Verkeersbesluit instellen tijdelijke verkeersmaatregelen Aziëweg Haarlem (Fase 1C project stadsstraat Europaweg)

 

Nr. 2025/0649001

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

 

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Aanleiding:

In de toekomst gaan er meer mensen in Haarlem wonen en werken. Daar houden werekening mee bij het maken van plannen voor de toekomst. Haarlem wil een leefbare en goed bereikbare stad zijn waar men met plezier woont, werkt of op bezoek komt. Een stad waar men gezond kan leven met groen, ruimte om te ontmoeten en te spelen.

Om dit te bereiken, geven we voorrang aan schone vervoermiddelen die minder ruimte innemen. Wandelen en fietsen is praktischer in de stad. Voor langere afstanden wordt met schoon openbaar vervoer gereisd. De (elektrische) auto wordt alleen genomen als het niet anders kan.

Ook de Europaweg verandert. Van Schalkwijk centrum tot aan de Schipholweg loopt straks een groene stadsstraat met ruimte voor fietsers en voetgangers. Er komt voor auto's 1 rijstrook per richting, met een busbaan in het midden. De maximumsnelheid blijft 50 kilometer per uur. De Europaweg is een belangrijke route voor openbaar vervoer en kruist in de toekomst met het nieuw te ontwikkelen OV-knooppunt Haarlem Nieuw-Zuid. Het definitief ontwerp (DO) is op 25 januari 2024 vastgesteld door de gemeenteraad.

Het herinrichtingsproject van de Europaweg wordt in delen uitgevoerd en is verder onderverdeeld in meerdere fases. Als gevolg van de noodzakelijke werkzaamheden aan zowel de ondergrondse infrastructuur als de weginrichting worden bij de uitvoering van die fases delen van de Europaweg en waar nodig de aanliggende wegen tijdelijk afgesloten. Door telkens een deel van de weg af te sluiten blijven de overige delen bereikbaar. Op die manier wordt de hinder zoveel mogelijk beperkt en blijft de toegankelijkheid voor verkeer en omwonenden gewaarborgd. De werkzaamheden starten op 4 augustus 2025 en zijn eind 2026 klaar.

De werkzaamheden en het werkgebied kennen 8 deelgebieden. Elk deelgebied heeft meerdere fases met eigen maatregelen. In deel 1 vinden de werkzaamheden plaats van augustus tot en met begin oktober 2025. De werkzaamheden in deel 1 worden in vier fases (A t/m D) gedaan. De werktijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 18.00 uur.

Het voorliggend verkeersbesluit omschrijft de voor dat doel besluitplichtige, tijdelijk aan te brengen of te plaatsen verkeerstekens op de Aziëweg ten tijde van de noodzakelijke werkzaamheden in de projectdeel 1, fase C (Fase 1C). Voor de overige fases van het projectdeel worden, of zijn afzonderlijke verkeersbesluiten opgesteld.

Overwegende:

dat de Aziëweg gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Aziëweg in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Aziëweg een weg als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingsmanager Beheer en Beleid Openbare Ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30 km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Aziëweg gecategoriseerd is als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 50 km/u geldt;

dat de verkeersfunctie op een gebiedsontsluitingsweg prevaleert boven de verblijfsfunctie;

dat in Fase 1C (van 8 september tot en met 7 oktober 2025) de Aziëweg is afgesloten tussen het kruispunt met de Europaweg en het kruispunt met de Amerikaweg, behoudens een deel van de noordelijke rijbaan in de richting van de Europaweg;

dat de gemeente zich realiseert dat de wegwerkzaamheden aan de Aziëweg en de aansluitende zijwegen gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid;

dat in het kader van veilig werken gedurende deze werkzaamheden bestuurders en voetgangers -anders dan het noodzakelijke bouwverkeer- geen gebruik kunnen maken van dit weggedeelte;

dat ten behoeve van deze werkzaamheden op de hierboven genoemde weggedeelten een of meerdere verkeersmaatregelen moeten worden genomen;

dat tijdens de werkzaamheden wordt gestreefd naar een goede bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in en rondom het gebied van deze werkzaamheden voor alle uitvoerenden, weggebruikers en passanten;

dat zoveel als mogelijk getracht wordt om de bereikbaarheid van de directe omgeving en de doorstroming van het verkeer -zij het met beperkingen- te verzekeren;

