kunstbeoefening

 

A. Structurele subsidie amateuristische kunstbeoefening en cultuur

Cultuur draagt bij aan welzijn, zingeving en persoonlijke ontwikkeling en kan de onderlinge verbinding en weerbaarheid van inwoners van Olst-Wijhe stimuleren. Gezien de uitdagingen in het culturele veld is het nodig om de culturele organisaties toekomstbestendiger te maken.

 

Artikel 17. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan de speerpunten uit de Cultuurvisie Olst-Wijhe 2024-2028:

 

  • 1.

    focus op lokale dorpscultuur – cultuur met een kleine ‘c’;

  • 2.

    aandacht voor de jongere generatie van 14-40 jaar;

  • 3.

    programmering in aansluiting bij maatschappelijke opgaven.

De activiteiten:

 

  • a.

    zijn toegankelijk voor alle inwoners van de gemeente Olst-Wijhe zodat zij kunnen deelnemen aan diverse vormen van amateurkunst en (streek)cultuur, waaronder instrumentale en vocale muziek, theater en dans en beeldende kunst;

  • b.

    voltrekken zich op het grondgebied van de gemeente Olst-Wijhe.

Artikel 18. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan

 

  • a.

    een amateurkunstvereniging die de niet beroepsmatige kunstbeoefening en -bevordering tot doel heeft en gevestigd of actief is in de gemeente Olst-Wijhe of;

  • b.

    een culturele organisatie die gevestigd is in de gemeente Olst-Wijhe of aantoonbaar is verbonden met de gemeente Olst-Wijhe. Onder een culturele organisatie verstaan wij; verenigingen of stichtingen op het gebied van beeldende kunst, streekcultuur, literatuur, historie, zangkoor, toneelvereniging, dansvereniging, muziekvereniging, showkorps muziektheater en;

  • c.

    een culturele organisatie heeft geen winstoogmerk.

Artikel 19. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de begrote kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 17.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van (in aanvulling op artikel 4.2):

    • a.

      structurele huisvestingskosten;

    • b.

      structurele kosten voor beheer en onderhoud van onroerend goed;

    • c.

      niet noodzakelijke en bovenmatige kosten, waaronder consumpties en representatiekosten. Consumptiekosten zijn uitsluitend subsidiabel indien zij aantoonbaar noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een inhoudelijke activiteit binnen het project, en in redelijke mate zijn gemaakt. Kosten die primair bijdragen aan comfort, sfeer of sociale interactie, worden niet als noodzakelijk beschouwd en zijn daarom niet subsidiabel. Activiteiten waarbij het nuttigen van consumpties het hoofddoel vormt, komen eveneens niet voor subsidie in aanmerking.

    • d.

      investeringen en niet-projectgebonden materiaalkosten;

    • e.

      productie van informatiedragers (boeken, geluidsdragers en films);

    • f.

      jubilea en reünies;

    • g.

      de aanschaf van instrumenten en/of uniformen;

    • h.

      de aanschaf van inventaris;

    • i.

      Vergoedingen aan professionals, tenzij aantoonbaar noodzakelijk voor de uitvoering van de activiteit en niet door vrijwilligers uitgevoerd kan worden.

Artikel 20. Beoordelingscriteria

Wij beoordelen de subsidie op de volgende beoordelingscriteria:

 

  • 1.

    Publieksbereik (maximaal 4 punten)

     

    Wij vinden het van belang dat zoveel mogelijk inwoners van Olst-Wijhe kunnen genieten van de culturele activiteiten. Het verzorgen van meer dan 2 openbare culturele activiteiten en/of het bereiken van een groter publiek met de optredens zorgt voor een hogere score op dit criterium. Voor de duidelijkheid: onder een openbare culturele activiteit vallen voor publiek toegankelijke activiteiten waaraan door publiciteit bekendheid wordt gegeven niet zijnde optredens tijdens religieuze bijeenkomsten. Een reeks openbare culturele activiteiten dat steeds hetzelfde publiek bereikt, wordt 1x geteld.

     

    Aantal openbare culturele activiteiten in de gemeente Olst-Wijhe

    2 openbare culturele activiteiten

    1 punt

    3 of meer openbare culturele activiteiten

    2 punten

     

    Verwacht gemiddeld publiek per openbare culturele activiteit

    50 bezoekers of minder

    1 punt

    Meer dan 50 bezoekers

    2 punten

     

  • 2.

    Sociaal-maatschappelijke relevantie (maximaal 8 punten)

     

    Wij vinden culturele activiteiten op zichzelf al waardevol. Het wordt nog beter wanneer deze activiteiten aansluiten bij andere belangrijke gemeentelijke thema’s en jongeren weten te bereiken. Het mooiste is als verschillende groepen mensen elkaar ontmoeten en samen iets doen, waardoor ze elkaar beter leren kennen. Bijvoorbeeld: een optreden in een verzorgingstehuis bereikt een kwetsbare doelgroep. Maar nog waardevoller is als jong en oud samen zingen en naar dat optreden toewerken. Samen muziek maken brengt mensen dichter bij elkaar en creëert een gemeenschappelijk doel. Initiatieven die langdurig samenwerken verdienen hierbij de voorkeur boven eenmalige acties.

     

    Wat gebeurt er?

     Alleen culturele waarde

    0 punten

    Gericht op een kwetsbare doelgroep

    2 punten

    Gericht op jongeren tussen 14 en 40 jaar

    4 punten

    Gericht op onderlinge verbinding en samenwerking tussen de doelgroepen

    6 punten

     

    Hoe vaak?

    Eenmalig

    1 punt

    Meermalig of structureel

    2 punten

  • 3.

    Samenwerking in de sector (maximaal 8 punten)

     

    Bij dit criterium beoordelen we in hoeverre er sprake is van samenwerking met andere instellingen binnen of buiten de eigen discipline. Met de eigen kunst/cultuurdiscipline bedoelen we het type amateurkunst of cultuur. Een koor dat samenwerkt met bijvoorbeeld een toneelvereniging is een voorbeeld van samenwerking buiten de eigen discipline. De samenwerkingspartners moeten een inhoudelijk toegevoegde waarde hebben. Samenwerking binnen én buiten de eigen discipline zien we als het optimaal haalbare. Wij zien graag dat de verenigingen samen sterk staan.

     

    Commerciële inhuur voor bijvoorbeeld de uitvoering van een onderdeel van de activiteit of huur van locatie of materialen zien wij niet als samenwerking. Uitzondering op dit criterium vormen de verenigingen die de enige zijn binnen hun discipline. Voor deze verenigingen is het niet mogelijk om binnen het eigen type amateurkunst samen te werken. Daarom worden zij enkel beoordeeld op samenwerking buiten de eigen kunstdiscipline.

     

    Samenwerking

    Geen samenwerking

    0 punten

    Wel samenwerking (binnen of buiten kunst/cultuurdiscipline)

    6 punten

    Wel samenwerking (binnen en buiten kunst/cultuurdiscipline)

    8 punten

  • 4.

    Toegankelijkheid en zichtbaarheid (maximaal 3 punten)

     

    We beoordelen hoe het culturele aanbod zichtbaar, toegankelijk en aantrekkelijk is voor inwoners van Olst-Wijhe, en of de vereniging actief werkt aan het vergroten van het publiek.

     

    Toegankelijkheid en zichtbaarheid

    Activiteiten bereiken vooral een vaste, terugkerende doelgroep zonder gerichte inspanningen om nieuw publiek te bereiken.

    0 punten

    De vereniging zet actief in op het bereiken van nieuw publiek of nieuwe leden, bijvoorbeeld via communicatie of optredens buiten de vaste locatie

    2 punten

    Er is een duidelijke focus op het betrekken van jongeren als publiek en/of leden, als investering in de toekomst. Actief op zoek naar nieuw publiek of nieuwe leden

    3 punten

  • 5.

    Jongeren tussen de 14 en 25 jaar zijn medeorganisator van de activiteit/activiteiten in Olst-Wijhe (maximaal 2 punten)

     

    Bij dit criterium kijken we naar de manier waarop de aanvrager een activiteit/activiteiten organiseert samen met jongeren tussen de 14 en 25 jaar. De COVID-19-pandemie heeft een impact gehad op de activiteiten voor jongeren. Dit heeft geleid tot een vermindering van de mogelijkheden voor jongeren om deel te nemen aan de organisatie van en participeren aan culturele activiteiten. Het betrekken van jongeren als medeorganisatoren van culturele activiteiten is van belang voor het verrijken van culturele evenementen/activiteiten, het stimuleren van participatie, het ontwikkelen van vaardigheden, het bevorderen van diversiteit en inclusie, en het verzekeren van de duurzaamheid van culturele tradities.

     

    Jongeren tussen de 14 en 25 jaar zijn medeorganisator van de activiteit/activiteiten in Olst-Wijhe

    Geen

    0 punten

    Wel

    2 punten

Wij kennen de aanvragen op ieder genoemd criterium een aantal punten toe. Maximaal te behalen score: 25 punten per aanvraag:

 

  • 1.

    Publieksbereik (4 punten)

  • 2.

    Sociaal-maatschappelijk relevantie (8 punten)

  • 3.

    Samenwerking in de sector (8 punten)

  • 4.

    Toegankelijkheid en zichtbaarheid (3 punten)

  • 5.

    Betrekken jongeren bij organisatie activiteiten/ activiteiten (2 punten)

Artikel 21. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Een subsidie bedraagt maximaal € 3.500,-.

  • 2.

    Een subsidie bedraagt nooit meer dan het bedrag dat door de leden van een amateurkunstvereniging zelf wordt ingebracht door het voldoen van contributie of wanneer het een culturele organisatie betreft bedraagt de subsidie maximaal 50% van de kosten voor een culturele activiteit;

  • 3.

    De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de toetsing aan de beoordelingscriteria zoals bedoeld in artikel 20. Bij een score van 25 punten komt de aanvrager in aanmerking voor het maximale subsidiebedrag. Bij een lagere score wordt het subsidiebedrag evenredig verlaagd. Het toegekende subsidiebedrag zal nooit hoger zijn dan het aangevraagde bedrag. Indien het totale beschikbare budget niet toereikend is om alle aanvragen volledig te honoreren, kan het college besluiten om alle toegekende subsidies naar evenredigheid te verlagen. Deze verlaging wordt, indien van toepassing, vermeld in de individuele beschikkingen.

Artikel 22. Wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond bedraagt € 66.500,-.

  • 2.

    Indien het subsidieplafond wordt bereikt, vindt verstrekking van subsidie plaats naar evenredigheid van de toegekende subsidiebedragen.

  • 3.

    Het college kent punten toe aan de hand van de in artikel 20 genoemde beoordelingscriteria en tot het daarbij vermelde maximum aantal punten.

Artikel 23. Aanvraag

Volgens artikel 6, tweede, derde en vierde lid, van de ASV legt de aanvrager aanvullend de volgende gegevens over:

 

  • a.

    een jaarplan met een visie voor het komend jaar en een beschrijving van de wijze waarop de aanvrager daar invulling aan wil geven, dit jaarplan bevat een globale beschrijving van de subsidiabele activiteiten die in ieder kalenderjaar zullen plaats vinden.

  • b.

    een begroting van de uitgaven en inkomsten voor het subsidiejaar waaronder de contributie, de kosten van de geplande activiteiten en bij verenigingen het aantal actieve leden ten tijde van de aanvraag.

Artikel 24. Aanvullende weigeringsgronden

Volgens artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de ASV mogen wij subsidieverlening weigeren als:

 

  • a.

    de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd van religieuze aard zijn zoals catechisatielessen of zondagsscholen;

  • b.

    de subsidieaanvrager is een sport-, school- of personeelsvereniging, mits de activiteit binnen de statutaire doelen valt. Organisaties voor kunstzinnige vorming komen alleen in aanmerking als de activiteit educatief van aard is.

B. Subsidie themajaar cultuur

De gemeente, utHuus en KCOW kiezen samen met vertegenwoordigers van culturele partijen en instellingen in Olst-Wijhe een thema voor het komende jaar. Het gekozen thema sluit aan bij de lokale cultuur van Olst-Wijhe om de betrokkenheid en relevantie voor de gemeenschap te maximaliseren.

Het themajaar wordt gecreëerd door samen te werken met culturele organisaties en heeft daarbij de potentie om gemeenschapszin, saamhorigheid en identiteit te versterken binnen Olst-Wijhe.

 

Door nauw samen te werken en de expertise van verschillende partijen te benutten, kunnen de gemeente Olst-Wijhe, utHuus, KCOW en andere culturele instellingen een levendige en diverse culturele agenda creëren die de hele gemeenschap ten goede komt en een divers publiek kan bereiken.

Artikel 25. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het gekozen thema*). Het is belangrijk dat er een diversiteit aan activiteiten wordt georganiseerd om een breed publiek aan te spreken. Het themajaar cultuur kan ook mogelijkheden openen voor recreatie en toerisme in onze gemeente.

 

De activiteiten kunnen verschillende vormen aannemen zoals:

 

  • a.

    tentoonstellingen;

  • b.

    voorstellingen;

  • c.

    workshops;

  • d.

    lezingen;

  • e.

    concerten etc.

De activiteiten:

 

  • a.

    worden voor, door en met non profit organisaties uit Olst-Wijhe georganiseerd en de culturele activiteit moet met tenminste één andere non profit organisatie uit Olst-Wijhe tot uitvoer worden gebracht;

  • b.

    voltrekken zich op het grondgebied van Olst-Wijhe. De subsidieaanvrager zorgt zelf voor een eventuele vergunning;

  • c.

    worden in het betreffende themajaar uitgevoerd.

  • *)

    Het gekozen thema voor 2026 is ‘Samen groeien’. Nadere informatie kunt u vinden op www.olst-wijhe.nl.

Artikel 26. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan

 

  • a.

    een amateurkunstvereniging die de niet beroepsmatige kunstbeoefening en -bevordering tot doel heeft en gevestigd of actief is in de gemeente Olst-Wijhe of;

  • b.

    een culturele organisatie die gevestigd is in de gemeente Olst-Wijhe of aantoonbaar is verbonden met de gemeente Olst-Wijhe. Onder een culturele organisatie verstaan wij; verenigingen of stichtingen op het gebied van beeldende kunst, streekcultuur, literatuur, historie, zangkoor, toneelvereniging, dansvereniging, muziekvereniging, showkorps muziektheater en;

  • c.

    een culturele organisatie heeft geen winstoogmerk.

Artikel 27. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de begrote kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 25.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van (in aanvulling op artikel 4.2):

    • a.

      structurele huisvestingskosten;

    • b.

      structurele kosten voor beheer en onderhoud van onroerend goed;

    • c.

      niet noodzakelijke en bovenmatige kosten, waaronder consumpties en representatiekosten. Consumptiekosten zijn uitsluitend subsidiabel indien zij aantoonbaar noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een inhoudelijke activiteit binnen het project, en in redelijke mate zijn gemaakt. Kosten die primair bijdragen aan comfort, sfeer of sociale interactie, worden niet als noodzakelijk beschouwd en zijn daarom niet subsidiabel. Activiteiten waarbij het nuttigen van consumpties het hoofddoel vormt, komen eveneens niet voor subsidie in aanmerkinginvesteringen en niet-projectgebonden materiaalkosten;

    • d.

      productie van informatiedragers (boeken, geluidsdragers en films);

    • e.

      jubilea en reünies;

    • f.

      de aanschaf van instrumenten en/of uniformen;

    • g.

      de aanschaf van inventaris;

    • h.

      Vergoedingen aan professionals, tenzij aantoonbaar noodzakelijk voor de uitvoering van de activiteit en niet door vrijwilligers uitgevoerd kan worden.

Artikel 28. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Een subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele projectkosten met een maximum van € 2.500,-.

  • 2.

    De subsidie mag gekoppeld worden aan reguliere/ bestaande activiteiten in onze gemeente echter dient wel gepresenteerd te worden als een nieuwe (deel)activiteit.

Artikel 29. Wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond bedraagt € 10.000,-.

  • 2.

    Bij overvraging van het beschikbare subsidiebedrag kan de gemeente verschillende stappen ondernemen om de beschikbare middelen zo effectief mogelijk te verdelen:

    • a.

      Organisaties die samenwerkingsverbanden aangaan met andere culturele partijen of instellingen worden aangemoedigd en mogelijk voorrang gegeven bij de toekenning van subsidie. Door samen te werken kunnen organisaties hun middelen bundelen en efficiënter gebruikmaken van de beschikbare subsidiegelden. Wanneer de samenwerking leidt tot kostenbesparing en meer opbrengsten, in de vorm van meer activiteiten kunnen uitvoeren, dan wordt er voorrang gegeven bij de verdeling van subsidie.

    • b.

      Organisaties die niet volledig kunnen worden gefinancierd met de beschikbare subsidie worden doorverwezen naar andere subsidieregelingen op lokaal, regionaal of landelijk niveau. Als er andere fondsen en/of subsidieregelingen beschikbaar zijn dan dienen deze als eerste benut te worden.

    • c.

      Als er nog steeds een tekort aan middelen is na het stimuleren van samenwerking en het verkennen van andere subsidieregelingen, kan de gemeente ervoor kiezen om het beschikbare subsidiebedrag evenredig te verdelen over de aanvragen die in aanmerking komen. Dit kan betekenen dat alle gekwalificeerde aanvragen een bepaald percentage van hun oorspronkelijke subsidiebedrag ontvangen, zodat de beschikbare middelen eerlijk worden verdeeld.

III. Aanjaagsubsidie nieuwe maatschappelijke initiatieven in de gemeente Olst-Wijhe

Artikel 30. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan de leefbaarheid of het recreatieve, toeristische en/of culturele product van Olst-Wijhe. De aanjaagsubsidie is bedoeld als een zetje mee voor een goed idee binnen de gemeente Olst-Wijhe en is een incidentele subsidie bestemd voor bijzondere vernieuwende projecten en activiteiten.

Andere financieringsbronnen zoals subsidies, fondsen en sponsoren moeten daarbij voldoende aantoonbaar zijn onderzocht. Bij de ontwikkeling en uitvoering zijn meerdere partijen betrokken, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor uitvoering en (mede)financiering, dit bevordert de samenwerking tussen partijen. Een belangrijk criterium bij de beoordeling van de subsidieaanvraag is op welke manier het initiatief na afloop van de gesubsidieerde periode doorgaat, omdat duurzame initiatieven de voorkeur genieten boven eenmalige activiteiten.

 

Een activiteit en/of product

 

  • a.

    ligt op het gebied leefbaarheid of recreatie, toerisme en/of cultuur en vindt plaats in de gemeente Olst-Wijhe en/of heeft betrekking op het grondgebied van de gemeente;

  • b.

    heeft een toegevoegde waarde op het bestaande aanbod van Olst-Wijhe en omgeving, is vernieuwend en origineel;

  • c.

    is openbaar en voor iedereen toegankelijk en dus niet besloten;

  • d.

    die al bestaat is niet subsidiabel;

  • e.

    wordt voldoende onder de aandacht gebracht, minimaal binnen de gemeente Olst-Wijhe en/of Salland en heeft een regionale uitstraling en promotionele waarde;

  • f.

    mag niet uitsluitend of in overwegende mate afhankelijk zijn van het verkrijgen van een gemeentelijke subsidie;

  • g.

    mag niet onder een andere gemeentelijke subsidie vallen.

Artikel 31. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan

 

  • a.

    een amateurvereniging die zich richt op niet-beroepsmatige beoefening en bevordering van kunst, cultuur of andere maatschappelijke initiatieven, en die gevestigd of actief is in de gemeente Olst-Wijhe;

  • b.

    een organisatie die cultureel, maatschappelijk of educatief van aard is, gevestigd is in de gemeente Olst-Wijhe of aantoonbaar is verbonden met de gemeente Olst-Wijhe. Hieronder verstaan wij onder meer verenigingen en stichtingen op het gebied van beeldende kunst, streekcultuur, literatuur, historie, zang, toneel, dans, muziek, showkorps muziektheater en vergelijkbare activiteiten;

  • c.

    de organisatie heeft geen winstoogmerk.

Artikel 32. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 30.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van (in aanvulling op artikel 4.2):

    • a.

      niet noodzakelijke en bovenmatige kosten, waaronder consumpties en representatiekosten. Consumptiekosten zijn uitsluitend subsidiabel indien zij aantoonbaar noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een inhoudelijke activiteit binnen het project, en in redelijke mate zijn gemaakt. Kosten die primair bijdragen aan comfort, sfeer of sociale interactie, worden niet als noodzakelijk beschouwd en zijn daarom niet subsidiabel. Activiteiten waarbij het nuttigen van consumpties het hoofddoel vormt, komen eveneens niet voor subsidie in aanmerking

Artikel 33. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Een subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele projectkosten met een maximum van € 2.500,-.

  • 2.

    De eigen bijdrage van 50% kan deels worden ingevuld als cofinanciering, bijvoorbeeld in de vorm van vrijwillige uren of andere inzet voor de activiteit of het project.

  • 3.

    Het college kan in uitzonderlijke gevallen afwijken van het maximale subsidiebedrag.

  • 4.

    Een subsidieaanvrager mag één aanjaagsubsidie per jaar aanvragen. Vertegenwoordigt de aanvrager een gemeenschap, dan zijn twee aanvragen per jaar toegestaan.

Artikel 34. Wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond bedraagt € 20.000,-.

  • 2.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    Als de aanvrager volgens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 4.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, rangschikken wij de aanvragen die op die dag ontvangen zijn door middel van loting.

 

IV. Recreatieve voorzieningen

 

A. Kinderboerderijen

Artikel 35. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het in stand houden van kinderboerderijen in Olst en in Wijhe.

Artikel 36. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan Stichting Kinderboerderij Wijhe en aan Stichting Kinderboerderij De Vijverhof in Olst.

Artikel 37. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor de kinderboerderijen bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 3.615,- per subsidieaanvrager.

  • 2.

    De gemeente is eigenaar van de ondergrond van Stichting Kinderboerderij De Vijverhof in Olst. Voor de opstallen is een recht van opstal gevestigd waarvoor de Stichting jaarlijks een bedrag betaald van € 0,45. Dit bedrag verrekenen wij jaarlijks met de Stichting via de subsidie.

     

B. Speeltuinvereniging

Artikel 38. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het spelende kind voldoende, veilige, bereikbare en herkenbare buitenspeelruimte bieden.

Artikel 39. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan Speeltuinvereniging KIO.

Artikel 40. Hoogte van de subsidie

Voor Speeltuinvereniging KIO bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 459,-.

 

C. Lokale Omroep

Artikel 41. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die een omroepprogramma uitzendt dat in zodanige mate is gericht op de bevrediging van de in de gemeente Olst-Wijhe levende maatschappelijke, culturele, educatieve en geestelijke behoeften dat haar programma geacht kan worden van algemeen nut te zijn.

Artikel 42. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan de lokale omroep die van het Commissariaat voor de Media de benodigde aanwijzing heeft ontvangen. Tot en met 21 oktober 2028 is dat Airplay Media Stichting.

Artikel 43. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Via de Algemene uitkering uit het Gemeentefonds ontvangen wij een vergoeding van het rijk voor de lokale omroep. Wij zijn vrij om een bijdrage toe te kennen die hoger of lager dan het richtsnoerbedrag van het Rijk ligt.

  • 2.

    Voor Airplay Media Stichting bedraagt de subsidie 2026 € 1,27 per woonruimte. Hierbij gaan we uit van het aantal woonruimten per 1 januari 2025.

Artikel 44. Verantwoording

  • 1.

    De subsidieontvanger dient een aanvraag tot vaststelling in uiterlijk op 15 oktober van het jaar dat volgt op het betrokken kalenderjaar;

  • 2.

    De aanvraag bevat:

    • a.

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

    • b.

      een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening).

D. Stichting Marketing Oost, Ondernemersvereniging Natuurlijk Olst, Ondernemersvereniging Gastvrij Wijhe en Historische Vereniging Wijhe

Artikel 45. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de mogelijkheden in de vrijetijdseconomie binnen de gemeente, en het zichtbaar maken van het aantrekkelijke vrijetijdsaanbod van de gemeente en regio, door middel van marketing, promotie en productontwikkeling en het beheer en onderhoud van verscheidene recreatieve voorzieningen.

Artikel 46. Doelgroep

Wij vertrekken uitsluitend subsidie aan

 

  • a.

    Stichting Marketing Oost;

  • b.

    Ondernemersvereniging Natuurlijk Olst;

  • c.

    Ondernemersvereniging Gastvrij Wijhe;

  • d.

    Historische Vereniging Wijhe.

Artikel 47. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor Stichting Marketing Oost bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 13.872,-.

  • 2.

    Voor de Ondernemersverenigingen en de Historische Vereniging Wijhe bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van in totaal € 3.634,-. Dit bedrag wordt als volgt verdeeld: de beide ondernemersverenigingen ontvangen € 1.675,- en de Historische Vereniging Wijhe € 284,-.

 

E. Molens

Artikel 48. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het beheren en onderhouden van de molens in Olst-Wijhe.

Artikel 49. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan

 

  • a.

    Stichting De Wijhese Molen;

  • b.

    Molen Houdt Braef Standt Welsum;

  • c.

    Stichting IJssellandschap (Olster Korenmolen).

Artikel 50. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor Stichting De Wijhese Molen bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 9.212,-.

  • 2.

    Voor Molen Houdt Braef Standt Welsum bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 1.439,-.

  • 3.

    Voor Stichtinng IJssellandschap (Olster Korenmolen) bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 13.478,-.

 

F. Informatiecentrum IJssel Den Nul

Het Informatiecentrum IJssel Den Nul biedt voorlichting en educatie over natuur, cultuur, geschiedenis en recreatie langs de IJssel, en vormt een belangrijk en relevant toeristisch en recreatief punt binnen onze gemeente.

 

Artikel 51. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor het functioneren van een organisatie die activiteiten uitvoert vanuit het Infocentrum IJssel Den Nul. Op dit moment worden deze werkzaamheden uitgevoerd door ’t Olster Erfgoed. Als prestatie verricht de uitvoerende organisatie onderstaande werkzaamheden. Deze werkzaamheden worden verricht door vrijwilligers.

De organisatie is verantwoordelijk voor het goede verloop van de volgende activiteiten:

 

  • 1.

    Het werven van vrijwilligers ten behoeve van de verschillende werkzaamheden in het Infocentrum, zoals gastvrouw of gastheer, het verzorgen van rondleidingen en informatieve programma’s.

  • 2.

    Ervoor zorgen dat de vrijwilligers geschikt zijn voor de vrijwilligersactiviteiten.

  • 3.

    De coördinatie van het gastheer- of gastvrouwschap in het Infocentrum.

  • 4.

    Het ontvangen van groepen in het Infocentrum.

  • 5.

    Het jaarlijks uitnodigen van onderbouw- en bovenbouwgroepen van de basisscholen in de gemeente voor een educatief programma in het Infocentrum.

  • 6.

    Het aanbieden van een educatieprogramma voor leerlingen van de onderbouw- en de bovenbouw van de basisschool.

  • 7.

    Het verzorgen van de permanente tentoonstellingsruimte in het Infocentrum.

  • 8.

    Inspanningen verrichten voor het verkrijgen van schenkingen en subsidies.

  • 9.

    Het aanbieden en ondersteunen van activiteiten die ten goede komen aan de beleving van het Infocentrum. Daarbij worden waar mogelijk samenwerkingsverbanden aangegaan en gestimuleerd.

Artikel 52. Doelgroep

Wij verstrekken subsidie aan een organisatie die structureel uitvoering geeft aan de taken in en rondom Infocentrum IJssel Den Nul, waarbij ‘t Olster Erfgoed op dit moment als uitvoerende partij fungeert.

Artikel 53. Hoogte van de subsidie

Voor ’t Olster Erfgoed (Infocentrum IJssel Den Nul) bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een bedrag van maximaal € 33.048,-.

 

V. Jeugdgezondheidszorg

Artikel 54. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het aanbieden van diensten die invulling geven aan de ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen.

Artikel 55. Doelgroep

Wij vertrekken uitsluitend subsidie aan

 

  • a.

    GGD IJsselland;

  • b.

    Naviva Kraamzorg.

Artikel 56. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor de GGD IJsselland bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een bedrag van maximaal € 8.300,-. Dit is gebaseerd op 16 uur peuteravonden en 97 uur collectieve voorlichting. De subsidie is een aanvulling op de bijdrage die het college doet via de gemeenschappelijke regeling.

  • 2.

    Voor Naviva Kraamzorg bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een bedrag van maximaal € 8.910,- voor prenatale voorlichting ‘baby op komst’.

Artikel 57. Verantwoording

  • 3.

    De subsidieontvanger dient een aanvraag tot vaststelling in uiterlijk op 15 oktober van het jaar dat volgt op het betrokken kalenderjaar;

  • 4.

    De aanvraag bevat:

    • c.

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

    • d.

      een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening).

VI. Vrijwillig Jeugd en jongerenwerk

Artikel 58. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die een bijdrage leveren aan

 

  • a.

    het ervaren door inwoners, met specifieke aandacht voor de groep jongeren, van voldoende toegankelijke en uitnodigende formele en informele ontmoetingsfuncties binnen onze gemeente en/of;

  • b.

    het mee kunnen doen en hun talenten ontwikkelen, binnen hun mogelijkheden, van alle kinderen met specifieke aandacht voor kinderen uit gezinnen die moeite hebben financieel rond te komen.

Artikel 59. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan een stichting of een vereniging. Hieronder vallen alle jeugd-en jongerenorganisaties die volledig met vrijwilligers draaien.

Artikel 60. Hoogte van de subsidie

Een subsidie bestaat uit:

 

  • a.

    een basisbedrag van € 127,50 en

  • b.

    aanvullend op het basisbedrag

    • 1.

      bij 1 tot 10 activiteiten ontvangt de subsidieaanvrager € 200,-

    • 2.

      bij 10 tot 20 activiteiten ontvangt de subsidieaanvrager € 400,-

    • 3.

      bij 20 activiteiten of meer ontvangt de subsidieaanvrager € 800,-

  • c.

    Activiteiten die regelmatig terugkomen en daardoor een reeks vormen (zoals clubavonden, soosavonden, knutselactiviteiten) tellen als 1 activiteit.

De subsidieaanvrager ontvangt een extra bedrag van € 50,- bij:

 

  • a.

    een aantoonbare regeling voor kinderen uit een gezin met minimuminkomen of;

  • b.

    een aantoonbare inzet voor kinderen met fysieke beperking.

De volgende uitzonderingen zijn van toepassing

 

  • a.

    de compensatie voor het afvoeren van hout bij houtdorpen blijft € 562,-;

  • b.

    de compensatie voor het recht van opstal van de Scouting Olst-Wijhe blijft € 2.180,-.

Artikel 61. Wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond bedraagt € 9.200,-.

  • 2.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    Als de aanvrager volgens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 4.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, rangschikken wij de aanvragen die op die dag ontvangen zijn door middel van loting.

Artikel 62. Aanvraag

Een aanvraag wordt, in afwijking van artikel 6, derde lid, van de ASV, in elk geval voorzien van een activiteitenplan. Het indienen van een begroting is niet noodzakelijk.

 

VII. Overig maatschappelijk werk

Artikel 63. Activiteiten

  • 1.

    Wij verstrekken aan de Koepel van Ouderenbonden, EHBO-verenigingen en Stichting Slachtofferhulp IJsselland uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het ondersteunen van individuele en groepen mensen in Olst-Wijhe met als doel het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid.

  • 2.

    Wij verstrekken aan de Voedselbank Raalte en omgeving uitsluitend subsidie voor het verzorgen van voedselpakketten voor inwoners van de gemeente Olst-Wijhe. Het gaat hier om inwoners die om uiteenlopende redenen zodanig in de (financiële) problemen zijn geraakt, dat zij geen of onvoldoende financiële middelen hebben om voedsel te kopen.

Artikel 64. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan

 

  • a.

    Koepel van ouderenbonden Olst-Wijhe;

  • b.

    EHBO Sint Willibrord afdeling Boskamp;

  • c.

    EHBO-vereniging Wesepe;

  • d.

    Stichting Slachtofferhulp IJsselland;

  • e.

    Voedselbank Raalte en omgeving.

Artikel 65. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor de Koepel van Ouderenbonden Olst-Wijhe bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 1.948,-. Dit bedrag is gebaseerd op een subsidie van € 487,- per ouderenbond, uitgaande van vier ouderenbonden, ANBO Olst, ANBO Wijhe, KBO Olst-Boskamp en KBO Boerhaar-Wijhe.

  • 2.

    Voor de EHBO-verenigingen bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 148,-.

  • 3.

    Voor Stichting Slachtofferhulp IJsselland bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een bijdrage van € 0,23 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Daarbij gaan we uit van het aantal inwoners per 1 januari van het betreffende subsidiejaar minus 1, dus 1 januari 2025.

  • 4.

    Voor de Voedselbank Raalte en omgeving bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 5.000,-.

 

VIII. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Artikel 66. Activiteiten

  • 1.

    Wij verstrekken aan Stuurgroep Noaberhuus Olst-Wijhe uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan de versterking van de positie, zelfredzaamheid, participatie en eigen regie van een inwoner met een ondersteunings- of zorgvraag, in overeenstemming met de Wmo 2015.

  • 2.

    Wij verstrekken aan Stichting OZO Verbindzorg uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het verbeteren van de afstemming van zorg en ondersteuning aan kwetsbare inwoners binnen gemeente Olst-Wijhe en aan het ontlasten van de mantelzorgers van deze inwoners in hun regeltaken.

  • 3.

    Wij verstrekken aan Tactus Verslavingszorg uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan de preventie van risicovol gebruik en gedrag en het vroegtijdig signaleren en terugdringen van verslavingsproblemen. De activiteiten richten zich op het bevorderen van gezond leven, bevorderen van eigen kracht, vroegsignalering en bijsturen met hulp van of aan inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.

Artikel 67. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan

 

  • a.

    Stuurgroep Noaberhuus Olst-Wijhe;

  • b.

    Stichting OZO Verbindzorg;

  • c.

    Tactus Verslavingszorg.

Artikel 68. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor Stuurgroep Noaberhuus Olst-Wijhe bedraagt de waarderingssubsidie 2026 maximaal € 1.460,.

  • 2.

    Voor Stichting OZO Verbindzorg bedraagt de waarderingssubsidie 2026 maximaal € 5.814,-.

  • 3.

    Voor Tactus Verslavingszorg bedraagt de waarderingssubsidie 2026 maximaal € 26.155,-.

Artikel 69. Verantwoording

  • 1.

    De subsidieontvanger dient een aanvraag tot vaststelling in uiterlijk op 15 oktober van het jaar dat volgt op het betrokken kalenderjaar;

  • 2.

    De aanvraag bevat:

    • a.

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

    • b.

      een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening).

IX. Leefbaarheid in de kernen

Artikel 70. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die door de in artikel 71 genoemde organisaties worden uitgevoerd en die bijdragen aan het bevorderen van participatie van inwoners in één of meerdere kernen van Olst-Wijhe. Deze activiteiten hebben als doel de leefbaarheid in de eigen woon- en leefomgeving te versterken en te behouden.

Artikel 71. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan

 

  • a.

    de verenigingen voor Plaatselijk Belang binnen de gemeente Olst-Wijhe;

  • b.

    de Overijsselse Vereniging van Krachtige Kernen (OVKK).

  • c.

    Stichting Zalencentrum Wesepe

Artikel 72. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor verenigingen voor Plaatselijk Belang bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 747,- per vereniging.

  • 2.

    Voor de Overijsselse Vereniging van Krachtige Kernen bedraagt de subsidie 2026 een vast bedrag van € 204,- plus € 0,02 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Daarbij gaan we uit van het aantal inwoners per 1 januari van het betreffende subsidiejaar minus 1, dus 1 januari 2025.

  • 3.

    Voor Stichting Zalencentrum Wesepe bedraagt de subsidie 2026 een vast bedrag van € 6.000,-, onder voorwaarde dat de stichting maatschappelijke tarieven hanteert voor de verhuur van ruimten aan verenigingen en vrijwilligersorganisaties.

 

X. Onderwijs

Artikel 73. Activiteiten

  • 1.

    Wij verstrekken aan Expertisecentrum Passend Onderwijs Salland uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het realiseren van een sluitende en doorgaande ontwikkellijn voor kinderen vanaf de voorschoolse periode tot en met het basisonderwijs, waarbij een zo breed mogelijk instrumentarium wordt ingezet om maatwerk te kunnen bieden in de ondersteuning aan doelgroeppeuters en/of zorgleerlingen.

  • 2.

    Wij verstrekken aan de schoolbesturen voor de combinatiefuncties uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan de uitvoering van het cultuureducatieplan (Cultuur aan de basis) waaraan de Provincie Overijssel, onderwijs- en kinderopvangpartners en de gemeente Olst-Wijhe deelnemen.

Artikel 74. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan

 

  • 1.

    Expertisecentrum Passend Onderwijs Salland;

  • 2.

    Stichting MijnPlein ten behoeve van het cultuureducatieplan;

Artikel 75. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor Expertisecentrum Passend Onderwijs Salland bedraagt de waarderingssubsidie 2026 voor haar reguliere taken maximaal € 19.768,-. Daarnaast bedraagt de waarderingssubsidie 2026 voor de inzet van een orthopedagoog op het gebied van Voor- en Vroegschoolse Educatie maximaal € 2.550,-. Salland;

  • 2.a)

    Voor Stichting MijnPlein bedraagt de subsidie 2026 maximaal € 16.600,- voor de inzet van een Cultuurcoach (combinatiefunctionaris cultuureducatie);

  • 2.b)

    Voor Stichting MijnPlein bedraagt de subsidie 2026 maximaal € 3.055,- voor activiteiten in het kader van de uitvoering van het Cultuureducatieplan ‘Cultuur aan de basis’.

Artikel 76. Verantwoording

  • 1.

    De subsidieontvanger dient een aanvraag tot vaststelling in uiterlijk op 15 oktober van het jaar dat volgt op het betrokken kalenderjaar;

  • 2.

    De aanvraag bevat:

    • a.

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

    • b.

      een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening).

XI. VluchtelingenWerk

Artikel 77. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het bieden van maatschappelijke ondersteuning aan statushouders en andere nieuwkomers.

Artikel 78. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan Stichting VluchtelingenWerk Oost-Nederland.

Artikel 79. Hoogte van de subsidie

Wij stellen het subsidiebedrag 2026 voorlopig vast op € 81.606,- en is als volgt opgebouwd:

 

  • a.

    basisbedrag informatie en advies / spreekuur € 33.068,-;

  • b.

    maatschappelijke begeleiding, 22 trajecten in 2025, het bedrag per traject bedraagt € 2.050,- en het totaal bedrag aan subsidie bedraagt € 45.100,-;

  • c.

    aanvullende dienstverlening, participatieverklaringstraject € 3.438,-.

Deze bedragen zijn gebaseerd op het jaar 2025 en worden na afloop van het kalenderjaar 2026 definitief vastgesteld op basis van de daadwerkelijke gerealiseerde prestaties en/of activiteiten, waaronder het aantal trajecten.

Artikel 80. Verantwoording

  • 1.

    De subsidieontvanger dient een aanvraag tot vaststelling in uiterlijk op 15 oktober van het jaar dat volgt op het betrokken kalenderjaar;

  • 2.

    De aanvraag bevat:

    • a.

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

    • b.

      een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening).

XII. Buurtbus

Artikel 81. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het in stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Olst-Wijhe en Raalte.

Artikel 82. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan de Buurtbusvereniging Wijhe-Raalte en de Buurtbusvereniging Salland.

Artikel 83. Hoogte van de subsidie

Voor de Buurtbusverenigingen bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 969,- per subsidieaanvrager.

 

XIII. Milieueducatie en voorlichting

Artikel 84. Activiteiten

Wij verstrekken uitsluitend subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het zo goed mogelijk behartigen van de belangen van de natuur en een bijdrage leveren om meer kennis en inzicht in de natuur uit te dragen aan de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.

Artikel 85. Doelgroep

Wij verstrekken uitsluitend subsidie aan IVN de Grutto afdeling Wijhe-Olst.

Artikel 86. Hoogte van de subsidie

Voor IVN de Grutto afdeling Olst-Wijhe bedraagt de waarderingssubsidie 2026 een vast bedrag van € 1.006,-.

Hoofdstuk 3: Bevoorschotting en betaling in gedeelten

Artikel 87. Bevoorschottingssystematiek en uitbetaling

  • 1.

    In artikel 4:95 van de Awb is de bevoorschotting geregeld.

  • 2.

    Betaling kan op grond van artikel 4:53 van de Awb in gedeelten.

  • 3.

    De volgende categorieën zijn in dit kader te onderscheiden:

    • a.

      Subsidies < € 25.000,-

      Bij alle subsidies < € 25.000,- maken wij het totale subsidiebedrag binnen zes weken na verzenddatum van de subsidiebeschikking in één keer over op de rekening van de subsidieontvanger;

    • b.

      Subsidies >= € 25.000,-

      Bij subsidies >= € 25.000,- verlenen wij bij subsidiebeschikking een voorschot. Dit voorschot betalen wij vier gelijke termijnen uit, rond 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober van het kalenderjaar.

  • 4.

    Bevoorschotting en uitbetaling bepalen wij definitief bij subsidiebeschikking.

Hoofdstuk 4: Slotbepalingen

Artikel 88. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2026.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2026.

Naar boven