dat deze maatregelen tevens leiden tot het waarborgen van een veilige en gezonde werkomgeving van de uitvoerders van de werkzaamheden;

dat door de grenzen van de werkvakken op de juiste wijze af te zetten men enerzijds binnen het werkvak veilig aan de slag kan en anderzijds de verkeersdeelnemers buiten het werkvak op een veilige wijze aan het verkeer kunnen blijven deelnemen;

dat een planning (onder voorbehoud van onvoorziene zaken zoals weersomstandigheden) is opgesteld voor het gefaseerd uitvoeren van de werkzaamheden, waarbij ten behoeve van de tijdelijke verkeersmaatregelen onderstaande verkeerstekens genoemd in bijlage 1 van het RVV 1990 worden geplaatst;

dat aanvullend door middel van in de omgeving geplaatste borden en tekstkarren weggebruikers worden geïnformeerd over de werkzaamheden, afsluitingen en omleidingen;

dat waar nodig, tijdens de uitvoering van de werkzaamheden bij onvoorziene omstandigheden aanvullende maatregelen worden genomen;

dat het van belang is om de bereikbaarheid van de aanliggende winkels, bedrijven en woningen zoveel als mogelijk te waarborgen en overlast en hinder als gevolg van de werkzaamheden zoveel als mogelijk te beperken;

dat besloten wordt tot het nemen van de onderstaande verkeersmaatregelen gedurende de werkzaamheden tijdens Fase 1C;

Overwegende:

dat in verband daarmee voor de uitvoering van de werkzaamheden een verkeersmaatregelenplan is opgesteld;

dat de werkzaamheden worden uitgevoerd volgens de richtlijnen van CROW-publicatie 96b, die betrekking hebben op werkzaamheden op of langs wegen binnen de bebouwde kom;

dat het verkeersmaatregelenplan vooraf is getoetst en goedgekeurd door de gemeente Haarlem;

dat in het kader van behoorlijk bestuur wordt ingezet op communicatie en informatieverstrekking rondom deze werkzaamheden aan belanghebbenden;

dat weggebruikers tijdelijk geconfronteerd kunnen worden met een ingrijpende en mogelijk onverwachte wijziging van hun reisroute;

dat het verkeer tijdens deze werkzaamheden wordt omgeleid middels een met borden aangegeven omleidingsroute;

dat overigens via andere media zoals bewonersbrieven en de bouwapp ‘Stadsstraat Europaweg’ belanghebbenden zo actueel mogelijk geïnformeerd worden over de voortgang van de werkzaamheden en de wisselende verkeersmaatregelen;

dat naast de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen ter uitvoering van het verkeersmaatregelenplan tevens conform de richtlijn 96b van het CROW verkeersborden worden geplaatst ter geleiding van het verkeer en als waarschuwing dat er sprake is van een werk in uitvoering;

dat de op deze wegen aanwezige permanente verkeerstekens die niet stroken met de bovengenoemde verkeersmaatregelen tijdelijk worden opgeheven;

dat de maatregelen in de Fase 1C aansluiten op, en worden genomen in samenhang met de maatregelen van de Fases 1A en 1B;

dat in deze Fase 1C de Aziëweg is afgesloten tussen de Europaweg en Amerikaweg doch een rijrichting van oost naar west op de Aziëweg blijft bestaan;

dat voor het bouwverkeer, de hulpdiensten en de aanwonenden tevens diverse verkeersmaatregelen worden getroffen in de directe omgeving van het werkterrein en veiligheidsruimte om de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid te waarborgen;

dat de verkeersmaatregelen ingesteld worden op het wegvak van de Aziëweg tussen de Corsicabrug en de Europaweg, en op weggedeelten van de Europaweg en Amerikaweg nabij de Aziëweg;

dat in deze fase het doorgaande autoverkeer alleen rechtdoorgaand kan rijden op de noordelijke rijbaan van de Aziëweg in westelijke richting naar de Europaweg;

dat op de hierboven genoemde weggedeelten van de Aziëweg, Amerikaweg en de Europaweg gedurende deze bouwfase de navolgende verkeersmaatregelen worden getroffen:

- een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee wordt ingesteld rondom het werkvak van de Aziëweg;

- een maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld op het weggedeelte van:

de Europaweg, tussen de Aziëweg en de Andalusië,

de Aziëweg tussen de Corsicabrug en de Europaweg, en

de Amerikaweg nabij het kruispunt met de Aziëweg;

- een voorrangsregeling wordt ingesteld op het tijdelijke kruispunt van de noordelijke rijbaan van de Aziëweg met de oostelijke rijbaan van de Europaweg waarbij bestuurders die naderen vanaf de noordelijke rijbaan van de de Aziëweg voorrang moeten verlenen aan bestuurders op oostelijke rijbaan van de Europaweg;

- een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en voor voetgangers wordt ingesteld op:

de naar het werkvak van de Aziëweg toeleidende rijbanen en fietspaden van de Europaweg, en

het westelijk fietspad en trottoir van de Amerikaweg nabij het kruispunt met de Aziëweg;

- een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee wordt ingesteld op het oostelijke fietspad van de Amerikaweg tussen de Floris van Adrichemlaan en de Aziëweg;

- een geslotenverklaring voor overstekende voetgangers wordt ingesteld op de Aziëweg, ter hoogte van het kruispunt met de Europaweg;

- een gebod tot het voorbijgaan van het op het bord aangegeven zijde (naar links) wordt ingesteld op de oostelijke rijbaan van de Europaweg ter hoogte van de Andalusië;

- een gebod tot het voorbijgaan van het op het bord aangegeven zijde (naar rechts) wordt ingesteld op de noordelijke rijbaan van de Aziëweg ter hoogte van de Amerikaweg;

- een gebod tot het voorbijgaan van de op het bord aangegeven richting (naar links) wordt ingesteld op de oostelijke rijbaan van de Europaweg, ter hoogte van het kruispunt met de noordelijke rijbaan van de Aziëweg;

dat deze maatregelen waar nodig ondersteund worden met het plaatsen van een fysieke maatregel in vorm van schragen, hekken, geleidebakens en/of barriers alsmede de inzet van verkeersregelaars;

dat voor hulpdiensten een gegarandeerde rijroute beschikbaar is welke bekend gemaakt wordt bij die hulpdiensten;

dat gelet op artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregelen.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen rondom het werkvak van de Aziëweg door middel van het plaatsen van borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen op het weggedeelte van:

de Europaweg, tussen de Aziëweg en de Andalusië,

de Aziëweg tussen de Corsicabrug en de Europaweg, en

de Amerikaweg nabij het kruispunt met de Aziëweg

door middel van het plaatsen van borden A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een voorrangsregeling in te stellen op het tijdelijke kruispunt van de noordelijke rijbaan van de Aziëweg met de oostelijke rijbaan van de Europaweg door middel van het plaatsen van borden B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 waarbij bestuurders die naderen vanaf de noordelijke rijbaan van de de Aziëweg voorrang moeten verlenen aan bestuurders op oostelijke rijbaan van de Europaweg;

- een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en voor voetgangers in te stellen op:

de naar het werkvak van de Aziëweg toeleidende rijbanen en fietspaden van de Europaweg, en

het westelijk fietspad en trottoir van de Amerikaweg nabij het kruispunt met de Aziëweg

door middel van het plaatsen van borden C1 en C16 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op het oostelijke fietspad van de Amerikaweg tussen de Floris van Adrichemlaan en de Aziëweg door middel van het plaatsen van borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een geslotenverklaring voor overstekende voetgangers in te stellen op de Aziëweg, ter hoogte van het kruispunt met de Europaweg door middel van het plaatsen van bord C16 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een gebod tot het voorbijgaan van het op het bord aangegeven zijde (naar links) in te stellen op de oostelijke rijbaan van de Europaweg ter hoogte van de Andalusië door middel van het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een gebod tot het voorbijgaan van het op het bord aangegeven zijde (naar rechts) in te stellen op de noordelijke rijbaan van de Aziëweg ter hoogte van de Amerikaweg door middel van het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een gebod tot het voorbijgaan van de op het bord aangegeven richting (naar links) in te stellen op de oostelijke rijbaan van de Europaweg, ter hoogte van het kruispunt met de noordelijke rijbaan van de Aziëweg door middel van het plaatsen van bord D5;

- deze maatregelen van kracht te verklaren gedurende de periode van 8 september tot en met 7 oktober 2025 of zoveel korter als mogelijk dan wel zoveel langer als noodzakelijk is;

een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Dilshad Jabar

Afdelingsmanager Beheer en Beleid Openbare Ruimte

Mededelingen

Bezwaar - of beroepsprocedure

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven